Ads by Google X

رواية سجينه للابد الفصل الثامن 8 بقلم ماهي أحمد

الصفحة الرئيسية

   رواية سجينه للابد  الفصل الثامن بقلم ماهي أحمد


رواية سجينه للابد  الفصل الثامن  


لاقيت هيام بتقولي ايوه مراته يانادره مالك اتخضيتي كده ليه
فكرت كده في نفسي وقولت طيب انا فعلا اتخضيت ليه وانا مالي اصلا ما يتجوز ده الله يكون في عونها اللي هتتجوزه بس برضوا مكنتش مرتاحه ابدا
نجاه قالتلي هما متجوزين من وقت ما هيام كان عندها سنتين كل الناس عارفه أن هيام مرات زين وزين جوز هيام مفهمتش قولتلها يعني ايه يانجاه قالتلي يعني مش متجوزين جواز رسمي بس هيام مكتوبه لزين من زمان وهما عيال صغيرين يانادره جدتي خطباله نجاه من بدرى بس زين بيقول لسه شويه وقبل ما تيجي بشهر وافق أنهم يكتبوا كتب كتابهم واهو خلاص كمان اسبوعين أن شاء الله قولتلها يعني هما لسه ماتجوزوش قالتلي ماتجوزوش اه علي الورق بس هما لبعض وهما صغيرين اوووي والبلد كلها عارفه كده معرفش ليه ارتحت لما قالتلي أنهم لسه ماتجوزوش
هيام ردت وقالتلي مش هتقوليلي مبروك يانادره قولتلها اه طبعا الف مبروك قالتلي لازم تحضري كتب كتابي كمان اسبوعين هزعل اوي لو ماحضرتهوش قولتلها أن شاء الله وقتها دخلت اوضتي ولاقيت اللاب والفون وعلبه السجاير كل حاجه مكانها بس الغريبه اني لا كنت عايزه افتح اللاب ولا اكلم حد من صحابي ولا حتي عايزه اشرب سجايري مسكت العلبه وطلعت بره رميتها في السله وانا برميها لاقيت زين في وشي وابتسم اول ما شافني برميها روحت مكشره في وشه وقفلت الباب عليا وبقيت متغاظه منه ازاي مش قالي أنه هيتجوز انا هتجن..وارجع اكلم نفسي تاني واقول طيب وانا اي اللي يشغلني ما يتجوز
اول مره في حياتي احس الاحساس ده انا اكيد مجنونه اوعي اكون بحبه يالهوي لو كنت بحبه معقول انا احب زين فضلت اكلم نفسي بالساعات لحد ما اقنعت نفسي اني لا يمكن اكون بحبه .. وطلعت بره وحاولت اتعامل عادي جدا وحسسته أنه ولا فارق معايا واول ما شفت نجاه قالتلي تعالي نتمشي شويه بره يانادره عشان المشي بيسهل الولاده سألتها انتي في الشهر الكام قالتلي انا في التاسع وممكن أولد في اي وقت وقع منك دلوقتي قولتلها ربنا يقومك بالسلامه يارب بقينا نتمشي في الغيطان وعرفتني أن عيلتنا عيله كبيره اوي وكل الاراضي دي بتاعتنا
وحاولت اسالها علي زين وعرفت انها اقرب حد لزين بقيت كل شويه اسألها هو زين وهيام بيحبوا بعض قالتلي هيام من وقت ما فتحت عينيها علي الدنيا وهي ما بتشوفش غير زين في حياتها قولتلها طيب وزين قالتلي زين ماحدش يعرف اللي في قلبه ابدا بس اللي متأكده منه أنه لا يمكن يكسر كلمه لجدتي ابدا ..
