رواية وكان القدر هو الحاكم بقلم زهرة الظلام الفصل التاسع
رواية وكان القدر هو الحاكم الفصل التاسع
خالد:طب وانا مالي
مريم:عشان انت ابوها يلاااا
خالد:ايه ابوها ازاي ابني مات من خمس سنين
مريم:من خمس سنين انا احتفظت بالجنين وكانت اسيا ومحدش يعرف غيري انا ومحمد بس انها بنتك
خالد:يلا
راحوا المستشفي واتبرعلها وبعد شويه فاقت
اسيا:ماما
مريم بعياط:ياقلب ماما انتي كويسه
اسيا:اه حصل اي ؟!
محمد: القمر بتاعنا بيدلع بس
سيف وهو بيعيط وحضنها:ماتعمليش كده تاني انا خفت عليكي
خالد: بنتي بتتشقط بقا
مراد:انت مجنون بنتك منين
خالد:اي ده هي مريم معرفتش اختها وجوز اختها
مريم:خالد اسكت
عبير :تعرفني اي
خالد: اللعبه القذرة بتاعتها هي وحبيب القلب بنتي حرمتني منها وفهمتني انها ماتت وف الاخر جتلي زي الكلبه عشان احتاجتني
مريم ضربته بالقلم
مريم:اخرس انت اخر واحد يتكلم اصلا كنت عايزني اقولك انها عايشه وتاخدها مني دانت ضربتني بالنار في اي اكتر من كده
خالد:كان محمد المقصود
مريم:استحاله اسيب بنتي ل واحد قاتل زيك فاهم
خالد:حلو كده بدات اللعبه استحملي ياحلوه وقريب هاتجيلي راكعه
فجأه محمد ضربه وخالد بوقه نزف
محمد:بتلت كتير زي الستات انما الافعال للرجاله وبس
خالد مشي ومريم خافت اسيا تسألها بس لقتها نايمه ف حضن سيف
عبير:ممكن نفهم بقا
مراد:حبيبتي اهدي شويه
عبير:اهدي اي كل السنين وانا فاكره ان اسيا بنت محمد وكل مابحس انها شبه خالد بكدب نفسي وف الاخر تطلعي كدابه يامريم
مريم :لازمته ايه ان الناس تعرف ان اسيا بنت خالد
عبير:وانا ناس يامريم
محمد:عبير بالله عليكي خلاص بقا هي مش ناقصه
عبير: يعني الي عملته ده صح
مريم انهارت :انا مابقتش صغيره ولا مريم الهبله وانتي نفسك قولتيها زمان في حجات ماينفعش حد يعرفها غير واحد بس لو محمد زمان رفض اسيا كنت هامشي بس هو قبلها
عبير حضنتها :خلاص خلاص انا اسفه
مريم بعياط: الدنيا طلعت وحشه ياعبير ضحكتي عليا وقولتي انها بتحلو بس كل مره تحصل حاجه وحشه واديني هاستني مصيري ان خالد ياخد بنتي حرام والله انا تعبت بجد تعبت وعايزه اروح ل امي بقا كفايه كده
عبير:بعد الشر عليكي اهدي بس
فضلت تهديها لحد مانامت
محمد: الدكتور كتب علي خروج ل اسيا
مراد: شيل مريم وانا هاخد اسيا وعبير تشيل سيف
محمد شالها وحطها ف العربيه وصلوا الفندق وكل واحد دخل اوضته
************
تاني يوم عند خالد
خالد:هما هايرجعوا مصر انهارده لازم يتبعتلهم المطلوب انهارده
شخص.:تمام يافندم
خالد:اما نشوف هاتفضلي تعندي لحد امتي يامريم
*********
عند مريم
جهزوا وركبوا الطياره ومريم طول الطريق ساكته ومحمد بيحاول يخليها تضحك شويه بس مافيش فايده
وصلوا البيت ومحمد قال ل مراد يفضلوا معاهم انهارده
عبير:يلا نعمل كيكه
مراد:ده وحم ولا اي
عبير :تاني يامراد وتتشتم تاني وتتفضح وقت الولاده
مراد:لا ونبي مش لازم
********
فلاش باك.. يوم ولادة عبير مراد كان نايم وصحي فجاه لقي عبير بتعضه وبتصوت
عبير:الحقني بولد يامراد
مراد:يالهوي طب اعمل اي اروح فين
فضل يجري ف الاوضه
عبير:يا ابن الكلب اتحرك بموووووت اطلب الاسعاف
مراد:حاضر حاضر
عبير: قول بقا عايز تخلص مني لسه هاستني الاسعاف وديني ام المستشفى
مراد لبسها وخدها المستشفي ولما محمد وصل فضل يضحك على منظره كانت هدومه مقطعه من عبير وعلمات العض ف وشه ودراعه وشعره متبهدل
محمد:كنت ف حرب ولا اي
مريم:معلش هي عصبيه شويه
مراد:لا ابدا دي نسمه خاالص
********
باك
مريم ومحمد فضلوا يضحكوا على شكل مراد ولما افتكروا الي حصل
مريم: مراد بدأ يتراجع عن الفكره
عبير:اومال اي يلا بقا نعمل كيكه
دخلوا المطبخ كلهم وفضلوا يلعبوا بالدقيق والعجينه والكريمه لحد مانزلوا اسيا وسيف
اسيا:اطفال والله العظيم
سيف خد الكيكه:هاتوا دي ونضفوا الدنيا شوية عيال
فضلوا يضحكوا ونضفوا المطبخ
محمد:مش في خدم لي عملنا كده ضهري مش حاسس بيه
مراد:ابقي خلي مريم تدعكولك
مريم اتكسفت وفجاه الباب خبط ومريم خدتها فرصه عشان تقوم بسبب كسفتها دي
مريم:هاروح افتح
راحت تفتح ولقت واحد معاه دفتر
مريم:اهلا
الراجل:انتي المدام مريم
مريم:ايوه انا مين حضرتك
الراجل:انا جاي من المحكمه والاستاذ خالد رفع دعوه بضم حضانة ال طفله اسيا والجلسه كمان يومين
مريم :ايه ؟
يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :" رواية وكان القدر هو الحاكم" اضغط على اسم الرواية