رواية أحببت غروره الفصل الرابع عشر بقلم نور عبد القادر
رواية أحببت غروره الفصل الرابع عشر
نظر لهم بغموض
جاءت نعمه وهيا تنظر إلى رزان بغل..
نعمة:كل اللي قالته رزان ده كدب ..انا كنت واقفه وشايفه كل كلمه هيا بتقولها و رد عِشق عليها كان مفهوش اي حاجه عيب ..كل حاجه قالتها عِشق صح ياجاسر..
نظرت رزان إلى نعمه بصدمه وغل ونظرت عِشق إلى نعمه نظرة امتنان وابتسامه..
نظر جاسر إلى رزان وعِشق واردف لعِشق بجديه..
احنا اسفين ليكي..
نظر إلى رزان بهدوء مخيف..
اعتذري ليها ..
رزان بصدمه:اعتذر لمين! اعتذر ل دي!!
وانت اشمعنا بقى صدقت دي ان شاء الله! انت يتصدق واحده جايه من الشار...
صفعها جاسر بالقلم بغضب..
رزان بصدمه اكبر:انت عملت ايه!
تابعت بصراخ:انت عملت ايه يجااسر! انت مجنون ! انت بتضربني عشان دي !
جاسر بغضب:انتي واحده مش متربيه ومحتاجه تتربي ..
نزلت ساميه من فوق وهيا تنظر لهم بإستغراب..
ساميه:في ايه يجاسر ايه الصوت العالي ده!
جاسر بغضب:اتفضلي شوفي بنتك المتربيه بتغلط في واحده محترمه وبتتهمها بحاجات غلط!
نظرت له بلا مبالاه:وايه يعني! بنتي تعمل اللي هيا عايزاه ! ده يستحق كل ده يعني؟ وهيا مين اصلا عشان تزعق لبنت خالتك عشانها !!
جاسر بغضب:البنت دي متربيه احسن منها وياريت تربي بنتك كويس ياا..ساميه هانم!
نظر كل من ساميه ورزان إلى جاسر بغل..سحبت ساميه رزان بشده إلى الغرفه..
نظر جاسر إلى عشق التي كانت تدمع..واردف بأسف
انا اسف بالنيابه عنها..تتفضلي تمشي عشان انتي كده اتأخرتي..
اومأت له وغادرت بصمت..
زفر بضيق وهو ينظر إلى نعمه التي كانت تنظر له بإستغراب..
جاسر:في ايه بتبصي لي كده ليه!
نعمه بإبتسامه مخفية:لا مافيش حاجه..بس جاسر بجلالة قدره يعتذر! مصدقهاش دي!
حمحم وغيّر الموضوع:انا طالع انام يداده عشان تعبان ..
نعمة بإبتسامه:طيب يجاسر نام..
اومأ لها وغادر..
نعمه بتنهيده:ربنا يفرحك يبني..
_____ ______ _____ _____
في غرفة ساميه.
رزان بغل:انا يضربني بالقلم عشان واحده حقيره زي دي!
ساميه بإستغراب:هو ضربك!
رزان بضيق:على اساس انك مسمعتيش وانا بصرخ يعني!!
ساميه بلا مبالاه:عادي قلت ممكن عشان بيزعق..
رزان بغضب:ايه لا مبالاه اللي انتي فيها دي!
ساميه بغضب:عشان انتي مركزه مع حتت بنت مجتش جمبك اصلا وسايبه الموضوع الاساسي!!
اقدر افهم انتي لسه منفزتيش الخطه ليه!
رزان بضيق:خايفه! انتي عارفه كويس ان الموضوع مش سهل! و ان واحد زي جاسر اكيد هيقفش الموضوع!
ساميه بتوضيح:جاسر ساعتها مش هيكون قدامه غير الجواز منك!
رزان بضيق:معرفش بقى!
ساميه بغضب:بت انتي! انجزي احنا مش بنلعب..انا عايزه كل ده يبقى ملكي وبسرعه!
نظرت لها بضيق وصمتت..
____ _____ _____ _____
عِند بيت عِشق..
دخلت عشق الى بيتها بشرود..
جميله بقلق:مالك يعمري؟ وشك ماله بهتان كده ليه!
عشق بإبتسامه تعب:مفيش يحبيبتي..
جميله بتكرير:مالك ياعِشق؟
بكت بتعب وهُنا ضمتها جميله بحنان..
جميله:مالك يحبيبتي احكيلي..
سردت لها كل شئ حدث في القصر..
جميله بضيق:مالها دي؟حاطه نقرها من نقرك ليه!
انتي في حالك بتجر ف شكلك ليه!
عشق ودموعها نازله بصمت.
جميله بتنهيده:مش عارفه اقولك ايه ..بس حاولي تتجنبيها خالص ..وربنا يقدم اللي في الخير..
اومأت عِشق بإيجاب وضمتها اكتر بتعب..
_____ _____ _____ ______
في بيت حبيبه..
كانت حبيبه في غرفتها تُصلي استخاره بخشوع ..
انتهت من الصلاه وشعرت ببعض الراحه وابتسمت بتلقائيه..
دخلَ وليد عليها ..
وليد بتساؤل:ايه قرارك؟
حبيبه بتنهيده:م..مواافقه..
ابتسم لها وخرج..
نظرت إلى الفراغ بشرود وهِيا تُفكر في مستقبلها القادم..
_____ _____ ______ ______
في بيتٍ ما..
