رواية نور الصعيد البارت الثامن 8 بقلم ريهام عزت
رواية نور الصعيد الفصل الثامن 8
تتعالي اصوات التصفيق وتنتشر النظرات ل نور منها المندهشه ومنها الحاقده ومنها المغرمه والمعجبه لتنزل نور من الاستيدج وهي تبتسم بثقه لانها بهذا المؤتمر الصحفي قد ضربت عصفورين بحجر واحد..... اولاً ارجعت كرامتها و ردت القلم ل فهد وثانياً كشفت عن مالك شركه النور الخفي هذه الشركه العالميه خارج وداخل مصر بالاضافه الي شركه magic العالميه في امريكا والذي يلقب صاحبيها ب وحش الاقتصاد و الافعي فهي الشريكه في هذه الشركه مع شخص سنعرفه فيما بعد لتتجه الي مكان فهد بعد ان رحب بها رجال الاعمال وتناقشوا بانهم يريدون اتمام صفقات مع الشركه الاكثر قوه في سوق العمل ورحبت بهم نور ثم استاذنت تاركه لهم المجال ولا يزال فهد منصدماً ويشعر بغضب من نظرات اعجاب الناس ب نور فقام بجذب نور من خصرها اليه وهي تفاجأت من فعلته لكنها لم تريد اظهار ذلك للصحافه لتمثل الحب كل هذا تحت انظار الصحافه التي تتسارع لكي تلتقط الصور فهذا سبق صحفي كبير وتحت نظرات ميرا المشتعله
انتهت الحفله وذهب كل واحد الي منزله
.................
<في الصعيد وبالاخص في قصر الشافعي >
كانت العائله سعيده وفخوره بنور وكل العيون تشع سعاده الا شخصين يتاكلان غيره وحقد وكره
الشافعي بابتسامه فخر : هي دي بتي نور هي دي اللي مشرفاني
منصور بضحك وفخر : هذا الشبل من ذالك الاسد حقيقي نور تشبهلك انت و محمد قوووي وانتوا صغيرين جباره ونفس الغرور والثقه بالنفس
ساجده مكمله الحديث وهي تضع بعض المشروبات امامهم : اكيد يا عمي كله عارف ان نور اي حاجه بتحطها في بالها بتعملها وهي كمان من صغرها ذكيه وسريعه التصرف وعقلها اكبر منها بكتير ثم تجلس بجانب زوجها ومتحبش حد يجيب سيره الصعيد بكلمه غلط
تجلس سعاد وهي تكاد تختنق من الغضب والغيره من مدح الجميع ل نور ثم ابتسمت بخبث عندما تحدثت ابنتها
فيروز بمكر : الا قلي يا جدي هو كيف خدت الشهاده والتعليم العالي دا من برا و كمان فاتحه شركه كبيره كديتي واحنا محدش منينا نعرف الحديت ده
الجد وقد فهم مقصدها
الجد بثقه : ومين قال ان محدش عارف نور قيلالي انا وابوها علي كل شئ نور مش عتخبي عنينا حاجه واصل بس هي اللي متواضعه وبتحب تشتغل بسكوت
ثم اكمل محمد والد نور بفخر :وذكيه قدرت تتخرج ب تقدير امتياز مع مرتبه الشرف وترفع راسي وراس جدها كمان و بسبب ذكائها ده فتحت شركه وبقيت من احسن شركات العالم
خديجه مؤكده علي كلامه : فعلاً يا محمد انا مش مصدقه لحد دلوقتي ان نور صاحبه شركه النور العملاقه و كمان شريكه في شركه magic العالميه في امريكا ابهرتني بصراحه
مالك وهو يهمس ل ساجده بابتسامه ساخره : بقولك ايه امي هتولع هي وفيروز من كلام جدي و عمامي وانا مش مستعد اموت دلوقتي انا لسه صغير ومتجوز جديد
ساجده تحاول منع ضحكتها بصعوبه : عندك حق شكلها كده هتولع في القصر كله
مالك بنظره حب ومشاغبه ل ساجده وهو يجذبها ل اعلي وبصوت هامس : بقولك ايه تعالي اقولك حاجه في الجناح بتاعنا
ساجده بخجل: بس يا مالك الله
مالك بابتسامه : انا هطلع انا وساجده تصبحوا على خير
الكل : وانت من اهله
ليصبح وجه ساجده كبركه دمويه وكأن دماء جسدها كلها تجمعت في وجهها من همس مالك لها ومغازلاته لها لنتركهم في عالمهم ونذهب الي نور وفهد
.............
عند نور وفهد
يدخل كل من فهد و نور الجناح الخاص بهم
كانت نور ستدخل غرفتها الا انها وجدت يد تسحبها وهي لم تكن الا يد فهد
فهد بحده : ممكن تفهميني اللي حصل في الحفله دا انا عامل زي الاطرش في الزفه كنتي قولتيلي دا انا زي جوزك بردو منهي حديثه ببسمه ساخره
نور ببرود و غباء مصطنع : ايه اللي حصل؟
فهد بعصبيه وصراخ : لا بقولك ايه بلاش تعصبيني علشان انا عصبيتي وحشه عليكي يا قطه ازاي يعني انتي متعلمه و كمان صاحبه شركه من اكبر الشركات في الشرق الاوسط لا وكمان شريكه في شركه magic العالميه وبتتكلمي ٤ لغات كمان فهميني انتي كنتي بتتكلمي بجد ولا كنتي بتكدبي
نور ببرود وهي تجلس علي الاريكه امامه : لا مش بكدب هكدب ليه في حاجه زي دي ثم تبتسم باستفزاز : مش انا اللي اكدب او انافق دي اكتر حاجه بكرها
ليجلس فهد في الاريكه المقابله لها وهو يحاول تمالك اعصابه : طيب انتي مقولتليش ليه
نور ولا تؤدي اي رد فعل ليعود فهد الغاضب بشده من جديد وهو يهدر بها
فهد بغضب جامح : مقوليش ليييه.. ليه تكدبي لييه تعملي كده ايه غرضك من الموضوع دا وليه مرفضتنيش لما جدي كلمك ليه قبلتي وانتي عارفه اني مش بحبك انا بحب واحده تانيه دمرتيلي حياتي وهدمتيلي كل حاجه كنت عايزها انا بكرهك عارفه يعني ايه بكرهك
لحظه هو لا يحب واحده اخري وايضاً لا يكرها بحق لكنه كان يقول ذلك ظناً منه ان ذلك سوف يجرح انوثتها وسوف يجعلها تتحدث لكنه لم يكن يعلم انه كسر قلبها بذلك الكلام الاحمق وحطمه بشده للمره الثانيه
نور : لحظه.. ! هل قال انه يكرهني ويحب اخري اقسم اني سمعت صوت داخلي يكسر شعرت كاني ضُربت ب سكين تالمه في قلبي وماذا يا نور كنتي تنتظري منه بربك
لتغضب نور بشده وتصرخ به بهستيريه ودموعها تنهمر كشلال علي وجنتيها قائله : لييه!! عايزه تعرف ليه هاااا لان انت كنت مثلي الاعلي قبل ما اعرف انك قريبي او انك ابن عمي ولما شوفتك اول مره لما جيت عندنا حسيت قلبي هيتخطف مني من كتر الدق علشان حبيتك من اول نظره علشان كنت عيزاك تحبني وتسالني عن حياتي انت لو كنت بس بتفكر زي الناس الطبيعيه كان علي الاقل قعدت معايا تسالني عن تفاصيل حياتي كنت هقولك كل حاجه دا انت من يوم ما عرفت عني وانت متجاهلني وبتعملني كاني سراب مش واحده مفروض هتبقي مراتك حتي يوم فرحي اليوم اللي كل بنت بتستناه خليته اوحش يوم في حياتي سمعتني كلام زي السم كل دا وانا صابره ومستحمله وبعد كده هنتني وجرحت كبريائي اكتر من مره وانا برضو سكت بتتعامل معايا بغرور وبرود انا اللي مفروض هكون شريكه حياتك وبعد دا كله بتقولي بكرهك لا يا فهد لاااا انت مبتكرهنيش انا اللي بكرهك انا اللي بكرهك علي قد حبي ليك الاول انا بكرهك دلوقتي انهت هذه الجمله وهي تمسح دموعها بشده وباليد الاخري كانت تشير عليه باستحقار ووجه مشمئز منه ثم تبدله اللي البرود في ثانيه وقالت : احنا هفضل علي اللاتفاق هنطلق بعد سنه زي ما حددت قبل كده بس لحد ما يجي اليوم دا انا هنزل اشتغل زي ما كنت وزي ما اتفقت مع عمي وجدي وياريت مشوفكش قدامي بعد كده الا للامور الطارئه وكل واحد حر في حياته زي ما قولت قبل كده يا.. يا ابن عمي ثم نظرت اليه لاخر مره نظره استحقار وتركته ودخلت غرفتها وتغلق الباب خلفها بقوه وتشرع في البكاء بحرقه بدون صوت وتضع يدها علي فمها بقسوه تكتم شهقاتها وبعد مده طويله تمسح دموعها وهي تتوعد بالانتقام
نور ب بسمه ساخره وبرود مخيف وهي تتحدث الي نفسها : والله العظيم لوريك مين هي نور محمد الشافعي يا ابن منصور وهخليك تندم وتبكي بدل الدموع دم
بينما يقف هو في صدمه هل هذا صحيح
هل هي تحبه هل كان مثلها الاعلي هل كسرها الان بسبب غضبه الغبي واستعجاله حديثها كان كالصفعه التي ايقظته من غفلته ولكن هل في الوقت المناسب ام بعد فوات الاوان يوجد بداخله معركه كبيره بين القلب والعقل فاز بها القلب للمره الاولي وجعله يدرك انه يعشقها انه العشق من النظره الاولي لكن عناده وتسرعه وغروره الغبي من اوصله الي هذه النقطه واقسم بداخله ان يعيدها له يعيد هذه النور الي حياته ستصبح هي فقط نوره
نور الفهد ♥️
............
هل سيستطيع ان يُرجعها له ويُرجع حبها من جديد ؟
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية نور الصعيد" اضغط على أسم الرواية