رواية المغامرة المجنونة البارت الحادي عشر 11 بقلم حنين عادل
رواية المغامرة المجنونة الفصل الحادي عشر 11
هنا بصدمه: عامر ..
ريم: انت ...
عامر: ايوه يا هنا عامر ....عامر اللي سبتيني ومشيتي وهان عليكي حبنا انتي عارفه انا عانيت قد ايه عارفه دورت عليكي قد ايه ..
ريم : طب اسيبكم انا بقي..
هنا : لأ استني يا ريم ماتمشيش ماعدش حاجه تستحق انك تبعدي عني .
عامر: ايوه استني يا ريم في أساله كتير عايزة اعرف اجابتها ..
هنا: اللي بنا انتهي خلاص يا عامر ماعتش ليه لازمه الكلام.
عامر: ليه يا هنا اللي بينا ده كان ضعيف لدرجه كلمه تخليكي تنهيه من غير حتي ما تستني تشوفي مبرراتي ايه استعجلتي لانك انتي اللي كنت عايزة تبعدي انتي عمرك ما حبتيني ربع الحب اللي حبيتهولك .
هنا: واو يا عامر كالعاده بترمي غلطك عليا حتي ولو اللي بتقوله صح ما سألتش نفسك ليه يمكن عشان تحكماتك اللي فارضها عليا ده انت كان ناقص تعد عليا النفس اللي بتنفسه تعملي ده وما تعمليش ده تكلمي دي ودي لأ ادخلت في قرارتي لبسي وحتي تفكيري بتحاول تغيره عايزاك تعرف ان اللي بيحب حد بيحبه زي ما هوا بتصرفاته بقا بهبله بجنانه بلبسه ومش بيغير فيه اكتشفت اني مش لاقيه نفسي معاك بتلغيني بتلغي شخصيتي وانا ما كنتش مستحمله ده .
عامر: ياااه يا هنا كل ده وما اتكلمتيش ليه .
هنا: اتكلم ..هوا انت كنت بتسيب لي فرصه صدقني خلاص ماعتش ينفع انا مابقتش هنا اللي تعرفها انا اتغيرت بقيت واحدة تانيه ..
عامر: مش بعد ما لقيتك اتخلي عنك بالسهوله دي صدقيني هاتغير هابقي اللي انتي عايزاة والايام تثبت ليكي بس احكيلي حصل ايه في الفترة اللي فاتت وايه اللي في دراعك ده ..
هنا : ده ....ده
ريم بسرعه: دي شكله ..
عامر: شكله ايه دي اللي فيها ضرب بالرصاص.
......................
في شقه جاسر..
جاسر بتفكير: يا تري لقاها عايشه ده اللي نفسي فيه يا رب تكون عايشه طب ايه مصلحه ريم تكذب وان لقاها عايشه هيبقي ايه هترجعله طب وانا انتي ايه هيا حتي ما تعرفش انك بتحبها يااارب ريح قلبي
...................
ريم: لا دي مش رصاصه دي تعويرة عاديه ..
عامر : انتي كويسه يا هنا
هنا: الحمد لله
عامر: ممكن بقي تحكيلي .
هنا : احكيلك ايه
عامر: تحكيلي ايه اللي حصل معاكي وريم اللي شبهك وتوأمك دي ايه حكايتها ..
هنا: ريم تبقي اختي التوأم
عامر: بس انا عمري ما كنت اعرف ان ليكي اخت توأم
هنا: اصلها اتخطفت واحنا صغيرين ..
عامر: طب واتقابلتوا ازاي وعرفتوا انكم اخوات.
هنا: اتقابلنا يا عامر وخلاص .
عامر: مش عايزة تقوليلي حاجه براحتك هتقوليلي اكيد بس ارجوكي اديني فرصه تانيه اعوضك عن اللي حصل ادي فرصه لعلاقتنا يا هنا ..
هنا : صدقني ماعدش ليه لازمه انا اللي بينا نسيته وكملت حياتي كمل حياتك انت كمان ..
عامر: انا هامشي عشان ترتاحي دلوقتي بس هاجي تاني..
..............
بعد اسبوعين ...
جاسر: يا فندم مافيش اخبار عنها بقالها اسبوعين ..
سيادة اللواء: لاحظ ان المدة اللي ادتهالك عشان تمسكها قربت تخلص
جاسر: عارف يا فندم وان شاء الله هامسكها قبل ما المدة تخلص ..
سيادة اللواء: مستنيك يا حضرة الرائد تنفذ ..
.................
ريم: ها يا هنا ..
هنا: ها ايه ..
ريم: عامر من اسبوعين كل يوم بيجي يطمن عليكي صبح وليل ما بتفكريش ترجعي ليه ..
هنا : خلاص اللي بينا انتهي يا ريم انا عارفه انه عنده امل بس انا ماعدش ليه في قلبي حاجه عارفه بقي بالنسبالي عادي انا عايزة احب واعيش قصه حب زي الروايات مش عايزة الحياة العاديه اللي مافيهاش روح دي.
ريم: عايزة جاسر ..
هنا بتوتر: انتي بتقولي ايه يا ريم انا مستحيل افكر فيه ..
ريم: ليه عشان كنت بحبه انا خلاص يا هنا صدقيني بكرهه بس مش عايزاكي تتعلقي بيه عشان جاسر انسان شكاك واسوء شخص قابلته في حياتي صدقيني عمرك ما هتكوني مرتاحه معاه او مبسوطه ..
هنا بتوتر: انت بتقولي ايه يا ريم انت خلتيني كأنه بحبه وبفكر فيه يا بنتي انا قولت انا مش بحبه ..
ريم: هصدقك يا هنا ..
.......................
علي البحر..
عامر: لقيتها يا جاسر لقيتها..
جاسر كان واقف باصص للبحر ..
جاسر: لقيت هنا بجد.
عامر: ايوه لقيتها من اسبوعين والفضل كله يرجع ليك انت نجدة من ربنا ليا .
جاسر بحزن : اه وهاتتجوزوا
عامر: لسه زعلانه بس انا واثق انها هترجعلي هيا بتقولي اللي بينا انتهي بس انا عارفها قلبها ابيض وبتسامح ..
جاسر بتفكير: قلبها ابيض وبتسامح يعني ممكن تسامحني ..
عامر: رحت فين ؟!!
جاسر: معاك معاك
عامر: المهم انا كنت جاي اشكرك انك قلتلي علي عنوانها. .
جاسر: قلتلك علي عنوانها بس انا قلت علي عنوان ريم.
عامر: ما انا لقيت هنا هناك هيا اخت ريم التوأم رحت يوم ما قلت بس اتفاجأت انها كانت متصابه في دراعها .
جاسر بشك: في دراعها.
عامر: ايوه في دراعها كأنها رصاصه بس ماقدرتش افهم سبب الاصابه..
جاسر: وريم تبقي اختها ازاي .
عامر: انا لسه لدلوقتي ما عرفش حاجه بس اهم حاجه انها رجعت ..
جاسر: ربنا يسعدكم ..
عامر: انا هامشي دلوقتي بقا سلام
جاسر: سلام..
.......................
بعد يومين.
هنا: يعني ايه يا ريم نمشي ونوقف كل حاجه وكأن شيئا لم يكن .
ريم: صدقيني جاسر مش غبي وفاته كشف ورقنا ..
وفجأة بيسمعوا صوت صفير .
بيبصوا وفي نفس واحد: جاااسر .
جاسر: براافو براافو اداء ودراما واكشن وحاجه كده تجنن تاخدوا عليها 10 من 10 ..
ريم: انت بتقول ايه ..
جاسر: بلاش لف ودوران انا عارف ان هنا مدام R وانتي عارفه يبقي تعالوا ودي عشان نعرف ناخد وندي ..
هنا ببكاء: انا ومدام R انت بتقول ايه ماكفاكش اللي انتي عملته فيا جاي بتطغي وبتظلم فيا بزيادة انت ايه تدمير حياة الناس لعبه بتسليك الاول اختي ودلوقتي جاي تنتقم مني انا انت ايه ...
جاسر: انا اسف بس ..
هنا: ههههههه وهيا بتمسح دموعها
جاسر باستغراب: ايه ده ..
هنا: هوه ده اللي كنت عايز تشوفه عايز تشوفني مكسورة ومذلوله قدامك عايزني اترجاك عشان تسبني اعيش في امان مثلا دا انت طلعت علي نياتك اوي مدام R اللي اشطر ظابط في الداخليه سيادة الرائد جاسر ماعرفش يمسكها اللي بقالها تقريبا سنه ملففاه وراها ومش بينام بسببها فكرك هتخاف منك ..
ريم : بووووووم ههههههه
جاسر وبيمسك دماغه: فعلا انا اذاي كنت بالسذاجه دي بس كل كلامك متسجل ..
هنا وبتطلع تليفونه من جيبها: متسجل بده هههههه
جاسر بعصبيه بيطلع مسدسه ..
هنا: اي هتموتني زي ما زقيت اختي قدام العربيه مش مستبعداها عنك .
ريم : انت ايه ايه كميه الوساخه اللي في دمك دي .
هنا: اضرب يا حضرة الظابط ولا انت جبان ايه قلبك بقي ضعيف ..
جاسر وايده بتتهز: بس بقا.
هنا: اضرب ...
وفجأة صوت ضرب نار وقف قلوبهم الكل اتفاجئ ووقف جاسر مس قادر يتحرك من مكانه وهنا غمضت عينيها ...
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية المغامرة المجنونة" اضغط على أسم الرواية