Ads by Google X

رواية اخوات زوجتي الفصل الخامس عشر 15 بقلم مني عبدالعزيز

الصفحة الرئيسية

   رواية اخوات زوجتي الفصل الخامس عشر بقلم مني عبدالعزيز 


رواية اخوات زوجتي الفصل الخامس عشر

.ليتنـي أستطيــع أن أبعـــدكِ عـن كُــل النـــاس . .
نُصبــــح " أنــا وأنتــــ " ... فـي عالــم آخـــر
لا يـــراكِ أحـــــدٌ غَـــيري ...
أعذرنـــي على أنانيتــي ..فــأنتـــ لـــي وَحـدي... و أن سألك قلبك عنـي فقل له أنـي قريب أحيط بك من غير ان تراني 
يا انت ....❤❤
بعد خروج روعه من شقه نادر 
أشارت إلى تاكسي وركبته واملته العنوان كل هذا ولم تسقط دمعه من عينيها ..
وصلنا يا انسه أردف بها السائق لروعه التي لم تعد تقوي على النهوض من مكانها ..يا انسه اتفضلي وصلنا .
اومت روعه براسها وامسكت بحقبتيها وخرجت من التاكسي متوجها أمام باب بيت والدها .
دقت جرس الباب الخارجي فتح لها احدهم الباب .
ست روعه اهلا وسهلا اتفضلي يا ست الستات 
اومت له .. توجهت ناحيه البيت وصلت أمام الباب الخارجي دقت جرس الباب فتح لها أخيها معاذ الذي 
أردف بسعادة .
معاذ: روعه حبيبتي قلبي دليلي لسه عامل اختراع 
انما ايه حكايه هتاكلي صوابعك وراة.
روعه : بضحكه خفيفه اختراع ايه المؤذي ده .
خرج نبيل : سريعا من مكتبه فمنذ قليل أخبرته دودو بعمل روعه مفجاءة لزوجها بعد نجاح المامؤريه .
نبيل : حبيبت يا قلب ابوكي.
هنا روعه ارتمت في احضان والدها متشبثه به 
بتر نبيل كلماته احس بوجع روعه فهي عادتها تتالم بصمت ضمها اليه فرت دمعه من عينيه زاد من ضمها بعد تشبث روعه به لم تقوي علي كبت دموعها نزلت اخيرا ظلت هكذا بعض الوقت حتي هداءت .
خرجت امها بعد أن أخبرها معاذ بحضور روعه .
شهقه عاليه صدرت منها وهي تري ابنتها تبكي هكذا لا اراضيا نزلت دموعها توجهت الي ابنتها وقفت جوار زوجها فردت زراعيها تركت روعه أحضان ابيها وارتمت في حضن امها .
دودو : مالك يا نن عين امك كنتي مكلماني من ساعتين وكانت فرحة الدنيا مش سيعاكي ...حصل ايه.
روعه : اهتزت أوصالها .....زاد نحيبها فجاءة توقفت ....خرجت من حضن امها ...بدءت بمسح دموعها ...تبسمت بابا بعد اذنك انت وماما ...
بعد الكلام ال هقوله مش هسمح لحد بعدها يكلم..
.في الموضوع ده لان هيكون نقطه تقاطع مافهاش التقاء ابدا .
نبيل : تعالي ندخل اوضك وبعدين نبق نكلم .
روعه :. أنا كويسه جدا هنا ... الكل يجتمع وبعديها الكلام هيتقال مرة واحدة ....ولو سمحتم بعدها محدش ليه علاقه بعد كدة ....بالموضوع ده انا 
بس ال هقرر إن كنت اكلم ولا لا.
دودو: طيب تعالي جنبي هنا وفهميني ايه ال حصل ..وبعدين نقرر ونتناقش .
روعه: اولا أنا قلت هحكي مرة واحدة.
ثانيا : الموضوع منتهي ما فهوش نقاش بعد ما انهي كلامي .... لو ايه بالذي حصل مش هسمع لحد .
بعد قليل حضر الجميع معادا مروان الذي تأخر قليلا.
روعه: مروان اتاخر ليه كده مش مفروض كان علي وصول .
نبيل : حد يتصل بيه ....يشوف ايه ال آخرة كدة.
اتصل معاذ به أخبرة أن اقترب من البيت ..بعد قليل وصل مروان الذي قام باحتضان روعه وجذبها اليه 
فعلمت أنه عرف ماحدث .
روعه : ممكن ما تكلمش ال لما احكي أنا .
اوام مروان وجلس بجوار مراد أخيه ..وهو ينظر إلي روعه وقلبه حزين علي هيئتها فهو علم كل شيء فهو كان يوصل نيرة ... كاكل يوم بعد عقد قرانهما.
روعه : بابا دودو لو سمحتم بعد ال هتسمعوا مش عاوزه ... حد فيكوا يلوم نفسه .... او يحمل التاني 
المسئوليه ... أنا انفصلت أنا ونا... لم تكمل احست بوجع بقلبها وحنين له صمتت قليلا .. .... بعد شهقه سهي العاليه.
روعه مستكمله ...بعد اذنكم مش عوزة صعبنيات من حد أو عوزه كلام ..... كلكم عارفين ظروف جوازنا جه بسرعه وبأي طريقه ... فمتوقع نهايته .
ثانيا ...أنا دخله علي امتحانات ... ومن هنا لاخر يوم لو حد حاول يكلمني في ايه حاجه عن الموضوع ده .... فياريت مش يزعل .
أنا لا اول ولا اخر بنت اجوزت واطلقت بعد مدة قصيرة من جوازها .
أنا لا هبكي ولا هلوم علي حد ... لو هلوم. هيكون علي نفسي ..... أنا كل ال هيشغلني اني اتخرج 
وأشوف مصلحتي. ومستقبلي غير كده مش هشغل بالي .
الكلام ده لمروان .... يا ريت ال بينك وبين نيرة ما يتاثرش .... بل حصل لان انا مش هقطع علاقتي ...
بانكل عاصم وطنط ونيرة وسامر .... أنا عشت معاهم فترة واكلت عيش وملح .... وعارفه قد ايه 
زعلهم دلوقتي .
مراد اياك ثم اياك تزعل عشاني وتروح وتصرف من دماغك وتحاول ....تضرب حد أو تعمل مشكله والكلام ليكم انتم كلكم بما فيكم عمدة ....
أنا معنديش استطاعه.... اخسر حد فيكم عشان انسان .... الظفر ال بطيروة من ايدكم. .... برقبت الف منه .
بلبل بلاش تحمل نفسك اي ذنب ..... أنا ال غلطت من البدايه وانا خلاص اتحملت غلطتي.... فمتلمش نفسك بعدالحصل.
ممكن بقي نأكل أنا ميته من الجوع ما اكلتش من الصبح حاجه.
قامت دودو تكفكف دمعاتها .
ثواني والأكل يكون جاهز .
بعد قليل قاموا جميعا علي طاوله الطعام بعد منادات 
سهي لهم ...
روعه : كانت تاكل كعادتها وكان لم يحدث اي شئ.
نبيل : ابتسم بوجهها واكل لقيمات قليله حتي لايظهر حزنه لها .
الكل ياكل بدون نفس ...روعه. لاحظت ذلك ولم تعلق .
انتهت من الطعام واستاذنت منهم ودخلت حجرتها ... وابدلت ملابسها واتوضت وصلت فرضها ...بكت في سجودها ... بعد انتهائها من الصلاة .
أخرجت كتبها ووضعتهم علي مكتبها ...وبدءت في استذكار دروسها .
بالخارج وقف نبيل متحدثا ..... مش عاوز حد يحسس روعه أننا زعلنين أو يتعامل معاها بطريقه تحسسها بضعفها الكل يتعامل عادي زي الاول بالضبط .
وزي ما قالت اللواء عاصم وباقي ولادة ما لهمش علاقه بل حصل.
عند مراد بغرفته ...
ظل مراد طوال الليل  يتمرن ويضرب كيس الرمل بيده  صوته وهو يلكمه وصل إلي أشقائه في غرفهم .
توجه مروان له .
مروان : مراد اهدي يا بني  خالينا نفكر  هنعمل ايه.
دخل مازن :  هنفكر في ايه  احنا لازم نخرج روعه من المود ده  كلنا عارفين روعه ووضعها  لما تزعل وتنطوي وتقفل علي نفسها .
معاذ : أنا اتصلت بدارين. .  ..... تجي هي والبنات بخرجوها من المود بتاعها .
معتز : مش كفايه  روعه.  مش  بساهل    هتخرج من  المود ده ال حد فينا حصل معاه حاجه   وهي اتحملت   مسئوليتها .
مراد : أنا مش هستنا افكركم دي انا هدخلها. ولازم تتكلم وتخرج ال جواها  أن فضلت  كتمه  حزنها وجرحها ... انسوا نعرف نخرجها  منه. مهما حصل .
خرج مراد متوجها إلي  غرفه روعه ..دق الباب ..دخل مبتسما ،  تؤام. روحي ممكن ادخل .
روعه : علي اساس انك مدخلتش  ... أنجز  يا مراد 
عندي  مزكرة مش فاضيه لاي رغي.
دخل باقي اخواتها فردوا زراعهم   لاحتضانهاكما تعودوا  منذ الصغر ...لم تتحمل روعه دخلت بأحضان اخواتها التفوا جميعا  مع بعض وفجاءة اانحنوا وحملوها وتوجهوا بها الي مكانهم المعتاد منذ صغرهم  وسط سب روعه لهم .
روعه: نزلوني  يا عضل منك ليه.  مش  عوزة اطلع معاكم عندي مذكرة .
لم يتكلموا معها وظلوا يصعدون السلم للذهاب إلى خلواتهم  بعد قليل وصلوا الي مكانهم .
انزلوا روعه فوق أحد الكراسي ووقفوا بجوارها .
روعه : افهم  من كده انكم مش هتسبوني في حالي  ...و تخلوني اذاكر .
مراد :تؤ تؤ   ....  ياتونذي  احنا مصدقنا انك رجعتي 
بنا .
مآذن: لو انتي مش مصدقه. احنا فرحنين. وسعداء قد ايه برجوعك   لدرجه اننا  عوزين نشكر  نادر أنه  بعد عنك.
معتز :, انتي اتاخرتي علينا احنا كنا مستنين   من تاني يوم .
مروان: تعرفي لولا عيب كنا شغلنا موسيقا واغاني وفضلنا نغني ونرقص للصبح  .. انك رجعتي تعيشي بنا ...بعدك عنا الفترة ال فاتت جنن ... دودو ونبيل .
متعرفيش الواد معاذ عمل فيهم ايه لدرجه بلبل كهرب باب الاوضه مرة . وقاله هخلف البنت يعني هخلفها وابق وريني اختراعاتك هتعمل ايه.
معاذ: متفكرنيش  دي لولا سيكا ودودو فضلت تصرخ كان زماني شغال مرمتون لدودو. وهي بتتوحم .. اهي  روعه رجعت الحمدلله ... بدل ما يفكروا يجبولي  بنت صغيرة  وانا عاوز  اجوز.... وأكمل مشروعي .
مازن : روعه كلمي  رغدة  مجنناني يا روعه قلبي هيقف من يوم خطوبه مروان وهي وخده مني موقف وزعلانه. وانا مالي  أن صحبه  ...نيرة تجي تقف جنبي وتجبلي عصير .
روعه بضحكه صادقه  مش قادرة انسي منظرك والعصير نازل من علي راسك وبهدلك ونضارتك ...لا وتقلها ذنب النضارة ايه  ...ايه يابني في كده.
مازن : انتي الوحيدة ياروعه ال مش بخاف من هتهتي قدمها حتي ماما مقدرش اكمل كلمتين علي بعض معاها ... انتي الوحيدة ال كل ما اكلم معاكي احس بقوتي احس ان التهته ال بتجي علي لساني 
بتروح  انتي مش بس أختي الصغيرة انتي روحي انتي امان لينا .
معتز : لو كنتي فكرة أننا بنعمل ده عشان نخرجك من صدمة الطلاق تكوني غلاطانه ... احنا فعلا فرحنين بوجودك ورجوعك بنا ...من يوم ما بعتي علي البيت متجمعناش كده ...ولا عملنا لقاء الخميس من آخر مرة كنا سوي .
مراد:, البيت من غيرك كان زي السجن بالنسبالي ..
النهاردة بس رجع بيت بوجودك .... روعه انتي. ..
انتي رحتنا كلنا .... انتي الجمعانا ... كل يوم بلبل 
يخرج واحد فينا من اوضك ويقول اوضه روعه محدش ينام فيها ..لدرجه يوم دخلنا لقينا شايل المرتبه عشان محدش ينام وسريرك يدبهدل .
روعه احست أن أهلها هم من يحزن علي فراقهم وليس نادر بالرغم أن قلبها مازال ينغزها  ...إلا أنها قررت .... روعه وقفت علي كرسيها وقالت ..
أنا روعه نبيل الاسيوطي اقسم بالله العظيم 
انني لن احزن اوابكي أو اتحصر يوم علي الماضي 
او اغير طريقتي في أي شي يخصني  وسأظل 
كما أنا كل ما سوف يتغير طريقتي في التعامل مع
العالم الخارجي والثقه  في الناس .
ظلوا طوال الليل. يضحكون ويلقون النكات حتي غجفوا مكانهم علي الارض وسط ابتسامه نبيل ودودو ..الواقفون يستمعون الي أحاديثهم  ويضحكون ايضا علي حركاتهم الطفوله .
نبيل : الحمد لله أنا لو مت هموت مطمن علي بنتي  ... وعليكي اني خلفت رجاله يعتمد عليهم.
دودو : حرام عليك يانبيل ايه الكلام ده بعد الشر عليك ... أن شاله يجعل يومي قبل يومك.
.
-----اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك 🌸#مني عبدالعزيز 💕
بعد خروج روعه اسرع نادر خلفها يعتز لها ويطلب توصيلها .
تقابل مع مروان أخيها أمام المنزل وهو يحاول أن ينادي علي روعه وهي ترحل بالتاكسي .
بعد كلام مروان لنادر لما ترك روعه ترحل بالتاكسي في هذا الوقت واخبار نادر له أنهم انفصلوا ...وقيام مروان بضرب نادر بالبوكس في وجه تركهم ورحل دون أن يكلم أحد .... حتي نيرة التي تضع يدها علي فمها وتبكي علي ما حدث لروعه ولا خيها .
صعد نادر الي شقته. قام بتكسير كل ما تقع عليه يده 
للتنفيس من غصبه ..دخل غرفه الاطفال فتح دولاب الملابس اخرج أحدي القطع بلون الوردي وضمها الي صدره بعد أن استنشقها .
جلس على السرير متذكر ذلك اليوم.
عاد نادر من عمله مرهق بعد مهمه مداهمه وكر الارهابين والقبض عليهم ... عاد صباحا ..دخل الي البيت مبكرا كانت روعه نائمه أو فكر في ذلك .
سمع صوت خارج من غرفت الجلوس وأصوات اغاني شعبيه .
توجه إلي مكان الصوت وقف مكانه يري روعه. تلبيس شورت قصير لاعلي ركبتها يظهر افخاذها بجراءة وباضي بحماله واحده يظهر صدرهاوظهرها العاري وشعرها مفرود وتتحدث مع نفسها وهي تتمايل وتقول قال عاوزين ارقص بقي أنا روعه المحاميه ارقص هزلت .
اخرج هاتفه وقام بتصويرها وهي تتراقص باحتراف تبسم علي كلماتها .
نظر الي الكرسي وجد روب وحجاب بجوارها 
حمحم نادر مصدر صوت بعد أن اقترب من الكرسي وأمسك ذلك الروب واسقطه  خلف الكرسي .
روعه التفت إليه سريعا نظرت إلي الكرسي لم تجد الروب.
ذهب نادر خلفها كأنه يحضر شي ويتلاعب بعض الشئ باعصابها .
نادر : صباح الخير ايه ال مصحيكي بدري كده وايه الحجات الحلوة ال شيفها. .والروائح الجميله ال مليه الشقه.. دي .
روعه : وهي تبحث عن الروب تحاول أن تبتعد عن نظرات نادر التي اربكتها .... مش جيلي. نوم. قلت اروق الشقه واعمل شويه رياضه .
نادر : اممم رياضه قلتلي اقترب منها جزبها من خسرها. وهي الرياضه بتكون بتر كلماته وسط شهيقا 
أزاحت يده وأسرعت باتجاة المطبخ ...
نادر في ايه بتجري ليه كده هو انا هكلك .
روعه : الحجات في الفرن ممكن تكون انحرقت أنا عمله مخبزات طازة للفطار .
نادر ممكن ادوق قبل ما انام أنا جعان نوم 
انحنت روعه أمام الفرن لتخرج صواني المخبوزات 
وضعتها علي الطاوله .
روعه: الحمد لله لحقتها .
نادر: اقترب منها اتي ياخذ واحده بيده .
روعه: بسرعه استنه دي سخنه جامد .
نادر: أنا بحبها سخنه قوي .
روعه :بس دي تتعبك 
اقترب منها نادر مبتسما هيفرق معاكي تعبي 
روعه بخجل من قربه نظرت لاسفل .
فاق نادر من ذكرياته علي صوت دقات الباب العاليه ..
   فاق نادر من ذكرياته  وضع ما  يمسكه بيده علي السرير 
قام يجر قدميه فهو لم يكن يقوي علي النهوض ..ذهب  لفتح الباب... 
تلقي لكمه قويه بوجهة  ترنح للخلف من قوتها .
سامر:  ايه ال انت عملته ده في روعه ..
ليه تغدر بيها كده وتطلقها ... وأمته وازاي وانت  بقالك يومين في المقر  بتحقق مع الولاد ال اتقبض عليهم ...ازاي هانت عليك روعه ...وازاي قدرت تبعتلها ورقه الطلاق عن طريق المحكمه وبالسرعه دي ... يومين وفي الأساس الإجراءات القانونية 
بتاخد وقت في التسجيل .
نادر: ينظر إلي الأرض تتساقط دموعه ...بصوت مخنوق من البكاء ... تقول ايه حظ اخوك الكبير ... النحس تجي عندي   والإجراءات تخلص في يومين .
ليه عشان أنا غبي .. مفرقتش بين الماس والقزاز .
نسيت  انا مين وبشتغل ايه ومشيت وراء وهم .
صدقت أني ذكي ووسيم وفتك مافيش زيي ... اتهيالي. ... أن عمر ما حد يضحك عليا ...كنت بتريق علي زميلي لما  يقعوا في الحب. ...  كنت فاكر إن أنا 
غيرهم وعمري ما هقع في الحب ... إن أنا بس البنات 
ال بتحبني وهتموت عليا .
تخيل أنا ال لقبي الذيبق ينضحك عليا ويسجلي .... 
واتصور وانا في ابشع  موقف .... فجاءة توقف عن الكلام  اخرج هاتفه وقام بتشغيل الفيديوا التي سجلته له هنا .. نادر بزهول وهو ينظر إلي نفسه 
والحالة التي كان بها تدل علي أنه غير طبيعي وغير مدرك لما يفعله 
نظر الي جسدة وتعرقه وطريقه حمله لهنا وضحكتها 
ونظرتها كأنها تعلم ماذا اصابه من رغبه عارمه ليس معروف سببها ...تذكر أنها صممت أن يحضر الي شقتها. .... وكيف استقبلته  بملابسها  الشفافه بالرغم من علمها بقدومه .
اغلق نادر الفيديوا سريعا وحزفه .
نادر بلهفه سامر أنا محتاجك معايا في موضوع مهم جدا  ... مساله حياة أو موت بالنسبالي .
امسك هاتفه  واتصل علي صديقه خالد  وطلب منه  
الحضور الي منزله .... اغلق معه الاتصال .. واجري 
مكالمه أخري .
نادر : ايوة يابني  عملت ايه في الموضوع ال كلفتك بيه من فترة ..وصلت لايه  قولي .
الشخص الآخر : ايوة يا باشا عملت كل ال قولتلي عليه وسجلت كل تحركاتها من وقت ما تنزل من البيت لحد ما ترجع صوت وصورة .
تمام  تعالي. ..  علي البيت عندي .
بعد قليل وصل خالد الذي زهل من الكدمات علي وجه نادر وما يوجد في الشقه من تكسرات ..
خالد : ايه يابني في حرامي هجم علي الشقه ولا ايه ...وايه ال في وشك ده ... مصيبه تكون روعه مراتك ال عملت فيك كده ..يبق اخاف علي نفسي ...
لما اجوز. تسنيم  في خناقه بنا تعمل وشي خريطه زيك كده  اصها صحبتها الانتيم والمرء علي دين خليله .
سامر : ضاحكا  هههههههههههه والله هم يضحك وهم يبكي .
نادر: بطل افورتك دي في الكلام  وتعالي اقعد وانا هحكيلك كل حاجه .
نادر قص علي خالد وسامر كل حكايته مع هنا من وقت ما تعرف عليها يوم ضياع الهاتف منه يوم حادث روعه ...حتي تهديدها له .
خالد: يا بنت التيت.  ..... دي طلعت  ممثله عظيمه دانا كنت بقول عليها طيبه وكيوت  ... اتاريها  طلعت 
رئيسه. عصابه .
سامر : فعلا   ليك حق متشكش فيها ...دي انا من كلامك عليها وحركتها وأنها بالوصف ال قلته ده  وجمالها أنا لو حد تاني حكالي ال حصل استحاله كنت اصدق ان دي يطلع منها.  كل البلاوي دي .
نادر : أنا محتاجكم معايا  اليومين ال جين. دول ..
خالد معاك يا معلم رقبتي سداده .
سامر :, معاك في كل ال تؤمر بيه .
بعد قليل دق جرس الباب توجه نادر وفتح الباب  ...وجد  شخص يقف أمام الباب .
نادر : ادخل يا سيد .
سيد : بعد أداء التحيه العسكريه .. دخل الي الشقه وجد سامر وخالد أيضا ..ادي التحيه العسكريه ..
نادر :تعال يا سيد وريني عملت ايه وجبت ال قولت عليه .
سيد ايوة يابيه ... قص سيد كل شي راءه وأخرج هاتفه واعطاه لنادر الذي زهل مما راء وسمع .
نادر: سيد عوزك تجبلي ولدين نشالين انما ايه بريموا 
يكون شغلهم برفكت وكمان واد حرامي عربيات تكون ايدة خفيفه .
وتجبهم وتجي علي العنوان ده .... النهاردة سيد يعني ساعتين ويكونوا موجدين قدامي وانت  تفضل زي ما انت  وراها مترح ما تروح اوعك تبعد عن عنيك
سيد:  تمام يا فندم تحت امرك... تؤمرنيش بحاجه تانيه .
نادر : لا ياسيددلوقتي   ابعت انت الولاد ال قلتلك عليهم وتروح ال مكان ال قلتلك عليه .
خرج سيد  وخلفه نادر وخالد وسامر أغلقي نادر الشقه بعد إلقاء نظرة أخيرة عليها واطفأ. .. الضؤ ...واغلق الباب وذهب .
سامر : ممكن نفهم موادينا علي فين .
نادر: تعالوا  شويه وتعرفوا ... أن الله مع الصابرين .
خالد..... اذا صابروا .
بعد مده من القيادة وصمت نادر  وإسكاته لخالد كلما تكلم .... وصلوا إلى شقه في برج سكني فخم ...توجه إلي مكان الأمن  وتحدث معهم.
نادر: في اربع شباب هيجوا يسألوا عليا 
وتطلعهم علي طول ...بعد ما تاخد بياناتهم وتبلغني بالتليفون.
بعد قليل صعدوا الي الشقه  وصل  وبعدها ات اتصال لنادر من الأمن بقدوم الأشخاص الاربعه وهم في الطريق مع فرد امن للبرج.
نادر: شكر نادر فرد الأمن وتوجه لفتح الباب ودخول الأربع شباب .
قص نادر تفاصيل المهمه المطلوبه من كل واحد منهم .
وخرجوا متوجهين الي الاماكن التي أخبرهم بها نادر .... سيد استنه ةعوزك ...اخرج من جيبه مبلغ مالي كبير واعطا ه اسم شخص وعنوانه وطلب منه أن يراقبها  ويرسل له خطواتها .
خالد وسامر  يتحدثون بحده مع نادر ممكن تفهمنا هتعمل ايه وايه ال مطلوب مننا ننفذة.
قص نادر عليهم تفاصيل خطته  فور الحصول على ما يريده من الأشخاص الثلاثه معادا ما طلبه من سيد .
نادر:احنا هنقسم   تلات جبهات  أنا ومعايا سيد والولاد. .
وخالد : هيتابع كل تطورات.  واي حاجه تحصل لروعه ويبلغني بيها اول  باول .
سامر: هتكون مجموعه  موثوقه من اصدقائك  اول ما احتجهم  القيهم ....وكمان يكون فيهم كام ضابط من مباحث الآداب .
وكل حاجه  هتفهموهااول باول.
انتهي  نادر  من كلامه .
خالد :نادر هي شقت مين دي.
نادر: دي شقتي أجرتها   عشان ادلع فيها مع هنا  ..
سامر: نعم يعني هي  ممكن تجي في أي وقت .
نادر : لا هي متعرفش عنوانها ولا دخلتها خالص .
 صمتوا قليلا . يفكرون ..بعد مرور ساعه دخل نادر الي داخل أحدي الغرف والقي بنفسه علي الفراش وأخرج من جيبه صورة له ولروعه في عقد قران نيرة ومروان .
ونام خالد وسامر في أحدي الغرف المجاورة.
🌸 سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم.🌸 ا
في بيت اللواء عاصم 
دخل منزل  اللواء عاصم .
شهقه قويه من نيرة بعد سقوط امها أرضا وصرخه تلتها .
نيرة ،: ماما  
خرج اللواء عاصم من مكتبه علي صوت نيرة وجد زوجته ملقاة على الأرض وبجوارها نيرة تبكي وتحاول افاقتها .
عاصم جثي علي ركبتيه  بجوارها يضرب علي خدها ضربات خفيفه يحاول افاقتها ....نيرة بسرعه جيبي مايه والبرفيوم معاكي .
أحضرت نيرة البرفيوم والماء .بعدرش البرفيوم وافقتها ناولتها نيرة الماء .
نظرت إلي زوجها وقامت باحتضانه واجهشت في البكاء .
عاصم :اهدي وفهميني ايه ال حصل وصلك الاغماء ...نيرة عملتي ايه وصل ماما لكده ..
حد فيكم ينطق.
نيرة :ببكاء ده نادر مش انا ....نادر طلق روعه ووو ...وروعه مشيت وسابت البيت.
عاصم طول عمرة غبي .. بياخد قرارة الغلط في الوقت الصح .
نظر الي زوجته وضمها قومي بدلي هدومك .... لازم نروح لبيت الاسيوطي نطيب بخاطر ...روعه.
ام نادر: بلاش النهاردة خاليه يوم تاني  يكون الجرح هدي شويه بلاش نروح والجرح لسه  بينزف. حد يقول كلمه كده ولا كده.
اتصل علي الاستاذ نبيل واعتزرله. وعرفه أننا اتفحئنا وحدد معاد للزيارة معاه.
.........................................#بقلم مني عبدالعزيز
صباحا في شقه نادر تلقي اتصال من أحد الأشخاص 
يخبره من نجاح ما كلفه به .
نادر برافوا عليك  جبها وتعالي قبلني في 
طريق ....  واتصل على سيد وأخذ منه اخر 
ما وصل له .
خرج نادر  ذهب الي مكان  مقابله الشخص نزل من سيارته وجد الشخص يقف بعربه بجوار الطريق 
فور وصول نادر خرج من السيارة وترك نادر يصعد إلى السيارة يقوم بتفتشها  بالفعل توصل الي حقيبه صغيرة تحت  كرسي السائق فتحها ونظر بداخلها ...
تبسم فهذا جزء مما يريد .
شكر نادر الشخص وعطاة مبلغ من المال واعطي له السيارة. واردف حلال عليك العربيه .
اتي نادر اتصال وهو عائد بالطريق   .
نادر:خاليك مكانك أنا داخل عليك اهو  ... بعد قليل وصل نادر الي مكان الشخص .. فتح له السيارة ركب .
نادر: برافوا عليك يا مشقت هات الشنطه ..
العطلة الشخص الحقيبه   وخرج من السيارة بعد اعطاء نادر له مبلغ من المال.
أفرغ نادر محتويات الحقيبه  وأخرج ما بها .
اخذ الهاتف ومدايه المفاتيح وبحث  فيها لم يجد سوي  مكياج وبرافبوم..
 تركها وتوجه الي  المكان الذي يريده. صعد الي الشقه بعد أن اخفي وجه عن الكاميرا أمام الباب فتح الباب بأحد المفاتيح ...دخل الي الشقه ظل يبحث بها عن مكان الكاميرات حتي وجدها فهي موضوعه فاكتور من مكان  بحث علي شاشه المتابعه  وهل من كم التسجيلات بعد فرز احدالتسحيلات  .
وتأكد منه قام باتلاف كافه التسجيلات وإخراج الاشرط بالكاميرات  وتبديلها  باخري جديدة .
ظل يبحث في كل الشقه  حتي وجد كل ما يريد .
.دخل الي المطبخ للتأكد من شي بالفعل وجد في أحد الإدراج علبه  منشطات جنسيه قويه .
تركها وساقه فضوله البحث في محتويات المطبخ. وجد نسخه السيديهات التي رآها من قبل وفلاشه. 
وبعض الصور الفوتوغرافيه  في أحد الارفف العاليه.
نادر اه يا بت ****, ايه كل ده وجد أيضا نسخه العقد العرفي بينهم ضحك علي نفسه وهو يتذكر 
اسرارة علي كتابته 
فتش مرة أخري للتأكد من عدم وجود أي نسخ أخري .
خرج بعد قليل وهو يتجنب اماكن الكاميرات .
ذهب الي مقر عمله بعد توقفه بالطريق  وحرق كل ما وجده من  سيدهات وتسجيلات له. معادا تسجيل واحد تركه .
وصل نادر الي المقر. وجد خالد صديقه  منتظرة .
نادر :خالد مش عاوز كلام هنا   نخلص شغلنا  وبعديها  نروح ونكلم برحتنا .
خالد : في حاجه مهمه لازم تعرفها. ... انت تم نقلك 
لجهه أخري لم يتم الإفصاح عنها .
نادر: يظفر بغيظ فأكيد هذا  من قام به والده  
لتاديبه علي ما فعله بروعه.
نادر قام بكتابه ورقه واعطاها لخالد.
خالد : ايه دي .
نادر : دي إجازة لمدة شهر تقدمها وإياك حد يعرف أنا فين ال يسالك وخصوصا سيادة اللواء تقول أنا جيت عطتك  طلب الإجازة ومشيت  .
رحل نادر بعد اتفاقه مع خالد علي الاتصال به لمتابعه الأوضاع .
.
.بعد مرور  شهر من المراقبه  اتصل سيد علي نادر... وأخبره 
بامر هام .
نادر : متأكد      ياسيد أنهم  موجودين  دلوقتي في  الشقه دي.
سيد : ايوة يا باشا  أنا اتاكدت بنفسي  أنها شقه ..... دكتور كبير قوي بالبلد.... وأنها بتجي   كل فترة   يقضوا كام يوم مش بيخرجوا  منها .
نادر : خلاص ياسيد  مهمتك دي انتهت   نفذ.  ال قلتلك  عليه وتقرير يوم بيوم يكون  عندي .
سيد : تمام يا فندم.   
  .
اتصل نادر علي سامر وخالد    واخبرهم  بمساعدته في أمر هام  .
.اجتمعوا ثلاثتهم واتفقوا علي  إحضار قوة صغيرة من أصدقائهم  المقربين  الذي اتفق معهم  سامر مثبقا
خالد : طيب ليه  مصمم علي  إذن النيابه طالما هتادبهم   الاول.
سامر :عشان مش نديهم فرصه  يرفعوا قضيه او  حد يستغل ال هيحصل لأغراض  تانيه زي الصحافه. الصفرة  والاعلام  الموجه و خصوصا أن البنت دي لها علاقه مع مذيعه هابطه
 نادر لازم نمشي على كل الاتجاهات وكل الخطوط اتفق خالد  وسامر ونادر على الخطه وصلوا الى المكان المتفق عليه مع باقي القوات وشرح لهم نادر تفاصيل الخطه وطلبه منهم بعد انتهاء المهمه اصتحاب المتهمين الى مكان امن حتى الانتهاء من تأديبهم بنفسه وبعد ذلك  إرسالهم الى مباحث الاداب
--------------
دخل نادر والقوة الذي معه داخل الشقه بعد القبض علي أمن البرج السكني  حتي لا يتصلوا وتعريف 
من يصعدون لهم وينبهوهم .
دخل نادر ومن معه لداخل الشقه بحثوا في كل الشقه حتي اتي لهم اصوات وضحكات من
أحدي الغرف توجهوا إليها ومعهم بعض المصورين 
دخل نادر ومعه بعض الأفراد وجدوا رجل يعتلي هناوملابسهم علي الارض  ..
هنا بصرخه تحاول ابعاد من يعتليها وجزب الغطاء فوق جسدها العاري.
زهل الشخص مما راء
هنا برعب تنظر إلي الواقفون بالغرفه
فاق الشخص وصرخ فيهم كيف يدخلون بيته وحجرة نومه بهذة الطريقه .
جزب المفرش من علي الارض ووضعه عليه وعلي هنا .
نادر: اهلا بربه الصون والعفاف هو ده اختك ال هتفضلي عندها كام يوم تريحي اعصابك عندها 
اتفضل يا حضرة الضابط اعمل المحضر أنا بتهم زوجتي بالزنا واكيد في شهود كتير جدا من البواب والأمن للجيران لحضراتكم شاهدين علي الواقعه أنها بتخون زوجها مع مديرها بالعمل في شقته .
الدكتور : برعب بس هنا زوجتي بالفعل واكيد مافيش قانون بيجرم زوج يمارس حقوقه الزوجيه مع زوجته .
نادر : كمان قضيه بتجمعي بين زوجين .
اتفضل يا حضرة الضابط افتح محضر بالواقعة وارفق معها الصور والسي دي ... واتفضل اقبص عليهم .
الدكتور برعب بقلك مراتي عاوز تقبض عليها انت حر أنا معملتش حاجه عيب ولا حرام أنا مجوز ها من ٨ سنين .
هنا:  برعب انت بتقول ايه  يقبض عليا از تقول  كده بعد ال عملته عشانك.
نادر:كمان من ٨ سنين وياتري رسمي ولا عرفي .
صمت ولم يقوي علي الرد .
نادر لو معاك قسيمه الزواج ياريت تخرجها ساعتها بس تقدر ترفع عليها قضيه الجمع بين زوجين .
صمت حل بالمكان تنظر هنا الي نادر برعب أخفت وجهها بعد قيام شخص بالتقاط صور لها مع عشقها كما نعتها نادر .
نادر : واقعه الزنا وكتير  شهود عليها ..وقضيه الجمع بين زوجين حاجه كده اورجينال .
الدكتور هنا العلايلي  .... تجمع بين زوجين ...الدكتور هشام المنير ي وصاحب مستشفيات المنير ي. والاستاذ الجامعي الذي كان علي علاقه بها لمدة ٨ سنين .
الشخص برعب وخوف ودقات قلبه المسموعه: ممكن نلبس هدمنا وبعدها نتكلم 
ممكن نتفاهم بس تخرج الكل برة وانا هعترف لك بكل حاجه .
نادر :للاسف ما فيش  قدمكم حل غير الاعتراف .
امسك نادر هاتفه ووضعه علي الطاوله ووجه ناحيه السرير علي وجههم وطلب من كل المتواجدين. الخروج قليلا .
الدكتور : أنا وهنا متزوجين فعلا من ٨ سنين بس جواز عرفي مش رسمي زي ما حضرتك عارف إن جواز رسمي لازم الزوجه الاولي تعرف بيه .
استكملت هنا : بعد خروج الجميع.
نادر أنا اسفه بس فعلا انا متزوجه من الدكتور من ٨ سنين وان لسه طالبه عنده في الجامعه حبينا بعض واجوزنا بالسر عشان ظروف كتير كانت ااقوي مننا .. بس انا كنت عوزة يكون عندي بيبي وكانت اخر فرصه ليا ابق ام المرة دي .
بعد ما عملت اكتر من خمس عمليات إجهاض .
كان لازم القي اب لابني اكتبه باسمه .
يتولد في النور يكون ابن شرعي ... مكنش قدامي غير اني امثل عليك الحب وكتير حاولت معاك واغريتك كتير بس كنت بتلحق نفسك علي اخر لحظه ... لحد ما جت فكرة في دماغي اني اقنعك تجي البيت عندي واعملك عصير او اي مشروب وحتيت ليك منشط جنسي مقدرتش تستحمل اغرائي ليك وعملت معايا علاقه كامله وبعدها بقيت أتجنب مقابلتك لان هشام كان بيرفض اننا نتقابل .
نادر:بجنون انتم ايه شياطين مش كفايه القرف ال بتعملوة وفكرينه زواج لا كمان عاوزين تكتبوا ابنكم باسم واحد تاني .
ليه تخربي بيتي ليه تهددني بالصور والسيديهات ليه تصممي علي طلاقي من روعه .
هنا بخوف منه : لان كان لازم تجوز ني رسمي ولو معملتش كده كنت هترفض تطلق مراتك بعد ما اتاكدت إن قلبك مال ليها كل ما اتصل عليك القيك بتقول   .
روعه عملت روعه قالت . كان لازم اخليك متترجعش ونجوز وبعد ما اخلف والبيبي تكتبه باسمك اعمل معاك كام مشكله واصمم علي الانفصال .
نادر : ايه إبليس بيفكر لا ده ابليس يرفعلك القبعه .
نادر امسك هاتفه وحفظ الفيديوا. وقام بمنادات الضابط والقوة ال معاه .
نادر: اتفضل يا حضرة الضابط شوف شغلك.
هنا بصريخ نادر ارحمني .
ارحمك أنا هخلي ايامك كلها سودة .
ارحمك انتي عيشتين اسواد ايام حياتي وجايه تقوليلي ارحمك   لولا أنك متستهليش  اوسخ ايدي  
كنت مسحت بيكي بلاط الاقسام .
ال هتشوفيه. كوم وال هعمله فيكي كوم تاني
هنا : نادر ارجوك  متخلهمش  ياخدوني ... أن هعملك ال انت عوزة .
نادر : خدها من قدامي يابني  مش عاوز اسمع صوتها الحيوانيه دي .
وخد الباقف ده معاها  ومتنساش  التشريفه بتاعتهم .
نادر : بندم علي التسرع بطلاق روعه .
خرج نادر يكاد يجن مما سمع أيعقل هناك بشر هكذا بالدنيا .
خرج نادر سريعا متوجها إلي روعه  ينتظر خروجها 
من الجامعه .
بعد مده خرجت روعه هي وأصدقائها بعد انتهائها من اخر  امتحناتها
نادر : نزل من سيارته توجه إلي روعه  وصديقتها .
روعه أردف بها نادر يتلذذ بنطقه لاسمها بين شفتيه.
ممكن نكلم لو سمحتي .
مشيت روعه في طريقه ولم تعره اي انتباه .
اسرع نادر خلفها روعه لازم نتكلم لو سمحت استاذن من اصدقائها ...وأمسك يد روعه وبعد عنهم  .
روعه نفضت يدها  من يده.   انت اتجننت و ازاي تمسك  ايدي كده ومين  قال اني عوزة اسمع كلامك أو اشوف وشك .
نادر  بعد مده من الكلام تبادل الاتهامات  ترك نادر لها فلاش وقال لها هنا هتعرفي كل حاجه.  رحل نادر  متوجها إلي مقر عمله .
.
🌸--------سبحان الله عدد ماكان سبحان عدد مايكون سبحان الله عدد الحركات والسكون 🌸
بعد مرور شهر  
عاصم : خالد هتنطق وتقول نادر فين ولا  تتحول للتحقيق ...غير ال هيحصل ليك مني .
خالد: وانا مالي مقدرتش علي ال.... علي ابنك  هتشطر عليا.
أخبر خالد عاصم علي مكان نادر واعطي له مفتاح الشقه  .
عاصم :كويس والله يا حضرة الظابط هربان كالعاده من المواجه ..
عاصم أخذ مفتاحه وهاتفه وطلب سيارة الخدمه .
وصل عاصم لبيت خالد وجد نادر يجلس علي حافه السرير. .. وذقنه طولت  ولبسه غير مهندم.
عاصم هتفضل كده كتير .
نادر :, قام وقف وسلم على والده .
عاصم  : هتفضل  هربان كده كتير... ناسي امك واختم ال هيجننوا عليك... 
نادر : أنا كنت جاي لحضرتك احكيلك كل ال حصل.
عاصم بعصبيه جي بعد ايه تكلم .
بعد ما ضيعت مراتك من ايدك  يا فرحتي بيك وانت 
ضابط قد الدنيا ويتلعب عليك  ومن مين ياريت. راجل أو حتي عصابه  دي بنت ازاي يا حضرت الظابط تنخدع كده و تروح بيتها ولا متامنش المكان مش ممكن  متفقه مع  مجرم من ال عوزين ينتقموا منك  زي سليم مثلا ..او غيرة .
مافكرتش   ازاي بنت تسمح لواحد مشفتهوش ال كام  مرة تعمل معاه علاقه لا كمان في بتها .
ده لو عيل في ثانوي  كان اخد حظرة  ... كان فكر مليون مرة قبل ما يروح بتها  ... كان رقبها بعد ما عمل معاها لا وعندك ضمير قوي وخائف من ربنا كتبت ورقه جواز لا ومن خبتك معرفتش  إذا كانت بنت ولا لا وان كانت مرتها الاولي ولا لا .
نادر: بعصبيه  وندم. كفايه أنا عارف اني غلطت ...غلطت من اول يوم حبت روعه كنت لازم اصرحها قبل اي شئ واخيرها  ...أنها تسمحني و تكمل معايا وتقف جنبي ....أو ننفصل بهدؤ.
غلط لما فكرت اني واد فتك   وليا خبرة مع البنات. واعرف البنت المحترمه من الشمال ...نسيت أن ربنا  مش ممكن يسيب  حق  مظلوم ... أنا عمري ما لعبت علي بنت ووعدتها بالجواز  عمري ما لمست بنت مهما كانت جميله. ... عمري ما زنيت  وبررت أنها هي ال سلمت نفسها .
أنا لما عرفت هنا كله جه بالصدفه  وقتها كنت بمر 
بأصعب ايام  ... التحقيق  ال حصل معايا بعد هروب سليم ... ومشكله روعه وفشل المهمه وبردو التحقيق معايا وكمان موضوع جوازي أنا وروعه ال حصل كله غصب عني .
فجاءة تظهر قدامي بنت زي الكتاب مابيقول .
جميله ورقيقه دكتورة من عيله كبيره لبس شيك 
طريقه كلامها ال تجزب أي حد ليها لما تلاقي كل ده في واحده  وكمان  تقبلها صدفه مرة واتنين وبعد كده انا قلت القدر بيعوضني  عن حجات كتير .
أنا فعلا ماشكتش لحظه فيها.  لان لما لقيت الفون مكنتش اعرف مين صحبه أنا ال اتصلت وطلبت ااقبلها واخده منها. ..ولولا روعه هي ال اخدت الفون وهي السبب في الفون يوصل لهنا بطريقه غير مباشرة .
ده ما خلنيش اشك  ابدا في هنا انها ممكن تكون بتلعب عليا .
أنا كنت عامل زي الغريق ال بيتعلق بقشه .
أنا طول عمري  بحاول اخرج من عبايتك ال حضرتك 
فرضها عليا ..لاغي شخصيتي من وانا طفل صغير 
كل ده  ما تكلش ده البس ده  نام دلوقتي متسهرش صاحب فلان لا متصحبهوش ده واد مش كويس .
غير تقليلك بيا قدام صحابي وانا مفروض اخر سنه بثانوي  ...
حتي لما قررت ادخل بحريه ال كنت بعشقها  وانت حضرتك عارف قد ايه انا بعشق البحر والسفر والرحلات  من وانا صغير كنت بحلم الف العالم كله 
.
بس ازاي حضرتك تسبني احقق حلمي لازم تحط التاتش بتاعك وفرضت عليا كليه الشرطه .
حتي بعد ما تخرجت محستش اني ضابط كفء زي باقي زميلي لا أدخلت في شغلي ونقلتني ليه عشان ابق ضلك ماليش شخصية  الكل يقول ابن اللواء عاصم المصري.
لولا أبوه مكنش وصل  نظرات زميلي ليا بعد كل مكفاءة بخدها نظير تعبي مجهودي لولا اللواء عاصم أبوة .
حتي ترقياتي  كلها لولا أبوة .
أنا تعبت حتي لما حبيت تبين انك مش ببتعامل معايا علي اني ابنك وزي زي اي ضابط عندك  بقيت تحولني للتحقيق  علي اتفه سبب لا كمان فرضت عليا  جوازة غصب عني اتفاجء بيها كاني بنت وغلطتت وبتحوزوها  قبل الفضيحه .
كل ده بعدها القي ال بتقرب مني وبتجزبني ليها  وبتفتح ليا  دراعتها  بترفعني لسابع سما ء بكلمها 
كانت دكتورة نفسيه شطره جدا جدا عرفت تسحب مني الكلام بطريقه سهله  وزي ما رفعتني لسابع سما نزلتني لسابع أرض لا ومش كده وبس 
بتهددني بسدهات وتسجيلات لا وانا من خفي علي مشاعر روعه  ترضخ ليها من غير تفكير .
روعه ال هي جزء اساسي بال حصلي  مع هنا .
عارف روعه لو كانت وافقت يومها اكمل جوازي معها مكنتش تعبت وهنا  قدرت تغريني  كان في اديها تعفني  ونعيش مع بعض كاي زوجين حتي لو مكنتش حبتها وقتها بس كنت محتاج وقتها ست  كل  ده ومفكرتش في اني ممكن اغلط مع هنا اوغيرها.
عاصم : كالعادة بتعلق اغلاطك علي شماعه غيرك 
ليه دايما عاوز تظهر نفسك الضحيه .
روعه عملتلك ايه عشان ترفضك وقتها ومتكملش جوازك ال أنا متأكد منه  أنها عمرها ما كانت هتغضب ربنا لو كنت طلبتها واخت حقك الشرعي منها .
نادر: بزهول كيف الكل يحبون روعه ومتاكدين   من أنها كانت سوف ترضخ لأمر زواجها وتكمله لو أنه شجعها اغمض عينه واهتزت أوصاله وهو يتذكر عندما  حملها اول مرة وتوجه لها غرفتهم وكاد يكمل زواجهم لولا ذكرة لهنا  بين قبلته لها  تذكر كلماته الجارحه لها وهو يطلبها لمتعته حتي ولو ليله واحده .
نزلت دمعه من عينيه  حرقه علي فراقه لروعه التي جرحها كثيرا وبالرغم من ذلك  سامحته وتعايشت معه ووفرت له الراحه فهو كان يوميا يقوم بالقاء ملابسه في غرفه الجلوس غير اكواب القهوه والمشروبات التي يكدسها في كل طاوله في الشقه .
تذكر يوم تعمده سكب  القهوة علي سجادة الصالون عمدا  ودخوله غرفته للنوم وفي الصباح لم يجد لها اثر تذكر  يوم تحرش بها بالمطبخ عندما دخل مرة عليها فجاءة ونظرات الخجل التي اربكتها طوال اليوم .
كلماتها  لأخيه سامر لمازرته وإخراجه من حاله الحزن الذي سيطرة عليه بعد وفاة صديقه المقرب  ...وذكرها ايات القرآن التي تحسه علي الصبر والاحتساب .
والأحاديث  .. 
تذكر مواقفها مع اخواتها وطريقه حل مشكلاتهم  
حتي خالد صديقه الذي يمتدح اخلاقها ولباسها المحتشم .
عاصم : بقالك قد ايه  هنا  حا  بس نفسك.
نادر: من يومين من وقت ما رجعت من عند روعه ورفضت تسمعني كان لازم أقعد مع نفسي وأجمع افكاري .
عاصم : قررت ايه  هتعمله مع الناس ال حبسهم دول ولسه متعرضو ش علي النيابه ...مش خايف من المسئوليه...انك كده بتخالف القانون .
نادر:أنا مخلفتش القانون كل  حاجه قانونيه إذن النيابه ...اتقبض عليهم متلبسين  ....متصورين
 صوت وصورة. .....في شهودأنا بنفسي تبعت عرضهم 
علي النيابه ....بس لازم يتادبوا كام يوم علي ال عملوة فيا .
عاصم: سيب القانون   هو ال يجيب حقك وشوف انت مصلحتك وركز انت مع روعه  وفكر آذاي تقدر ترجعها.
نادر: اكيد هسيبك القانون يجيب حقي    .....روعه رفضت 
ترجعلي  وانا عزرهاهي ما شفتش معايا حاجه  كويسه تشفعلي عندها. ...  هسيب الايام  هي ال تثبتلها حبي.
عاصم هتفضل طول عمرك  غبي. فاكر انك تقدر ترجع روعه وانت حابس نفسك  وهتثبتلها حبك ازاي.
نادر: لسه معرفش ازاي  بس ال اعرفه اني اتاكدت من حبها ليا.
عاصم : أنا نخرج قبل ما يجلي جلطه ده خالد ارحم منك.
-------عد دت الايام ورعه نجحت هي واصديقائها  بتفوق .
واليوم نتيجه تحليل الدي أن إيه  في قضيه ام جلال 
وقف حاجب المحكمه مناديا بصوت عالي علي رقم القضيه 
دخلت روعه التي تخرجت وأصبحت متدربه رسمي في مكتب عمتها لوزة   ....
دخل القاضي ومع المستشارين والمدعي العام .
طلب محامي الخصم أن تكون الجالسه سريه .
... رفضت هيئه المحكمه   بما أن القضيه أصبحت قضيه راي عام..... والجميع منتظرين القضيه .
بعد سماع مرتفعات المحامين طلب القاضي من لجنه وزارة 
الصحه أن تعلن النتيجه  التي توصلوا لها .
قامت رئيسه اللجنه  واقسمت اليمين ....وبعد ذكرها  ما أقدمت عليه   اللجنه  والأدوات وأخذ العينات من الاب احمد والام دولت الجارم  وليلي القاضي  أثبت أن جلال احمد جلال الجارم 
ابن احمد الجارم وليلي ....  لم تكمل. كلماتها لعلو اصوات التكبير يحيا العدل أردف بها من بالقاعه 
وصرخت ليلي بحمد الله وبكائها ...وبكاء روعه واحتضان زميلاتها .
القاضي هدؤ يا حضرات.  اتفضلي   أكملت رئيسه. اللجنه
 بعد أخذ العينات من الأطراف. القضيه الوالد والاولاد  والام وتطالب العينات وجد أن جلال وجاد احمد الجارم ...تتطابق عيناتهم مع احمد الجارم   ولا تتطابق مع    الأم دولت جاد الجارم .
وبأخذ العينه من آلام ليلي القاضي. ..ثبت  تطابق العينات وان   جلال  وجاد احمد تنطبق عيناتهم مع ليلي القاضي .
تعالت أصوات  التهليل   والتكبيرات..
أردف القاضي أن بعد ثبوت بنوته  جلال احمد الجارم وجاد احمد الجارم الام  ليلي سيد القاضي .
حكمت المحكمه. أن الولدان يتم استخراج  شهادات ميلاد  باسم امهم ليلي السيد القاضي.
وإلزام الاب بتسليم الاولاد لأمهم وإلزام الاب  بالمصروفات
خرج جلال الجارم  من المحكمه  واجري اتصال هاتفي .
جلال جبلي زغلول ده من تحت الارض  وتعالي علي اليخت
ياتري ايه هو اتفاق جلال مع زغلول 
ونادر هيعمل ايه مع هنا
استغفروا لعلها تكون ساعه إيجابه


يتبع الفصل السادس عشر اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent