رواية كسره قلب الفصل السابع بقلم نور الشامي
رواية كسره قلب الفصل السابع
وفجأه دخل صاحب المول وتحدث بخبث مردفا : واه واه اي ال بيوحصل
حاتم ببرود : ملكش صالح عاد
صاخب المول : انا عارف يا حاتم بيه ان اكيد هي ال جربت منك
اجتمع جميع من في المول علي اصواتهم انا عن رغد فكانت تبمي بصمت حتي سمعت الكل يسب ويلعن في تربيتها اغبياء لو يعلموا ان تربيه هذه المسكينه تساوي اخترام البلد بأكملها لصمتوا جنيعل ولكن دائما نحكم علي الظاهر لا الباطن ركضت رغد بسرعه من المول ودموعها تنهمر بغزاره اما عن حاتم فنظر الي الكل مره اخري وتخدث بصوت ارعب الجميع مردفا : كلكم تتخرسوا خااالص جبر يلمكم فاكرين نفسكم مين علشان تتكلموا اكده علي الينت ال هتكون موتي
صمت الجميع عند سماعهم لهذه الجمله زوجته كيف فهذه مجرد عامله فقيره وهذا حاتم الصاوي اغني اغنياء الصعيد وعائلته تمتلك قوه لا مثيل لها فتظر اليهم حاتم بأستحقار وذهب انا عند أسر كان يجلس في مكتبه واضعا يده علي وجهه وغارق في عالمه الذي اصبح خاويا بالنسبه له حتي دخل اسامه وتحدث بضيق مردفا : أسر أسر
اسر بحده : في اي عاد
اسامه بتنهيده : امي حدتت فرحي كمان شهر
نظر أسر اليه بضيق ثم تحدث بغضب شديد : وبعدين ما جولت مليوون مره ال مش بيحب واحده ميتجوزهاش انت مش راجل ما تنتطج وتجول لامك لع متعرفش تعترض ولا هتتجوزها وتخونها
اسامه بضيق : مش عارف بجا
نهض اسر واهذ اغراضه وذهب من المكتب وترك اسامه وحده استقل سيارته وظل يتجول في الشوارع حتي منتصف الليل وصل الي المنزل وصعد الي غرفه دعاء فوجدها جالسه تشاهد التلفاز فأقترب منها وتحدث بضيق مردفا : عايز اتكلم معاكي شويه
دعاء بابتسامه : اتكلم يا حبيبي
أسر بضيق : لو عايزه تطلجي انا مستعد اطلجك انتي من حجك تكوني ام وانا مش بخلف حتي لو بنسبه بسيطه والعلاج ممكن ينفع بس لازم اجولك لو عايزه تطلجي هطلجك وهجول للكل اني انا ال غلطان وكل حقوقك هتاخديها
دعاء وقد تساقطت دموعها ثم تحدثت مردفه : انا عايزه اعيش معاك حتي لو مش هكون ام طول عمري انت ابني وجوزي وابوي وانت حبيبي ال من وجت ما كنت صغيره بحلم بيه انا عايزه اكرن جمبك في النار حتي مش هجدر ابعد عنك
أسر بضيق : فكري يا دعاء فكري بعقلك مش بقلبك
دعاء : انا عايزاك ومش عايزه حاجه تانيه المهم تكون جمبي وبس بس كمان لازم اجولك حاجه يا أسر
اسر : جولي
دعاء : علا ممكن تكون غلطت جوووي لما خبيت عليك ودي تعتبر خيانه من وجهت نظرك بس فمر من وجهت نظرها كمان هي بتحبك ومتجدرش تعيش من غيرك محبيتش تجرحك وحطت اللوم علي نفسها جالت ان السبب منها واستحملت معامله مرت عمي ليها وسكتت وكمان استحملت جوازنا انا اكتر واحده عارفه يعني جوزي ال هو حب عمري يتجوز واحده تانيه ويكون معاها اعذرها وحاول تسامحها
نظر اسر الي دعاء بدهشه فلم يتوقع انها هي من تحاول ان تصلح الوضع بينه وبين علا عجز لسانه وقتها علي الحديث فتحدثت دعاء بابتسامه : بجولك اي عايزه اطلب منك طلب
أسر : اطلبي
دعاء بابتسامه : بجالك كتير جوي مغنيتش غني شويه
أسر بضحك : لع مينفعش بجا صوتي وحش
دعاء : انت صوتك اخلي صوت سمعته غني بجا
أسر بابتسامه : خلاص هغني
اغمض اسر عيونه لثواني فتذكر علا ثم بدأ في تردد الاغنيه بصوته العذب الذي يسحر كل من يسمعه مردفا
" خودني اليك ... خلييني اعيش في هواك ... حياتي معاك حياتي ليك واحلامي وامالي وعمري يا عمري كله معاك .... بتنده ليك بصوت الحب واللهفات ويخطفني حنيني ليك شعور مقدرش علي وصفه وانا طاير وبستناك .... بحبك يا اكسجين الروح يا انفاسي عنيك نسيم يا سكه حلم بمشيها واعيش فيها يا روح الروح .... ولاقي نفسب من تاني بحاضرها وماضيها يا اصدق حب واكبر حب صعب انساه ...... لمسه ايدك بتحييني بعمري كتير ... حبيبي لؤاك تطمني.... ولو ترضي فداك روحي وتبقي حبيبي متهني .. انا حبيييت وبقولها لكل الناس وعايش بيك انا احساس... مفرحني مخليني اروحلك قبل ما تجيني ... بحبك يا اكسجين الروح ..
انتهي اسر من اغنيته فأبتسمت دعاء وتحدث مردفا : حوم شوف علا انت مش هتجدر تبعد عنها اكتر من اكده
أسر : لع هبات اهنيه الليله دي
دعاء : طيب اطمن عليها وتعالي
نهض أسر وذهب الي غرفه علا فلم يجدها في الغرفه فاقتتب من الحمام وطرق الباب عدت طرقات ولكن لم يسمع اجابه فدخل وانصدم عندما وجد علا تخت مياه الدش و بيديها موس حاد وتضعه علي يديها وتبكي بحرقه فركض اليعا بسرعه وسحبه منها ثم تحذث بغضب مردفا : انتي اتجننتي كنتي هتعملي
علا ببكاء : انت مبقيتش تحبني وعايز تطلقني
أسر بنفاذ صبر : جومي يا علا يلا
علا ببكاء : انت عايز تطلقني
اقترب اسر اليها اكثر وحملها ثم خرج الي الغرفه ووضعها الي الفراش وتقدم ناحيه الدولاب واخرج بعض الملابس النظيفه واقترب منها وابدل ملابسها ثم تحدث بضيق : ارتاحي شويه
علا وهي تمسك يده وتتحدث بدموع : خليك جمبي هنا انا بهاف انام وانت مش جمبي عايزه انام في حضنك زي زمان
اقترب منها اسر فأحتضنته علا وغفت بين احضانه فحضنه هو ابمكان الوحيد التي تشعر به بالامان ظل أسر بجانبها حتي غفي هو ايضا في نوم عميق وفي الصباح استيقظ اسر علي صوت طرقات عنيفه علي الباب فأتفزعت علا وقامت لتفتح الباب فوجدتها دعاء فتحدثت علا بضيق : في اي خير
دعاء بلهفه : اسر تعالي بسرعه انزل شوف ال حاتم عمله
انتفض اسر من مكانه ونزل بسرعه الي الاسفل فوجد والد رغد ووالدتها ووالده وحاتم واسامه ووالدته فتحدث اسر بعدم فهم : خير اي ال بيوحصل
نظر اليه محمد وجلس علي الاريكه بضيق فتحدثت غاليه بعصبيه : شوفهم بيجولوا اي علي اخوك مش كفايه ال حوصل زمان
والد رغد ويسمي همام : يا سعادت الييه حرام ال بيوحصل اكده احنا اتفضحنا في البلد كلها
غاليه بغضب : بنتكم كانت فضحاكم من زمان متلبسوهاش في ابننا بجا
محمد بحده : اسكتي خاالص دلوجتي مش في رجاله اهنيه تتكلم ولا احنا مش عاجبينك
صمتت غاليه فأكمل محمد حديثه الي حاتم وتحدث بصوت اعلي مردفا : جولي انت عملت اكده
أسر بضيق : هو اي ال حوصل
همام بكسره : اخوك يا بيه راح لبنتي المكات ال بتشتغل فيها والناس بتجول ان هو استغفر الله كان بيبوسها
نظر أسر الي حاتم بعيون ناريه وتحدث بعصبيه : انت عملت اكده
حاتم :...........
محمد بحده : رد علي اخووك انت عملت اكده
حاتم بأحراج : ايوه انا عملت اكده و
وفجأه تلقي صفعه قريه علي وجهه فأتصدم الجنيع واقترب اسر الي والده الذي كان يقف امام حاتم ينظر اليه بغضب ويود صفعه مره اخري فتحدث اسر بلهفه : اهدي يا ابوي اهدي
محمد بغضب : انا معرفتش اربي اخوك مش كفايه ال عمله زمان وسكتنا عليه اسمع يا حج همام حج بنتك هيجيلك تالت ومتلت انا بطلب منك دلوجتي يد بنتك رغد لحاتم هو هيصلح غلطته ولما بنتم تدخل عيلتنا محذش في البلد دي كلها هيتجرأ ويتكلم عليها نص كلمه وهيتعملها فرح متعملش في البلد كلها زي فرح اسر بالظبط وبكره الصايغ هيجي عندكم الدار تختاروا الشبكه ال بنتك هتحط عنيها عليه هيجيلها حتي لو بعشره مليون جنيه والفرح الخنيس الجاي دا يرضيك
جاءت غاليه لتتحدث فنظر اليها محمد نظره جعلها تصمت مره اخري فتحدث هما ببكاء مردفا : ربنا يستر عرضك يا حج ويخليلك ولادك وتفرح بعيالهم
خرج همام وزوجته من البيت وعلي وجههم سعاده عارمه فتحدثت غاليه بعصبيه مردفه : يا حسره جلبي علي ولادي
محمد بعصبيه : ابنك غلط ولازم يصلح غلطته وانا هتصل بأهل مروه واجولهم كل ال خوصل وهما يقرروا
نظر أسر الي حاتم الذي كان في قمه سعادته فهذا ما سعي اليه وكان يريده والان نجح وبعد ثلاث ايام حبيبته ستصبح ملكه وبين يديه لم يفمر في اي شئ اخر لا في زوجته التي ستتمزق وجعا لهذا الخبر ولا لحبيبته التي اصبحت سيرتها علي كل لسان البلد ولا لفعلته البشعه كل ما كان يفكر فيه هو ان تصبح رغد زوجته ويخترق العالم من حوله بعدها فصعد اسر الي غرفته وابدل ملابسه فتحدثت علا مردفه : حاتم هيتجوز رغد
أسر بضيق : ايوه وحضري نفسك علشان بعد الظهر هاخدك ورايحين مشوار مهم جوي
علا بأستغراب : رايحين علي فين
اسر ببرود : رايحين للنجوم يا جلبي
انصدمت علا لسماع هذه الكلمه فهي تعلم جيدا ما هذا المكان فتحدثت بخوف ظهر علي وجهها فجأه : لا يا اسر والنبي ووووو
يتبع الفصل الثامن اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية كسره قلب" اضغط على اسم الرواية