Ads by Google X

رواية سائقة الميكروباص الفصل الخامس عشر والاخير 15 بقلم منة غريب

الصفحة الرئيسية

 رواية سائقة الميكروباص الفصل الخامس عشر والاخير 15 بقلم منة غريب

رواية سائقة الميكروباص الفصل الخامس عشر والاخير 15 بقلم منة غريب

مر الوقت سريعا 
لم يتبقي سو ساعات قليله فقط 
لتصبح شمس زوجه اياد 
دخل اياد من الباب 
ومعه بعض الفتيات 
الذين يحملون الفستان والمكياچ الخاص بها 
خرجت شمس وقالت بفرحه. :ايادد مين دول 
ابتسم اياد وأمسك بيدها وقال :دول يا سيتي الميكاب أرتست اللي هيعملوا ليكي المكياج و الفستان علشان تكوني حلوه في الفرح 
شمس :يعني انا مش حلوه 
اياد :قطع لسان اللي يقول كده دا انتي زي القمر 
احممم استاذ اياد 
حمحم اياد وشمس في حرج 
ثم قال اياد :دي مدام شمس 
هتبقي معاكم اليوم كله 
خلوا بالكم منها 
شمس بغيره :خشي يا حلوه انتي وهي الاوضه دي 
دخلت الفتيات في تعجب من هذه الفتاه 
شمس :يا خويا كان ايه لزمتها الناس دي وكل المصاريف دي 
مالها البت نانسي حواجب والنبي مورنشه بنات الحاره كلها 
امسك اياد بقلبه وقال :حرام عليكي هتجبيلي ازمه قلبيه 
نانسي ايه وحواجب ايه 
انتي تنسي الاشكال دي 
احنا هنتنقل في حته تانيه اوعي يا شمس اوعي تتكلمي بأسلوب المكروباص دا قدام المدير 
والنبي 
ضحكت شمس وقالت :متخافش يا نخشيش قلبي من جوه 
اياد :اوعي تدلعيني تاني والنبي 
انا هروح اجهز يلا اقبلك بليل يا زوجتي الحلوه 
مشي اياد 
ودخلت شمس الي الغرفه لكي تستعد 
ل زفافها 
عند اياد 
عادل :مبروك يا عم اخدت الموزه 
امسكه اياد من ليقته وقال بغيره :قولت ايه 
اول واخر مره تتكلم علي مراتي بالشكل دا فاهم 
عادل :يحرقك يا اخي دا انا خوفت 
خلاص يا خويا مش هنجيب في سيرت الكونتيسه 
مصطفي :هي شمس هتوصلتي الكليه ببلاش بعد كده 
اياد :اقولكم اطلعوا بره مشوفش حد هنا يلا 
عادل ومصطفي :قاعدين علي قلبك
جاء الليل سريعا 
ووصل اياد الي منزل شمس 
ووقف مع الرجال في الاسفل 
واخيرا طلت شمس بنورها وجمالها الأخذ 
بفستان ابيض وطرحتها التي ذاتها جمالا وروعة
اووبااا 
هتف بها عادل ومصطفي 
اياد :غور من هنا انت وهو 
وقف اياد بجانب شمس ثم قال بحب :هو في كده زي الشمس يا شمس 
شمس بحب :وانت كمان شكلك حلو اوي اوي يا اياد 
مش أحله منك يا عيون اياد 
عادل :يلا يا حبيبي مش وقته 
شغل يابني 
وفجاه اشتغلت أحدي الاغاني الشعبيه 
ووقف الجميع يرقص في منتصف الشارع 
اياد:هتعملي ايه 
هرقص اوعي 
اياد :دا اللي انا خايف منه اقفي يا امي خلينا نروح القاعه 
شمس :يوووه لازم تنكد عليا اوعي كده خلينا نرقص 
جاء مصطفي وأمسك بيدها وقال :يلا يا مرات اخويا ولعيها 
شمس :يلا يا صاصا 
ورقصت شمس مع الجميع في الشارع ووقف اياد مصدوم منها ومن أخيه المعتوه 
تجمع الجميع حولها وهي ترقص 
علي اغنيه حبيبتي افتحي شباكك انا جيت 
يلا يا اياد عشان خاطري ارقص معانا 
زقه عادل مع شمس في الدائره وقال :ارقص يا خويا بلا برستيچ ولا بتاع 
وبالفعل اندمج اياد مع شمس في الرقص 
وهو يغني الاغنيه بصوته ل شمس 
التي كانت فارحه بشده 
وكانت ترقص معه بكل حب 
نوال ببكاء :واخيرا جوزناهم 
مروه أيضا ببكاء :اها والله مش مصدقه 
نوال :تعبنا مجاش علي الفاضي 
وقف مصطفي بجانبهم وقال :الامهات اللي بتنكد في الفرح مالكم 
ليلي :بيعيطوا علشان الخطه نجحت 
مصطفي :يااه كانت خطه زباله بس الحمد لله اتجوزوا وخلصنا 
ثم انفجر الجميع بالضحك علي خطتهم في جمع اياد وشمس 
انتهي الفرح 
واخذ اياد شمسه الي منزله لكي يبدء حياه جديده 

تمت

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية سائقة الميكروباص"اضغط على اسم الرواية

يتبع ايضاً رواية "بنات نعمة" اضغط على اسم الرواية
google-playkhamsatmostaqltradent