Ads by Google X

رواية وعد الريان الفصل العاشر 10 بقلم منه السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية وعد الريان الفصل العاشر بقلم منه السيد


رواية وعد الريان الفصل العاشر 

ريان مش قدام شوية وشاف حد واقف عالسلم والسلم بيتهز
وفجأة.....وعد وقعت من عالسلم
وعد بصويت:ااااااه
وعد وقعت وهي مغمضة عنيها ومش راضية تفتحها
ريان:هتفضلي مغمضة عيونك كداا كتير
وعد فتحت عنيها بالراحة لاقت نفسها بين ايدين ريان وهو شايلها.....
 فضلوا بصين لبعض لفترة
وعد:احم....نزلني
ريان بتوهان:ها!!
وعد بتوتر:نزلني
ريان انتبه على نفسوا ونزلها
ريان:احم.....انتي بتعملي ايه هنا
وعد بتوتر:كنت بجيب ملف
ريان:امممم.....انتي كويسة
وعد:ااه
ريان:تمام
وعد:انا عايزة أسأل سؤال
ريان:أسألي
وعد:يعني ربنا قدرك وعملت دا كلوا ومش قادر تركب لمبة تنور المكان
ريان بضحك:قولتلهم كذا مرة بس مش مهم حسابهم معايا بعدين
وعد:طيب يلا دور معايا على الملف
ريان برفعة حاجب:نعم!!انتي عايزاني انا ريان أدور على الملف
وعد:ااه ومش تدور ليه
ريان:أنا طالع
وعد بخوف:احيه....الحق الفون فصل
ريان:اعمل ايه يعني عادي
وعد بخوف:عادي ايه أنا عندي فوبيا من الضلمة
ريان:طيب اهدي انا هطلع وهخلي حد ييجي يركب انوار هنا وبعدين ابقي دوري براحتك
ريان مش وهو ماشي وعد مسكت في دراعوا بخوف
ريان ابتسم ومشي.... 
في الخارج..... 
ميار رجعت
ميار:ايدا مين قفل الباب
ولسه هتخبط وتزق الباب لاقت ياسين في وشها
ياسين:انسه ميار..... ازيك
ميار ببرود:كويسه
ياسين:هو انتي محتاجه حاجه من جوه
ميار:شيئ مش يخصك
ياسين في نفسه:يلعن ابو برودك ياشيخة
ياسين:تمام انا كنت حابب أساعد
ميار:هو ريان فين
ياسين:في مكتبوا
ميار:تمام
وسابتوا ومشيت.... 
ياسين:اي الرخامة دي
شهد:معاك حق
ياسين:أول مره نتفق على حاجه اهوا
شهد:كويس....عمر فين
ياسين:في المكتب وأنا فهمت السكرتيرة كل حاجة
شهد:ربنا يستر
ياسين:يارب....أول مرة تعملي حاجه عدلة
شهد ابتسمت بخبث وافتكرت اللي حصل.... 
فلاش باااااااك.... 
شهد معدية وسمعت ميار وهي بتكلم الموظف
ياسين:قفشتك....بتتصنتي عليهم ليه
شهد:هشششش....تعالى معايا وأنا هفهمك
ياسين:جيت اهوا احكي
شهد:البت اللي اسمها ميار البارده دي عايزة تاخد ريان الأرشيف وخلت الموظف يكسر كالون الباب علشان أول ماريان يدخل الباب يتقفل ومش يفتح بسهوله عايزه تستفرد بيه
ياسين:ومين سمعك والله ولا انا بطيقها المهم هنعمل ايه
عمر:أنا هقولكوا
شهد:انت سمعت
عمر:اااه وأنا كمان مبحبش اللي اسمها ميار دي
ياسين:وايه هي الفكرة
عمر:أنتي ياشهد هتقولي لوعد تروح تجيب ملف من الأرشيف واتحججي بأي حجة وبعد ماتدخل الأرشيف ريان هييجي وهيفكر ميار جوه وهيدخل وأول مايدخل الموظف هيقفل الباب وأول ماميار تيجي انت هتعمل اي حاجه علشان ماتدخلش وهتقولها أنوا ريان في مكتبوا
ياسين:سؤال....اشمعنا وعد
عمر:علشان أنا ملاحظ حب ريان لوعد وهو مش عايز يقول وشهد كمان ملاحظه كده فهنحاول نقربهم من بعض
ياسين:ااه تصدق وانا كمان ملاحظ.....طب سؤال كمان
عمر:أسأل
ياسين:هتطفش ميار ازاي من عالباب
عمر:سيبوها عليا
ياسين وشهد:كمان سؤال
عمر بنفاذ صبر:أسألوا
ياسين وشهد مع بعض:طيب أفرض ميار راحت لريان المكتب
وبصوا لبعض وضحكوا.... 
عمر:أنا هروح أقعد مكان ريان وهلف الكرسي.... وانت كلم السكرتيرة وخليها تمنع ميار تدخل المكتب وفهمها أنت بقا
ياسين بغمزة:مش قليل أنت بردوا ياعمر
عمر:يابني عيب عليك....يلا كل واحد ينفز مهمتوا....
نهاية الفلاش باااك..... 
في الداخل...... 
ريان ايجا يفتح الباب....الباب مش رضي يفتح
وعد:في ايه
ريان:مش عارف
ريان خبط على الباب ومفيش حد رد
ريان:وبعدين
وعد:تعالى نقعد شوية علشان أنا مش قادرة وشوية وهما هيفتحوا
ريان بقلق:طب انتي كوسيه
وعد:ااه....بس دايخة شوية
ريان:طيب دقيقة هشوف كرسي تقعدي عليه وهدور على لمبة هنا تنور المكان
ريان راح جابلها كرسي والحمد لله لقى لمبة وركبها وجاب كرسي وقعد جنبها
ريان:كويسة دلوقتي. 
وعد:الحمد لله....عايزة اسألك سؤال
ريان:أسألي
وعد:أنت هتعمل ايه مع عمي وعبدالله
ريان:هعلمهم الأدب علشان يعرفوا هما بيلعبوا مع مين الأول وبعدين هعرفعم أن الله حق
وعد:طيب هقولك حاجة ومش تتعصب
ريان:لا
وعد:هو انا لسه قولت حاجة
ريان:مش هخرجهم
وعد:ليه....خلاص كده أنا مسمحاهم كفايه عليهم كداا
ريان بحدة:قولت لأ.....هنتكلم في الموضوع دا بعدين
وعد بتنزمر طفولي:ماشي
ريان ضحك عليها وسكت
وعد حطت ايديها على راسها
ريان بقلق:وعد انتي كويسة
وعد هزت راسها بمعنى اااه
ريان:متأكدة
وعد:اااه
وعد قامت وقفت وفجأة...... 
في الخارج.....
ميار داخلة مكتب ريان
السكرتيرة:سوري يافندم ريان باشا منبه عليا مدخلش حد
ميار:انتي مجنونة.....ازاي تمنعيني كدا....انتي متعرفيش أنا مين ولا ايه
السكرتيرة:سوري يافندم بس لو خالفت أوامروا هيطردني
ميار بصت على المكتب لاقت الكرسي ملفوف الناحية التانيةبصت بغيظ ومشيت
بقلم منة السيد..... 
وهي ماشية شافت الموظف
الموظف: هو حضرتك خرجتي ازاي
ميار:أنا مدخلتش اصلا
الموظف:أصل ريان بيه دخل وأنا قفلت الباب فكرت حضرتك دخلتي
ميار:ازاي ريان قاعد جوه
الموظف:مش عارف بس انا متأكد من كلامي 
عند عمر..... 
عمر:المهمة تمت بنجاح
ياسين:حصل
شهد:طيب ووعد وريان هنسيبهم كداا
عمر:شوية وهنخرجهم
شهد:تمام
ميار كانت واقفة وسمعاهم
ميار:والله لهوريكوا وهنتقم منكم واحد واحد
عند وعد وريان..... 
وعد قامت وفجأة وقعت وريان مسكها في اخر لحظة
ريان:وعد ردي عليا.... وعد
قام حطها على الكرسي وقعد يخبط على الباب
ميار:اهدي ياحبيبي هنفتح الباب اهوا
ريان بصوت عالي:بسرعة
وبالفعل فتحوا الباب والكل كان متجمع....
ريان خرح وهو شايل وعد وميار واقفة هتولع والكل عمال يتهامس ويتكلموا عليهم.... 
ريان اخدها على مكتبه وأول مافتح عمر وشهد وياسين وقفوا وجريوا عليه.... 
وهو قعد يفوق فيها لحد مافاقت
شهد بلهفة:وعد انتي كويسة ياحبيبتي
وعد:ااه الحمد لله
ريان بجدية:عمر أنا هاخد وعد اروحها وأنت خلي بالك من الشغل
عمر:تمام
وبالفعل ريان شال وعد غصب عنها وهيا كانت مخبية وشها فيه من نظرات الناس وميار مشيت وهي متغاظة وهتولع منهم.... 
ريان وصل القصر وطلع وعد أوضتها وسابها ترتاح..... 
ودخل أوضتة..... 
ريان بيكلم نفسه..... 
ريان:خلاص كده أنا لازم أخد قرار والنهاردة.... 
ريان اتصل على عمر وياسين وطلب منهم ييجوا عندوا القصر الساعة 8 بالليل وقال لوالدتة....
الساعة ايجت8 وعمر وياسين وشهد اللي ايجت معاهم علشان تشوف وعد وتطمن عليها والكل قعد عمر وياسين ووعد وأسماء وسعاد ونور وشهد ومنتظرين قرار ريان....
ريان ايجا عليهم ووقف قدامهم
سعاد:ايه يابني القرار المهم اللي انت اخدته ومجمعنا كلنا كده.....خير انشاء الله
ريان اتنهد وقال
ريان:أنا مجمعكوا كلكم علشان أنا قررت...


يتبع الفصل الحادي عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent