رواية أحببت غروره الفصل الخامس عشر بقلم نور عبد القادر
رواية أحببت غروره الفصل الخامس عشر
عم عِشق:مالك؟
مازن بضيق:م انت عارف ..منفضه ليا ومش بتكلمني اصلا..
عم عِشق بخبث:متقلقش هتبقى ليك ..
اومأ له وغادر..
نظر إلى أثرهُ وابتسم بخبث واردف في نفسهُ..
كل اللي سابه هيبقى من حقي ..
♡________♡________♡_________♡
في بيت عِشق..
عِشق بإبتسامه:عايزه حاجه ؟انا نازله الحضانه..
جميله بإبتسامه:لا يقلبي مش عايزه..انتِ كويسه!؟
عِشق بإيجاب:طبعا هو حد يبقى ف حضن جميلة وميبقاش كويس!
ضحكت واردفت.
يبكاشه!..يلا روحي على شغلك يحبيبتي..
قبلت جيبينها بحب وغادرت ..
♡_______♡_________♡________♡_______♡
في الحضانة..
عِشق بإبتسامه:وحشتيني اووي يابيبا..
حبيبه بضحك:وانتي وحشتيني اكتر يعشعش..عامله ايه؟
عشق:الحمدلله يروحي.. تابعت بفضول..:سيبك مني خالص دلوقتي واحكيلي كل حاجه حصلت امبارح..
ضحكت على فضولها وسردت لها ماحدث مع خالد..
عشق بفرحه:اووهه..اخيرا هلبس فستان يولا..
مبروك يابيباا..
حبيبه:كل اللي همك هتلبسي فستان يزفته!
تابعت بحزن مصطنع:مينفعش تيجي بقى عندي عشان وحشتني قعدتنا!
عشق بضحك:بس بس ايه الحزن ده! مش لايق على فكره عليكي..
بصي يستي انا يوم الجمعه اجازه ممكن اجيلك.
حبيبه بتفكير:انهارده التلات يعني فاضل يومين!
عشق بضحك شديد:انتي بتحسبي!شاطره اوي في الرياضه يبت.
حبيبه بتكشيره:متضحكيش عليا يبت! انا قريبًا هبقى مخطوبه وهخلي قره عيني يضربك..
عشق بحزن مصطنع:اهون عليكي يضربني!
حبيبه بمكر:اه..
نظرت لها بغيظ وصفعتها على كتفها بخفه..
ضحكت عليها وظلو يتحدثوا بجانب عملهم..
♡________♡_______♡__________♡______♡
في فيلا جاسر..
رزان بإستغراب:غريبه يعني ..اتأخرت مش عوايدهاا..
ساميه بلا مبالاه وهِيا تبرد ضوافرها..:سيبك منها..انتي مالك بيها اصلا!
رزان بغيظ:لا مالي بيها ونص كمان! انت ناسيه ان سي جاسر ضربني بالقلم عشانها!
زفرت واردفت..
م انتي اللي غلطانه وعملتي حوار عالفاضي..البنت في حالها ومقربتش منه اصلا..
رزان بغل:لا قربت منه وانا شوفتهم..
ساميه بإستغراب:امتى؟
رزان:كانت نازله تعمل قهوه وهو شافها واتكلمت معاه وهو اتكلم..
نظرت لها بزفر واردفت..
وهيا كده قربت! رزان اعقلي احنا بنعمل كل ده عشان تتجوزيه وناخد املاكه..إنما حب وكلام فاضي لا!
نظرت لها وزفرت بضيق.
قطع حديثهم طرق عِشق على باب الفيلا..
رزان :اومال فين نعمه تيجي تفتح!
هزت ساميه كتافها بمعنى معرفش..
زفرت بضيق مره أخرى وقامت من مكانها تتجه إلى الباب تفتح لها..
رزان بإبتسامه سمجه:أهلا ياعشق..اتفضلي..
نظرت لها بإستغراب من فتحها للباب ومن ابتسامتها!
اومأت لها بإبتسامه..
رزان بغل:ايه التأخير ده كله! سيلي جت من بدري وانتي المفروض تيجي قبلها..
عشق بهدوء:والله انا عندي شغل وانا متفقه مع داده نعمه وهيا تعرف كده..
نظرت لها بغيظ وقطع حديثهم دخول نعمه..
نعمه بإبتسامه:أهلا يبنتي..
رزان بتكبر:مجتيش تفتحي ليه يانعمه!
نعمه ببرود:كنت بصلي..
رزان:امم..ياريت متتكررش تاني..
رفعت حاجب واردفت..
لا هتتكرر كتير لان الصلاه مش بتتقطع..
قطمت شفايفها بغيظ وصعدت لغرفتها..
نظرت ساميه لهم وصعدت هِيا الاخرى لغرفتها لرزان..
نعمه بإبتسامه:سيبك منهم خالص هما كده مش بيتغيروا..
عشق بأسف:اسفه اني اتأخرت بس والله....
نعمه بمقاطعه:مفيش داعي انك تتأسفي انا عارفه انك عندك شغل..يلا اطلعي بقى لسيلين عشان مستنياكي..
اومات بإيجاب وصعدت لغرفة سيلين..
