رواية نور الجاسم الجزء الثالث 3 البارت الثامن عشر 18 بقلم نيللي ياسر
رواية نور الجاسم الجزء الثالث الفصل الثامن عشر 18
كنز: لا انا اقصد بتاعت بابي اد..
" مكملوش كلامهم علشان لقو فاطمه ام مالك واقفه قدامهم وجمبها واحده شايله ليها شنطه سفر"
مالك وقف: ايه ده..انتي جيتي امتي يا امي مش قولتي هتقعدي يومين؟!.
فاطمه بصرامه: ما انت لو بترد علي مكالماتي كنت عرفت اني لقيت كل حاجه تمام وقررت ارجع النهارده..
مالك: طب مروحتيش علي القصر لايه..
فاطمه: انا عارفه انك بتقضي وقتك هنا في الشقه دي وكنت هطلع بس لقيتك قاعد انتي والانسه كنز هنا..
" هي شافتهم علشان الكافيه قدام العماره"
كنز: احم... حمدالله على السلامه يا طنط..
فاطمه بابتسامة مصطنعه: الله يسلمك..بس يا حبيبتي احب اعرفك أن والدك مش حابب انك تبقي مع مالك ف مش عايزين مشاكل..
كنز بكسوف: ا..انا بس كنت..
مالك بصرامه: امي!! مفيش حد هيمنع خطيبتي أنها تشوفني وقت ما تحب..يلا يا كنز..احمد ( الجارد) طلع ماما الشقه واطمن أنها بخير..
" فاطمه مصدومه جداً ومالك شد كنز ومش بيها والشوارع كانت فاضيه لأن الدنيا ليل وفضلو يتمشو لغايه ما يلاقو تاكسي"
كنز وهي بتجري: أجري بسرعه هتتغرق...
مالك شدها و وقفت قدامه وهو بيضحك: طب افرضي اتصورتي دلوقتي يقولو علينا ايه..
كنز: انت خطيبي..
مالك: خطيبك؟!!.
كنز: اه الصحافه فاهمه كده..
مالك بيقرب: طب ما تفهميني انت انا ابقي ايه؟!..
كنز وهي بتبعد وصوتها عالي: تااااكسي..
" كنز جريت ركبت وهو ركب جمبها علشان يوصلها"
...
" ليلي قاعده علي الكنبه الكبيره اللي قدام الشاشه والكنبه كبيره جدا وهي لابسه سلوبته شتوي وحاطه الطقيه بتاعتها علشان شعرها وبتتفرج علي كرتون وعلي مسافه بعيده قاعد ادم"..
ادم: طب قربي يا لولي هو انا هاكلك..
ليلي وهي بتاكل فشار: لا مينفعش..
ادم: يا بنتي ده احنا فرحنا بعد يومين..
ليلي: افرض انت مت قبل الفرح اعمل ايه انا..
ادم: يا ساتر يا رب ايه الفال ده يا بت انتي..
ليلي: ههههه..خلاص بعد الشر عليك يا دومي.
ادم وهو بيشد الرموت: طب هاتي بقي والله لقلب.
ليلي: لا لا..عايزه اشوف كورتي البعبع هيعمل ايه..
ادم: يا صبر أيوب..
" ادم قلب وجاب اخبار وليلي مبوزه بس بمجرد ما سمعت الخبر ركزت جامد"
الخبر بيقول: وطبعاً كلنا سعداء بخطوبه ابن الدكتور ورجل الأعمال جاسم الوردي وبتمني ليهم السعاده ومبروك يا سندريلا!!!.
ادم وهو بيقوم: اتخطبت من غير ما اعرف... لا كده كتير يا جاسم!!.
..
نوح: يا جماعه اصبرو لما كنز تيجي..
جاسم: يا ابني انا ورايا شغل فوق متعلنيش..
عمر بضحك: فوق فين لا مؤاخذه!!!.
جاسم وهو بيحدف عليه مخده: يا بن ال**
نور: روح مامي انت مجمعنا لايه كده..
نوح: بصي يا مامي مش احنا اي موضوع بنتناقش فيه كلنا انا خدت قرار ومفيهوش مناقشه بس لازم تعرفوه وانا مستني كنز تيجي وتاليا تنزل من الاوضه...يلا يا تاليا..
( تاليا وهي بترفع دماغها من علي المكتب اللي في اوضتها وفيه بودره وبتمسح البدره من علي مناخيرها).
تاليا: حاضر ثواني ونازله..
..
" السواق وصلهم لغايه باب الكمبوند ومالك حاسب ونزلو"
مالك: خلي بالك من نفسك..وانتي رايحه الصبح اتصلي بيا ونروح الجمعيه دي سوا..
كنز: اوكي باي.
مالك بابتسامة: باي..
كنز قدام الڤيلا: هاي يا جمال ( الجارد) هما وصلو من بدري صح..
جمال: ايوه يا كنز هانم اتفضلي..
جمال في اللاسيلكي: افتح البوابه يا ابني انسه كنز وصلت..
" البوابه الكمبيوتر اتفتحت وكنز دخلت وهي بتغني"
كنز بصوت جميل وهادئ:والحلم اللي في عيوني مكملااااه؛ يا سلام لو كل عاشق عاش غرامنا وشاف غونانا يا سلااام ده احنا إلى يخلصنا الكلاااام...ترررن تررن افتحو يا اللي جوه..
" جاسم فتح الباب ودخل من غير ما يكلمها"
كنز بتكشيره: ايه ده انت مقموص..
جاسم: هششش..متكلميش معايا يا بتاعه انتي..
كنز وهي بتبوسه: روحقلبي غيران اني اتخطبت..
جاسم وهو بيزقها بهزار: غيران؟!! لايه وانا بنت خالتك..وبعدين انتي مش مخطوبه دي لعبه فاهمه..
كنز: يا جاسم اسمعني..
تاليا وهي بتنكش شعرها: ايه ده انتو بتتخانقو..
كنز: تاليا انتي تحت عينك اسود جدا.
تاليا: عادي من السهر..
نوح بصوت عالي: ممكن تقعدو بقي..نادر تعالي يلا..
نادر بيشرب قهوه: يا ابني انا مش من العيله..
شادي: لا طبعا احنا اللي بيقعد عندنا اكتر من اسبوع يبقي من العيله ده انتي قانون جاسم..
نادر: وادي قعده اتفضل يا سيدي عايز ايه..
" نوح خد نفس وكله قعد منتظره يتكلم "
نوح: انا قررت اتجوز روح..
" صمت لمده خمس ثواني وبعد كده ضحك هستيري من الكل كله بيضحك وجاسم مش عارف ياخد نفسه من الضحك وروح ونوح بيبصو لبعض ومش فاهمين ايه يضحك..
..
ليلي: يوووه يا ادم طب استني..
ادم وهو بياخد المفاتيح: انا مش رايح اتخانق انا عايز افهم باي يا ليلي..
ليلي بدون أمل: باي..
....
نوح:ب ممكن كفايه...يوووه انا هروح افتح الباب..بطلو ضحك بقي..انتو عيله تافهه والمصحف..
ادم: هاي يا نوح..
نوح: ايه يا ادم تعالي شوف الهم اللي انا فيه..
ادم: هما واخدين حاجه..بيضحكو كده لايه..
نوح: علشان بقول عايز اتجوز..
ادم: ههههههههه.
نوح وهو داخل: لا انتو مجانين بجد..
جاسم خد نفس: مش بزمتك حاجه تضحك..
ادم بغضب: اسكت انت خالص ممكن افهم كنز اتخطبت ازاي؟!.
نور: دي مش خطوبه دي لعبه كده..
ادم: والله..لعبه..
جاسم: يا عم اهدي كده وانا هحكيلك..
" بعد ما حكو كل حاجه"
ادم بجمود: يعني كل ده يحصل وانا هنا ايه مش ابوها..
جاسم بتمالك: لا طبعاً أنا ابوها بس مكنش فيه حل..
ادم بصوت عالي: انت كل حاجه تخصها تتصرف فيها انا ايه يا أخي!!
جاسم بصوت اعلي: ايوه علشان انا ليا الحق في تصرفاتها علشان هي عاشت معايا اكتر ما عاشت معاك..
ادم بغضب: كنز لمي هدومك..
جاسم: مش هتروح معاك انت فاهم..
ادم: كنز يا تيجي معايا يا تفضلي بقيت عمرك معاه..
كنز بتوتر: ااا..انا مش هقدر دول عيلتي وانت اهم واحد في العيله دي علشان انت ابويا ولو بعدتني عنهم يبقي بتبعدني عنك..
ادم بصدمه: تمام سلام يا كنز..
" ادم مشي وهي بتجري وراه وخرج من الكمبوند وبقي علي الطريق وهي بتجري وراه وفجأة"
ادم: كنزززززز حاسبي!!!.
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية نور الجاسم الجزء الثالث" اضغط على أسم الرواية