رواية احببت قمر الصعيد البارت التاسع 9 بقلم حنين محمد حنون
رواية احببت قمر الصعيد الفصل التاسع 9
اسر ابتسم اول ما افتكر قمر وبعدين فكر يتصل بها اتصل بها: الو يا قمري....
قمر : ايه يا اسر....
اسر مش عارف يقول ايه : قوليلي يا قمري عاملالي اكل ايه النهارده يا روحي؟!
قمر : عامله مكرونه وبانيه ايه رايك؟!
اسر : اي حاجه من ايديكي حلوه يا روحي مادام قمري هي اللي عاملاها.....
قمر : تسلملي يا اسر قدامك كثير على ما تيجي.....
اسر : يعني ساعتين بالكثير و هبقى عندك يا روحي ثم اكمل بمشاكسه: ايه وحشتك يا قمري.....
قمر : ها.... لا.... قصدي يعني بسال بس علشان ناكل...
اسر : بقى بتساليني راجع امتى علشان ناكل انتي فصيله يا قمر يلا سلام....
قمر قفلت معاه وهي بتضحك: طب والله مجنون....
وبعدين اسر خلص شغل ورجع البيت
وهو راجع فكر يجيب هديه لقمر....
عدي على محل
وجاب سلسله حلوة اوي لقمر
واخذها ورجع البيت
وبعدين فتح الباب
ودخل لقي قمر بترص الاكل على السفره
و لابسه بيجامه ستان بيضاء لايقه مع لون بشرتها وتركت لشعرها العنان
سرح فيها شويه اول ما شافها لحد ما فاق من شروده لما هي بدات تحرك ايديها قدام عينيه وبتقول :
اسر سرحان في ايه؟!
اسر : فيكي....
قمر سكتت وراحت تكمل رص السفره
واسر راح غير هدومه
وراح يقعد على السفره وبداو يتغدوا......
قمر : اسر.....
اسر : عيونه....
قمر : بصراحه كده اتصلوا بيا من الشركه علشان يبلغوني ردهم؟!!
اسر : ها يا قمري قالولك ايه ؟!
قمر ملامحها اتحولت الحزن.....
اسر بحب ❤ : خلاص يا قمري مش مهم نشوف شركه ثانيه وثالثه ورابعه انا معاكي يا روحي....
قمر ضحكت: ضحكت عليك طبعا وافقوا وهبدا الشغل من بكرة..
اسر : بقى كده يا قمر يا بنت ام قمر
مش هاسيبك النهارده بس نخلص اكل بس....
قمر : ماتبقاش قفوش بقى وتزمق يا جوزي اياك.....
اسر : اوعي على الجامد لما يقلب صعيدي
بضعف انا قدام الصعيدي ده.......
قمر : يا ابني دي قدرات احنا نقدر نتكلم لغات كثير على فكره بس عايشين في البلد دي عادي.....
اسر : اوعى يا عم المتواضع انت ....مبروك يا روحي....
قمر : الله يبارك فيك يا حبيبي كل ده بسببك اساسا.....
اسر : مش بسببي لا بسببك انتي
انتي اللي انسانه مجتهده وانا فخور انك مراتي يا روحي....
وبعدين خلصوا اكل وقمر لسه بتلم الاطباق.....
اسر : قمري....
قمر : نعم يا اسر ثواني بس هلم الاطباق بسرعة واجيلك....
اسر شدها من ايديها جات في حضنه.....
اسر : عايزة اقولك حاجة يا روحي.....
قمر بتوتر : نعم يا اسر....
اسر خرج سلسلة ولبسها لقمر وبعدين همس في ودنها :
بحبك....
قمر دقات قلبها عليت جامد وسكتت....
اسر : مستني ردك انتي دلوقتي مستقله وليكي الحق
لو عايزه تفضلي معايا او ..........
وبعدين اكمل بتنهيده: او تبعدي انا بحبك يا قمر و مش هستحمل بعدك ...
ردي قولي اي حاجه.....
قمر حطت وشها في الارض....
اسر : قمري قولي اي كلمة حتي....
قمر بصيت في عيناه و قالت كلمة واحدة بس كلمة من 4 حروف قالت : بحبك........
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
مر تقريبا شهرين وقمر بدات تشتغل في الشركه والحمد لله هي ناجحه و شاطره
في فتره قصيره جدا بقت من اكفء الموظفين هناك واسر جنبها وبيدعمها طبعا....
بس طبعا تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن 💔
الحياة مش كلها فاني(funny) و دانس(dance )...
لازم في ايام تبقي ساد(Sad) ويحصل مواقف تبين حاجات ....
(طب والله انا كاتبة جامدة جدا بكتب اشعار كمان 😹😹)
في يوم قمر راجعه من الشغل كالعاده
ودخلت غيرت علشان تحضر الغذاء
و بدات في تحضير الغداء
وفجاه لقيت جرس الباب بيرن
قمر : معقوله يكون اسر بس لسه بدري
شوية على ما يرجع اما اروح اشوف مين
وراحت بسرعه لبست الاسدال
و فتحت الباب اتفاجئت لما شافت تارا......
قمر : تارا..... تعالي اتفضلي....
تارا بخبث : ايه يا قمر عامله ايه؟!
قمر : تمام الحمد لله انت عامله ايه ؟!
تارا : نايس (nice).....
قمر : امال ماشفتكيش غير مره واحده
اول ما جيت هنا وبعديها ما شفتكيش خالص......
تارا: ما في جامعة بقى وبعدين انا بقابل اسر عادي
وقعدوا يتكلموا مع بعض.....
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
على الجانب الاخر
لؤي واسر في المستشفي....
لؤي : صبح تاتا اتنين في تلاتة....
اسر : اهلا بالمنحرف تبعي 😂.....
لؤي : بقي انا منحرف يا برو.....
اسر : هو في احد غيرك منحرف في حياتي....
لؤي : اسكت مش قررت اتوب.....
اسر : لؤي ويتوب في جمله واحده لا يا جماعه انا بتخيل صح؟!
اكيد بتخيل.... مش لؤي لا....
لؤي : ايوه اكيد مش انا....
انا قولت اجرب اقول الجمله بس
واشوف رد فعلك بس شكلي مافيش مني امل خالص مالص بالص 😂😂
اسر : يا عم امل ذات نفسها ماتت اساسا 😹
انت لو الدنيا كلها تغيرت ما عتقدش ان لؤي ممكن يتغير.....
لؤي : واتغير ليه يا مان الواحد عايز يعيش ويفرفش يا برو....
اسر بضحك : فرفش يا اخويا.....
لؤي بجدية : صح يا اسر ايه اخبارك مع قمر قولتلها على تارا.....
اسر بتنهيدة حزن : دي الحاجة الوحيده اللي قلقاني لحد دلوقتي كل حاجه خرجت من حياتى حتى تارا
بس اني مقولتش لقمر عليها مش قادر
مش عارف رد فعلها
خايف تضيع منى يا لؤي
مش هقدر ومش عارف حتى اقولها ازاي......
اني حتي بعد ما اتجوزنا كنت لسه بكلم تارا.....
اسر رجع دماغه لورا وافتكر لما ساب تارا...
Flash back 🎥🎥
تارا بتتصل بأسر
تارا : اسوري حبيبي فينك بقالي يومين
ماشفتكش يا روحي ولا اتكلمنا حتي
اسر بخبث : وماله يا روحي نتقابل.....
تارا بفرحة : بجد يا اسوري مش مصدقه نفسي بحبك يا روحي بجد هنتقابل امتى.....
اسر : دلوقتي لو حابه......
تارا : طب و شغلك يا حبيبي؟!
اسر بخبث : انتي اهم من اي حاجه في حياتي يا روحي......
تارا : تسلملي يا حبيبي هجهز بسرعه اهو
ونازله يلا تاك كير يا بيبي بحبك.....
اسر قفل معها وبعدين راح لها واتقابلوا وركبوا عربيه اسر.....
تارا : احنا هنروح فين بقى يا اسوري......
لا رد من اسر....
تارا : رد عليا يا اسوري اكيد مفاجاه يا روحي صح....؟!
اسر بخبث : واجمل مفاجاه....
المهم فضلوا ماشيين بعربيه اسر لحد ما وصلوا لمكان كده اشبه بحديقه بس ما فيهوش احد.......
اسر : يلا انزلي يا تارا....
تارا : ايه ده يا حبيبي وانا اللي كنت مفكره هتوديني مطعم فاتح جديد ولا كافيه....
اسر : انا بحب الطبيعه يا روحي انزلي بس وكمان الحديقه دي مافيهاش حد خالص يعني حاجزها لينا.....
تارا : تسلملي يا روح قلبي انت.....
ونزلوا وبعدين
اسر نده عليها : تارا....
تارا بصتله و قالت: عيون تارا....
لقيت هوب قلم نازل على وجهها جامد من اسر.....😳😳😳
تارا : انت اتجننت يا اسر ايه اللي عملته ده ؟!!
طااااااااااااخ .......
قلم ثاني نزل على وشها برده من اسر ......
تارا : لا بقى انت شكلها راحت منك خالص ازاي تتجرا تمد ايدك عليا يا اسر
انت متخلف
طاااااااخ....
قلم ثالث نزل على وشها من اسر
اسر بزعيق : يا خاينه يا واطيه انا متخلف...
انسانه مش محترمه.....
تارا : مسمحلكش يا اسر احترم نفسك انا محترمه اكثر منك.....
طاااااااااااااااااخ قلم رابع نزل على وجهها من اسر لدرجة ان بوقها نزف 😶
(ايوة يا اسر اديها مترحمهاش 😹😹)
تارا ادركت ان اسر متعصب جامد فحاولت تاخده من حتة الحنية.....
تارا بدموع قالت : في ايه يا روحي انت اول مره تمد ايدك عليا يا اسر
ده اخر الحب اللي حبتهولك يا اسر
ده اخر حبي ليك.....
اسر : حب؟!!
وبعدين ضحك بسخريه : قال حب قال قولي جشع وطمع و استغلال اما الحب ماتجيبش السيره دي علي لسانك ثاني يا حيوانه
اسمعي يا استاذه (وسمعها الحديث بينها وبين لؤي) وشوفي يا استاذه الصور كمان.....
تارا : اسر اسمعني انا بس.....
ومالحقتش تكمل كلامها وهوبا
طاااااااخ قلم خامس نزل على وشها.......
(يلا كل الناس اللي كانت مش طايقة تارا اهي اسر علمها الادب 😂😂)
اسر : ما تحاوليش تقولي ولا كلمه غوري من قدامي يلا ومش عايز اشوف وشك ثاني......
تارا : ما انت كنت بتثق فيا زي المغفل
يعني العيب مش عليا
وكمان انت ايه اللي غيرك تكونش البنت الصعيدية دي.....
اسر ماسكها من شعرها: اسمها مراتي قمر اسمها مدام قمر اسر.... انتي فاهمة يا تارا.....
تارا : ماشي يا اسر والله لادفعك الثمن في حبيبة القلب هبعدها عنك قصاد اللي انت عملته فيا دلوقتي ده
بقى انا تضربني يا مغفل انت......
اسر بعصبيه اكبر ومسك شعرها جامد ولفه على يده :
لو فكرتي بس فكرتي مجرد تفكير تقربي منها
صدقيني هتشوفي وش ثاني من اسر عمرك في حياتك ما شوفتيه انتي فاهمه؟!!
تارا بوجع : سيب شعري.....
اسر بزعيق وشد علي شعرها اكتر :
كلمة واحدة انتي فاهمة.....
تارا بوجع : فاهمة.... فاهمة....
وبعدين رماها على الارض وسابها وركب عربيته و مشي.....
تارا : والله مايبقاش اسمي تارا لو مفرقتكوش عن بعض يا اسر وبعدين ضحكت ضحكة شر.......
Back🎥🎥
لؤي : بس لازم تقولها يا اسر ما ينفعش كده لازم تبني علاقتكم على الصدق....
اسر : هحاول يا لؤي هحاول.....
المهم اسر خلص شغل وروح البيت
اول ما دخل لقي قمر قاعده وساكته......
اسر راح لها باس راسها وقال :
عامله ايه يا قمري.....
لا رد من قمر.....
اسر : في ايه يا قمر....
لا رد من قمر....
اسر : قمر ردي عليا.....
اسر قرب منها وقال :حبيبتي مالك في ايه ما بتتكلميش ليه؟!
فجاه دمعه من عيون قمر نزلت......
اسر بقلق : قمري في ايه بس؟!
وبعدين اخذها في حضنه وقال :
طب في ايه قولي؟؟؟
قمر خرجت من حضنه وبملامح جامده قالت:
طلقني يا اسر.....
اسر بصدمه: ايه ؟!!
قمر: بقو لك طلقني يا اسر.....
اسر : اكيد ده مقلب من مقالبك بس ارجوكي يا قمر بلاش مقالب و هزار في الحاجات دي يا قمري
يلا هروح اغير هدومي علشان نتغدوا
وتحكيلي عملتي ايه في يومك كالعادة....
قمر : اسر ماردتش عليا بقولك طلقني......
اسر : قمر انتي بتتكلمي بجد.....
قمر بجمود : هو انت شايفني بهزر يا دكتور اسر.....
اسر : ليه بس يا قمري انتي عايزه تعملي فيا مقلب و تخوفيني انا عارف طريقتك لا مش هتيجي عليا المره دي....كشفتك...
قمر بزعيق :طلقني يا اسر.....
اسر : انتي بتزعقي يا قمر.....
قمر : قولتها بهدوء مافهمتهاش فقولت لما اعلي صوتي جايز تفهمها......
اسر مسكها من دراعها بعصبيه وقال:
انتي شكلك اتجننتي يا قمر على الاخر......
قمر : لو كنت اتجننت فده بسببك
ايه ده يا بيه ؟؟
ايه ده يا دكتور يا محترم؟؟!!!.....
اسر اتصدم واتفاجئ جامد من اللي شافه ..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية احببت قمر الصعيد" اضغط على أسم الرواية