.....:وبعدين! هنعمل ايه ؟
......بإبتسامه خبيثه:متقلقش هتبقى ليك
جاءت نعمه وهيا تنظر إلى رزان بغل..
نعمة:كل اللي قالته رزان ده كدب ..انا كنت واقفه وشايفه كل كلمه هيا بتقولها و رد عِشق عليها كان مفهوش اي حاجه عيب ..كل حاجه قالتها عِشق صح ياجاسر..
نظرت رزان إلى نعمه بصدمه وغل ونظرت عِشق إلى نعمه نظرة امتنان وابتسامه..
نظر جاسر إلى رزان وعِشق واردف لعِشق بجديه..
احنا اسفين ليكي..
نظر إلى رزان بهدوء مخيف..
اعتذري ليها ..
رزان بصدمه:اعتذر لمين! اعتذر ل دي!!
وانت اشمعنا بقى صدقت دي ان شاء الله! انت يتصدق واحده جايه من الشار...
صفعها جاسر بالقلم بغضب..
رزان بصدمه اكبر:انت عملت ايه!
تابعت بصراخ:انت عملت ايه يجااسر! انت مجنون ! انت بتضربني عشان دي !
جاسر بغضب:انتي واحده مش متربيه ومحتاجه تتربي ..
نزلت ساميه من فوق وهيا تنظر لهم بإستغراب..
ساميه:في ايه يجاسر ايه الصوت العالي ده!
جاسر بغضب:اتفضلي شوفي بنتك المتربيه بتغلط في واحده محترمه وبتتهمها بحاجات غلط!
نظرت له بلا مبالاه:وايه يعني! بنتي تعمل اللي هيا عايزاه ! ده يستحق كل ده يعني؟ وهيا مين اصلا عشان تزعق لبنت خالتك عشانها !!
جاسر بغضب:البنت دي متربيه احسن منها وياريت تربي بنتك كويس ياا..ساميه هانم!
نظر كل من ساميه ورزان إلى جاسر بغل..سحبت ساميه رزان بشده إلى الغرفه..
نظر جاسر إلى عشق التي كانت تدمع..واردف بأسف
انا اسف بالنيابه عنها..تتفضلي تمشي عشان انتي كده اتأخرتي..
اومأت له وغادرت بصمت..
زفر بضيق وهو ينظر إلى نعمه التي كانت تنظر له بإستغراب..
جاسر:في ايه بتبصي لي كده ليه!
نعمه بإبتسامه مخفية:لا مافيش حاجه..بس جاسر بجلالة قدره يعتذر! مصدقهاش دي!
حمحم وغيّر الموضوع:انا طالع انام يداده عشان تعبان ..
نعمة بإبتسامه:طيب يجاسر نام..
اومأ لها وغادر..
نعمه بتنهيده:ربنا يفرحك يبني..
_____ ______ _____ _____
في غرفة ساميه.
رزان بغل:انا يضربني بالقلم عشان واحده حقيره زي دي!
ساميه بإستغراب:هو ضربك!
رزان بضيق:على اساس انك مسمعتيش وانا بصرخ يعني!!
ساميه بلا مبالاه:عادي قلت ممكن عشان بيزعق..
رزان بغضب:ايه لا مبالاه اللي انتي فيها دي!
ساميه بغضب:عشان انتي مركزه مع حتت بنت مجتش جمبك اصلا وسايبه الموضوع الاساسي!!
اقدر افهم انتي لسه منفزتيش الخطه ليه!
رزان بضيق:خايفه! انتي عارفه كويس ان الموضوع مش سهل! و ان واحد زي جاسر اكيد هيقفش الموضوع!
ساميه بتوضيح:جاسر ساعتها مش هيكون قدامه غير الجواز منك!
رزان بضيق:معرفش بقى!
ساميه بغضب:بت انتي! انجزي احنا مش بنلعب..انا عايزه كل ده يبقى ملكي وبسرعه!
نظرت لها بضيق وصمتت..
____ _____ _____ _____
عِند بيت عِشق..
دخلت عشق الى بيتها بشرود..
جميله بقلق:مالك يعمري؟ وشك ماله بهتان كده ليه!
عشق بإبتسامه تعب:مفيش يحبيبتي..
جميله بتكرير:مالك ياعِشق؟
بكت بتعب وهُنا ضمتها جميله بحنان..
جميله:مالك يحبيبتي احكيلي..
سردت لها كل شئ حدث في القصر..
جميله بضيق:مالها دي؟حاطه نقرها من نقرك ليه!
انتي في حالك بتجر ف شكلك ليه!
عشق ودموعها نازله بصمت.
جميله بتنهيده:مش عارفه اقولك ايه ..بس حاولي تتجنبيها خالص ..وربنا يقدم اللي في الخير..
اومأت عِشق بإيجاب وضمتها اكتر بتعب..
_____ _____ _____ ______
في بيت حبيبه..
كانت حبيبه في غرفتها تُصلي استخاره بخشوع ..
انتهت من الصلاه وشعرت ببعض الراحه وابتسمت بتلقائيه..
دخلَ وليد عليها ..
وليد بتساؤل:ايه قرارك؟
حبيبه بتنهيده:م..مواافقه..
ابتسم لها وخرج..
نظرت إلى الفراغ بشرود وهِيا تُفكر في مستقبلها القادم..
_____ _____ ______ ______
في بيتٍ ما..
.....:وبعدين! هنعمل ايه ؟
......بإبتسامه خبيثه:متقلقش هتبقى ليك
يتبع الفصل الخامس عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببت غروره" اضغط على اسم الرواية