رواية بحر العطر البارت السابعة والثلاثون 37 والأخيرة بقلم فاطمة خميس هارون
رواية بحر العطر الفصل السابعة والثلاثون 37 والأخيرة
علي وهو ينظر إليها حتي غابت :هتيجي يا عطر
كده ولا كده مبقاش ليكي حد
كانت تفتح الباب لتتفاجي برامي
عطر :انت بتعمل اي هنا
رامي وهو يتفحصها:الاه ده الحمل بيحلي اهو
عطر :اطلع بره
فتح رامي الباب ودفعها للداخل
عطر بفزع :انت بتعمل ايه
رامي وهو يغلق الباب:قولت اجي أطمن عليكي
عطر :انا كويسه اطلع بره بقي حرام عليك
رامي :حرام عليكي انتي يعني انتي مش حاسه بيا ولا عامله نفسك هبله ولا اي
عطر :انت بتقول اي انا مش فاهمه حاجه
رامي وهو يقبض علي يدها:اقولك
انتي عجباني من فتره وبصراحه انا متعوتش اسيب حاجه عجباني لازم اخدها
عطر :ابعد عني بدل ما اصوت والم عليك الناس
رامي :مش هتلحقي
عطر :حرام عليك انا حامل
رامي :هو انا مقولتلكيش انا جيت عشان اخلصك من ابن الحرام ده
هزت راسها بفزع وركضت للداخل
وهو خلفها أمسكت سكينا ورفعته بوجهه
عطر :لو قربت من ابني هقتلك
ابتسم بتهكم واقترب منها لتضربه بالسكين وتسبب له جرح بيده
رامي :الله يا &#&$&
هم ليمسك بها لولا صوت الجرس
نظر لها رامي بغضب ثم نزل عن طريق النافذه وركض للخارج
جلست هي علي الارض بتعب وهي تبكي بخوف كان يسيطر عليها للدقائق
خوف فقدان ابنها
..........
مرت ٦اشهر
رامي :الله ينور عليك كده القضيه اتقفلت
كامل :أيوة
بس في سؤال محيرني لو عاوز تجاوب يا ريت لو مش عاوز اخد فلوسي وامشي
رامي :ومالوا كده كده القضيه اتسجلت ضد مجهول وبما اننا كلنا هنا يبقي كل واحد بحكيلك دوره وانا هبدا
انا زميل بحر وصاحبه من زمان كنت بحبه اكيد وما زالت بس هو كان مصر يخسرني
كان بياخد كل حاجه واي حاجه لا وبيشاركني كل حاجه
في دراستي او حياتي وكمان البنت الي عجبتني
بالصدفه لاحظت نظراته لميرنا وابتديت اسويها علي الهادي
نظر اميرنا التي تنظر له بغيظ:سوري يا بيبي
واتفقنا هنعمل اي والخطه اخدت سنين واقنعناه أنه السبب في الي حصل اميرنا مع أن في الحقيقه الخطه كانت أنه يموت
بس للاسف نط من العربيه قبل ما تنفجر بحاجه بسيطه
ولولا أنه حاله فقدان مؤقت كان كشفنا
فكان لازم اخليه يعيش بذنب لاني عارف بحر لايمكن يسيب حد أذاه بس لما عرف بقي مسالم جدا مع ميرنا وده سهلي شغل كتير
ظهرت عطر الحب كان ظاهر جدا عليه حاولت بس سبق واتجوزها
خفنا تخلف فكان لازم ميرنا تضغط عليه يسجله باسمها كنوع من التعويض
تواصلت مع علي وساعدني في خطه الصور
وبعدها تواصلت مع وائل وساعدني امسك حاجات علي فضل
وفضل طبعا كان رافض يساعدنا بس كالعاده عند حبيبته وبينخ
بس وائل رفض يدينا الفيديوهات بعد ما تاب فجاه واعترف أن الحاجه دي مزوره
فاتجهنا لسمر
خليتها وتزرع قصاده في كل مكان الاول كانت عاوزه تتجوزه
بس لما عرضت عليها فلوس ابتذته بالصور وقال علي الصفقه لان محدش كان يعرفها غيري وهو بس اتفاجا من موت بحر
ثم اكمل بضحكات مريضه:اصلي وعدته ان بحر مش هيضر
غلبان اوي فضل ده
مسح وجهه :بس يا سيدي وبعد كده اتوصلت معاك عشان تقتله بعد كده كام شهر والقضيه اتقفلت وشكرا
ميرنا :والوصيه كانت مفقوده لحد ما عرفنا من فضل أنه وصي بكل أملاكه لابنه من عطر
عشان كده كان لازم نثبت أنه مش شرعي عشان عطر تهرب
وده الي حصل
وعلي دلوقتي عند عطر عشان يقنعها تتجوزه
بعد كده هياخدها ويسافرويرمي العيل في اي ملجأ
بحر :لا والله فيكوا الخير انكوا مش هترموه في الشارع
وقف رامي بصدمه بينما ميرنا تنظر له بخوف
بحر :ده جزاتي
ده رد جمايلي معاك يا رامي تقتلني وتتخلص من ابني وطمعان في مراتي
وقبليها بتخوني مع مراتي
ميرنا بصدمه :اااي
بحر بابتسامه استهزاء :انتي فكراني مش عارف
لما تسافري حضرتك وبعديها بساعه رامي يطلب اجازه
ولغبائه كل حاجه بتصرفيها بيجيلي اشعار بيها
يعني بتسافروا لنفس المكان ونفس الفندق ونفس الاوضه
وكله علي حسابي
يعني بتخونيني بفلوسي
كان ممكن اقتلك انتي وهو بس مكنتش هعرف الغازكوا والصراحة السجن هيأدبكم
ده غير الفضيحه
شوف شغلك يا كامل
رامي :برضوا انت كسبت بالغش يا بحر
لكمه بحر ليسقط علي الارض
بحر وهو يهبط لمستواه:اسمها نباهه يا عديم النباهه
ميرنا :بحر حبيبي ااا
بحر :لااا ده انتي ليكي حته برنامج جوه السجن هيعجبك اوي اوي اتكلي
نظر بحر للهاتف
بحر :اي يا فضل
فضل :انت فين يا خرتيت انا ماسك ورد بقالي ٧شهور بالعافيه
بحر :هجيب عطر واجي كلم محمد ولكار يجيولك
وائل :هاجي معاك يا بحر
بحر :طب يلا
.......
علي :وبعدين يا عطر
انا استحملتك كتير كده هعمل تصرف مش هيعجبك
عطر :لو سمحت امشي كده مينفعش
انا مش هتجوز انا
علي بغضب:عاااارف بتحبي جوزك
قبض علي يدها بعنف:بس جوزك مات وانتي هنا لوحدك يعني اقدر اخد الي انا عاوزة بس انا عاوزك تهدي كده وتعقلي بدل ما هتندمي
وضعت يدها علي بطنها كأنها تحمي طفلها ثم قالت بخوف :طب اديني فرصه
علي :اديتك انتي حتي مش بتخرجي
والشغل الي قولتي هشتغله بطلتي في اي بالضبط
عطر :لازم كنت اقعد المده دي في البيت عشان انا ارمله
لو سمحت ابعد عني مش هتجوز غير لما ابني يتولد
علي :لا والله وهتكتبيه علي اسم مين بقي
بحر وهو يدفع الباب:علي اسم أبوه يا علي اي السؤال الغبي ده
عطر :ب ب بحر
جلست علي الارض بصدمه
علي :لا يمكن انت موت
بحر :الاه يعني انا شبح علي كده
علي :رامي ضحك عليا
والله لاربيه
بحر :لا لا رامي مستنيك في البوكس يلا سكه السلامه
امسكه كامل وخرج به
بحر :عللي
التفت له علي ليلكمه بحر في وجهه وجسده
ابتعد عنه وهو يلتقط أنفاسه
بحر :دي عشان بصيت لحاجه مش بتاعتك
وعشان اقتحمت حياة عطر
وفرضت عليها نفسك زي الحلوف
إنما حقي انا هاخده منك في السجن
بسلامه
تقدم نحو عطر بخطوات ثابته وهي تضع يدها علي فمها بصدمه
بحر :عطر
عطر :ا ا نت عايش ولا ده حلم زي كل مره
بحر :ومين قال إن كل مره كانت حلم يا عطري
انا ديما كنت جنبك هنا او هناك مبعتدش لحظه
عطر :ليه يا بحر ليبيه
بحر :عشان لو كشفتهم وانا عايش مكنوش اعترفوا وكانوا هيطلع ا منها وانتي كان ممكن تتاذي
وانا مقدرش من غيرك يا عطر
عطر :عاوزة افهم
مش فاهمه حاجه
بحر وهو يمسك يدها ويضع الحجاب مجددا علي رأسها :تعالي معايا وانا هشرحلك
....
محمد :في اي يا فضل
انا قلقت عطر حصلها حاجه
فضل:استني بس يا محمد
لمار :انا تعبت من القاعده
فضل :اقفي بسيطه
ورد :هو في أي بالضبط
فضل بحب :بلاش عصبيه يا وردي
ابتسمت ورد ولكن سريعا ما اخفتها
لمار :لاااا انا لازم افهم في اي
بحر :كل خير يا لي
لمار :احيه عفريت
سقطت مغشي عليها
محمد : ب ب ب
بحر :تقصد بحر ؟
هز محمد رأسه بالنفي : بسم الله الرحمن الرحيم
ضحك بحر بشده ليسقط محمد بجانب زوجته
نظر لهم ثم حول نظره لورد
ورد :انا خايفه يا فضل
فضل :عشان تتعصبي عليا تاني
ورد :اسفه
والله ده انا حتي بحبك
عطر :حرام عليك يا بحر
بحر بابتسامه :فوقوا الاتنين دول عشان لازم نوضح الحكايه
بعد فتره كانوا جميعا جالسين وقد وضحت الرؤيا لهم
ورد :يعني فضل بري
طب ليه عملت كده ليه قولت اسمه
بحر :عشان يضمنوا ان الخطه نجحت واني فعلا كنت قايل لرامي وفضل
بس في الحقيقه هما مخدوش اي حاجه من فضل
رامي هو الي قال الصفقه كلها
لان الاتنين الي كانوا يعرفوا هما رامي وميرنا بس كل واحد فيهم خاف يقول التاني
وكامل سجلهم وبقي في دليل قوي ضدهم
ووائل ساعدني جدا في الموضوع ده وموضوعك يا ورد
نظرت ورد لوائل ثم ابتسمت كأنها تخبره بمسامحتها له
ورد :يعني انا كنت هظلمك يا فضل
فضل :شوفتي
ورد :اسفه يا حبيبي
نظرت لعطر ثم قالت :اصلي طلبت الطلاق بعد الي قولتيه وقولتله عمري ما هعيش معاك لحظه بس هو طلب مني استني كام شهر
بس والله يا عطر لو مكنش ثبت البرائه كنت سيبته
أشارت عطر لبروز بطنها :صادقه يا حبيبتي صادقه
وضعت يدها علي وجهها بخجل ثم اختبئت بأحضان زوجها الذي ضحك بشده
توجه كل زوج الي منزله وقد اتفقوا علي الاجتماع بعد اسبوع من الآن في زفاف كامل
.......
بحر :مش مصدق اني اخيرا هعرف اضمك
عطر وهي تبتعد عنه :ايدك كده.
بحر :اي في ايه
عطر :بقي تقول لفضل ووائل وكامل وانا لا
ليبيه
هي جت علي قرمط
ضمها بحر بقوه :عشان الاداء يا عمري
أبعدته عنها ببكاء
عطر :انت لو بتحبني مكنتش هنت عليك
بحر وهو ينظر لها بحب :اسف
عطر :طب والجواب والصندوق
بحر :قولت اولع لهيب الحب
عطر :ربنا يولع فيك
بحر وهو يقبل يدها
بحبك
والجواب ده جزء صغير جدا من الي جوايا
اول مره احس الغيره واعرف معنها كانت معاكي
اول مره احس الحب كانت معاكي
اول مره احس ان ليا كيان ليا حد اتسند عليه وقت حزني
كل حاجه حلوه في حياتي بدايتها كانت معاكي
ابتسمت له بحب
بحر :حلو ضحكت يبقي قلبها مال
عطر : ثبتني
بحر وهو يضمها:انتي مش عارفه قدرك عندي يا عطر
انتي لو عاوزه اجيبلك النجوم
عطر :بلاش اڤوره
بحر :رومانسيه اوي
عطر :أيوة طبعا بس احب الوعود الي ينفع تتحقق والحقائق
بحر :عارفه اكتر حقيقه عدت عليا اي هي
ان حتي وانتي قدام عيني بتوحشيني
لِعَينَيكِ ما يَلقى الفُؤادُ وَما لَقي
وَلِلحُبِّ مالَم يَبقَ مِنّي وَما بَقي
وَما كُنتُ مِمَّن يَدخُلُ العِشقُ قَلبَهُ
وَلَكِنَّ مَن يُبصِر جُفونَكِ يَعشَقِ
وَبَينَ الرِضا وَالسُخطِ وَالقُربِ وَالنَوى
مَجالٌ لِدَمعِ المُقلَةِ المُتَرَقرِقِ
وَأَحلى الهَوى ما شَكَّ في الوَصلِ رَبُّهُ
وَفي الهَجرِ فَهوَ الدَهرَ يُرجو وَيُتَّقي
وَغَضبى مِنَ الإِدلالِ سَكرى مِنَ الصِبا
شَفَعتُ إِلَيها مِن شَبابي بِرَيِّقِ
وَأَشنَبَ مَعسولِ الثَنِيّاتِ واضِحٍ
سَتَرتُ فَمي عَنهُ فَقَبَّلَ مَفرِقي
وَأَجيادِ غِزلانٍ كَجيدِكِ زُرنَني
فَلَم أَتَبَيَّن عاطِلاً مِن مُطَوَّقِ
وَما كُلُّ مَن يَهوى يَعِفُّ إِذا خَلا
عَفافي وَيُرضي الحِبَّ وَالخَيلُ تَلتَقي
سَقى اللَهُ أَيّامَ الصِبا ما يَسُرُّها
وَيَفعَلُ فِعلَ البابِلِيِّ المُعَتَّقِ
ابتسمت له بحب وقالت والدموع تشق طريقها
وانا بحبك يا بحر
بحر :يااااه اخيرا سمعتها كده اموت وانا مستريح
عطر :بعيد الشر عنك
انا مش متخيله ازاي صبرت
انت عوضي يا بحر
بحر :وانتي كملتي حياتي يا عطري
الدعم والاحتياج والالفه من أساسيات الحب
بحر وعطر احتاج كلامنهما الاخر بطريقه ما
كأنهم شكل قسم لجزئين يكمل أحدهم الاخر
وبمفرده لا يعطي معني
......
ورد :فضل
فضل :لا انا زعلان
ورد :حقك عليا
فضل :لا لا
ورد :عشان خاطري
فضل :ولو لا برضوا
ورد :ما خلاص بقي قولت اسفه
فضل :خلاص خلاص اهدي
ورد :خبيت عليا ليه يا فضل
فضل. ده طلب بحر عشان كان خايف عليكوا
اوعديني يا ورد
ورد :اوعدك بايه
فضل :انك عمرك ما هتلجأي للحل ده
عمرك ما تختاري البعد اختاري اي عقاب الا انك تحكمي عليا بالموت بالشكل ده
ورد وهي تضمه :غصب عني
كنت حاسه بقهر عطر
فضل :بحبك يا ام العيال
ابتسمت :وانا كمان بحبك
مش كل رضوخ قدام الطرف الآخر ضعف
اوقات بتكون شايف من الجانب الغلط
مع الصبر هتوضح وساعتها هتعرف تاخد القرار
التسرع ينهي علاقات كان من الممكن أن تكون مثال للحب
التسرع يجعل القرارات تحكم علي العلاقات بالانتهاء
......
في زفاف فاطمه وكامل
كان الزفاف كلاسيكي عسكري ليناسب ازواق الزوجين
كامل :يلا يا فاطمه حلو كده
فاطمه :هاا لا استني شويه لسه بدري
كامل :بقولك اي نص ساعه ونمشي
فاطمه :باذن الله
دخل كلا منهم مع اميرته
لمار :بقولك اي الفستان شكله وحش صح
نظر لها محمد وهو يجاهد كي لا يبتسم
:اه اااا اقصد لا لا
لمار وهي تضربه بكافه:كنت عارفه انه وحش ما انت الي جايبه يا بارد
محمد وهو يمسك يدها:يا حبيبتي ده من الحمل انتي خلاص هتولدي اكيد يكون شكلك لطيف
يلا ربنا يهديكي ادخلي
...:عصير يا انسه
محمد وهو يجذبها بعيدا:يعني افهم هل ده انتفاخ
...:اسف يا فندم
محمد:اتفضلي
لمار بغرور:مش معقول المعجبين ااا
محمد وهو يقبض علي حجابها :اتمسي هااا ات اي
لمار وهي تحرك راسها:اتمسي
محمد :برافو
.......
فضل :شوفتي يا ورد قولتلك ضيق
ورد :يا حبيبي ده من البيبي بس الخمار بيداري
فضل :طب روحي طوليه شويه كمان
ورد :حاضر
فضل :حضرت لكي سعاده العالم يا وردي
ورد :ليه بتقولي يا وردي
ليه مش وردتي مثلا
فضل :لا طبعا في فرق
وردتي يعني ورده واحده في بستان مليان
إنما وردي يعني كل بستاني لا يوجد به سوي انتي يا مليكه القلب
ابتسمت بسعاده فهي أيقنت حسن الاختيار
وضمنت ونيس عمرها
........
وائل :شكلك احلي من القمر وعيونك فيها لمعه النجوم
ابتسمت له منه بخجل
وائل :بحبك يا منة
بحبك يا سر تغير حياتي
منه :واحنا بحبك يا وائل
وائل :انتوا مين
منة:انا
ثم أمسكت منه يده وضعتها علي بطنها وهي تهمس :وابننا
تصميم مكانه للحظات
اتقبل ربه توبته فكافئه بزوجه وطفل
حملها وهو يدور بها بسعاده
وائل :دومتي لي سر سعادتي وانيسه حياتي
.......
بحر :مالك يا عطر
عطر :تعبانه شويه بس ده طبيعي في الشهر السابع
بحر :شافاكي الله يا منبع شفائي
ابتسمت له ليقبل مقدمه رأسها بحب
......
كامل :يلا بقي
فاطمه :لا قولت شويه
كامل:انا مش متفائل
فاطمه :متقولش كده باذن الله خير ااا
لمار:ااااااااه الحقني يا محمد
محمد :قومي مش زي كل مره هشربها
لمار:ده انا الي هشرب من دمك يا حيواااااان بوووولد ااااااه
محمد :بجد طب اعمل اي
لمار :تعالي اقعد جنبي لحد ما تلاقي حد يتصرف يا خيبه
ااااه
محمد وهو يحملها:لا لا انا هوديكي المستشفي
لمار :نبيه حد قالك عليها ولا عرفتها لوحدك
بحر :انا جاي وراكي متخافيش
يلا يا عطر
فضل :يلا بينا وراهم يا ورد احسن تولدي انتي كمان
ورد :انا لسه في الرابع يا حبيبي
فضل :ولو لازم نطمن بردوا
ابتسمت وهي تسير خلفه لسيارته
وائل :تعالي نروح
منة :يلا
....
فاطمه :لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم
متخافيش يا حبيبتي بسيطه باذن الله
يا حرام شوف يا ةةة
نظرت خلفها لذالك الجالس واضعا يده أسفل وجهه
كامل :قولتش حاجه انا
فاطمه :معلش يا حبيبي عشان خاطري وديني نطمن بس عليها وو
كامل :بس بسسسس قدامي
انا عارف اني نحس من يومي
.......
لمار:يااارب
محمد :أيوة يا حبيبتي ادعي للبيبي
لمار :انا بدعي عليك انت
محمد:كله منك حلو يا حبيبتي
لمار :اطلع برررررره
ضحكوا جميعا علي هيئته وهم منتظرين بالخارج
عطر :ااه
بحر :في يا حبيبتي
عطر :ابدا ده البيبي بيتحرك بس ااااا
اااااااااةة
بحر انا بولد
بحر :ازاي انتي لسه في السابع
عطر :ادخل اسئله
دكتوووورررر يا جماااااعه عشان ده هيموتني
الممرضه :اتفضلوا هنا بسرعه
حملها بحر ودخل الغرفه سريعا
الدكتوره:اطلع بره
بحر :انا جوزها وابو البيبي
الدكتوره:اسقف يعني ولا اعمل اي
بؤؤؤرره يا استاذ
خرج بحر وهو يتمتم بكلمات
فضل :انا كده خوفت يا ورد
ورد :لا متخافش
فضل :بجد اي الراحه النفسيه دي
بتكلم جد علي فكره
ورد :وانا يا فضل لا يمكن أولد في الرابع خير باذن الله
اهدي بس
وائل :هو انتي هتشتميني كده
منة:تؤ
ابتسم ولكن لم تدم الابتسامه
منه:انا بعض علطول
كامل من بدايه المشفي:هاااا ولدت
الممرضه :انت يا استاذ كده عيب
كامل :العيب انا فيه حاليا اتكلي علي الله انا علي أخري
فاطمه :اسفه
يلا يا كامل
نظرت لورد :امال فين عطر
ورد:بتولد
كامل :يا حلاوه الوحي نزل يوم فررررحي
خرج محمد وهو يحمل طفلته الأولى من حبيبته
محمد :تعالوا شوفوا صدف
بحر :هتسميها صدف
محمد :اعمل اي أوامر ست عطر
عاوزه تخلي البت لابن عمتها ربنا يقومه بالسلامه
نظر بحر لباب الذي خلفه عطر ويسمع صراخها منه :يا رب
كامل :يلا
فاطمه :بس
كامل :كلمه كمان ونعمل جريمه
قداااامي
خرجت معه فاطمه ودقائق واصبحخوا داخل شقتهم
كامل :يلا غيري
فاطمه :اااايه
كامل :غيري عشان هنصلي
فاطمه :حاضر
كامل :ياختي علي حاضر وجمالها
دقائق وخرجت وهي ترتدي إسدال الصلاه الذي ارتدته بعد أن بدلت فستانها باخر للبيت
بدأت حياتهم بصلاه
مباركه لايامهم القادمه وبها الكثير من التمنيات بالسعاده والحب
كامل :يلا
فاطمه :أيوة يلا ناكل
كامل :لا
بقولك اي انا علي أخري
انا رجل دوله اه بس خلقي ضيق
فاطمه :....
كامل :بحبك يا ام عمر
فاطمه:....
كامل :انهارده احلي يوم في عمري بقالي سنين مستني اليوم الي اقولك فيه كلمه ولا امسك ايدك من غير ما تقولي السكه في وشي
بس اكيد كنتي بتفرحي بغزلي
ابتسمت فاطمه
كامل :كده عرفت اجابتك
تعالي بقي اما اسمعك قصيده
فاطمه :قصيده اي
كامل :قصيده عمر
.......
تاخرت الطبيبه بالداخل
وهو بالخارج يموت قلقا فهي في شهرها السابع
بحر :انا مش قادر انا هدخلها
وصل عند الباب وكاد أن يفتحه ليأتيه صوت طفله
دخل سريعا ليجدها تنظر له بحب رغم إرهاق البادي بعينها
اقترب منها وهو يبتسم وعيناه تدمع فرحا
عطر :موج
بحر :مصممه بردوا
هزت راسها بنعم :موج وصدف
زي بحر وعطر
بس الفرق أن دول هيتجمعوا من الصغر هيعيشوا كل لحظه سوا هيكون في ذكريات كتير
بحر :وانا يوم ما قابلتك كان اجمل ذكري في حياتي يا عطر
ومهما عدي عليا لا يمكن تكون زيها
بحبك يا عطر
وكلمت الحب متوصفش انتي عندي اي
عطر :وانا بحبك اكتر ما بتحبني بمراحل
انت بحري اماني
انا دوبت بين امواج عشقك يا بحر
انت مش بس بحر انت بحر عطر
ملكي وليا لوحدي
عكس اي بحر تاني
مرفت :معلش مقاطع الرومانسيه بس انا محتاجه حفيدي
ضحكوا جميعا وتلاقت الأعين في عناق من لغه خاصه
عناق خاص فقط بعطر وبحر
لتنتهي بذلك العناق الاحزان وتبدأ الافراح ت تتالي عليهم
مهما كانت قساوة البحر وغدره فان العطر يطفو يا عزيزي كذلك الحال مع ابطالنا
النهايه 🙂.. اقرا ايضا رواية وسيم قلبي كاملة عبر دليل الروايات للقراءة والتحميل
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية بحر العطر" اضغط على أسم الرواية