رواية أحببت غروره الفصل الثاني عشر بقلم نور عبد القادر
رواية أحببت غروره الفصل الثاني عشر
في بيت حبيبة..
دخلت حبيبة من باب شقتهاا بشرود وهيا تُفكر في خالد..
حنان صفعتها على مقدمة رأسها بخفة..
حبيبه بتذمر:ايه يماما في ايه!
حنان:انا بردو اللي في ايه..بتفكري في ايه!
تابعت بغمزه:اللي واخد عقلك يبيباا..!
حبيبه بإرتباك:احم لا مفيش حاجه..
جاء وليد لهم واردف بإبتسامه متسعه..
عامله ايه يبيبا يقمر.؟
حبيبه بإستغراب:بيبا ! قمر!
ايه الدَخله دي!
وليد بضحك:هو انا مش بدلعك علطول يعني!
حبيبه بضحك وهيا تتجه إليه:حبيبي يليدو لا طبعا بتدلعني..
حنان بغيظ:ايه ايه مالكو وانت ماسك فيها كده ليه براحه..
حبيبه بضحك:بتغيري ياحنان..!
حنان بغيظ اكبر:قولت ١٠٠ مره متقوليش حنان دي..!
ضحكت حبيبه واتجهت إلى غرفتها..
حنان بفضول:هو في حاجه ياوليد؟
وليد بإبتسامه:اممم فيه ..بصي ........
___💛___💛___💛____
في الفيلا..تحديدًا في اوضه ساميه..
رزان بتساؤل:تفتكري ايه حكايه البنت دي!
ساميه بإستغراب:بنت مين!؟
رزان بضيق:المربيه اللي جاسر واللي اسمها نعمه دي جابوها لسيلين..
نظرت لها بلا مبالاه:سيبك منها بنت زي اي بنت عادي ..مربيه لسيلين عادي وانتي عارفه جاسر مش بيحب البنات كلهم..ولو حصل حاجه وقربت مش هتلحق عشان هيكون بتاعك .
رزان بإقتناع:امم صح..طيب هنعمل ايه بقى مع سي جاسر..المره اللي فاتت رفضني هنعمل ايه بقى!
نظرت لها بتفكير..
___💛___💛___💛____
في اوضه سيلين..
عشق بتعب:يلا بقى ياسيلين تعبتيني!
سيلين بتذمر:مش عايزه اذاكر..!
نظرت لها بإبتسامه:لا لازم تذاكري عشان تبقى شاطره وكمان بعد المذاكره محضره ليكي مفاجاه..
سيلين بفضول:مفاجأه ايه يعثق هاا..ايه هيا المفاجآه؟
ضحكت واردفت بإبتسامه..
لا تذاكري الاول وبعدين اوريكي المفاجآه..
اومأت بإيجاب وبدأت في المذاكرة..
بعد فتره..
سيلين بسعاده:انا خلصت اهو..فين المفاجآه؟!
نظرت لها وجلبت من حقيبتها شيكولاته..
سيلين بفرحه:الله ..انا بحبك اووي يعثق..
عشق بإبتسامه:وانا بحبك اكتر يعمري..هتاخدي مكعب واحد بس وكل يوم اما تذاكري حلو هديكي مكعب مكافآه ..اتفقنا؟
اومأت بفرحه وهِيا تأخذ مكعب الشيكولاته من أيد عِشق..
عشق بهدوء:بصي يقمر انا هنزل بس اجيب حاجه اشربها وارجعلك تاني ..كُلي الشيكولاته على ما اجيلك..
سيلين و هِيا تأكل الشيكولاته:ماشي يعثق..
نزلت عشق من على الدرج بهدوء وهيا تنظر حولها ..
دخلت إلى المطبخ ونظرت للمكونات ..بدأت في تجهيز كوب قهوة..واخيرًا جهزَ ..
عشق بإبتسامه وهيا تردف في نفسها..
ياسلاام على القهوه بتاعتك يبت يعشق...
جاسر بصرامه من وراءها..
بتعملي ايه هنا!
انتفضت عشق وهيا تمسِك كوب القهوه في يدها ..حمدت ربها انه لم ينسكب على أيديها!!
عشق وهيا تحاول تهدئه نفسها..
ك..كنت بعمل قهوه ع..عشان افوق وانا بذاكر لسيلين..
جاسر ببرود:امم..طيب اطلعي..
اومأت برأسها بإيجاب وطلعَت على الدرج وهِيا تحمد ربها إنها غادرت من أمامه..
اردفت في نفسها وهِيا تطلع..
اووف الحمدلله اني مشيت من قدامه..نظرته مخيفه ياربي!
دخلت إلى اوضة سيلين وهِيا تمسك كوب القهوه..
عشق بإبتسامه:اتأخرت؟!
هزت رأسها بنفى واردفت بإبتسامه..
لا يعثق متأخرتيش خالث(خالص)..
عشق بإبتسامه:طيب يقمري يلا نكمل بقى ..
تابعت بتساؤل:كلتِ الشيكولاته؟
سيلين:اه كلتها ..ثكلا(شكرا)..!
عشق بإبتسامه هادئه:العفو يعمري..
____💛____💛____
في بيت حبيبة..
وليد بجديه:في عريس جايلك بليل اجهزي..
حبيبه بصدمه:عريس ايه ! لا لا مش عايزه!
وليد بصرامه:قلت اجهزي يبقى اجهزي!
غادر من غرفتها وتركها غارقه في بحور شرودها وصدمتها!!
بعد فتره..
رنت حبيبه على صديقتها عشق..
حبيبه:الحقيني يعشق..
عشق بإستغراب:في ايه !
حبيبه:في عريس جايلي انهارده!
عشق بإبتسامه متسعه:الله..مبروك! اخيرا بقيتي عروسه!
حبيبه بغيظ:مبروك ايه ! انا مش عايزه أتجوز..
عشق بضحك:يلا معلش ..روحي اجهزي يلا ..
حبيبه:تعالي خليكي معايا !
عشق بنفي:لا طبعا انهارده مقابله بس ..هاجي اعمل ايه!
اتعرفي عليه وشوفي وصلي استخاره وانا هبقى اجيلك بعد كام يوم اشوفك..
حبيبه بإيجاب:طيب يعشق..يلا هروح اجهز..
عشق بإبتسامه:ماشي يقمري ..مبروك يحوحوو..
ضحكت واردفت..
الله يبارك فيكي يعشعش..!
غلقت الهاتف وهِيا تُفكر في العريس الذي يأتي بعد قليل.!
بعد فترة صغيره..!
دَخل وليد غرفة حبيبه قائلا بجديه..
يلا يحبيبه اخرجي اقعدي معاه..
فركت في يديها بإرتباك وخجل واومأت بإيجاب..
خرجت من غرفتها ورأسها في الأرض بخجل وجلست أمامه بإرتباك..!
الشخص:امم..السجاده حلوه بردو ..بس انا احلى مِنها عفكره!
رفعت رأسها بصدمه!!
يتبع الفصل الثالث عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببت غروره" اضغط على اسم الرواية