رواية نور الجاسم الجزء الثالث 3 البارت التاسع عشر 19 بقلم نيللي ياسر
رواية نور الجاسم الجزء الثالث الفصل التاسع عشر 19
لا لا شايفك ياللي بتشتم علي فكره انا لما بنزل يوم اه ويوم لا ده علشان اطلع بارت جامد جموده..
..
ادم: كنزززز حاااسبي!!.
كنز بصراخ: باااااابي!!!.
" جاسم جه من وراها وشاف ادم واقع علي الارض ودماغه بتجيب دم وكنز واقعه جمبه وبتصرخ وتعيط جري هو و شادي دخلو ادم بسرعه علي العربيه علشان يودوه مستشفى"
...
مالك وهو قدام العماره:احمد..امي فوقي..
احمد: لا يا فندم بعد لما حضرتك مشيت روحت القصر.
مالك: طيب روح انتي.
" مالك طلع فونه واتصل برقم "
صوت انوثي: هاي يا مالك.. اخيرا فكرت تسأل..
مالك: المخدرات وصلت للسنيوره؟!.
" ايوه هي چيچي صاحبه تاليا نفخت دخان السيجارة وهي بتقول"
چيچي: طبعاً يا باشا..وهما اسبوعين والبت هتعمل اي حاجه علشان تاخد كيفها..
مالك: اشطا يا چيچي ابقي عدي عليا بقي..
چيچي بفرحه: عيوني يا باشا!!.
" مالك قفل معاها وابتسم بشر وافتكر كلام كنز"
Flash back..
كنز في العربيه: واللي لابسه اسود ومكشره دي تاليا بنت جسومي اختي يعني..
Back..
..
" قدام العنايه المركزه وقفين كلهم ومستنين الدكتور وأخير خرج وهو بيقلع الكمامه"
جاسم: ها يا دكتور ايه الاخبار..
الدكتور: الحمدلله مفيش كسور أو اصابات جامده هو بس دماغه اتفتحت ونزف دم كتير ومحتاجين دم..
جاسم: طب شوف مين نفس الفصيلة وخد دم منه أو شوف في بنك الدم..
الدكتور: ايوه يا فندم انا فعلاً هشوف في بنك الدم..
..
ليلي: يا ربي..لا والموبايل مقفول والباقي مش بيردو..
..
ملك: أهدي يا جاسم خير أن شاء الله..
شادي فونه بيرن: ملك هروح ارد علي الفون و جي..
ملك: اوكي..
شادي بعيد: الو...عايزه ايه..
___.
شادي بغضب: قولت لا غوري بقي..
" شادي شاف الدكتور جه"
شادي: اقفلي..
" شادي راح وقف معاهم"
الدكتور: للأسف فصيله دمه مش موجوده ف هضطر اشوف حضراتكم..
جاسم: تمام ابدأ معايا أنا..
" جاسم راح مع الدكتور اوضه التحاليل وسحبو دم قليل علشان يشوفو في تطابق أو لا"
الدكتور بفرحه: طب مش حضرتك تقول إنه اخوك من بدري..
جاسم بصدمه: اخوياااا!!!
..
كنز ببكاء: الو يا مالك...لا انا في المستشفى..
مالك بخضه: مستشفى..لايه انتي كويسه..
كنز بعياط: بابي عمل حادثه..كان..ف..في.. عربيه..هتخبطني..وهو زقني و..وبع..
مالك: مستشفي ايه انا هاجي بسرعه..
كنز: لا مينفعش..ممنوع حد يدخل المستشفى علشات الصحافه...
مالك: بقولك هاتي العنوان..انا هتصرف.
كنز بتعب: ارجوك.. مينفعش انا هبقي...بابي..
مالك: الو..كنز..الو.
" كنز شافت ادم خارج علي سرير متحرك هيودوه الاوضه العاديه وجاسم وراه "
الدكتور: الحمدلله هو نص ساعه وهيفوق وان شاء الله ممكن يروح معاكم بكره.
جاسم: شكراً يا دكتور علي تعبك..
الدكتور: العفو ده شغلي عن أذنكم.
عمرو: جاسم خد اشرب عصير علشان تعوض الدم اللي خدوه.
جاسم: انت لسه هنا يا ابني..يلا خد شادي وروح انت ومراتك وابنك..انا مش فاهم هي رحله ازاي كلكو تيجو..
شادي: يا جاسم احنا عيله واحده مينفعش نسيبك لوحدك.
جاسم: بس خلاص هو الحمدلله بقي كويس روحو انتو بقي .
ملك: طب يلا يا نور..
" جاسم بحركه عفويه شد نور ورا ضهره"
جاسم: لا..لا..نور هتفضل معايا..
كنز: انا هفضل هنا جمب بابي.
جاسم: ماشي يا كنز..يلا مع السلامه خلو بالكم من نفسكم.
" كلهم روحو وجاسم خد اوضه لكنز واوضه ليه هو نور"
جاسم: عايزه تسألي علي حاجه صح..
نور بفضول: اه..هو انت لايه خلتني معاك؟!.
جاسم بحنيه: بقيت بخاف عليكي يا نور..من ساعت اليوم الزفت اللي بعدتي عني فيه وانا مش قادر ابعد..حاسس..حاسس اني لو سيبتك هتبعدي..وانا مش عايزك تبعدي!!.
...
نادر: ايه ده تاليا..هو انتي مروحتيش معاهم؟!.
تاليا وهي بتشرب ريدبول: اممم..وانت مروحتش لايه..
نادر: يعني محبتش اروح هناك..علشان انا مش من العيله وكده.
تاليا بتبصله: عندك حق.
نادر: وانتي بقي مروحتش لايه؟!.
تاليا: عادي..مش حابه..اروح..
نادر: انتي بارده جداً.
تاليا بضحك: جداً جداً كمان..
" نادر ركز في ملامحها شويه وهي لاحظت ونزلت الفون من ايديها وبصتله"
تاليا: انا عارفه اني حلوه بس مش للدرجه دي.
نادر بتدقيق: انتي بتشربي مخدرات؟!.
...
" كنز حطت الفون وكانت هتنام لقت فونها بيرن"
كنز: الو يا مالك..
مالك: بتقفلي في وشي يا مدلعه.
كنز: هههه..معلشي بس الدكتور كان خرج و..
مالك: طب انزلي..
كنز برفعه حاجب: نعم.
مالك: مش عيب عليكي تسيبي خطيبك واقف لوحده في الشارع تحت اوضتك..
" كنز شدت البطانيه وجريت بصت وكان واقف ساند علي العربيه وغمزلها"
كنز: بتهزر..انت ايه اللي جابك؟!.
مالك: يعني قولت اطمن علي حمايا..
كنز: طب وعرفت المكان ازاي؟!.
مالك: لما اتصلت بيكي عرفت من اللوكيشن بس بطريقتي.
كنز بضحك: باين عليك هكر جامد!..
مالك: جداً..طب بصي بقي من الواضح كده اني مش هعرف اطلع.
كنز: اكيد..
مالك: حيث كده يبقي انتي تنزلي أو هفضل واقف كده طول الليل وشيلي ذنبي بقي..
كنز: يا ابني مش هعرف انزل..لو بأيدي هنزل بس مش هينفع اسيب بابي لوحده..
مالك: عندك حق يبقي انا هفضل واقف كده..باي..
كنز: لا..الو..هوووف مجنون!!.
...
" كلهم نامو و كنز نامت جمب الشباك علي الكنبه لأنها كانت كل شويه تبص علي مالك وغصب عنها نامت وهو نام في العربيه لاكن جاسم مشفش النوم كان واخد نور في حضنه وساكت وبيفكر في كلام الدكتور لغايه لما النهار طلع وليلي عرفت من ملك بس شادي وعمر منعوها تروح بليل علشان مش هتدخل من الأمن وكمان هو نايم ف باتت معاهم والصبح وصلت المستشفى"
...
نور بنوم: جاسم..انت رايح فين؟!.
جاسم باس دماغها: حبيبتي انا رايح اجيب فطار بس وهطمن علي كنز..واجي ..يلا قومي اغسلي وشك علشان نروح نشوف ادم..
نور: حاضر..
" جاسم ابتسم وهو بيبص لوشها بعد كده خرج بس وهو خارج وحاطط ايده علي عينه علشان وجعاه لانه منامش سمع صوت وراه..صوت واحده ست".
# انا لقيت شادي بطل ينفذ طلباتي..قولت اجي انا اتكلم معاك...
...
" تلفون تاليا رن وكان منبه واول ما صحيت لقت نادر في وشها"
تاليا بانفعال: انت ازاي تدخل هنا..انت..
نادر بغضب: امبارح اتهربتي من سؤالي لما اهلك جم من المستشفى..لا كن النهارده بقي تسمي ده ايه..
" تاليا بصت في ايده وشافت علبه السجاير بتاعتها اللي مفيهاش سجاير عاديه فيها مخدرات بصت بصدمه وسكتت"
نادر: اتكلمي بتوعك دول..انتي بتشربي..صح..انتي بتشربي
..ررررردي عليا..
تاليا بصراخ: ايوه بتوعي!!!.
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية نور الجاسم الجزء الثالث" اضغط على أسم الرواية