رواية ماذا يسمى هذا العشق الفصل الحادي عشر بقلم رحمة كريم
رواية ماذا يسمى هذا العشق الفصل الحادي عشر
هاله :انت هتتجوز عشق
يونس بستغراب :عشق مين
هاله :عشق إلى بتشتغل هنا
في اللحظه دي دخلت عشق من باب القصر
عشق :خير يامدام قولتيلي اجي بسرعه ومروحش الجامعه انهارده في حاجه مهمه
هاله :انتي هتتجوزي يونس
عشق ويونس في صوت واحد :لا طبعا
هاله :هتتجوزا انتم الاتنين حتى لومكنتوش وافقين
يونس :انتي ليه مصممه اننا تجوز ايه الي حصل
هاله :امبارح لما صحيت على الكابوس حلمت اني شايفه ام عشق لبسه ابيض وقالتلي خلي بالك من عشق عشان الثعابين إلى حواليها ولما سألتها بتقولي كده لي قالتلي الثعابين مش بيحبوا عشق وهيأذوها انتي الي في ايدك قولتلها ازاي ادتني في أيدي خاتمين خاتم عليه صوره عشق واسمها وصوره عليها يونس واسمه وبعدين هي مشيت وظهروا ليا ثعابين وفيهم أشخاص بس مافيش حد واضح غير اتنين ثعبان ست هي مرات ابوكي وثعبان ثاني راجل يبقي اخوها وكانوا بيخدوكي مني وانا فضلت اصوت وحاولت اخدك بس معرفتش عشان كده قومت مفزوعه من النوم
يونس :عادي حلم عادي ملهوش علاقه بالجواز
هاله :امها كانت بتبتعلي رساله عشان احميها وانا هحميعا
يونس :عشان تحميها خليني اعمل حاجه انا مش عايزاها انا مش موافق على الجواز اصلا
عشق :ولا انا انا مش هتجوز شفقه من حد
هاله :اسمعوا انتم الاتنين انا اتصلت بعزيز جاي دلوقتي من السفر ومعاه المأذون وهيكتب كتابكم حتى لو انتم مش موافقين فاهمين
يونس : انا اول مره اقولك لا في حياتي انا مش موافق
يونس سابها وخرج بره القصر
هاله قعدت على الكرسي وفضلت تعيط
عشق وهي بطبطب عليها :معلشي يا مدام بس الي حضرتك عايزه تعمليه ده محدش فينا موافقك عليه انا عارفه ان حضرتك عايزه تساعدني بس بلاش الحل يبقى ده
هاله :انا بعمل كده عشانك عشان احميكي من أهلك عشان محدش يأذيكي
عشق :انا مش عايزاكم تزعلوا من بعض بسببي انا همشي خالص و اوعدكم انكم مش هتشوفوني تاني
عشق جريت خارج القصر وهي بتعيط
هاله بعياط :قوليلي انا عملت ايه انا عايزه مصلحه عشق ويونس
رضوى :غلط إلى انتي عايزه تعمليه هما الاتنين مش شبه بعض انتي هتظلمي عشق مع يونس انتي عارفه اني يونس كارهه الزواج تغصبيه ليه
هاله :هو هيفضل عايش من غير جواز كتير هو لازم يفهم أن كل الستات مش زي بعض كلهم مش أمه
رضوى :وانتي هتعملي ايه دلوقتي
هاله :معرفش انا خايفه على عشق اااوي وخايفه على يونس من الي هو فيه
رضوي :وبعدين هنعمل ايه
هاله :مش عارفه
***************
عند سمرا في البيت
سمرا كانت قاعده في اوضتها وماسكه صوره طارق
سمرا بتعيط وهي ماسكه صورته :انت وعدتني انك مش هتسبني وكدبت عليا لي انا صدقت اني لقيت حد حبني فاتروح مني لي مش هعرف اعيش من غيرك فضل طول عمري فكري كل لحظتنا مع بعض لسه فاكره اول مره قابلتك
Flach Back
سمرا كان أول يوم ليها في الجامعه خلصت محاضراتها وهي خارجه شافت شويه شباب كانوا عايزين يخطفوها
سمرا في اللحظه دي كانت بتصوت ومش عارفه تعمل ايه وكانت مرعوبه بس في اللحظه دي شافت طارق بدأ يضرب الشاب
طارق :انتي كويسه فيكي حاجه
سمرا :انا كويسه مش عارفه اشكرك ازاي انت انقذتني بجد
طارق :لا مافيش حاجه ده واجب
سمرا قلبها دق وحست بأحساس تجاه طارق
Back
سمرا وهي ماسكه صورته :مش هنسي كل اللحظات إلى بيني وبينك نفسي ترجع تاني كلامك معايا كان بيديني الأمان والقوه انا محتاجلك معايا ااوي
*****************
عشق بعد ما خرجت من القصر راحت لكتر مكان بترتاح فيه راحت عند قبر امها عشان تتكلم معاها كل ما تكون زعلانه أو مضايقه
عشق بعياط :انا تعبت ااوي ياماما الدنيا دي وحشه ااوي هي ازاي فيها ناس وحشين كده انا مش عارفه اعيش مابين ناس بيأذوني اعمل ايه انا تعبانه محتاجكي معايا اوي خذيني عندك احسن انا ماليش حد هنا اقعد معاه قلبي بيوجعني ااوي مش عارفه اعمل حاجه مش عارفه اتصرف اعمل ايه حتى مدام هاله سبتها زعلانه مني بس انا مش عايزه اكون عبئ على حد هي عايزه تساعدني على مصلحه غير وانا مستحيل أقبل باده انا اتظلمت في الدنيا ااوي دنيا القوى بيدوس على الضعيف إلى زي انا بقيت اتمنى الموت كل يوم مش عارفه اعمل حاجه انا محتاجه لحضنك ااوي
تليفون عشق رن
عشق :الو، ازاي حصل ده انا جايه حالا
*****************
يونس كان قاعد في مكتبه
دق دق دق
يونس :ادخل
زياد :مالك يا يونس صوتك مكانش كويس وانت بتكلمني في ايه
يونس :مرات عمي عايزاني اتجوز
زياد :وفيها ماتتجوز
يونس :انت عارف رأي في الموضوع ده وكمان اتجوز الخدامه إلى بكرهها
زياد :انت مشكلتك دلوقتي في ايه انها خدامه ولا انك رافض الجواز اصلا وانك بتكرهه
يونس :كلهم، انا رافض اي ست تدخل حياتي كارهم كلهم وهي مصممه اني اتجوزها
زياد :هي اكيد عارفه مصلحتك انت عارف انها بتعتبرك زي ابنها اسمع كلامها المره ممكن يطلع صح
يونس :انا محدش يغصبني اعمل حاجه انا مش عايزاها حتى لو كان مين
تليفون يونس رن
يونس :الو،ازاي حصل كده انا جاي حالا
زياد :في اي
يونس :مافيش وقت احكيلك لازم امشي حالا
زياد :انا جاي معاك
يونس :يلا بسرعه
****************
في القصر
عشق ويونس وصلوا في نفس الوقت
يونس :انتي ايه الي جابك هنا تاني كل ده بسببك
عشق :انا هطمن على المدام وهمشي على طول ساعتها مش هتشوفيني تاني
عشق بتسأل رضوى :هي المدام مالها
رضوى بعياط :من بعد ما انتي ويونس مشيتوا هي فضلت تعيط جامد واغمي طلبت ليها الدكتور وهو جوه لسه
يونس :كل ده بسببك انتي والله لو حصل ليها حاجه مش هرحمك
عشق :انت بتقولي ليا الكلام ده لي روح قولوا لنفسك الأول
رضوى :بس بقى انتم الاتنين كل الي في ماما ده بسببكم انتم الاتنين فيها ايه لو كنتم وافقتوا على طلبها شوفوا حصلها ايه بسببكم
في اللحظه دي خرج الدكتور من اوضه هاله
رضوى بخوف :ماما مالها يادكتور طمني عليها
الدكتور :هي اتعرضت لزعل اوصدمه
رضوى :هي زعلت مننا جامد جدا
الدكتور :الزعل غلط علي صحتها جدا بلاش الزعل خالص انا كتبت دواء ليها
رضوى :شكرا يا دكتور
عشق :انا هدخل اطمن عليها
يونس :مالكيش دعوه بيها انا الي هدخل
عزيز :يونس تعالى عايزك وانتي يا عشق ادخلي شوفي هاله
عشق دخلت اوضه هاله وقعدت جمبها وهي بتعيط :انا اسفه اني زعلتك حقك عليا انا اسفه
هاله بتعب :انا عايزه مصلحتك يا بنتي انا خايفه عليكي
عشق :عشان خايفه عليا متظلميش حد تاني
هاله :مين قالك اني بظلمه انتو الاتنين واحد
عشق :ازاي يعني
هاله :هقولك
عزيز اخذ يونس في اوضه
عزيز :ينفع الحاله إلى فيها
يونس :مش انا السبب عشق هي السبب
عزيز :انتم الاتنين السبب ولازم تعملوا إلى هيا عايزاه
يونس :يكون على حساب راحتي انا
عزيز:احنا عايزين مصلحتك انت كمان عاجبك العيشه كده من غير جواز
يونس :عجباني طلما مافيهاش ستات هتوجعني ولا تجرحني في يوم
عزيز :قولنا ليك ١٠٠مره كلهم مش زي بعض، لو خايف على هاله وافق
يونس بقله حيره :حاضر انا هوافق عشان بخاف على هاله اااوي
عزيز :تعالى ندخل نقول ليها الكلمتين دول هتفرح اوي
عند عشق في الاوضه
عشق :مكنتش اعرف انه شايل كل ده في قلبه
هاله :انتي في ايدك تغيره
عشق :فهمت حضرتك
هاله :يعني موافقه
عشق :ايوه، بس هنعمل ايه في اهلي
هاله :محدش هيقولهم حاجه وكأنك هربتي
عشق :ماشي
دق دق دق
هاله :اتفضل
عزيز :جبتلك يونس اهو وافق خلاص
هاله :بجد حتى عشق وافقت، عزيز ابعت حد يجيب المأذون دلوقتي
يونس :بسرعه دي لي
هاله :عشان أهلها عايزين يجوزوها بعد كام يوم
يونس :إلى هتشوفوه
*****************
نيروز بصوت عالي :ماما ماما
ام نيروز جت على صوتها :مالك في ايه
نيروز بعياط :الحقي ليام اخذ كيس الشبسي بتاعي
ام نيروز ماسكه الشبشب (سلاح الأم) وتجري وراها :انا بتنادي عليا عشان كيس شيبسي ياتفهه
نيروز :وهي بتجري هو اخذ مني كيس الشبسي بتاعي وانتي بتضربني انا
ليام: احسن عشان قلبتي فيلم Lion king(الأسد الملك)
ام نيروز جريت ورا نيروز وليام :وانت كمان بتتخانق على كرتون انتم الاتنين أطفال مستحيل تكون كبار انتم
ليام وهو بيجري :خلاص يا خالتو خليها تسيب فيلم الأسد الملك وانا اديها كيس الشبسي
نيروز :لا هاخد كيس الشبسي واتفرج على سندريلا
ام نيروز حطت ايدها على رأسها :دماغي وجعتني منكم انتم الاتنين بيتخانقوا على فيلم، الانتم الاتنين هجبولي جلطه
نيروز بمرح :طلقني لو مش عاجبك طلقني
ام نيروز حدفت عليها الشبشب :اخرصي خالص
ليام بضحك :احسن يا خالتو عشان اتفرج على الأسد الملك
ام نيروز حدفت الشبشب عليه هو كمان :انت كمان تسكت اتفرجوا على فيلم بدلا الكرتون ده
نيروز وليام :ماشي بس تتفرجي معانا
ام نيروز :ماشي هنتفرج على ايه
نيروز اخدت الريموت بدأت تقلب وسابته على مسرحيه العيال كبرت
أم نيروز :سيبي المسرحيه دي بحبها
كان أم نيروز ونيروز وليام قاعدين على كنبه واحده جمب بعض وبيضكوا لحد ماغلبهم النوم وناموا
*****************
عند عشق
المأذون :بارك الله لكم وجمعا بينكم في خير
هاله :الف مبروك يا عشق انتي ويونس
عشق بعياط :الله يبارك فيكي
عزيز :يونس خد عروستك واطلع اوضتك يلا
عشق :لا يا انا هنام في اوضه تانيه
هاله :وانتم دلوقتي متجوزين وبجد كمان، يلا اطلعوا
عشق طلعت وقلبها دق بسرعه جامد وخايفه ومتوتره جدا
دق دق دق
عشق :ادخل
هاله :دي شنطه هتلاقي فيها هدوم كتير جدا ليكي عارفه انك مش معاكي هدوم ما اشتريتهم ليكي
عشق :شكرا لحضرتك
يونس دخل في الاوضه عند عشق
عشق كانت قاعده على السرير وخايفه اااوي
يونس قعد على الكرسي جمبها
تليفون عشق رن وكان....
يتبع الفصل الثاني عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية ماذا يسمى هذا العشق" اضغط على اسم الرواية