رواية الذي احب العجوز البارت الثامن 8 والأخير بقلم مريم سمير
رواية الذي احب العجوز الفصل الثامن 8 والأخير
_مريم!
=بقى الحكايه كده بقى!
صقفت =بس انتي وقعتي في ايد واحده بجد هتتمني بسببها انك مضحكتيش على الراجل الطيب الي أمنك ودخلك بيته
_انا كده خوفت يعني؟
=هه أصلي وجامد دا انتي كمان بجحه
_انتي فاهمه غلط دا كان ..
=شريكك؟ او اي زفت مش فارقه كتير يعني، مش هتخلي حيلته جنيه اه، دا لو انا مش موجوده بقى ، حظك ان طلعلك واحده من شبرا لا من جارد نسيتي ولا من مول يبت، انا جيباها من تحت اوي واعرف اشكالك كويس، قولتلك من اول يوم تاخدي قرشين بس ازاي طمعتي، وانا مبحبش الطمع، انا هعمل فيكي الي متعملش
مسكت شعرها وكملت= وانتوا بقى تنظيم ولا عصابه؟ وكمان بتتبلي على الراجل وشربتيه عشان تصحى تعملي اللعبه الرخيصه بتاعتك عشان يتجوزك لا كده تمم اوي تعالي معايا بقى
فوقت على صوتها _مريم!!!
ثواني هو انا كنت بتخيل؟ هزيت راسي يمين وشمال
=ايوه، الف مبروك يعروسه
_الله يبارك فيكي، انتي هنا من امتي؟
=لسه دلوقت
_ماشي، انا نازله
نزلت وانا بصيت على فوني وابتسمت
_أحمد!
=ها
_ابوك هيتجوز وانت قاعدلي هنا صح؟
=إقتله؟
_لا بس ..
=أجيب حراميه تخطفه
_يبني!!
=انا أخبطه على دماغه ف..
_ولا!! اسكت خلاص
=حاضر
فونه رن فكنسل ف رن تاني
_مش هترد!!
=ها ،لا احنا في اي ولا في اي
رفعت حاجبي _عندك حق
الفون رن تاني فخطفته منه وانا بضحك
_هرد انا
=مريم لا مترديش و..
فتحت الفون وانا بضحك
(أحمد انا بحبك وانت عارف دا كويس وانت كمان كنت بتحبني مش كده، لي منكونش مع بعض، احمد!! )
الضحكه على وشي اختفت والفون وقع من ايدي
_انت بتخوني؟
=مريم ممكن تقعدي نتفاهم؟
_انا كنت فاكره اننا قربنا من بعض وبقينا على الاقل صحاب وانا كنت بدأت أحب.. ، مين دي!!
=..
_انت كنت بتحب واحده وهي كمان بتحبك متجوزتوش لي؟ انا مستحيل اقعد معاك لحظه بعد كده، مستحييل
مسك ايدي فزقيته وجريت على الاوضه الي قصاده، يعني هو طلع اصلا بيحب بنت! طب طب وانا؟ كنت بعيط ولميت هدومي وطلعت بسرعه من الاوضه ومشيت، معقول مكنش مكاني هنا اصلا! بس انا، انا حبيته حبيت ضحكته كلامه اني اوقع اي حاجه من ايدي لما اشوفه، هو انا اول محبيت حبيت شخص غلط!!
ركبت المواصلات وروحت بيتنا، خدت نفس طويل بتنهيده، كان زماني هنا ومخرجتش من هنا!
خبطت علي بيتنا وماما فتحت وحضنتها
_ازيك يمريم
=الحمد لله يماما، اخبارك اي انتي وبابا
_بخير الحمد لله، اي الشنطه دي؟
=ها، هقعد معاكم يومين كده عشان وحشني
ضحكت_ مطردكيش مش كده؟
=دا طيب وبيحبني وبيعمل اي حاجه عشان يرضيني
_ربنا يصلح حالكم يحبيبتي، يلا عشان تغيري ونستني بابا عشان نتغدى سوا
دخلت اوضتي وقعدت على السرير، هو انا لي مقولتلهاش؟ انا مقدرش اتقبل فكره ان هو بيحب واحده تانيه الي هو طب اقعد لي بقى لازمتي اي ساعتها!!
غيرت وبابا جه وسلمت عليه وكلنا ودخلت اوضتي تاني، اي الغباء دا كتب كتاب عمو جمال النهارده! على النصابه! احيه
قعدت ادور على فوني لغايه ملقيته، فتحت شات احمد هكلمه؟ بس دا شي ودا شي انا معايا الدليل الوحيد الي يخلي الجوازه دي متكملش
بعتت التسجيل الي كنت سجلتهولها لما كنت واقفه ورا الباب وقفلت الفون بعدها، يرب يشوفه ويعرف يتصرف
نمت بعدها على طول مش عاوزه افكر في اي حاجه ممكن تحصل، صحيت على الساعه تسعه عشان انا اسمي الحقيقي غيبوبه اه، فتحت الفون بسرعه وفتحت الشات لقيته مبعتش اي حاجه، ايوه يعني اتصرفت ولا كالعاده!!
ماما دخلت الاوضه ووقفت مبتسمه
_مريم
=نعم!!
_جوزك برا
=نعم!!!
_في اي ؟
=لا مفيش، بس انا تعبانه ومش هعرف اشوف حد دلوقت و..
فجأه دخل فرجعت اتغطيت بسرعه اكني نايمه
*معلش يحماتي ممكن تسبينا شويه سوا
ضحكت_ حاضر، هعملك شاي
كل دا وانا عيني بتلعب استغمايه تحت البطانية اي بالله
جه وقعد على السرير وخبط على كتفي
_هو محرم اني اشوفك بنص كم يعني؟ اي ايدك بتتكسف مني!!
شيلت البطانيه واتظبطت في قعدتي
=اي الي جابك هنا؟
_وحشتيني مثلا؟
=وبعدين!
_ودي فيها وبعدين اكيد هاخدك بالحضن بعدها
=انت اي الي جابك هنا!!
_عشان بحبك يمريم والله بحبك
=انت كداب و..
_كلمه كمان وهسقف على وشك اسمعي حاولي تدي الي قدامك فرصه يتكلم متبقيش ديك رومي مش عارفه تبلعي ريقك من كتر الصياح
=..
_كنت بقول ايه! اه انا بحبك يمريم والله، بالرغم من أفعالك الي بتجنن الواحد، تلقائيتك الي تخلي اي حد يشد في شعره، بس طيبه قلبك ممكن تغفرلك اي حاجه بتعمليها، انتي جيتي غيرتي حاجات كتير اوي، غيرتي واحد كان وحيد مش عارف يحب حد لواحد بيحبك وعاوزك معاه دايما، غيرتي فكرتي عن الحب ، فتحت الشبابيك والنور دخل من تاني، كان النور دا انتي من يوم مشرفتي، توقيعك للحاجه الي في ايدك لما تشوفيني الي هو ايدا في اي!! ، ضحكك معايا وكلامك الكتير وخوفك عليا انا وبابا، محدش ينفع يعرفك وميحبكيش او مجرد انه يبص لواحده تانيه، البيت رجع اسود تاني بعد ممشيتي كان النور داخل بس بردو كان بهتان، رجعت السجاجيد ميته والبيت مرعب زي مكنتي بتقولي، البنت الي كنتي بتكلميها والله يمريم مبحبها دي السكرتيره بتاعتي فاكره اني بحبها وبتحاول على قد متقدر تعمل اي حاجه عشان توصل عشان الفلوس ، مفيش حد زيك كلهم باصيين للفلوس وانتي بتدي الحاجه ب حب، الابله هترجع معايا ولا أجرها من شعرها!! عشان ابقى عامل حسابي بس
=..
_انا بقول اني اتجوز تاني
=باباك اتجوز؟
ضحك_ اه انتي في دي كمان مسبتناش، وبعتي التسجيل وسمعته لبابا هوبا ضربها بالقلم ورماها بره الييت
=يلا في داهيه
_طب واحنا؟
=في دهيتين
_انا قعدت اتكلم كتير وانتي مردتيش طيب!
=اه خدت بالي
_طب اي!
=اي؟
_تكاليف الطلاق كام عشان انا جضيت
=انا كمان بحبك يا احمد في اي!
_ايوه كده جيبي ورا
=ظريف بطريقه حسك الفكاهي دا هيموتني ف مره
_طب اي، البيجامه دي حلوه اوي الصراحه
=ربنا يخليك اتفضلها
_مترديش تاني
=حاضر، انت اي الي جابك هنا؟
_وحشتيني مثلا؟
ابتسمت=وبعدين!!
_ودي فيها بعدين اكيد هاخدك في حضني بعدها
ضحكت وحضني _متسبيش البيت تاني، ابدا
*احمم احمم
بعدتت عنه بسرعه =ماما!!
_انا جوزك يبنتي! هو انا شاقطك من الهرم!!
ضحكت *انا بقول تروحوا البيت احسن
ضحك وبصلي _انا بقول كده بردو، انا الشقيان يالالالي وحشني الصراحه
اتكسفت =احمد!!
_روح أحمد يحلوه
تمت النهاية.. اقرا ايضا رواية مابين الحلم والحقيقة كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية الذي احب العجوز" اضغط على أسم الرواية