رواية اوتــــيـــل الفصل السابع والأخير بقلم حبيبه محمد
رواية اوتــــيـــل الفصل السابع والأخير
وكأن قلبي ملقاش الراحه إلا في قربه كان بيتلكك لأي حاجه عشان يفضل جنبي مكنتش بحس بنفسي غير وانا معاه مكنتش بلاقي نفسي إلا في قربه بعده لو طال ثانيه مبيهونش عليا انا عايزاه دائما جنبي ومحاوطني عايزاه جنبي عشان انا مشوفتش للحب معني غير وهو جنبي وعشان انا أرُوٌَيٓ المٓؤنُسَ.
_من أروي الي ساكن جناتها.
_________________________________________
احببتك كحب خديجه ليوسف احببتك كأنتحار روميوا لأجل جوليت احببتك كتضحيه عنتر من أجل عبله احببتك كظاهرتي الكسوف والخسوف احببتك وسأحبك واحبك .
"محمد"
عارف احساس انك تكون تايهه لوحدك في صحراء كبيره عريضه مفيهاش ولا مايه ولا شرب،ماشي علي امل انك تلاقي حد يطلعك من الصحرا دي بأي طريقه ،اهو انا كنت تايه في الدنيا،كنت تايه لوحدي من ساعه ما قلبي سابني ومشي ولا كأن كان ليه لا حبيب ولا قريب ولا عزيز ،رجعت حسيت بمرارة الدنيا تاني ،ما هو انت لما تتعود على طعم السكر في الشاي مش هترجع تتعود عليه من غير سكر ،حياتي بقي بقيت من غير سكر ،كان فيها مكعب واحد وهو أروي كانت محور الكون بالنسبه ليا مش بتلف الدنيا غير حواليها هيا ،ما هيا اللي فضلتلي وخفت أنها تمشي وتسيبني معدتش من بعدها حمل فراق ولا بعاد ،مكنش ليا غير أروي اللي عايش عشانها،كنت بشوف فيها رقيه عشان كده كنت محاوطها ،مكنتش بسيب أي حد يقرب منها ،كان كل خوفي أنها تتعب زي رقيه وزي حماتي الله يرحمها اصل المرض ده كان عندهم وراثه وللأسف أروي تعبت ،مكنتش شايف غير رقيه اللي بتتوجع مش أروي .
كل حاجه أروي كانت بتعملها كنت شايف انها هيا رقيه ،بالرغم من أنها متدنيش فرصه أن أدخل حياتها واساعدها زي ما هيا دخلت حياتي وساعدتني دي خدت بأيدي من الأرض للسما ،بس بعدها سابتني فوقعت واتكسرت،كنت حاسس اني زي الأوتيل اللي سمعته بتسوء فيبطل حد يجيه غير اللي بيحبه واللي كان بيحبني رقيه ،لما أروي سابتني وهربت مني لأنها متحملتش التعب جربت مراراه الفقدان تاني كبرت اربعين سنه فوق عمري بس مكنتش اعرف انها هربت للأوتيل اللي انا قابلت فيه حياتي وهيا رجعت وفي إيديها حياتها .
انا بعترف اني عمري ما شوفت حب كده ،اروي وانس كانوا اسطوره الحب أفعالهم اللي تبين كده قليله بس لغه عيونهم ولهفتهم علي بعض كانت اقوي من أي حاجه ،مشوفتهمش اتخاصموا ابدا ،انس كان فاهم دماغ أروي ،واروي كانت بتحب انس جدا عشان كده زعله كان غالي علي قلبها جدا ،عرفت مقدار حب انس لأروي لما حلق شعره عشان يكون زيها ،عرفت ساعتها أن اللي يحب ممكن يعمل اي حاجه وسألت نفسي سؤال علي اخر الزمن هتعلم الحب من جيل انهارده!
وكأن الدنيا معدش فيها غير أروي كان قريب منها جدا ،مكنش بيعدي يوم غير وهما جنب بعض ساعات كنت بغير منه ،ايوا بغير لأنه قدر يحبب بنتي فيه اكتر مني ،لأنه فهمها وشافها أروي علي عكسي تماما.
انس كان ملازم أروي زي ضلها وأروي لما شعرها ابتدا أنه يرجع تاني كان طول خلال التلات شهور اللي كانت مستمره فيهم بالعلاج وصل لحد رقبتها كان انس هو اللي بيسرحه،بيغسله،يسمع فيديوهات مخصوص عشان يتعلم تسريحات جديده ،هو برضه كان شايف أن محور كونه هو أروي .
الأيام عدت ومشيت بسرعه وزي ما انس قال كان لكل يوم بدايه جديده وجه اليوم اللي هنعرف فيه نتيجه تعب الثلاث شهور أروي هتفضل معانا ولا هتمشي!!
***************
"رقيه"
البعد لو طال بيأثر علي العلاقه ،طول عمري بسمع الجمله دي بس عمري ما فهمتها عمري ما فهمت هيا معناها ايه !؟،بس طلع أن الجمله دي معانيها كبيره ،انا عمري ما حبيت ولا هحب في حياتي قد محمد،هو في حد في الدنيا يتحب قد محمد !؟،ده هو كل حاجه حلوه في حياتي ،هو السكر اللي حلي طعم قهوتي ،محمد هو في زي محمد ،ولا في حلاوه محمد ،محمد ده كان زي الشمس اللي من غيره انا منورش،كان النجوم اللي بتونسني في عز وحدتي ،الغيوم في رقتها وهيا بتحضني،كنت فاكره أن الحياه ضحكت ليا لكنها عيطت عليا وغطتني.
لما عرفت أن مريضه مجاش في بالي غير حكايه ماما صفاء وبابا سعد ،كنت بتمني دايما اني الاقي حد يحبني زي ما بابا كان بيحب ماما كده ،كنت مفكره أن الحب دايم،بس طلع زي الزبد اللي عايم علي سطح المايه،ماما شلت الثدي وده لأن خلاص كان المرض أتمكن منها نظرت بابا اختلفت ليها بدل ما كان بيناديها بصفاء حياتي بقي يناديها باسمها بس،كنت دايما استغرب نفسي ليه مركزه في أدق التفاصيل كده ده ماما مركزتش،بس جه اليوم اللي سمعت الجمله اللي كانت سبب في كسره ماما انا ذنبي ايه اعيش مع واحده ناقصه !؟
الجمله دي مجرحتش ماما قد ما جرحتني،يعني ايه !؟اللي بيضحي بيبقي ناقص!؟اللي بيحب بيبقي ناقص!؟اللي بيوهب حياته عشان شخص بيبقي ناقص !؟قررت وقتها اني مش هحب وتربست قلبي ،بس محمد كسر الترباس وعمل ترباس ليه هو لوحده ،وراني قد ايه أن مش صوابعي مش زي بعض واني كنت ظالمه نفسي ،قابلته في الأوتيل وهو كان شغله هناك كان مسؤول عن الهندسه والديكور هناك واتعرفنا علي بعض كنت لما اخاصمه وارفض أقابله،يجيب ليا مشابك ويحدفها في الشباك ،كان بينقي الصدف من الرمل ويجيبه ليا وبيقولي دي الذكرى الأولي ..التانيه .
لحد ما تعبت حسيت اني هعيش نفس قصه معاناه امي ،انا هبقي ناقصه !ايوا لو حب محمد ليا قل هبقي ناقصه،لو لقيته اتغير نحيتي هبقي ناقصه ،لو لقيته ابتدا يبعد هبقي ناقصه،قررت ابعد انا واسيبه،راهنت نفسي اني لازم افوز علي المرض ده وارجع لمحمد حياتي ودنيتي ،كنت متبعاهم من بعيد ،كنت بشوف بنتي وهيا بتكبر وانا بعيده عنها ،بس مكنتش قادره اشوفها قصه بابا وماما عملتي عقده نفسيه ،قررت اني لازم اتعالج من حاجتين .
وبعد ما اتعالجت رجعت ،رجعت وشوفت بنتي بتحب وتتحب،كنت زعلانه لاني منكتش جنبها واسمع منها حكاويها ،كنت زعلانه لاني مكنتش امها زي ما هيا عاوزه .
بس لقيت انس عوضها عن كل حاجه اوتيل صغنن حضن أروي واحتواها جواه،انس علمني الحب ،علمني أن مش كل مطب عربيتنا تقف عندها ممكن نغير الطريق عشان المطب ميوجعناش ،انس بقي لبنتي كل حاجه ،وهيا مكانتش عايزه من الدنيا غير مؤنس .
ثلاث شهور وفي قصه جديده هتتكتب مكان روميوا وجوليت وهتكون روايتي والمؤنس،انس مكنش بيقول لأروي غير راويتي ولما كانت تسأله يقولها انتي حكايتي اللي هتتكتب وحكايتي اللي هتحكيها فأنتي راويتي ومرويتي.
عمري ما شوفت حب كده ،حب نقي من غير شوائب .
جه المعاد اللي الكل مستنيه معاد النتيجه ومصير الحكايه .
**********
"زيد"
لما الحاجه تبقي بين ايديك وضيع هيا دي الكسره بصح ،بس انا لحقت نفسي ،انا زيي زي اي راجل بحلم أن يكون اسمي مش زي اي اسم اخلد اسمي في الدنيا ليا عمل الكل يذكرني بيه مش اموت واعيش زي ما اتخلقت ،كان شغلي اهم حاجه عندي مهمنيش اي حاجه تانييه،كنت روبوت شغل لحد ما وصلت للي انا فيه دلوقت،بس قصاد ده كله كنت هخسر حاجات كتير اوي،يمكن لازم اشكر أروي علي انها دخلت حياه ابني يمكن لو مكانتش دخلتها كنا فضلنا متفرعين زي فروع الشجر وانس ملمناش.
انس صحي جوا مني حاجات كتير اوي ،عرفني أن مكنش لازم ارمي عيلتي على جنب عشان لو كنت خسرتهم مكنتش هعرف ارجعهم تاني ،فريده لما اتجوزتها كانت بنت صاحب شركه كبيره إنما أنا كنت شاب بسيط هيا عيشتها كانت غير عشتي بس قلبها كان كبير ،استحملتني،عشنا انا وهيا في اوضه وصاله وكان علي قلبها زي العسل كانت بتشتغل اي حاجه عشان تساعدني مهتمتش بكلام الناس عنها بنت الأنصاري هتعيش مع ده !؟.
دوست علي نفسي بنفسي لحد ما بدأت أطلع فوق واحده واحده ،بعدت عن فريده فهيا كمان بعدت ورجعت النوادي والسهر كل واحد بقي في حتي هيا الجنوب وانا في اخر الشمال ،خلفنا أنس وكنت فرحانه بيه جدا بس فرحتي دي مقدرتش تنسيني شغلي فبعدت من تاني .
لما لقيت انس كبر خوفت هو كمان يبعد فدخلته مدرسه عشان اضمن أنه عمره ما هيبعد هيكون قدام عيني علي طول .
السنين عدت واحنا بعيد عن بعض الفضل كله لأروي ،مش عارف دي ملاك ولا جنيه!؟في ثواني خلت الكل يحبها مبعديش يومها غير لما اشاكس فيها بحب لماضتها ،هيا فاكهه نادره عمري ما هعرف اسميها .
حبها هيا وأنس كان أكبر من أنه يتوصف انا مشوفتش كده معقوله صدفه تعمل كل ده !؟ليه هيا دون عن كل بنات العالم ابني يعشقها ،افتكر مره من ضمن المواقف اللي حصلت في الشهور دي أن أروي تعبت جامد وبقها جاب دم وحالتها كانت زي الزفت ساعتها انس رن يوسف حتت علقه وقاله لو انت شايف شغلك مكانتش هيا هتتعب كده ،يوسف مكانش عارف يضحك ولا يعيط بس كان علي قلبه زي العسل لانه عارف ان دول عنتر وعبله القادمين .
انهارده ساعه النتيجه والكل مستنيها علي نار .
*********
"فريده"
زيد،هو الحب والعشق وزي ما اللمبي كان بيقول الحب الحب العشق العشق الشوق الشوق ،زيد ده احلي حاجه في حياتي هو كان بعيد اه بس لولا اللمضه ام لسانين كنا زمانا ابعد ما يكون عن بعض ،زيد استحمل اي حاجه عشاني ،انا عمري ما كنت اعرف اعمل بيض ولا ادخل مطبخ،بقيت بعمل ميه اكله في الساعه،مكنتش اعرف الألف من كوز الدره زي ما بيقولوا بس قعدت انقي الدره واحده واحده لحد ما عرفت كل حاجه .
كنت عارفه أنه علي طول شايف نفسه قليل وعايز يوصل للي هو أكبر فكنت سيباه يبعد ،لكنه بعد قوي ،مطلبتش منه يقرب لان كان عندي فكره أنه هيحس بالبعد لوحده ويرجع .
عمري ما كنت بعيده عن أنس كنت جانبه علي طول حتي لو من بعيد ده انا كنت مزهقاه سندوتشات فول !!
لما بعد عننا ورجع لينا حسيته مش ابني !،ابني كان دايما عنيه حزينه بس لما رجع عينيه كانت بترقص وتغني وتقول الحب ندالي الحب ندالي ،عرفت علي طول أن قلبه دق.
القلب بيدق مره ولازم لما يدق يدق للشخص الصح وهو دق لأصح بنوته في الدنيا .
أروي ؛بقيت بالنسبه للكل محور الكون بغير ساعات من أن انس معاها وبعيد عننا لكن برجع تاني لما بشوف ضحكته اللي من قلبه وهو معاها !
عمره ما دخل عليها فاضي دايما فيه في ايده حلاوه ليها ،تحس أن ورث من ورانا مضيع فلوسه كلها علي الحلاوه .
عمر انس ما حب يسمع التلفزيون بقي يسمع معاها كارتون!!،كان كاره الموسيقي بقي يسمع معاها عمرو دياب ،وكلام تاني لوكل بيتقال عليه مهرجانات .
اللي بيحب حد بيتغير عشانه وانس طبق المقوله دي !.
**************
"أروي"
كح كح كح شرقت من كتر ما بتجيبوا في سيرتي انا والغلبان بتاعي ،ده كله طلع مركز معانا جامد جامد يعني ،اللي غيران مننا يعمل زينا الله بطلوا نق شويه !!
عارف احساس انك تكون بس محتاج نقطه مايه عشان تعيش وتلاقيها!!،مش هقول أن انس النقطه دي لا انس هو المايه كلها ،اللي يستحمل واحده زيي لازم يتعمله تمثال ،لما كنت بدعي ربنا اني اعيش قصه حب يحكي ويتحاكي عنها مكنتش متوقعه اني هعيش اجمل قصه حب في الدنيا كلها،مع اجمل واحد في الدنيا !!
انس؛بحبه بعدد نجوم السما هو خلاص حبيبي فودوني علي بيته بقي ،غريب الحب مين فإهمه،انا مش فهماه لكن حساه،انس هو الحياه ومؤنس هو الدنيا وونس هو القلب وونيس هو العقل ،لو بعرف اكتب شعر هكتب !
قلبي بيدق جامد اول ما عينه بتيجي في عيني انا بنسي انا قلبي وروحي وحياتي ،بروح معاه لعالم تاني زي عالم أليس وبلاد العجائب كده ،هو ممكن في حد يتحب اكتر من انس !!هو فيه حد ممكن يسرق القلب زي انس !!لا هو السؤال الصح هو لسه فيه زي انس !؟
مهما اقول مش هعرف اوصفه،وهو حد بيعرف يوصف حياته ولا روحه !؟بس هو أقرب ما يكون لوتين قلبي .
قلبي انهارده بيدق جامد النتيجه هتظهر ودي هتحدد اذا هكمل مع أنس ولا لا !؟فضلت انبارح صاحيه منمتش ببص عليه وهو نايم علي الكنبه قصادي بشبع من ملامحه اللي ميتشبعش منها !،بفكر هو ممكن الحكايه تخلص ولا هتفضل بدايه زي ماهو قال !؟يا تري ربنا كاتب ليا ايه !؟
************
"انس"
مبقتش متأكد قوي أن اسمي انس من كتر الأسامي الي بتناديني بيها بس علي قلبي زيي العسل واللوز ،علي قلبي زي السحابه اللي عزت علي بلد لا كان فيها لا زرع ولا حياه وهيا احيتها بقطره مايه منها .
كنت بحب القراءه ودائما كنت أقرأ كنت بتريق لما الاقي واحد اتقتل عشان حبيبته،اتكسر عشان حبيبته سابته،عيط عشان حبيبته ماتت،لكن دلوقتي بقيت موقن أن الحب ممكن يعمل فينا أي حاجه .
حسيت الحب بالمشاعر اللي بتبقي مصاحبه ليه زي الأوتيل الصغير ما بيسعش من الحبايب الف زي ما بيقولوا لا.بيسيع من الحبايب اللي بيحب بجد بيسيع جوا منه إلا بيحس أنه بيحب بجد .
شوفت اجمل من أروي مليون مره ،بس هيا كانت بالمليون دول ،اروي اللي سرقت قلبي عملت زي الاحتلال اللي رافض يطلع من القلب مبقتش متخيل هيا ممكن الحياه تمشي من غيرها !؟
هو ممكن متبقاش فيه حياه بأروي فكرت أنها تبعد كانت دائماً ملزماني .
بس انا حبيتها وده يكفيني وهيا بتحبني حتي لو مش بتقول كفايه أن عينيها مبتلمعش غير معايا ،ضحكتها متبرنش غير معايا،اروي كان عندها كبرياء انها تقول انها بتحبني ،كانت اقوي من أنها يوم ما تعترف بحبها ليا تعترف بيه بطريقه عاديه !
انا سما دنيتي مبقتش تفضي من أروي ،وبيتي معدش فيه مكان غير لأروي .
النتيجه مخوفه الكل لكن مهما تكون انا هفضل معاها دايما وللأبد والي مالا نهايه .
***************
"من وجهه نظر الراوي"
الكل واقف علي أعصابه قدام باب اوضه يوسف مستنينه يطلع يطمن قلوبهم .
محمد واخد رقيه وبيهديها بعد ما انفجرت في العياط،وفريده وزيد قاعدين علي أعصابهم ،وهناك جه انس وهو ماسك بأيدي أروي .
أروي كانت لابسه فستان ملائكي لونه ازرق جميل وطويل واسع عكس لون بياض بشرتها ،وعنيها اللي بتلمع شعرها كالعاده انس تتفنن في تسريحه فسابه مفرود بيطير وراها جنيه عايشه علي الارض .
جنبها انس اللي شعرها طول وبقي اجمل من الأول وهو قصير كده ،قربوا الاتنين من الباب ووقفوا والكل ابتدا يبص عليهم وعيون فريده ورقيه مبطلتش دموع .
هنا أروي ابتسمت ببسمه صافيه واتكلمت وهيا بتشد من امساكها بأيد انس:
_مالكم!؟زعلانين ليه وبتعيطوا !؟يعني انا اسيبكم انبارح تضحكوا وتهزروا وانهارده تعيطوا !؟غريب امركم !؟اين كانت النتيجه اللي هتظهر انا راضيه بيها عارفين ايه الحاجه الحلوه الي في المرض ده !؟
كلهم بصولها وكان أولهم انس اللي كل يوم يكتشف في أروي حاجه جديده وهنا أروي اتكلمت تاني وعينيها علي كل واحد فيهم:
_كلنا بصينا للجزء الوحش اللي في المرض مبصيناش للحلو اللي فيه !؟قد ما المرض ده صعب وبيتعب لكنه ليه جزء محدش قدر يفهمه،بيورينا مين بيفضل جنبنا من مين بيسيبنا بيورينا اللي في القلوب بيورينا مين بيحب من مين بيقول كلام وخلاص ،بالرغم من كل الظروف الوحشه اللي عدينا بيها بس بصوا كل اللي كان بعيد رجع ،طنط فريده وعمو زيد لو انا مكنتش تعبت وانس رجع معايا عشاني عشانكم مكنتوش زمانكم جنبي كان زمان البعد فرقكم اكتر واكتر وبدل ما كل واحد كان في نحيه كل واحد كان هيبقي في بلد ،ماما اللي بالرغم من أن سنين بعدها طالت بس رجعت عشاني ،رجعت عشان متسيبنيش متكررش غلطتها وتسيبني اتصارع واتعارك لوحدي ،المرض ده وراني أن الأب ممكن يعمل اي حاجه عشان ابنه ،وراني قد ايه أن بابا ده اب عظيم ولو هعيد حياتي واختار حد فيها بابا لازم يكون فيها ،عارفين المرض ده عامل زي ايهو!؟زي الصفحه البيضه بتسجل الحلو اللي بيحصل في حياتنا بقلم حبر عشان ميتمسحش ،علي قد ما تعبت علي قد ما جنيت وكلكم بقيتوا جنبي ،بقيت متأكده أن يوم ما اقع ولا اتكسر فيه اللي هيسندني ويوقفني تاني ،مهما كانت النتيجه فأنا فرحانه بيها فرحانه ان عندي من كل حاجه اتنين ،انا فوزت بعيلتين وانس ،يمكن لو كل ده مكنش حصل مكنتش حبيت ولا اتحبيت ولا عرفت يعني ايه حب ،بس انا عرفت معناه ،الحب ده عامل زي الأوتيل الغالي مش اي حد ينزل فيه غير اللي قد دفع الثمن ،فاكر يا أنس الظرف اللي حطيته في الأوتيل كان فيه فلوسي اللي فصلت احوشها من صغيري عشان لما اكبر افتح بيها مستشفي علي امل ان اساعد اي مريض زيي بس حسيت اني مش هقدر احقق الحلم ده ،فسلمت الحلم لغيري يحققه بعد ما عرفت أن مدير الأوتيل هيتبرع بالمبلغ ده لمستشفي تعالج اللي زيي،علي قد ما الدنيا خدت مني بس ادتني كتير ......انا بحبكم كلكم اووي.
الكل كان بيسمع الكلام بقلبه ،كلامها خلاهم كلهم دموعهم علي خدهم ،بيبصوا لأروي أنها ازاي كده !؟هيا ازاي جميله اووي كده وفاهمه كل حاجه ،محمد بيبصلها وبيدمع لأنه مش مصدق أن بنته كبرت وبقيت فاهمه الدنيا صح ،رقيه بتعيط من قلبها علي قلب بنتها الكبير واللي يسيع من الحبايب الف ،فريده وزيد اللي عنيهم اتمليت بالدموع وهما بيبصولها ،كل مره بتجبرهم أنهم يبوصلها بنظره مختلفه .
اخيرا انس اللي كان بيسمع لكلامها بكل جوارحه ومحسش بدموعه اللي نزلت أروي لفت وبقي وشها في وشه وبكل براءه رفعت صوابعها وبدأت تمسح دموعه وهيا بتقوله:
_بتعيط ليه !؟انا زعلتك اوي كده !؟
انس هنا حضنها جامد والكل قرب وحضنها وهيا بقيت تضحك وتمد ايديها تحضن كل واحد شويه .
انفتح باب الاوضه وطلع منها يوسف وفي أيديه ملف ورق وهنا هيا مدت ايديها وبتقوله وبتضحك:
_دكتووور الحقني هموووت!
يوسف ضحك عليها وهنا الكل بعد وبصوت ليوسف وأروي مسكت ايد انس جامد مهما كان هيا برضه خايفه .
يوسف بصلهم كلهم ولثواني بس حس قد ايه أن يكون جنبك ناس يحبوك ويخافوا عليك دي نعمه مش اي حد ممكن يملكها ،رفعت ايده وعدل نظارته وبقيت عينه علي الكل وهنا ابتسم وقال بسعاده:
_اروي خفت خلاص التحاليل أثبتت أن المرض انتهي ،،اروي فاازت !!
هنا رقيه بكل ما تملك زغرطت ومحمد والكل بقي يضحك جامد.
أروي محستش بنفسها غير وانس بيشيلها وبيلف بيها جامد وهيا بتضحك جامد ،بتضحك من قلبها أن الحكايه لسه ليها بدايه !!
انس نزل أروي علي الارض وفي دقيقه نزل يسجد لربنا بكل فرحه والكل بيبصلهم وفرحان .
أروي حاطه ايديها علي بقها وبتضحك وبتعيط في نفس الوقت والفرحه مش سيعاها .
انس وقف وقرب من محمد وقال بلهفه:
_لتاني مره بطلب منك ايد بنتك وقدام الكل !
الكل ضحك ومحمد حضن انس جامد وقاله :
_وانا موافق وبقولك بنتي هتندمك !
انس بص لأروي اللي بتضحك وفريده ورقيه بيهنونها وقال:
_لو هيا الحاجه الوحيده اللي هفضل اندم عليها فأنا معنديش مشكله اني افضل اندم عليها طول العمر .
انس ساب محمد وقرب من أروي اللي سابت الكل وابتدت تقرب نحيته وهنا هو ركع علي الارض قصادها ومسك إيديها وبكل حب:
_قدام العالم كله بقولك اني بحبك !
ضحكت أروي وهيا بتبص لأنس جامد وكأنها لسه مش مصدقه اللي بيحصل وبكل جوارحها:
_وانا اتعديت مرحله الحب من زمان ...انا بعشقك .
_هتكملي معايا الطريق!!
_هكمل معاك لأخر الطريق !
_هتتعبي !
ضحكت أروي ومسكت ايده تمسك عليها وقالت:
_تعابي وياك راحه .
*******
"بعد مرور خمس سنين"
"من وجهه نظر الراوي"
الموج بيضرب الشط ،والهوا بيحرك حبات الرمل وبينقلها من مكان للتاني .
اتعمل فرح اسطوري فضل بتحكي بيه ايام وليالي وعدا خمس سنين بحالهم عليهم وحبهم بيكبر وعمره ما قل .
محمد وزيد واقفين بيشوا وفريده ورقيه قاعدين كعادتهم بيتكلموا في أي حاجه .
وهناك من بعيد انس ماسك ايد أروي وبيمشي معاها وساعات يجروا ويقعوا علي الرمل لحد ما وقفوا هما الاتنين أيديهم بأيدين بعض وبيبصوا علي اهلهم من بعيد .
انس ابتسم واتكلم وهو بيبص لأروي:
_قد ايه الدنيا بتكون جميله لما نكون مع الناس اللي بنحبهم وبيحبونا .
أروي ابتسمت وبصتله وقالت :
_لما حلمت اني اتجوز واحب واحد مختلف مكنتش متوقعه أن ربنا هيستجيب بالسرعه دي انت اجمل نعمه هفضل احمد ربنا عليها .
_ماااااااااماااااا باااااااباااا.
صرخت بيها بنتهم الصغيره "عشق"وهيا جايه تجري من بعيد وماسكه في إيديها ولد كل شويه يقع علي وشه من كتر ما عشق بتشد فيه .
انس ضحك جامد هو وأروي وقربوا من بنتهم عشق ونزلوا لمستواها وهنا بدا انس يسألها:
_مين ده يا عشق !!
عشق بسعاده طفوليه :
_ده مؤمن يا بابا !!
صرخ الطفل اللي حاسس بالأهانه وقال:
_هحلفك يا عمي واللهي لأحلفك من الصبح بقولها اسمي ياااامن ياااامن تقولي لا مؤمن هتخليني اغير اسمي لعباس !!
انفجر انس في الضحك هو وأروي وقدامهم حكايه انس وأروي بتتعاد تاني .
يامن وهو بيبعد ايد عشق عنه وبيزعق:
_يا بت سيبي أيدي تتنفس شويه !!
_ده انت قموص !!
هتفت بها عشق وهيا تنظر إلي يامن فانفجر أنس وأروي من جديد ضاحكين:
_اااااه اقلب القدره علي فومها تطلع البنت لأمها .
انس هنا وقف ضحك وبص ليامن وقاله:
_ارضي بنصيبك يا ابني وخليها تقولك مؤمن بدل ما تطلع عليك اسامي تانيه !
نظر يامن الي عشق التي تنظر له كالقطط وهتف :
_امري لله مؤمن مؤمن !
_يا انسسسسس الاكل جهز !
هنا عشق طلعت جري هيا وأروي وسابوهم الاتنين واقفين ويامن بص لعشق بصدمه لأنها في ثواني باعته انس مسك ايده واتكلم وهو بيضحك:
_بص هما يحبونا وكل حاجه بس ساعه الاكل ....
_يا مؤنسسسسسسسسسسس
جاااي يا رووووحي!
ضحك كلاهما وانطلقت راكضين نحو حكايه أخري بلا نهايه .
*********************
عمرها حصلتلك دي !؟
تبقي لسه شايف حد !؟
وانت لسه متعرفوش!؟
ايوا متعرفوش!؟
بس نفسك تجري عليه
تحضنه وتنام في عنيه
وانت لسه متعرفوش
انا بقي حسيتها معاك
انا بقي طالباني هواك
انا بقي من يوم ما شوفتك
مش متخيل غير عمري معاك
يا تتعبني يا واجع قلبي
من حبي مش قادر اخلي .
_مؤنس مؤنس
_دقاته
_بحبك قد الدنيا دي كلها
_يعني مصحياني الفجر تقوليلي بحبك !!
_حسيت اني عايزة اقولها
_طب نامي يا بختي
ضحك صغيره خرجت من بين شفتيها وهيا تراقبه يغفو مجددا فوق صدرها لتبتسم وهيا تلمح ضوء الشمس يبزغ من الخارج فأصبحت تراقبه بقلب نابض وسعادته تشعر بأن الدنيا قد وهبتها لها فقط.
تمت رواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية اوتــــيـــل" اضغط على اسم الرواية