Ads by Google X

رواية عندما يعشق العلماء الفصل الحادي عشر 11 بقلم دينا عويس

الصفحة الرئيسية

   رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الحادي عشر بقلم دينا عويس


رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الحادي عشر 

هبه :_يا أنسة انتي بتكلمي نفسك لي كده انتي تايهه

مي :_ اه والله تايهه للاسف مش عارفه فين كليتي

هبه :_كلية ايه انتي؟

مي :_ الطب البشري

هبه بفرحة :_ تبقي معايا انا كمان طب بشري فرقة اولى وانتي شكلك في فرقة أولى زيي

مي ببسمة :_ فعلا انا في فرقة أولى ومش عارفه اروح للكلية

هبه :_ تعالي معايا انا عارفه الطريق لما جيت أقدم مع اخويا هنا حفظت كل حاجه

مي ببعض؛ التوتر :_يعني مش هتخطفيني

هبه باستغراب :_ أخطفك؟بس يا هبلة شكلك طيبه اووي ههههه

مي :_ طب يالا نروح الكلية

هبه :_ ماشي

في كلية الطب البشري جامعة القاهرة
عند مدخل الطلاب للكلية تصتدم بشخص.

مي ببعض الغضب :_ هو حضرتك بتمشي ورايا ولا ايه كده عيب علفكره

الشخص بغضب شديد :_أمشي ورا مين يا أنسة؟ انتي اللي بتمشي ورايا انا دي الكلية اللي، هدرس فيها انتي ايه اللي دخلك هنا

مي ببعض التوتر :_ هدرس ايه هو دا شكل دكتور من الدكاترة لا مستحيل

الشخص بصوت عالي :_ ليه ان شاء الله مش شبههم ليه وبعدين اه انا دكتور هنا ااه لو تبقي طالبة عندي كل سنة هتنزلي في مادتي

مي بتوتر وقلق شديد :_هو انت بتتكلم جد طب بتدرس، مادة ايه؟

الشخص :_ وانتي أيش فهمك في علم التشريح ولا في علوم الطب البشري مكانك مش هنا اكيد

مي بصدمة :_يالهوي عليا دا دكتور حق وحقيقي كده انت هتسقطني كل سنه صح؟

الشخص :_ لو معايا اه عند فيكي وبعدين عطلتيني يالا على كليتك يا شاطرة
(كل هذا وهو يظن انها لا تنضم الى كلية الطب البشري ههه)

هبه بصدمة وبفم مفتوح يكاد أن يصل الى الارض :_ حاسه اني بسمع فيلم هندي ايه كل الاكشن داااا حلوة المسرحية دي ههه عديها تاني كده يااا؟ انا مش عارفه اسمك صح

مي :_ لا دي مش مسرحية دا مواقف رخم انا حطيت نفسي فيه النهارده وبعدين اسمي مي

هبه :_ عاشت الاسامي يا مي
انا هبه تشرفت بيكي الكلام نساني اتعرف عليكي

مي :_ الشرف ليا والله يا هبه المهم يالا ندخل في المحاضرات

هبه :_ يالا انا عارفه احنا هنقعد فين

في أحدى قاعات المحاضرا
تدخل مي وهبه الي القاعة

الدكتور الذي يقف ليشرح مادته بصدمة (الشخص ) :_ انتي تاني ؟

««««««««««««««««««««««««

في جامعة بني سويف

دينا بتعب :_ حرام عليكي يا سمر اه يا رجلي، بقى انا أمشي دا كله لي عليا ذنب

صفاء :_وانا معاكي مش كنا ركبنا الباص احسن

سمر بضحك علي منظرهم :_لا كده احسن والمشي رياضه

دينا بغيظ :_رياضة ايه وهبل ايه لا انا مليش في الكلام دا

سمر بصوت عالي :_ مسمعش نفس ليكوا أمشوا وانتوا ساكتين يالااا

صفاء ودينا بخوف :_ ح حاضر

دينا بهمس لصفاء :_ بقولك يا صفصف البنت سمر دي متنفعش معايا خالص انا عاوزة حد فرفوش زيي كده بلا رياضه قال رياضه قال على أخر الزمن انا اعمل رياضه دانا كنت بكسل أنزل للسوبر ماركت اللي تحت البيت أمشي، دا كله هههه وينك يا مي انتي وسما ونسمة تعالوا شوفوا دينا بتتبهدل على اخر الزمن عااااا

صفاء :_ بس يابت لتسمعك انا عندي فكره حلوه

دينا :_ سمعني يا معلم

صفاء بخطة شريرة :_ الايام دي في قتل كتير للمتزوجين ايه رايك نعمل حكاية جديده ومنها نتشهر ونبقى صديقتان أتفقا على صديقتهم الثالثة
ايه رايك

دينا بفرح :_تعجبني الافكار الشريرة دي برافووو شااابوو ليكي ننفذ في أسرع وقت باذن الله هههههه

صفاء بتكبر :_ مش عارفه من غيري كنتوا عملتوا ايه ههههه

دينا بضحك :_ كنت عملت شاااااااااي هههههههه

سمر بغضب :_ بتقولوا ايه من ورايااااا


يتبع الفصل  الثاني عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent