رواية كسره قلب الفصل الثامن بقلم نور الشامي
رواية كسره قلب الفصل الثامن
ارتعبت علا عند سماعها لكلمه النجوم فهي تعلم جيدا ما هذا الممان فنظرت الي اسر بتوتر وتحدثت بخوف مردفا : لا والنبي يا اسر بلاش
اسر ببرود : كل غلطه وليها عجابها يا علا وانا مش هعاقبك علشان كدبتي عليا لع انا هعاقبك علشان خلتيني اتجوز دعاء من غير ما تهتمي انها مش هتكون ام انا مجدر موقفك وانك بتحبيني علشان اكده خبيتي عليا انا ماشي سلام
القي اسر كلماته ثم ذهب فجلست علا علي الفراش تفرك في يظيها وعلي وجهها عللمات الخوف الشديد اما عند حاتم فذهب الي متزل رغد ورحب به اهلها ترحيب حار ولكنه كان يشعر بالضيق الشديد فهي مازابت في غرفتها لا تريد ختي رؤيته فتحدث حاتم بضيق مردفا : عمي معلش بس انا عاوز اشوف رغد واتكلم معاها شويه
همام بتردد : ماشي يا ابني اتفضل
دخل همام الي غرفه ابنته فوجدها مازالت علي هيئتها منذ سناعها بخبر الزواج تبكي بشده فدخل خاتم خلفه وطلب من همام ان يتركه معها لبعض الوقت ووافق اخيرا وعندما رأته رغد انفزعت من مكانها وتحدثت ببكاء وعصبيه مردفه : ابعد عني ملكش صالح بيا عااد انا بكرهك عايز مني اي تاني
حاتم بضيق : عايزك انتي انا غلطت معاكي جبل اكده بس دلوجتي لع دلوجتي انا بحبك صدجيني وندمان علي ال عملته
رغد بغضب وبكاء شديد : انا مش بحبك مش هتجوزك هموت نفسي جبل ما تلمسني
اشتاط حاتم غضبا عند سماعه لهذه الكلمات فأقترب منها وجذبها اليه بقوه حتي اصتدمت في صدره ثم همس في اذنيها بخبث مردفا : انتي ملكي انا حبيبتي انا هتكوني مرتي انا ومفيش حد هيلمسك غيري حتي لو كلفني ابامر اني اجتل اهلك كلهم هعمل اكده انا عشت سنتين وانا بعيد عنك ومش هجدر اعيش اكتر من اكده وانتي بعيده طاوعيني يا رغد احسن ليكي علشان تكسبي
ابتعدت رغد عنه ودفعته بقوه ثم تحدثت بغضب مردفا : يبجي هتتجوزني غصب عني وهتلمسني غصب عني وهعيش معاك غصب عني كل الحب ال كنت بحبهولك بجا كره دلوجتي انا بجين بكرررررهك ياريتني ما كنت حبيتك ولا عرفتك
حاتم بعصبيه : حضري نفسك لفرحنا وغصب عنك
خرج حاتم من الغرفه صافعا الباب خلفه واستأذن من همام وذهب اما عند علا فأرتدت ملابسها ونزلت الي الاسفل وخرجت وجدت اسر ينتظرها في السياره فركبت بجانبه كانوا طول الطريق تقريبا ابصمت هو سيد الموقف حتي بدأ اسر ان يدخل في شوارع جانبيه ضيقه ثم وقف فجأه كان الليل بدأ في الظهور فتحدت اسد ببرود : انزلي وصلنا
نزلت علا من السياره بقدمين مرتجفين فكان المكان يسوده الظلام مكان مخيف بكل معني الكلمه فدهل اسر الي احدي المنازل القديمه ومعه علا نظرت علا الي المكان بخوف شديد فهي لم تأتي لهذا ابمكان سوي مره واحده وتمنت ان تموت قبل ان تأتي له مره اخري نزر اسر اليها ثم تحدث ببرود مردفا : مش عاجبك المكان تعالي فوج لما نشوف النجوم انا وانتي
علا وقد بدأت في تساقط دموعها : مش شايف ان عقابك قاسي اوي عليا هو انن للدرجادي بتكرهني
اقترب اسر منها وحملها بين يديه ثم تحدث بخبث : غمضي عيونك ومتخافيش انتي في حضني مش بتجولي انك لما بتكوني في حضني مش بتخافي من حاجه خلاص غمضي عيونك
اغمضت علا عيونها وصعد اسر بها درجات السلم حتي وصل الي احدي الغرف وفتح الباب ودخل وةضعها علي احدي الكراسي ففتحت علل عيونها وصرخت بشده واغمضتها مره اخري كانت الغرفه تمتلئ بصور تشبه الجماجم والغرفه حقا تشبه بيت الرعب فتحدثت علا ببكائ شديد مردفه : حرام عليك انت بتعمل فيا كده ليه كل دا علشان بحبك ومكنتش عايزه اجرحك كنت عايزني اقولك ان العيب منك علشان تزعل انا استحملت كلام مامتك واستحملت جوازك وسكت علشان بحبك واتعاقبت عقابي اباكبر لما شوفتك وانت زعلان ومضايق سامحني بقا ومش هغلط تاني حرام عبيك يا اسر انت للدرجادي مبقيتش تحبني
اقترب اسر منها وتحدث بضيب مردفا : انا مجبتكيش اهنيه علشان اخوفك جيبتك علشان تحسي بالقلق احساسك دا ميجيش واحد في المليون لما عرفت انك كدبتي عليا تعرفي انا ال زعلني اكتر مش اني طلعت مش بخلف لع انك خدعتيني حتي لو بتعالجبني انا اصلا بدأت العلاج
علا وهي تمسك يده وتتحدث بدموع مردفه : سامحني مش هغلط تاني اسر انا خايفه
اقترب اسر وسحبها الي احضانه ثم تحدث بخبث : واكده لسه خايفه
علا بدموع : لا خليني في حضنك كده علطول
اسر بضحك : طيب يلا خلينا نمشي من اهنيه
مر اليومين بدون اي احداث جديده غير ان مروه زوجه حاتم طلبت الطلاق بعد علمها بما حدث حتي جاء يوم زفاف كانت الافراح تنتشر في انحاء القصر اما عند رغد فكانت ترتدي فستانها في القصر ايضا فهذا طلب محمد ان يجتمع الكل في منزله فدخلت عليها علا الغرفه وجدتها تبكي بحرقه فأقتربت منها وتحدثت بضيق : اهدي في اي مالك
رغد بتوسل وبكاء : ابوس يدك هربيني من اهنيه مش عايزه اتجوزه مش هجدر اعيش مع الشيطان دا هربيني
علا بصدمه : مش هعرف اهدي بس والله حاتم بيحبك اوي ومش هيضايقك ولا هيأذيكي هو كل ال عمله ظا علشان خاطر يتجوزك بس هو بيحبك
رغد بتوسل وبكاء : ابوس يدك وحياه اسر عندك هربيني من اهنيه مش هجدر اعيش معاه
علا يأرتباك وتفكير : خلاص انا ههربك بس هما كتبوا الكتاب خلاص
رغد ببكاء : مش مهم المهم هربيني
علا بضيق : تمام اسمعي ال هقولك عليه
ظلت علل تقص لها ما تفعل ولا تعلم ان بفعلتها هذا ستدمر حياتها بيديها اما في الاسفل تم كتب الكتاب والمباركه من العائلتين وذهب كلا منهم الي منزله وصعد حاتم الي غرفته ولكنه انصدم عندما وجد الغرفه فارغه فصرخ علي الخدم واجتمع المل علي اثر صوته
اسر بحده : اي ال حوصل بتزعج اكده ليه
حاتم بعصبيه : رغد فين رغد مش موجوده يا اسر راحت فين وسابتني
محمد بفزع : اهدي يا ابني هنبعت الحراس دلوجتي يدوروا عليها
غاليه بعصبيه : يا مرك يا غاليه يادي الفضيحه
نزل اسر بسرعه الي الاسفل وصرخ علي الحراس فجائوا فورا فتحدث اسر بغضب مردفا : رغد مش موجوده اهنيه عايزكم تجلبوا للدنيا عليها بس من غير حد من البلد يحس مش ناجصين فضايح فاهمين
الحراس : فاهمين يا بيه بعد اذنك
ذهب الخراس وذهب معهم حاتم وكان اسر سيذهب ولكن اوقفه حديث الخادمه وهي تتحدث بتوتر مردفه : يا سعادت البيه انا اعرف الهانم راحت فين
اسر بحده : رااحت فين انطجي
الخادمه بتوتر : انا شوفت علا هانم وهي بتهربعا من الباب الهلفي وبتجولها حاجه اسمها نجوم مسمعتش قصدها اي
نظر الجميع الي علا التي كانت واقفه تشعر بخوف شديد وتتصبب عرقا وجاءت لتتحظث ولكن قاطعها
اسر وتحدث بغضب مردفا : انتي من انهارده محرمه عليا هتكوني مرتي علي الورج بس يعني مليش علاقه بيكي
علا بصدمه : لا يا أسر والنبي انا اسفه انا عارفه اني غلطانه بس متسبنيش دي اخر غلطه ليا والله خلاص
أسر بغضب شديد : انا زهجت منك ومن ال بتعمليه حراااام عليكي اكده هو انا خلاص مبجاش يهمك مشاعري انتي بتعملي اكده ليييه
علا ببكاء : اخر غلطه صدقني اخر غلطه
غاليه بغضب : يا انا يا هي في البيت دا يا اسر ووو
يتبع الفصل التاسع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية كسره قلب" اضغط على اسم الرواية