Ads by Google X

رواية أحببت غروره الفصل السابع عشر 17 بقلم نور عبد القادر

الصفحة الرئيسية

   رواية أحببت غروره الفصل السابع عشر بقلم نور عبد القادر


رواية أحببت غروره الفصل السابع عشر

في غرفة جاسر..
كان نايم على الفراش ويفكر..
في نفسهُ:طب ادي نفسي فرصه؟ ..انا حبيت هدوءها وادبها..بس ممكن تكون بتكدب! ..لا خلاص قررت!
فزّ من على الفراش وفتحَ باب غرفتهُ ونزل إلى تحت ..
وجدها تتجه إلى المطبخ وتحضر قهوة..اتجه إليها ببطئ ..
جاسر:احم..
نظرت وراءها واردفت بهدوء..
في حاجه؟
جاسر بإحراج:ها ..لا لا مفيش ..انتي بتعملي ايه؟
عِشق بهدوء:بعمل قهوه..
جاسر بإبتسامه:ممكن تعمليلي معاكي ؟
نظرت له بإستغراب و اومأت بإيجاب..
جهزّت القهوه ونظرت له..
اتفضل ..
اخذها منهَ وهو يحاول أن يفتح أي موضوع..
احم..وانتِ عامله ايه؟
عشق بإستغراب:عامله ايه! انا الحمدلله ..
همس في نفسهُ..ايه اللي انا بعمله ده! معقول ضعفت فجأه كده !
نظرت له وهِيا تجهز كوب القهوه الخاص بهَ..
كانت تنظر له بإستغراب تام من تحولهُ المفاجئ..!
جاسر بإبتسامه:سيلين عامله ايه معاكي!
عشق بهدوء:الحمدلله كويسه ..
جهزّت الكوب ومسكتهُ بين أيديها واردفت..
بعد اذنك بقى عشان طالعه لسيلين..
اومأ لها بإبتسامه..
جاسر بعد أن صعدت للاعلى
عقله:معقول استسلمت!
قلبه:اسكت انت! هو عمل الصح المفروض يدي لنفسه فرصه!
عقله بسخريه:حتى لو حبها هو هيحبها عشان سيلين وبس!
قلبه بغيظ:لا عشان بيحبها !
جاسر :بس بس ايه كل التفكير ده! فعلا انا هحبها عشان سيلين وبس ..
كان قلبهُ يصرخ وهو يقول أقسم لك إنك تُحبها !!
♡♡♡♡♡♡♡♡'
في بيت حبيبه..
كانت حبيبه تجلس مع وليد وحنان وتُقلب فِ هاتفها بملل وتسرح في خالد ..
وليد بخبث:امم .اومال انتي سرحانه فِ ايه بقى!
فاقت من شرودها بإنتباه واردفت بإرتباك..
ها ! لا هكون سرحانه فِ مين يعني! عادي يعني ..
وليد:اممم..كنت حابب اقولك ان خطوبتك الاسبوع الجاي..
نظرت له حنان بفرحه وزغرطت بسعاده أم..
حبيبه بإستغراب:بسرعه كده!
وليد بخبث:تحبِ نخليها الشهر الجاي لو تحبِ!
حبيبه بسرعه:لا لا حلو اسبوع
نظر لها بضحك ..
تداركت نفسها واردفت بإرتباك..
اا..اقصد يعني عشان اا..نخلص يعني..
وليد بضحك:طيب يا اختي..
ركضت إلى غرفتها بسرعه هروبًا من ذلك الموقف المحرج..كان قلبهَ يرقص من الفرحه ..نعم فأنها حبّت خالد ..صفقت بأيديها بصوتٍ منخفض بسعاده..
♡♡♡♡♡♡♡♡'
في غرفة ساميه..
رزان بضيق:مش ملاحظه ان جاسر بقى يقعد مع عشق كتير وبقى قريب منها..
ساميه ببرود:انا مالي! انا بقولك اعملي اللي اتفقنا عليه عشان نخلص وانتي اللي ساكته..اعملك ايه !
رزان بضيق:لاني واثقه إن مش هيدخل عليه اللي هعمله!
ساميه بغضب:طيب اعملك ايه مش فاهمه! اروح انا اعمل يعني ولا ايه! انجزي انتي احسن مَ البت التانيه تاخده منك!
نظرت لها بغضب وخرجت من الغرفة وصفعت الباب خلفها..
دخلت رزان غرفة سيلين بغضب ونظرت لِ عشق..
عشق بإستغراب:في ايه !
رزان بغل :ابعدي عن جاسر يابت انتي واتقِ شرِ انتِ فاهمه!
عشق بذهول:ابعد عنه ازاي يعني! انا ليا علاقه بيه اصلا!
رزان بصوتٍ عالِ:بلاش الشويتين دول ها..ملكيش دعوه بِ جاسر ياااعشق!!
جاسر من وراءها بغضب:رزان!
التفتت رزان اليهِ واردفت .
نعم ياجاسر!
جاسر:ايه اللي بتقوليه ده! انتي مين اصلا عشان تتكلمي كده ولا تدخلي فِ حياتي بالشكل ده!
رزان بغل:انت ليا انا وبس انت فاهم! ومش حتت بنت زي دي هتاخدك مني انت فاهم!
كاد أن يرد عليها ولكن عشق ردت بغضب..
في ايه ! انتي مالك بيا اصلا انا قربت منك ولا منه ولا دوست ليكي على طرف ! مَ تخليكي فِ نفسك وانا فِ نفسي انا ولا قربت منه ولا جيت ناحيته اصلا..انا سكت ليكي مره مش هسكت التانيه..احترمي نفسك انتِ فاهمه!
رزان بغضب:انتي نسيتي نفسك يابت انتي! انتي مجرد مربيه هنا ملكيش دعوه بأي حد هنا !
جاسر ببرود:لا ليها ! لانها هتبقى مراتي.
نظروا إليه كل من رزان وعِشق بصدمه !!
رزان بصدمه:ا انت بتقول اييه! مين دي اللي مراتك!
انت بتاعي اناا..مهما حصل بتااعي!
نظرت له عشق بصدمه ولم تجد رد !
جاسر ببرود :انا مش بتاع حد يارزان ومتنسيش نفسك!
عشق بصدمه:ا انت بتقول ايه.!!
نظر لها مستغلاً انصدام رزان وهمس لها..
هفهمك بس مش دلوقتي ..
دخلت سيلين من الباب تنظر لهم بتعجب
انتبهوا إلى وجودها ..
جاسر بإستغراب:انتِ كنتي فين يسيلي!
سيلين :كنت في الحمام..
لم تستطع رزان تحمل اي كلمه وركضت إلى غرفة ساميه..
نظر جاسر لِ عشق واردف..
ينفع تسيبي سيلين نص ساعه بس وتنزلي تحت اكلمك؟!
نظرت له بضيق من حديثه و اومأت..
نزّل إلى تحت ونزلت عشق لسيلين بإبتسامه مصطنعه..
سيلي حبيبتي اقعدي هنا خلصي واجبك وانا شويه وجايه..
سيلين بتذمر:رايحه فين!
عِشق بإنجاز:هعمل حاجه اشربها حبيبتي.
اومأت لها ونظرت إلى كِتابها..
نزلت إلى تحت وجدتهُ يقف بشموخ..
عشق بغضب:ايه اللي قولته فوق ده! ومين اللي هتبقى مراتك ! انت بتقول كلام وخلاص .انت فاكر نفسك مين نفسي اعرف! انت غرورك ده مزيف انت لازم تفوق من دور الرئيس اللي بيأمر الكل ده!
جاسر ببرود:خلصتِ؟
عشق بغيظ:بجد بجد انا مش عارفه اقول ايه!
جاسر بإبتسامه:متقوليش ..بسيطه!
نظرت له بغيظ اكبر ..
جاسر:احم..ممكن طلب؟
عشق بغيظ:نعم؟
جاسر بإبتسامه:حبيني..!
عشق بصدمه:هو انا جايه هنا اتصدم! احب مين انت اهبل!
جاسر بضيق:مش معنى اني ساكت ليكي انك تتمادي!
تابع ببساطه:انا مش طالب حاجه كبيره يعني! حبيني عادي يعني
عشق:حبيني عادي يعني! بشتري كيس جوافه انا !
هو ايه اللي احبك..اعرفك منين انا عشان احبك!
جاسر:افهمي..انا هتجوزك عشان اخلص من اللازقه اللي فوق دي وكمان عشان سيلين تحس ان ليها ام..
عشق :انت بجد ايه البساطه دي! انت شايف ان ده عادي! هو ايه اللي اتجوزك عشان نخلص من اللازقه! وبعد م تخلص من اللازقه! هتطلقني! وابقى مطلقه ..صح كده!
جاسر بخبث:وانتِ وشطارتك بقى ..حببيني فيكِ عشان منطلقش..
عشق بغيظ:لا بجد! قد ايه انتَ مُضحي!
جاسر بضحك:شوفتي!
نظرت إلى ضحكته ولم تجب.
جاسر بخبث:حلوه ضحكتي مش كده!
فاقت من شرودها ونظرت له..
ها ! لا مش حلوه..
جاسر بإبتسامه:ماشي هعديها..ها موافقه؟
عشق :لا ..
جاسر بإبتسامه :موافقه ياعشق!
عشق في نفسها:عليه واحده عشق تدوب الواحد بجد!
عشق بهدوء:لا قولت..
جاسر بإبتسامه:تمام يبقى اتفقنا..كتب الكتاب الاسبوع الجاي.
عشق بصدمه:انت بتعمل ايه انت وبتقول ايه!
نظر لها وغادر من امامها ببرود..
عشق بصدمه:احيه! ايه اللي بيحصل ده!
♡♡♡♡♡♡♡♡'
في غرفة ساميه..
رزان بغل:اااه ياحرقة قلبي اااه..
ساميه بضحك:مالك بتولولي كده ليه!
رزان بغضب:شششش خاالص ..بقى انا يسيبني ويروح يبص لِ حتت بنت من الشارع! اااه مش قاادره ..
ساميه بلا مبالاه:انا مالي ..قولتلك نفزِ وانتي منفزتيش اعملك ايه!
نظرت لها بغضب واردفت..
مش عايز يتجوزها! اتجوزها ياجاسر بس والله لَ خلي حياتكوا جحيم..!

يتبع الفصل  الثامن عشر اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent