رواية عصافير الغرام الفصل الثاني عشر بقلم تسنيم محمود
رواية عصافير الغرام الفصل الثاني عشر
عارف انا وسيم جدا على فكرة
صدمت همس وقامت وقفت من مكانها وصرخت بجنون
مليكة بصتلها بعدم فهم هل هذه مجنونة ام ماذا؟
وزعت همس نظراتها في المكان وملقيتش حد ابتسمت باحراج على غباءها: بصي هو جنون بس مش بيخوف يعني او مش هتتعدي
ضحكت مليكة عليها وعلى طريقتها في الكلام
واحد من الحرس: في حاجه يا هانم
مليكة: احم... لا يا عمو مفيش
الراجل استغرب ومشي وهو بيخبط كف على كف: ولسه، شكله هتتغير قوانين كتير بالبيت
همس: طب دلوقتي معاد العلاج يلا بينا
مليكة باحباط: يلا
.....
بالمستشفى
المدير: حمدا لله على سلامتك يا بطل
أيهم: الله يسلم حضرتك
جاسم: عامل ايه يا أيهم
أيهم: لوكس يا برنس
جاسم بقلق وبعض الخوف: فيك نفس انت للهزار؟ انت تعبان دلوقتي يا أيهم
المدير: مكبر الموضوع ليه يا جاسم باشا هو كده كده عارف انه ضابط وحياته واقفة على شعرايه مش كده يا أيهم
جاسم اتكسف وبص لأيهم بحزن: اسيبكم تتكلموا براحتكم.. والف سلامه عليك يا أيهم، عن اذنكوا
خرج جاسم وهو محرج جدا وقفاه يقمر عيش
بص أيهم للمدير باحتقار من معاملته لصديقه: جاسم مش وحش عشان تعامله المعاملة السم دي
المدير: عارف بس هو خرع
أيهم بغيظ وضيق: يبقي ما تعرفوش جاسم صاحبي وانا اعرفه اكتر من اي حد... يمكن موت أقرب الناس ليه بنفس الطريقة هو اللي مأثر فيه
المدير: ارتاح انت لسه تعبان.. وخرج
دق هاتف أيهم: الوو
عدي: اخبارك عامل ايه يا بوص؟
أيهم ببعض التعب: كويس وانت؟
عدي بقلق من نبرة صوته: مالك يا أيهم في ايه؟
أيهم: مفيش حاجه متشغلش بالك
عدي: انت متصاب صح؟
أيهم بتعب: اه اتصبت في صدري
عدي بذعر: إصابة جامده يا أيهم.. أيهم رد
أيهم ابتسم على حب صديقه له: متقلقش انا زي ما انا.... قربت توصل؟
عدي: لسه واصل حالا
أيهم: أخيراً وحشتني ياد يا عدي
عدي: بيني وبينك عشر دقايق بالكتير
أيهم: تمام عشان تشوف المغامرات اللي بتحصل هنا
عدي: حصل حاجه تانيه غير حرق المخزن؟
أيهم: يييه دا انت قديم اوي
عدي: من امتى يعني؟
أيهم: من أيام رد قلبي يا غالي
عدي ضحك: لا شوقتني.. انت ف مستشفى ايه؟
أيهم: ***
عدي: تمام انا جايلك، سلام
.....
في مقر شركات العسيلي
حمزة: انا اللي بطلع منين برضو؟ ولا انت اللي بتخبي ايه؟سامر بتوتر: هااه.. لا مفيش
حمزة: مش فايقلك خالص يا سامر.. عايز اخلص شوية ورق عشان اروح لأيهم
سامر اتنهد براحة: احسن برضو، عدي راجع امتى؟
حمزة: النهاردا بإذن الله
سامر: يابن الذين مفيش حاجه بتخفى عليك
حمزة: مبقاش حمزة العسيلي يابني.. وصدقني عدي اخويا زي أيهم بالضبط
سامر: ربنا يديم المحبه بينكم... مع ان أيهم قال انك قولت ملناش دعوة بموضوع اخته
حمزة: ابدا يا سامر بس مش عايزه فيما بعد يحس انه مدين لحد بشئ قعد طول عمره يعاني ويكافح ف الساحة لوحده لحد ما وصل لمكانته دي، وكمان هو كل السنين دي مبطلش يدور على اخته و امه واجي انا أو انت او أيهم ببساطة ونقوله ان دي اختك لمجرد الشك؟ وممكن تكون لعبة! هي لحد الان مقالتش حاجه غير اسمه وعمره بس
سامر باعجاب: يابن اللعيبة دا انت مخك ده صاروخ
حمزة: قل أعوذ برب الفلق
سامر بخبث: والبنت اللي انتو بتقولوا انها ممكن تكون اخت عدي دي حلوة؟
حمزة بغيظ و غيرة: وانت مالك... إياك اسمعك تجيب سيرتها على لسانك
سامر ضحك وهو بيهرب لبره: يالهوي ده انت واقع لشوشتك
حمزة في نفسه: ومين سمعك
.....
في مكان آخر
مجهول١: لازم نعرف مكانهم بأي طريقة ممكنة
مجهول٢: ليه؟
مجهول١: انت حمار يابني ... لازم نوصل لعصام لازم يطلع احنا محتاجينه جدا
مجهول٢: وهنعرف مكانهم منين؟ ده اللي بياخده حمزة العسيلي مش بيتعرفله طريق درة
مجهول١ بضيق شديد: عارف عارف... بس ممكن يطلع ميار لأنها بنت
مجهول٢: لا ده جنان رسمي انت متعرفش ميار دي عملت ايه بغباءها... دي بسببها اخت حمزة العسيلي بقت مشلولة انت فاهم؟
مجهول١: احسن ولسه
مجهول٢: والحل؟
مجهول١: عندي فكرة جهنمية!!
مجهول٢: ها
مجهول١: **** وبكده هنكون ضامنين خروج ميار زي الشعرة من العجينة
مجهول٢: يابن القردة
مجهول١ بصله بغضب كاد ان يفتك به: اطلع بره
.....
في فيلا العسيلي
تجلس مليكة وهمس في غرفتها
همس: اوضتك حلوة جدا
مليكة: ميرسي...
همس: مليكة ممكن أسألك سؤال؟
مليكة: ممكن بس اخد شاور وبعدين نتكلم
همس بابتسامة: طبعا
دخلت مليكة اخدت شاور وغيرت هدومها وخرجت
همس: يالهوي ع الجمال ما شاء الله عليكي... لبسك كله كده يا لوكه؟
بصت لنفسها وكانت لابسه شورت جينز وبلوزة قصيرة وكانت شيك جدا ودى عادتها: يعني
مليكة بنوته جميلة جدا يلقبونها بالفتنة من شدة جمالها جذابة كيوت وهادية جدا .. عيونها بلون البحر تقريبا كأن البحر سكن عيناها شعرها اسود قصير ع الموضة بشرتها بيضاء وقصيره .. ولكن تخاف من حمزة رغم معاملته الهادية الحنونة معها، بتحب اللبس والفاشون وتهوى السباحة مثل أيهم... عمرها ١٦ سنة، شطورة جدا في دراستها.. يحبها اخوتها جدا
مليكة: ممكن تسألي سؤالك
همس دمعت: هو اللي انا قولته عن عدي ده صح
ارتبكت مليكة فهي لا تفعل شئ دون الاستئذان من حمزة
همس ببكاء: بالله ردي... انا اخويا اسمه عدي ومن زمان اوي افترقنا نفسي اشوفه مره واحده
مليكة في سرها: هو متشوق اكتر منك بس انا معرفش أجاوبك ازاي دلوقتي... سامحني يارب،، بصي يا همس انا معرفش حاجه عن حياته هو صاحب ابيه أيهم بس
همس: عارفه انا محتاجاه جدا في الوقت ده بالذات يعني ولا هو ولا بابا انا مليش حد يقف في ضهري انا بقيت خايفة اروح بيتنا
مليكة: ليه بتقولي كده يا همس؟
همس: عشان ماما عمرها ما صدقتني سبق وعملت كده مع عدي اخويا وخسرته. او بمعنى أصح مش هي ابدا اللي خسرت انا وحدي خسرت كل شئ بابا وبعدين اخويا وبعدين امي باعتني عشان خاطر جوزها
.....
في بيت همس
حمدي: ياما حاولت افهمها انها عيب اللي بتعمله وما اقتنعتش بكلامي
صباح: بس انا بنتي مربياها وما تعملش كده ابدا
حمدي: بتغير منك... ولا انتي مش واثقة فيا؟
صباح نهرته: متقولش كده انت جوزي وعمري ما اظن فيك
حمدي: طيب خليكي مصدقاني ومهما يحصل اوعي تشكي فيا... بنتك دي بنتي اللي مخلفتهاش بس هي مش فاهمه كده
صباح مسكت ايده وباستها بحب: ربنا يديمك فوق راسي... هنزل بالليل اجيب شوية حاجات واجي
.....
في المستشفى
عدي: سلامتك يا أيهم... عامل ايه دلوقتي؟
أيهم: كويس والله، هي دي اول مره اتصاب؟
عدي بقلق: لا بس دلوقتي الإصابة خطيرة وف مكان حساس أفهم بقا وخاف على حياتك شوية انت ليه مش مهتم بنفسك وليه دايما مضحي بحياتك كأنها ملهاش قيمة عندك؟
أيهم: لأن ده شغلي واظن انت اكتر واحد تفهمنى
عدي: لا مش فاهمك خالص، يعني بص لنفسك وبص للعيشة اللي انت عايشها حياة آخر رفاهية... عيلتك حواليك أخوك جنبك وسندك على طول عمره ما زعلك في حاجة رغم اني لو مكانه مكنتش هكتفي بدفنك حي !!
أيهم ضحك: كنت بقول على حمزة مفتري طلعت انت جاحد يااخي...
عدي: اومال حمزة فين؟
أيهم: جاله اتصال مهم من المقر وفي ورق لازم يخلص وكده يعني
عدي: اممم خلاص اسكت وبطل كلام
أيهم: هربني يلا
عدي رفع حاجبه: افندم؟
أيهم: من امتى بحب قعدت المستشفى انا؟ انجز يالا
عدي: أيهم أفهم خطورة الموقف اللي انت فيه
حمزة من وراه: عايز ايه يا حبيبي؟
ابتلع أيهم ريقه بصعوبة: لا يا حمزة عايز سلامتك
عدي بشماته وهو بيقف عشان يسلم على حمزة: ناس متجيش غير بالعين الحمرا
حمزة حضن عدي: عامل ايه؟ ليك وحشه
عدي: وانت والله
أيهم بصراخ: آآآآآآه ناس تحضن وناس تموت من الغيظ
حمزة: أيهم لم نفسك وعدي يومك على خير
أيهم: انا عايز سامر حبيبي
سامر: عيونه
أيهم: حبيبي يا برو.. خرجني من هنا بسررررررعة
سامر بضحك: حاضر
عدي: اول مره مليكة متجيش تشوف حبيبها هي فين؟
كلهم بصوا لبعض وسكتوا
عدي وزع نظراته بينهم: مالكم في ايه؟
سامر: مليكة اتعرضت لشلل في الأطراف يا عدي
عدي وقف بصدمة: بتهزر صح؟ اكيد بتهزر
حمزة: لا
أيهم: يابني الخبر كان في كل حته اصلا صحافة واعلام ... بص كان بالخط العريض كده انفصال رجل الأعمال العملاق حمزة العسيلي عن خطيبته ميار الجمال وإصابة اخته بشلل في الأطراف لفترة مؤقته.... اومال انت كنت فين؟
عدي ضحك: كنت في الصعيد ياخويا
.....
بعد مرور بضعة أيام من وجود أيهم بالمشفى
أيهم بملل: يا حمزة ابوس ايدك خليني امشي حاسس اني هتجنن لو قعدت اكتر من كده
حمزة ببرود: عاجبني الوضع ده
أيهم في سره: نفسي اقوم اخنقك بس للأسف الشديد
حمزة: ادامك اتفضل
برق أيهم من الصدمة: لا انت اكيد مش هندسة ابدا
حمزة ضحك: انت لوحدك اللي عندك قدرات خاصة ولا ايه؟
.....
في فيلا العسيلي
مليكة بذهول: مشاء الله تبارك الرحمن شعرك طويل اوي
همس وهي بتخمس في وشها بضحك: قل أعوذ برب الفلق
مليكة وهي تضحك من حركاتها الطفولية: ليكي تصرفات غريبة
همس ضحكت جامد: ده انتي اللي مش بتفهمي عربي يا لوكا
مليكة: امم اعمل ايه بقا؟
همس: بقولك ايه ما تيجي نلعب
مليكة: تمام بتحبي تلعبي بالميه؟
همس بطفولة: طبعااااااا يلا بينا...
بدأوا برش الميه على بعض ولكن مليكة كانت حركتها بسيطة انها تتحرك بالكرسي .. وصوت ضحكهم عالي
مليكة مسكت دورق مليئ بالمياه
همس بضحك وصراخ: لاااااااااااا ... دخلت اول غرفة قابلتها في وشها وكانت ضلمة جدا ومش شايفة حاجه
الخدم: يالهوووي حمزة بيه هييجي يطربقها فوق دماغنا
خادمة: وفوق دماغنا احنا ليه؟ مش هي اللي دخلت تشرب بقا
خادمة أخرى: احنا بنخاف منه كده ليه؟
باقي الخدم: عشان انتي جديده زيها كده ولسه ما شفتيش منه غير الهدوء وده للأسف الهدوء اللي قبل العاصفة.... ميغركيش الحنية اللي بيتعامل بيها دي ... ده الخطر
ابتلعت ريقها بصعوبة بالغة وهربت على المطبخ
مليكة: همس خلاص مش هرش عليكي انتي فين؟
صعقت مليكة حينما تذكرت انها من الممكن أن تكون داخل جناح حمزة!!!!
.....
عاد حمزة وأيهم من المستشفى بعد اصراره
حمزة بصدمة: ايه اللي بيحصل هنا؟ غرقانة كده ليه يا مليكة
نظرت له ببراءة: كنت بلعب
حمزة بعصبية: نعمم؟ لعب ايه ده؟
خافت ووشها ضرب الوان: انا اسفة
شدد حمزة على شعره بغضب حارق وسابها ومشي
.....
بالداخل
كانت غرقانه وهدومها بتنقط وشعرها كله ميه ومكان مظلم للغاية لا ترى به أي ضوء
سمعت صوت الباب يفتح ضحكت وفتحت هي الباب و واحد اتنين تلاته وسكبت دورق المياه فوق حمزة
صدمة حلت على جميع من يراقبون من الأسفل وهرب الجميع من أماكنهم
برقت عنيها على آخرهم ووقع منها الدورق وتحطم أصبح فتات رجعت بضهرها لورا وهي هتموت من الخجل والكسوف
وهو بيقرب بابتسامة خبيثة
تزحلقت من المياه وخوفا من نظراته وكادت ان تسقط وهو بتلقائية وضع يده خلف ظهرها فأصبحت بحضنه!!!! وتلاقت نظراتهم العاشقه
.....
داخل الجناح الخاص بأيهم
أيهم: ملوكه وحشتيني
مليكة: وانت وحشتني اوي ...
أيهم: بتعيطي ليه؟
مليكة بعياط: ابيه حمزة بيزعقلي
أيهم ضحك: خلاص متحمريش اوي كده يا حبيبتي... آسف بالنيابه عنه
مليكة ضحكت وحضنته
أيهم: ايه اللي عمل فيكي كده بقا؟
مليكة بصتله: امم مش هنخلص... كنت بلعب مع همس، اقولك سر
أيهم: قولي
مليكة: همس دخلت جناح ابيه حمزة
أيهم برق من الصدمة وبعدها ضحك: العببببببببببب
.....
همس اتكسفت جدا وخدودها حمرت وأصبحت أحمر من حبات الفراولة الناضجة
حمزة بعد عنها ولف وشه الناحية التانيه وتكلم بغضب: مسمعتيش ان الأوضة دي خط أحمر؟
همس: انا... بص هو... وبعدها حطت ايدها على شعرها وافتكرت ان حجابها مفيش صرخت وقفلت الباب في وشه
صدمات بتنزل على حمزة زي الرز ...
هدومها كانت لازقه على جسمها ومعرفتش تعمل ايه وهي عارفه ان مليكة هدومها كلها شورتات وبنطلون وهكذا وهذا اللبس لا يناسبها ابدا
قعدت تعيط ورا الباب وحمزة سامع صوتها تكلم بصوت حنين: همس متعيطيش
همس مسحت دموعها: انا عايزة مليكة
حمزة: تمام
دخل حمزة اوضة أيهم والغضب بيفر من عنيه
أيهم شافه ومقدرش يسيطر على نفسه من الضحك
بصله بغضب أعمى: اخرس خالص يا حيوان حسابك معايا بعدين
أيهم بهدوء: احم، آسف
حمزة: تعالى يا مليكة متخافيش
مليكة بخوف: ابيه حضرتك هتزعق
مسح حمزة على وشه بغضب: يادي النيلة... مش هزعق يلا
بعد مرور وقت طويل
مليكة: همس انا اسفة
همس ببكاء: اخوكي هزقني عشان دخلت اوضته من غير ما اعرف
مليكة: والله مفيش حد بيدخل الجناح الخاص بابيه حمزة ابدا غير داده سميحه بس عشان تنضف
همس: ده بيقولي الأوضة دي خط أحمر، مفيش غير الخدم كمان اللي هيدخلوا اوضتي ويقفلوا في وشي الباب
مليكة: معلش يا همس هو صعب شويه
همس: انا مش بأيدي ان اشتغل خدامة على فكرة وانا مش محتاجه الفلوس
مليكة: خلاص ممكن ما تزعليش منه
همس مسحت دموعها: لا هزعل منه ليه انا كنت اعرفه؟ انا مجرد جارية عنده بشتغل شغلي واروح زي اي حد هنا
.....
في غرفة الرياضة
كان يلعب تلك التمارين الرياضية الشاقة بدون رحمة وهو يتذكر كيف كان يصرخ بها ويخبرها انها مجرد خادمة لا أكثر
حمزة ضرب ايده في المرايا الموجودة بالغرفة ونزلت قطع صغيرة لم يبالي بالجرح الموجود بيده وكيف كانت تنزف ولكن كان قلبه هو الذي ينزف عندما يتذكر كيف فعل ذلك بحبيبته
دق خادم على باب الغرفة وهو ينتفض خوفا
تعصب حمزة كثيرا: ايه عايز تدرب معايا؟ ولم ينهى كلامه حتى كان الرجل مسحوب للداخل بقوة
القاه حمزة أرضا: يلا يا شبح
الرجل وهو ينتفض رعبا: حم.. حمزة بيه
حمزة بسخرية: متخافش يا بيضه مش هقتلك
الرجل برعب: اهدى يا باشا... انا مش قد حضرتك
حمزة بصوت جاهوري: عايز ايه
الرجل: ام ميار هانم بره وعايزة تقابل حضرتك
حمزة اتنهد وشاور للراجل يخرج والرجل خرج جري
.....
في مكان آخر
مجهول١: نفذت اللي قولتلك عليه؟
مجهول٢: بالحرف يا فندم... وتلاقيها عنده دلوقتي
مجهول١: على شغلك يلا
مجهول٢: حاضر
مجهول١: خلاص كده هتشتغلي لحسابي يا ميار ومش هسيبك ابدا... وخليكي موهومه ان سليمان بيه هو اللي قتل ابوكي.... ههههههههههههه
.....
جاء موعد ذهابها إلى منزلها لبست هدومها وجات خارجه وهي بتعيط بهستيريا لحد ما خبطت ف حد
همس: اسفة ما اخدتش بالي
بصلها وهو ساكت والدم بينزل من ايده بصت للدم اللي بينقط ادامها ع الأرض ورفعت وشها
همس مسكت ايده بتلقائية: ايدك بتنزف
حمزة: انتي طيبة اوي يا همس
همس: عارفه... جابت علبة الإسعافات وضمضتله الجرح، عن اذنك .... ومشيت بسرعة وهي منهاره من العياط
.....
أيهم: يا نهار اسود كنت جيت شفت اللي حصل من تلات ساعات
عدي: ايه الكلام؟
أيهم: تعال وانا احكيلك او مش انا مليكة
عدي: تمام انا نازل دلوقتي
أيهم: سلام
.....
في فيلا العسيلي
بدل حمزة هدومه إلى حلى سوداء اللون وصفف شعره ووضع برفينوم خاص به ونزل للأسفل
حمزة: أهلا بيكي
سمر: ازيك يا حمزة يابني
حمزة: كويس... كان اسمها ايه بنتك منار ميرال ميار ايوه ميار
سمر بعدم فهم: تقصد ايه يا حمزة
حمزة: حمزة؟ اممم انتي مش فاهمه فعلا ولا هتستعبطي عليا؟
سمر: بنتي فين يا حمزة؟ انا ليا ١٠ أيام معرفش عنها حاجه
حمزة: هو انا كنت ولي أمرها ولا ايه؟
سمر: ابوس ايدك يابني لو تعرف مكانها قولها ترجع بيتها احنا اخر مرة اتخانقنا ومن يومها ما شفتهاش
حمزة: شوفي لطفي فين هتلاقي بنتك معاه
سمر: لطفي مين؟ انت بتتكلم معايا ازاي كده انا حماتك
حمزة ضحك بصوته كله ضحك ساخر: حماتي؟؟؟ كانت قبل عشر ايام حماتي دلوقتي مش في قاموسي كلمة حماتي دي
سمر: يابني انا مش فهماك خالص
حمزة: بقولك ايه بنتك دي مش هتعرفيلها طريق درة مره تاني سمعاني؟؟ ولا المحروس عصام وطارق بيه
سمر بصراخ: عملت في بنتي ايه؟
حمزة ببرود: ولا حاجه.... ويلا بره وقتك معايا خلص
سمر: مش هخرج من هنا غير لما اعرف بنتي فين؟
حمزة: هقولك المختصر المفيد... بنتك بتشتغل مع عصابة هدفها الوحيد هدم عيلة عريقة زي عيلة العسيلي وده في أحلامها طول ما انا واخويا على وش الدنيا عارفه بنتك عملت لأختي شلل بقت مش بتتحرك فاهمه؟ انا مش فاهم هيا ليه مع العصابة دي ولحد الان معرفتش حاجه عن العصابة دي غير بس ان عصام وبنتك وابنه شركاء فيها معرفش مين زعيم العصابة دي
صدمة حلت قسمات وجه سمر لم تعد تنطق بحرف واحد
حمزة: وقتي يا مدام سمر اتفضلي ولا انادي الأمن يخرجوكي من هنا؟
يتبع الفصل الثالث عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عصافير الغرام" اضغط على اسم الرواية