رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل السابع والاخير7 بقلم رفيدة حامد
رواية وقلبي في حب المرسال متعلق الفصل السابع والاخير
الدكتور بحزن : البقاء لله
وقفوا ف حالة صدمة شديدة مش مستوعبين الي اتقال
دلوقتي !!
الدكتور : حاولنا بس الاعمار بإيد ربنا
ام روح بالصراخ : الي هو ازي ده !! جوزي فين .. عملت ف
ايه .... كملت : وديني ليه عايز اشوفه
ام زين : نقدر نشوفه
الدكتور : ايوا اتفضلوا معايا
بص زين ع روح الي متكلمتش لدلوقتي !!
روح انتي كويسة
لا رد !!
بقلق : روح
فضل يهز فيها فتكلمت وگأنها لسه مستوعبة للي اتقال من
شوية
ز.. زين ه .. هو الدكتور قال ايه دلوقتي !
بصلها بحزن ومردش
بدموع : زين لاااا ارجوووگ قولي انو إلي اسمعته دلوقتي
كذب .. مستحيببيل .. بابا مستحييل يموت دلوقتي .. هو
وعدني
زين : روح ممكن تهدي
بصراخ : اقتله ي زين
اقتله ؟! .. اقتل مين !
الدكتور .. هو الي موت بابا .. هو الي بسببه بابا عمل العملية
بابا امانة عنده المفروض يحافظ ع الأمانة
روح انتي اتجننتي .. ايه الهبل الي انتي بتقوليه ده .. الموت
علينا حق وكل واحد مقدر ليه الثانية الي هيموت فيها
وبعدين عمي هيكون معانا ديما ف قلوبنا ومستحيل ننساه
لسه هيكمل كلامه فجأة لقيها واقعة ع الأرض واغمي عليها
بصدمة : روح .. روح مالگ
بصوت عالي : حد ينادم ع الدكتور حالا
بعد دقائق
زين بقلق عليها : مالها ي دكتور ؟
الدكتور : عندها انهيار عصبي شديد
طيب هتفوق امتي ؟
خلال ٢٤ ساعة انشاء الله هتفوق
تمم شكرا لحضرتگ
*ف الأوضة الي فيها ابو روح كانت امها مازالت بتصرخ دخل
عليهم زين فتكلمت ام روح
بدموع وقلق : روح عامله ايه دلوقتي ي بني
هتبقي كويسه متقلقيش ي طنط كمل كلامه وهو بيبص ع
شهد الي قاعده ع جنب ف الأوضة وبتعيط
شهد ممكن تروحي تقعدي مع روح لغاية منخلص إجراءات
الدفن.
بدموع : انت هتدفنه قبل مروح تشوفه
روح مش هتفوق غير بعد ٢٤ ساعة ومش هينفع نستنا المده
دي
شهد : تمم
" بعد مخلص زين إجراءات الدفن الكل راح ع أوضة روح
ام روح بدموع : روح عامله ايه دلوقتي
شهد : الحمدالله الدكتور قال إنها احسن من الاول
زين : شهد خدي طنط وروحوا استريحو دلوقتي وروح
هفضل معاها انا
ام روح : لا ي بني انا هفصل مش هقدر امشي وسيبها ف
الحالة ده
زين : ي طنط هي مش هتفوق غير بكره ومفيش اي فائدة
ف انگ تقعدي هنا فروحي ارتاحي وبكره تعالي
ام روح : بس...
معلش ي طنط عشان خاطري
تمم ي بني .. بس ابقي طمني عليها
حاضر من عيوني
*ف الصبح
بدأت روح تفوق فضلت تغمض ف عينها وتفتحها عشان
تتعود ع الضوء بصت جنبها لقيت زين نايم ع الكرسي
فتكلمت بتعب : زين .. زين
روح ! انتي كويسه دلوقتي
بصتله بدموع : بابا كويس صح .. وانا كنت بحلم
روح اهدي
بس بابا ي زين
روح اهدي .. ده اقدر ربنا ولا زم تؤمني بيه
"بعد محاولات من زين قدر أنه يخليها تهدئ "
روح بضعف : ماما فين ي زين ؟!
خليت شهد روحتها بسبب انها كانت تعبانة رغم أنها كانت
عايز تفضل .
تمم .. عايز اودع بابا
بتوتر : ر... روح انتي ليكي حوالي ٢٤ ساعة اغمي عليكي
فمقدرناش نستنا
بدموع : يعني ايه ي زين .. حرمتني من اني اودع بابا
بعد مده من عياط روح المتواصل اتكلمت
روح : ممكن تشوف الدكتورة ينفع أمشي دلوقتي ؟!
تمم
"زين راح لدكتور والدكتور وافق انها تخرج "
* ف العربية
روح : هنروح لماما صح !
ايوا ... شهد معاها هناگ وهنحاول نخليها تيجي معانا
روح : معتقدتش انها توافق
حاولي معاها ي روح مينفعش تسببها لوحدها كده
حاضر
بعد مده كانوا وصلوا بيت روح فتحت ليهم ام روح
ام روح : اهلا ي زين !! امال فين روح ي بني
زين : اهي ي طنط
ام روح بدموع : روح حبيبتي انتي كويسه
روح : الحمدالله ... وانتي
ام روح بحزن : الحمدالله ي بنتي
زين : امال فين شهد ي طنط
شهد : اديني ي زين ... كملت بحزن : روح اخبارگ دلوقتي
روح : تمم الحمدالله
زين : طنط انتي لازم تيجي معانا للبيت مش هينفع تقعدي
لوحدگ هنا
شهد و روح بتأييد : ايوا ي ماما
ام روح : لا انا مش هقدر اتحرگ من مكاني .. مكاني هنا
وهفضل هنا
زين : بس ..
ام روح : من غير بس سيبني ع راحتي ي بني
روح : لو مش هتيجي معانا يبقي هفضل معاكي ع الاقل
اسبوع
زين : روح عندها حق ي ماما خليها تقعد معاكي اسبوع وبعد
كده ترجع .
ام روح : مفيش داعي يبني أنا كويسة ومفيش حاجة معايا
روح : ي ماما
ام روح : اسمعي الكلام ي روح
بصت لزين بمعني أنها تعمل ايه !! رد عليها بايده بمعني أنه
مفيش فايده فاضطرت انها توافق ع كلام مامتها
"عدي ع اليوم ده حوالي ثلاث شهور ماما ما زالت رافضه
أنها تعيش معانا ... وانا بسبب الي حصل بطلت اروح الشركة
ولا مفتحتش الموضوع مع زين وكذلگ زين مكلمنيش اني
ارجع الشغل تاني ..شهد كمان اتجوزت من حوالي شهر ..
أما زين كان ديما معايا ديما كان ليا الاب والاخ والسند كان
كلي الي ليا ف الحياة .. وعرفت كد ايه بابا كان محق لو
رجع بيا الزمن تاني هختاره .. ايوا هختار زين مش هلاقي
حد ف حنينه ولا اهتمامه ولا حد هيستحملني زيه مين
هيستحمل وحده نكديه زي ؟! مين هيستحمل الهبل والعبط
بتاعي !! مين هيستحمل وحده مش معاها غير الخناق ؟!
" ف يوم كنت راجع من الشركة دخلت الشقة لقيتها ضلمة
فاستغربت واستغربت اكتر أنه مش سامع صوت لروح ف
الشقه فتحت الانوار وبصيت حواليااا كانت روح قاعد ف
ركن لوحدها وبتعيط جريت عليها بقلق
زين : روح مالگ بتعيطي ليه ؟!
روح بدموع : زين ! انت رجعت امتي
زين بقلق : لسه راجع حالا .. مالگ أنتي بقي
روح : مفيش
زين : مفيش ازي ؟! امال ايه الدموع دي
روح : علشان الدموع تحمي عيني من الميكروبات
خد نفس بارتياح واتكلم باستهزاء : يعني مش عشان انتي
نكديه وديه هرمونات
روح : تؤ تؤ مناعة
زين : ابو شكلك ي شيخة وأبو شكل مناعتگ
روح بضحگ : توشكر ي كوتش
زين : بيئة .... حضرتي الاكل ؟!
روح : طبعا ي بشا .. انت تحمد ربنا انگ معاگ شيف زي ف
البيت كده
زين : ايوا م انا هحمده فعلا .. وهحمده اكتر لما يخلصني من
الابتلاء الي انا اتبليت بيه ده
روح : ابتلاء ... انا ابتلاء ي زين ؟!
جريت وراه بس كان قفل الباب
روح : افتح ي جبان ... بدل م انت مش كد الكلمه بتقولها
ليه ؟!
زين بالضحگ : يلا ي بت من هنا ... كمل بجديه مصطنعه :
و خمس ثواني والأكل يكون جاهز ع السفرة
روح بصوت عالي نسبيا عشان تغيظة : ماااشي والله لوريگ
زين : غوري بصوتگ المقرف ده ي شخة
**
روح : كل بس وانت هتدعيلي
زين : أكل ايه ي بنتي ؟! انا خايف يحصلي حاجة بسبب
شكله بس
روح : هتاكل ولا ..
زين : من غير ولا.. هاكل اهو
روح : شطورة ي بيبي
زين : طيب ده ايه !!
روح بمكر : كل وانت هتعرف
زين : تمم لما اشوف ..
" بدأ أكل فجأة وقف وجري ع الحمام بعد مده رجع ليها وهو
متعصب
روح بالضحگ : عشان أوريگ الابتلاء بيكون ازي
زين : يعني انتي مش مكفيكي انگ حارقه الاكل تروحي
تحطي عليه شطة منگ لله ي شيخة
روح وهي لسه بتضحگ ع شكله : الاه مش لازم اوريگ
الابتلاء بيكون ازي !
زين : روح غوري بعيدي
بعد حوالي ربع ساعة
روح : زين .. ي ززززززين ... ززززين رد ي بني ادم انت ..
مش بكلمگ ي بني ؟!
زين بقرف مصتنع : عايز ايه ي بيئة
جعااانة... شفلي حاجة اكلها
زين ببرود : المطبخ عندگ وكلي الي انتي عايزاه
روح : زين متستعبطش .. انت عارف اني مش بعرف اطبخ
لتقوم تعملي .. لتطلب دليفري
زين : لااااا مش قادر اعمل حاجة انا دلوقتي اطلبي دليفري
روح : تسلم ي بشا
* بعد ثواني
روح : زين
ايه نوع المصيية الجديدة !!
سخيف
اممممم ... عايز ايه انطقي
ممكن اسألگ سؤال !
ايه ده ومن امتي الاحترام ده
اووووف زين
خلاص خلاص اسألي وبطلي زعيق
ان .. انت ليه بتاعملني كده ؟!
بصلي بعتاب ومردش
عملت بايدي قدام وشه : زين انا بكلمگ انت معايا !!
اه .. اه معاكي
اممممم .. رد ع سؤالي
كنتي بتقولي ايه ؟!
اووووف .. ليه بتعاملني كده ؟!
يعني انتي مش عارف ؟
بتوتر : ه. هااا ..لا معرفش !
بص ف عيني جامد بعد كده اتكلم
عشان بحبگ مثلا... اتنهد وبدأ يكمل عارف انگ هتستغربي
دلوقتي بس انتي الي فتحتي ف الموضوع وانا مش هقدر
اقعد ساكت اكتر من كده ... بحبك وبحبگ من وقت مكنا
اطفال كمان
بصدمة : ايه !!
زي مسمعتي كده ... من وانا وصغير كنت بستني اليوم الي
بنزورگم فيه بفارغ الصبر ولما اعرفت انك هتستلمي الشركة
بدل من عمي فضلت اني اكون سكرتير ليكي من اني امسگ
الشركة بدل من بابا ... عارف أنگ شيفاني غبي بس انا كنت
شايف انها احسن واكتر مكان هقدر اشوفگ فيه .. كمل
بابتسامة وانا الي كنت ببعتلگ الرسائل بتاعت كل يوم
روح بابتسامة : عارفه
بصدمة : ايه !! ازي ده
روح بابتسامة : وعارفه برضو انگ ف يوم مبعتتش
وهتعوضه !
بابتسامة : اليوم ده الي كان بابا قال إنه هيجوزني وغصب
عني فقفلت ع نفسي ف الأوضة وماما متحركتش من عند
الباب كمل بالضحگ فمعرفتش أخرج عشان ابعتلگ رسالتي
وقف من مكانه ودخل اوضتة وخرج بورقة
زين : ودي تعويض عن اليوم الي انا مكتبتش فيه
ابتسمت وفتحتها :
_
"احبگ بقلب غيور يعشق التملگ ♥️🌍 "
_
بصت ليه بابتسامة فتكلم
بحبگ
بابتسامة : وانا كمان
وقف ف مكانه بصمده : ايه !! ان.. انت قولتي ايه دلوقتي ؟!!
بحبگ ي زين
بالضحگ : ايه !!
روح بزهق مصتنع : بحببببگ ي زين
وزين بيعشقگ ي قلب زين
ولقد ادمنت حروف مرسالگ تماما گإدمان القهوة من يدگ♥️
تمت رواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة: "رواية وقلبي في حق المرسال متعلق" اضغط على أسم الرواية