♡____♡_______♡_______♡_______♡____♡
في غرفة سيلين..
طرقت عشق الباب بخفه ودخلت..
عشق بإبتسامه:اتأخرت !
سيلين بتكشيره:اه اتأخرتي وانا زعلانه..
عشق بإبتسامه:لا يروحي متزعليش ..انا جيبالك حاجه هتخليكي متزعليش..
سيلين بطرف عينها:ايه جايبه ايه؟
عشق بهدوء:نغير هدومنا الاول وبعدين نذاكر ولو ذاكرنا حلو هديكي الهديه..
سيلين:ماشي اتفقنا..
♡_______♡_______♡________♡_______♡
في بيت حبيبه..
رن وليد على خالد..
وليد بإبتسامه:السلام عليكم
خالد بهدوء:وعليكم السلام..
وليد بجديه:كنت بتصل بيك عشان ابلغك قرار حبيبه..
خالد بفضول:ايه قرارها؟
وليد بحزن مصطنع:الصراحه يبني مش عارف اقولك ايه!
صدم من جملتهُ ومن نبرتهُ واردف..
ا..ايه قرارها ياعمي!
وليد بضحك:موافقه ..
خالد بفرحه:قولها تاني قولها تاني!
وليد بجديه مصطنعه:جرا ايه! هنلعب احنا!
تراجع عن جملتهُ واردف..
لا لا مش قصدي..طب اجي اتقدم امتى!
وليد بتفكير:ممكن انهارده بليل..
خالد بإيجاب:تمام اتفقنا..هاجي انا وصاحبي عشان ابويا وامي متوفيين
وليد بهدوء:ماشي يبني مستنيك الساعه ٩ ..
خالد بمواقفه:تمام..
قفل الهاتف وليد ونظر إلى حبيبه..
وليد بجديه:هييجي يتقدم بليل جهزي نفسك .
حبيبه بغباء:هو مين!
وليد بتريقه:امي!
ضحكت على جملتهُ واومأت برأسها بخجل..
دخلت غرفتها ورنت على عشق..
حبيبه:السلام عليكوو ..
عشق من غرفة سيلين بضحك:عليكم السلام يهبله..
حبيبه :بعيدا عن هبله دي.. بس انا قرايه فتحتي انهارده ..خلي عندك دم وتعالي..
عشق بتفكير:الساعه كام اجي!
حبيبه:انتي بتخرجي ٨ تعالي اما تخرجي..
عشق بهدوء:طيب هقول لجميلة وهجيلك..
حبيبه بفرحه:اشطات..متتأخريش..
في نفس الوقت..في شركة جاسر..
دخل خالد مكتب جاسر بهجوم وفرحه..
جاسر بذهول:في ايه يااهبل!
خالد بفرحه:قراية فتحتي انهارده..
جاسر بضحك:مبروك يعم..عايز ايه بردو!
خالد :هتيجي معايا يابيبي..
جاسر ببرود مصطنع:امم..انا ولي امرك يعني!
خالد بغيظ:اه يخويا..تعالى الساعه ٩..
جاسر:طيب ماشي ..يلا بقى من هنا سيبني اكمل شغلي وانت كمل شغلك يأما مفيش خطوبه اصلا!
خالد بضحك:اشطا..
خرج من مكتب جاسر بفرحه..
♡_______♡______♡_______♡_______♡
في المساء..
رنت عشق على جميله وأخبرتها إنها ستذهب إلى حبيبه ووافقت..
رنت عشق على باب شقة حبيبه..
عشق:يادبله الخطووبه عقبالنا كلناااا..
حبيبه بضحك:ياهبله..ادخلي..
عشق بأدب:السلام عليكم ياعمو .. السلام عليكم ياطنط ..
وليد وحنان بإبتسامه:عليكم السلام يحبيبتي..
حبيبه بذهول:ايه الادب ده يبت!
صفعتها على مقدمه رأسها بخفه بتذمر..
حبيبه بضحك:يلا بقى عشان تجهزيني..
دخلت إلى غرفتها..
ارتدت حبيبه فستان واسع لونهُ بيج وخِمار ابيض..ولم تضع اي مكياج لجمال وجهها الصغير..
كانت عشق ترتدي فستان واسع مثل حبيبه لونهُ ابيض وفيهِ ورود صغيرة زرقاء وخِمار أرزق هادي ..
نظروا إلى نفسهم في المراءه واردفوا..
والله قمر
نظروا إلى بعض بضحك..
قطع ضحكهم رنين الباب..
نظرت حبيبه إلى عشق بخوف..
عشق بهدوء:اهدي مفيش حاجه..
فتحَ وليد الباب
وليد :أهلا وسهلا اتفضلوا..
دخل جاسر وخالد بهدوء .
دخل وليد إلى غرفة حبيبه واردف..
يلا يا حبيبه تعالي ..
اومأت بإيجاب ونظرت لعشق التي نظرت لها بإطمئنان..
خرجت حبيبه بإرتباك وعِشق وراءها بهدوء..
نظر خالد وجاسر إلى عشق وحبيبه..
نظرت عشق وجاسر إلى بعضهم بصدمه
يتبع الفصل السادس عشر اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببت غروره" اضغط على اسم الرواية