رواية كسره قلب الفصل التاسع بقلم نور الشامي
رواية كسره قلب الفصل التاسع
انصدم الجميع من حديث غاليه فتحدث اسر بحزن : انتي دا بيتك ومحدش يجدر يطلعك منه انا هاخد علا ونروح نعيش في بيتي ودعاء هجيلها اهنيه يوم بعد يوم
غاليه ببكاء : هتسيبني يعني طلجها يا ابني
اسر بضيق : لع مجدرش اطلجها انا بحبها مهما عملت انا رايج اجيب رغد
القي اسر كلماته وذهب الي بيت النجوم مثلما يسميه هو فوجد رغد جالسه علي الباب وعندما رأته انصدمت وجاءت لتركض ولكن مسكها اسر من ذراعها وتحدث بعصبيه مردفا : انا عارف انك اتظلمتي بس مش مغني اكده انك تهربي وتخلي سيرتنا علي كل لسان امشي معايا وكفايا فضايح لحد اكده
ركبت رغد مع اسر السياره كان يقود وعقله شارد في مكان اخر او بالتحديد مع علا التي في كل مره تخطأ خطأ اكبر وهو يسامحها ولكن لماذا كان يدور في ذهنه اشياء كثيره حتي قاطع تفكيره صوت صراخ رغد والشاحنه التي امامهم وفجأه اصتدمت السياره في المستشفي اجتمع الكل اما غرفه الفحص كان الجميع في حاله صعبه جدا وبالتحديد غاليه فأسر ابنها البكر ونور عيونها ظلوا امام الغرفه حتي هرج الطبيب فتحدث محمد مردفا : ابني عامل اي يا حكيم الطبيب بحزن : للاسف حالته خطيره وخندخله عمليات كمان شويه بس حياته في خطر ممكن نخسره في اي وقت
وقف ينظر الي الطبيب وتحدث بغضب شديد مردفا : انت بتجول اي ابني لازم يعيش
الطبيب بحزن : يا حج محمد اسر حالته خطيره ورغد شويه وهتفوج
حاتم بغضب : تولع رغد بجاز وسخ انا كل ال يهمني دلوجتي اخوي لازم يعيش
الطبيب بحزن : يا جماعه انا مقدر وضعكم بس أسر بيه حالته خطيره احنا بنعمل ال علينا والباقي علي ربنا
القي الطبيب كلماته فتحدثت دعاء ببكاء شديد مردفه : حرام عليكي علا انتي السبب في كل دا بتجولي ان اسر حب عمرك وانا اكتر واحده كنت بدافع عنك انتي اتظلمتي بس جنونك هيضيعنا حرام عليكي اسر لو حصله حاجه هتبجي انتي السبب
وفجأه انصدموا الجميع عندما وجدوا غاليه واقعه علي الارض مغشي عليها فاقترب حاتم منها وحملها بسرعه وذهب الي احدي غرف الفحص اما عن علا وقفت امام غرفه العمليات تبكي بحرقه ففعلا هي السبب هي من ساعدت رغد لتهرب وهي من تسببت في حاله حبيبها ظلت واقفه تدعي الله وتتوسل اليه لينقذ اسر اما عن محند جلس علي الكزسي المقابل لغرفه العمليات فقدميه لم تستطيع ان تحمله اكثر من ذالك فأقتربت منه دعاء وتحدثت ببكاء : هيجوم بالسلامه يا عمي اسر قوي طول عمره ومش هيستسلم
محمد بحزن شديد : لو ابني حصله حاجه هموت سا دعاء انا مجدرش اعيش من غير ابني مجدرش اتحمل الحياه من غير اسر
دعاء ببكاء : بعد الشر عليك وعليه يا عمي هو هيجوم بالسلامه متخافش هو هيكون زين
محمد بحزن : يااارب يا بنتي ياارب.
ظلوا قرابه الساعتين امام غرفه العمليات حتي خرج الطبيب فأقترب الجميع منه وتحدث حاتم بلهفه : اخوي عامل اي يا حكيم
الطبيب : الحمد لله العمليه نجحت بس لسه معداش مرحله الخطر لو 24 ساعه عدوا علي خير هيكون كويس ان شاء الله
محمد بحزن : ياارب
علا بلهفه : يا دكتور انا عايزه اشوفه دقيقه واحده وبس
الطبيب : مينفعش دلوقتي هو هيدخل العنايه المركزه ربنا يقومه بالسلامه عن اذنكم
اما في غرفه رغد كانت جالسه علي الفراش والممرضه بجانبها تعطيها بعد الادويه فدخل عليها حاتم وعيونه تشتعل من الغضب فتحدثت رغد بتوتر مردفه : اسر اخوي زين
حاتم بغضب : دلوجتي بجا اخوكي اسر اخوي انا ال بين الحياه والموت بسببك وبسبب غباءك انا كنت بحبك جووي كلمه حب كانت بسيطه بالنسبه ليا كنت بعشجك بس للأسف طلعتي متستاهليش اذتيني في اغلي انسان علي قلبي انتي اكتر راحده بحبها في الدنيا بس بحب اخوي اكتر منك مليون مره تعرفي لو حصله حاجه بسببك اقسم بالله العظيم لهجتلك يا رغد وهجتل كل اهلك واحد واحد
رغد بدموع : مكنش جصدي انا كنت خايفه منك بعد ال عملته فيا والله
حاتم بغضب شديد : اخررررسي مش عايز اسمع صوتك
عند علا لم تتحمل ان تبتعد عن اسر فدخلت الي العنايه المركزه بدون ان يشعر بها احد واقتربت من اسر ومسكت يده ودموعها كانت تملئ عيونها ثم تحدثت ببكاء مردفا : أسر حبيبي قوم انا اسفه والله مش هغلط تاني انا بحبك اووي وكل ال بعمله دا علشان بحبك وعلشان مجرحكش يمكن تصرفاتي غلط بس حبي ليك مش غلط انا بموووت في التراب ال بتمشي عليه قوووم يا اسر بقا انا مش قادره اشوفك كده
كانت تمر الايام واسر علي حالته نائم كجثه هامده لم يحرك ساكنا وعلا في كل لحظه كانت معه حتي جاء يوم دخلت اليه ومسكت يده وظلت تبكي بحرقه وتردد كلمات الاغنيه مردفه :
""غيابه طال وقال في يوم هيرجع تاني .. مجاش ليه وراح بعيد وسابني مكاني لا بنساه ولا معاه ودي المعناااه ... اياام لسه فاكرهاله ... ايام انا مش نسيهاله ... وبقول كانت ايام ..... ايام وعدوا قوام ... قالولي فاكر اي .. قالولي فاكر اي .. كلامي يوصف اي والناس ولا حساه ..... انا بروح في كل مكان زمان روحناه ... وانادي ليه واقول ياريت لو اجي في باله ... لا بنساه ولا معاه ودي المعناه .... انتهت علا من كلامات الاغنيه وانفجرت في البكاء ظلت تبكي بشده وصوت شهقاتها يزداد اكثر واكثر حتس شعرت بلمسات علي يديها فنظرت الي اسر ووجدته يفتح عيونه ببطئ فركضت بسرعه وذهبت الي الطبيب ةبعد دقائق دخل الطبيب وفحصه وتحدث بابتسامه : حمد لله علي سلامتك
علا بسعاده : اسر حبيبي انت كويس
اسر بتعب : متخافيش انا كويس
علا وقد تساقطت دموعها : سامحني انا اسفه
اسر : انا مجدرش ازعل منك يا علا انتي حبيبتي وحياتي رغد زينه
علا بتوتر : ايوه الحمد لله
اسر باستغراب : في اي حاسس انك مخبيه عني حاجه
علا بارتباك : اصل
يتبع الفصل العاشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية كسره قلب" اضغط على اسم الرواية