رواية روز وعشقها المحرم الفصل الثالث عشر 13 بقلم دينا عبد الحميد
رواية روز وعشقها المحرم الفصل الثالث عشر 13
فابتسمت روز ونظرة المختار قائله وصاحبك هو دكتور مختار
فقال مختار ايوه ...
وأكمل على حديث عمها قائلا أنا وقتها كنت شاكك أن الحمل من أدهم لأن أدهم هو الحاله الوحيد وقتها إلى كانت بالتحرك بحريه وكمان مفيش مريض كان بيخرج الا ونعرف بيه وادهم لما بيجيله الحاله وتروح مش بيفتكر حاجهفكان
احتمال أن الطفل يكون ابن أدهم كان ٥٠ ٪
روز بتركيز وباقي المئه في المئه
فرد الطبيب كان في احتمال ٤٠٪ان يكون ابن حد من الدكاتره عشان هما كمان بيتحركوا بسهوله بس هما دكاتره صعب يفكروا بسمعتهم
وال١٠٪كان أن حد غريب دخل المستشفي
روز بهدوء وبعدين
قال الطبيب وقتها حسبت عمر الطفل التقريبي وبدأت اراقب كاميرات المستشفي خلال اسبوع من سن اول يوم في عمر الجنين لقيت أن وقتها مفيش زوار دخلوا المستشفي وكمان معظم الدكاتره كانوا في اجازه وخلينا نقول مكنش في غير ٥ موجودين فبدأت اراقب تحركاتهم لقيت أن كلهم مبيقربوش من مامتك ولا يعرفوا بوجودها وأما عرفوا بحملها اتصدموا ومكنش مجرد تمثيل لأن انا عارف ردود أفعالهم
روز وبعدين
الطبيب وقتها وقولت أن بنسبة ٩٩.٩٪الطفل ابن أدهم بس مفيش دليل فبدأت اراجع كاميرات اوضة أدهم لقيت أنه حاله الحاله في الشهر ده ٨ مرات واحنا مكناش نعرف غير ب ٧ مرات بس وبدأت ارجع الكاميرات لقيته فعلا دخل اوضة مامتك
روز وده دليل اني بنته
الطبيب كان احتمال لحد ولدتك وقتها عملنا DNAواتاكدنا بس مقولناش لادهم باشا
لتنظر له روز بصمت لوهله ثم تقول بس ليه معرفتهوش
فيجيب الدكتور والدك بدأ يتعافي وكذالك والدتك بعد جوازهم وولدتك وخفنا يحصل انتكاسه
هنا قامت روز بهدوء وقالت لعملها وزين ممكن تسبونا لوحدنا
فنظر لها زين بقلق فردت عليه بابتسامه لتطمئنه فخرج امين وزين وتركتها من الطبيب
نظرة له روز بهدوء وقالة طب وانا عندي ايه يا دكتور
رد الطبيب بهدوء ابسط تعبير يتقال عنه واقرب تشبيه هو اظطراب نفسي..
روز بهدوء وسببه ؟
قال الطبيب سببه معرفهوش لانك مخبياه
لتنظر له روز وتقول أنا حكيتلك كل حاجه
الطبيب كل حاجه في الوقت الحالى مش من زمان
لتنظر له روز قائله تقصد ايه بمن زمان
نظر لها الطبيب وقال مثلا وقت إصابة ولدتك بالسرطان والاكتئاب المصاحب ليه ومحاولتهم الكتير للانتحار
او معاناتك وقت وقتها
او مثلا لما زين بعتك على مدرسه داخلى حاجات كتير مخبياها ياروز ومحكتيهاش
روز ببرود عشان مفيش حاجه تتحكي انت عارف كل حاجه
الطبيب بهدوء إلى اعرفه هو إلى انتي حكايه ليا ياروز أو إلى شفته بس الي مخبياه جودي محدش يعرفها غيرك
روزبس مفيش حاجه مستخبيه
الدكتور طب أسألك كام سؤال وترد بس بصراحه
روز بهدوء حاضر
الطبيب من أمتي حسيتي بحبك أدهم وغرفتين أنه مش حب بنت لابوها
روز بهدوء من تلات سنين وشويه
الدكتور وعشان كده سافرتي صح
روز بهدوء اه
الدكتور طب ده كان بعد رجوعك من المدرسه الدخلة بحوالى قد ايه
روز بتذكر مش فاكره باين ٧او ٨ شهور
الدكتور هو مش كده بالظبط بس ماشي
طب بالنسبه بقا ل ميس عنايات المديره ليه مكنتيش بتحبيها
روز عشان كانت بومه وحربايه متتحبش
الطبيب طب ومس شيماء كانت.......
روز بغضب كانت عينها من فلوس بابا ويتقرب مني عشان تتجوزه وترميني انا سمعتها
الطبيب طب كمل وايه تانى
روز بدموع ميس نور كانت بتحبني قوى عشان بافكرها بابنتها وديما كانت تدافع عني بس .....
الطبيب بس ايه كملى.....
روز عنايات طردتها من المدرسه ولفقتلها تهمه وقالت إنها بتبوظ أخلاقنا
الطبيب وايه كمان ياروز اتكلمي
فيروز بدموع وطنط قوت ماتت بالسرطان عشان مش معاها فلوس تتعالج وسابت سبع عيال مش ليهم حد
عارف يا دكتور
الطبيب ايه
روز كنت باصحي بالليل اقعد على سطح السكن منغير محد يشوف وابص للنجوم والقمر وتقولهم يطمنوا ماما عني ويقولوا بطنك قوت لما اكبر هاخد فلوس لولدها وهاعالج كل إلى اقدر عليه من مرضي السرطان عشان محدش يشوف حزني وكنت بادعي بابا يجي عشان احكيله
الطبيب ولما كان بيجي كنت بتعملى ايه
روز بهدوء كنت باسكت
الطبيب ليه
روز بحزن عشان مره كتبت جواب..
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية روز وعشقها المحرم "اضغط على اسم الرواية