قولتلها يعني جدتي هيا اللي عايزه هيام قالتلي طبعا ومن زمان .. ارتحت شويه ممكن عشان كده مش حكآآلي عنها ابدا طول ما احنا في المزرعه قالتلي زين ما بيحكيش غير اللي عايز يحكيه وبس واحنا ماشيين لاقينا واحد كان زي القمر وباين أنه مش من هنا خالص مش لابس زيهم وجاي علينا ووقفنا وسلم علي نجاه وقالها ازيك يانجاه وهتولدي أمتي فضلوا يتكلموا سوا بس الغريبه أنه مش بيتكلم بنفس لهجتهم خالص وبعد كده عرفتنا علي بعض وقالتله اني ابقي بنت بنت خاله جدتي وكلام كده مفهمتوش وبعدها قالي اتشرفت بيكي جدا
ومبقاش شايل عينه من عليا ولسه هيمد أيده عشان يسلم عليا لاقيت زين جه وسلم عليه هو بدالي وقاله عاوز حاجه يانهاد قاله ايه يازين انا بسلم علي الضيفه مش اكتر قاله بس هي مابتسلمش علي حد ومسكني من دراعي وقالي امشي قدامي قولتله ايه اللي انت عملته ده انت مجنون يازين ولا ايه
قالي وهتجن ليه انا عايزك تبقي محترمه قولتله وايه اللي عملته عشان مبقاش محترمه قالي واقفه تضحكي وتهزري معاه وكمان كنتي عايزاه يلمس ايدك قولتله كل ده حصل هزرت وضحكت في الدقيقه دي يازين
قالي نادره امشي قدامي حالا ورجعت البيت تاني بس كان عاجبني غيرته عليا وكنت ببتسم من جوايا ونادره رجعت ورانا علي طول وقالت لزين اي اللي عملته ده يازين نادره مغلطتش في حاجه قلها مش شايفه كانت بتضحك وتهزر معاه ازاى قالتله حرام عليك لا ضحكت ولا هزرت دي مالحقتش حتي تقف معاه زين قالها يووووووه يانجاه انتي كمان وسابنا ومشي لاقيتها بتبص وراها علي زين وبتقول غريبه قولتلها هو اي اللي غريبه قالتلي زين متغير في حاجه غريبه زي ما يكون بيغير قولتلها بجد يا نجاه قالتلي مش عارفه بس بكره كله هيبان
وكلهم بعد كده مشيوا والليل ليل والكل نام الا انا مكنش جايلي نوم اصلا
وبعدين انا زهقت ومخنوقه ما بين اربع حيطان انا مش متعوده ع كده ، لاقيت جدتي طلعت من أوضتها وبتقولي ايه اللي مسهرك لحد دلوقتي يانادره قولتلها انتوا بتناموا بدري اوي انا مش متعوده علي كده قالتلي عموما كل اهلك وقرايبك هيتجمعوا الجمعه اللي جايه في مكان هنخرج فيه كلنا عشان يتعرفوا عليكي احنا بس كنا محتاجين انك تاخدي ع المكان الاول بس طبعا انتي عارفه هتقوليلهم انتي مين ،قولتلها ماتقلقيش ياجدتي عارفه دخلت وسيببتها وانا مخنوقه خالص ، ولاقيت جدتي قاعده هي وزين بعد ما دخلت بيرتبوا للعزومه وهيعملوا اكل اي وكده فاقترحت عليهم انهم يعملوا بيتزا زين قاللي هتبقي عيبه في حقنا اوي قولتلوا لاء مش هتبقي عيبه في حقنا ولا حاجه وهتبقي حاجه جديده بدل الاكل الكتير واكيد هيتبسطوا صدقني عشان انا اللي هعملها قاللي بتعرفي قولتلوا اه كنت شغاله في بيتزا هت قبل كده مع صحابي وكنت بسلي وقتي في الاجازه لما كان عندي 15 سنه واعرف سرها كويس اوي اتفاقنا ع كده وتاني يوم زيت دخل اوضتي الصبح بدري وبقي يقلب في دولابي قولتلوا اي ده انت بتعمل اي قاللي بدورلك ع حاجه محترمه عشان تنزللي معايا بيها نجيب حاجه البيتزا انتي ناسيه ان النهارده الجمعه وكلهم معزومين عندنا قولتلوا تمام ، يالا بينا نزلنا واشترينا الحاجه كلها ، وانا جايه افتح باب العربيه ايده لمست ايدي ، لمسه ايده بجد تحفه بس هو دايما كان بيحاول يبعد ما بيقربش ابدا مني
ورجعنا البيت بس طول الطريق واحنا كنا بنبص لبعض وبس ، ورجعنا البيت دخل وسابني قولتلوا اي ده انت هتنام قوم يا اذستاذ انت هتعمل معايا البيتزا النهارده ، ابتسم وقاللي حاضر يافندم ، فضلنا طول اليوم في المطبخ نعمل البيتزا واول مره كنت بشوفوا يضحك هو اليوم ده ، جمال ضحكته تجنن هو راجل اوي اصلا ، وعسل كده خالص بقي ، فضلت احكيله عن حياتي شويه بس هو ما بيحكيش اي حاجه عنه خالص ودي حاجه كانت بضايقني انه بيسمعني وبس ، قولتلوا بص انا عارفه اني رغايه وعارفه انك اتحملت كلام كتييير مني النهارده بس انا اعمل اي بحب الرغي اوي قاللي بصراحه انتي فعلا رغايه جداا وانا مابحبش البنت الرغايه كده اضايقت قولتلوا ده رايك قااللي اه بصراحه ، قولتلوا تمام انا خلصت دي كانت اخر واحده ، لاقيت الباب بيخبط جيت افتح قاالي انتي هتفتحي كده انا جيبتلك فستان حلو في اوضتك ياريت تلبسيه بصيتله وانا مخنوقه منه ، وسيبته ومشييت دخلت اوضتي وكلهم بقوا في البيت ، وبقوا يسألوا علي الضيفه وهو كل شويه يخبط عليا ياريت تخلصي بسرعه بس انا كنت مضايقه منه جداا مش فاهمه مره يبقي كويس معايا جدا واحس انه معجب بيا ع الاقل ومره احس اني ولا فارقه معاه ، لحد ما دخللي الاوضه كنت لبست الفستان وشيلت اي حاجه هو مش بيحبني اعملها بقي وشي صافي خالص زي الاطفال ولما بصيت لنفسي في المرايه بقيت احب شكللي كده فعلا ، وقللي لسه ماخلصتيش قولتله خلصت بس مش لاقيه حد يقفلي السوسته ، وقتها جاب شعري ع جنب وقرب مني جامد اوي بقيت سامعه صوت نفسه في وداني واول ما لفيت فضل يبصللي كتيييير وقال بصوت واطي بسم الله ما شاء الله ، قولتلوا مش فاهمه قاللي نادره انا لازم اطلع انا مستنيكي بره قولتلوا طيب والسلسله قاالي خللي جدتي تركيبهالك ، طلعت بره وسلمت عليهم كلهم وكان يوم حلو جدا خصوصا مع نهاد طلع ابن عمتي نجاه قالتلي كده بيحب يتكلم وفرفوش كده وبيضحك كتيييير كنا طول القاعده سوا ، وهو يبصللي نظره غيظ كده ، ولا مش عارفه دي نظره اي ، وبعد كده قومت عشان اجيب السلسله ونهاد يلبسهالي عشان اغيظه اكتر ، لاقيته دخل الاوضه ورايا وقفل الباب وقاللي انتي بتعمللي اي قولتلوا في اي قللي انتي طول اليوم قاعده مع نهاد قولتلوا وده يضايقك في اي قاللي طبعا يضايقني ، قولتلوا ممكن اعرف ليه لاقيته اتلغبط في الكلام وقاللي عشانهم هما انا مش عايز حد يتكلم معاكي بكلمه وحشه قولتلوا ااااه عشان كده تمام حاضر في حاجة تاني قاللي كنتي داخله بتعمللي اي هنا قولتلوا كنت هجيب السلسله لنهاد يلبسهاني قاالي وليه يلبسهالك اشمعنا هو ؟ قولتلوا ما انت مش رضيت الصبح تلبسهالي قاللي هاتيها وانا هلبسهالك ، قولتلوا حاضر الغيره وقتها كانت باينه عليه جدا يعني ولبسني السلسله وكانت ايده بتترعش
مابقاش عارف يلبسهاني من كتر رعشه ايديه أتلفت وبصيتله ومسكت ايديه و قولتله في اي ايدك بتترعش كده ليه قاللي لا ابدا مافيش ، قولتلوا لو مش عارف تلبسهالي مش مشكله خالص هاتها هخللي نهاد يلبسهالي وجيت اسيبه وامشي مسكني من ايدي وقربني منه جامد لدرجه اني بقيت في حضنه وقاللي لا نهاد ولا غيره هيلبسهالك هاتي السلسله ولبسهالي وانا عيني في عينه كنت في حضنه وقتها ، احساس بالامان رهيب اول مره احس بيه كان معاه هو ، مع( زين ) 😊😊
طلعنا بره انا وهو وابتديت ابعد شويه عن نهاد ، وبقيت مع نجاه، وقتها هو مش كان بيتكلم معايا بس كنت كل ما ابصله الاقيه باصصللي واول ما بصله يحط وشه في الارض بسرعه ، بس ع مين كنت بشوفوا برضوا 😂😂
واحنا قاعدين لاقينا نجاه بتصوت جامد اي في اي مالك ؟
لاقيتها بتقول انا هولد مش قادره الطلق جاللي ، طلق اي الطلق ده ؟ بقيت خايفه عليها هموت ، لاقيتهم كلهم بيباركوا ويهنوا ان في مولود جديد هييجي العيله .. طيب باجماعه بالنسبه للبنت اللي بتصوت دي جدتي قالتلي ما تخافيش هي البكريه كده هتاخد وقتها دي قدامها ع الفجر ع ما تولد الغريبه انهم لا راحوا المستشفي ولا اي حاجه دخلوها اوضتي ومامتها دخلت معاها وبقي الكل يقوللي عقبالك واول ما حد يقوللي الكلمه دي كنت ابص لزين علي طول الاقيه باصصللي ويبتسم ويحط ايده ع شعره كانت حركه تحفه اصلا والله ، احنامن الاخر مش كنا بنتكلم بس عيونا كانت بتقول كل حاجه، لحد ما اخيرا قرروا ان ولادتها خلاص كلها ساعه وتولد روحنا كلنا معاها المستشفي مش في حد سابها خالص ، احساس انك تبقي في وسط عيله ده مافيش احسن منه في الدنيا ، بقينا كلنا مستنيين البيبي وكلنا قلقانيين وخايفين عليها جدا لحد ما الدكتور طلع وقلنا مبروك جابت ولد بقي الكل فرحان وكله بيسلم ع التاني ويحضنه من الفرحه ولاقيت نفسي من فرحتي حضنت زين وهو كمان حضني جامد واول ما اخد باله لاقيته بعد بسرعه وقالي اسف ، اضايقت مش فاهمه بيعمل كده ليه ؟ لاقيت جدتي بتقول لزين خد نادره ، وروحوا يازين انا هبات مع نادره النهارده انت عارف طبعا هتعمل اي قالها اكيد عارف ماتقلقيش ، وقاللي يالا يا نادره واحنا ماشيين قولتلوا مش هناخد العربيه قاللي ما ينفعش هما اكيد هيحتاجوها عشان جدتي احنا هنروح مشي قولتلوا تمام ، فضلنا ماشيين بس كعادته ما بيتكلمش خالص قولت والله ما هتكلم الا لو هو اتكلم الاول وبعد شويه قاللي غريبه مش بترغي يعني سكت وقولتلوا هقول اي قاللي اي حاجه المهم ماتسكتيش قولتلوا مش انت مش بتحب البنات الرغايه انا بقي مش هتكلم قاللي يعني انتي ساكته عشان مش عايزاني احبك اتلغبطت كده وقولتلوا اي ده انت بتقول اي لاء طبعا وانا هبقي عايزاك تحبني ليه اصلا ؟
قاللي مش عارف انتي االلي ساكته قولتلوا طيب مش ممكن اكون عايزه اسمعك بقي قاللي طيب عايزه تعرفي اي ؟ قولتلوا
قولي اي حاجه بس تكون عن حياتك الشخصيه بلاش عن العيله والبلد والعادات والتقاليد اي حاجه بس تكون عنك انت لاقيته بطل مشي ووقف وقالي بلاش نتكلم عن حياتي الشخصيه خالص يانادره قولتله ليه يازين قالي عشان مش هتعجبك ولو افتكرت اللي حصل فيها وحكيته هكرهك وهكره نفسي فبلاش عشان خاطري قولتله خلاص خلاص بلاش تقلب وشك كده قالي ماتستعجليش بس بكره هتعرفي كل حاجه صدقيني
قولتله بلاش يازين مش عايزه اعرف خالص طالما دي حاجه يضايقك اوي كده بس علي الاقل قولي انك هتتجوز قريب بصلي وقالي عرفتي منين قولتله من خطيبتك هيام سكت وماتكلمش وقالي دي حاجه تخصني وماتخصكيش يانادره قولتله زين انت بتحبها قالي احنا اتكلمنا كتير النهارده وخلاص وصلنا البيت وقاللي انا همشي بقي قولتلوا رايح فين انا بخاف انام لوحدي في البيت قاللي من أمتي يانادره قولتله من زمان يازين بقي انا هنام في البيت ده كله لوحدي ازاي يعني انا مابعرفش انام لوحدي قالي مش هينفع انا وانتي ننام في بيت واحد من غير جدتي قولتلوا والله العظيم بخاف مش ينفع تسيبني وتمشي قاللي اسف مش هقدر ادخل زعلت وقتها وقفلت الباب في وشه ودخلت اوضته ونمت وقتها ع سريره وحضنت مخدته ..اليوم ده السما كانت بتشتي جامد جداا لحد ما النهار طلع وهي بتشتي فتحت الشباك وببص تحت لاقيته لسه واقف وهدومه كلها غرقانه مايه وبيترعش من كتر البرد نزلت بسرعه دخلته وقولتله انت واقف هنا من امتي قاللي من امبارح قولتله ليه ده كله وانا زعلانه عليه وهموت وبقي يعطس خالص ويترعش فرد وقاللي خوفت عليكي عشان ماتناميش لوحدك اهوه ع الاقل اكون جنبك حتي لو مش معاكي ، وقتها سيبته وروحت بسرعه اجيب بطانيه وقلعته القميص اللي كان لبسه ولفيت البطانيه عليا وعليه واخدته في حضني جامد اوي وبقيت املس ع شعره هييييح كان احساس حلو بجد 


يتبع الفصل التاسع اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent