Ads by Google X

رواية أحببت غروره الفصل التاسع عشر 19 بقلم نور عبد القادر

الصفحة الرئيسية

   رواية أحببت غروره الفصل التاسع عشر بقلم نور عبد القادر


رواية أحببت غروره الفصل التاسع عشر 

في الصباح..
كادت أن تنزل من على سِلم بيتِهاَ ولكن اوقفها شخص..
عِشق بإستغراب:في حاجه!
مازن بخبث:لا مفيش حاجه يحلوه ..بس مين اللي كنتِ جايه معاه بليل ده!
عشق بضيق:وانت مالك!
مازن بمكر:لا ازاي! انا بصفتي خطيبك لازم اخد بالي من تحركاتك .
عشق بغضب:مين اللي خطيبي معلش! انت ملكش دعوه بيا اصلا واتفضل اوعى من قدامي..
مازن ببرود:هتبقي خطيبتي ياعشق مهما حصل وافتكري ده كويس..
نظرت له بعدم اطمئنان ونزلت من على الدرج بخوف مختبئ تحت نظراتهُ الخبيثه..
وصلت عِشق إلى الحضانه واتجهت إلى حبيبه..
حبيبه بإستغراب:مالك وشك مخطوف كده ليه؟
عِشق بدموع:مازن!
حبيبه بقرف:ماله الزفت..؟
عشق:ملاحقني فِ كل حتة و بيقول اني هبقى خطيبته مهما حصل وسألني عن جاسر..
حبيبه بإنتباه:جاسر ايه! ايه جاب سيرة جاسر!؟
عشق بإرتباك:اا..اصل ..اا..
حبيبه بضحك:لا مش وقت اصل وبتاع..احكي اللي حصل بالتفصيل ياعشق..
نظرت لها وتنهدت وبدأت في قص كل ما حدث..
حبيبه بذهول:اووهه..جاسر طلب ايدك! العب يعم..
عشق بغيظ:العب ايه! عايز يتجوزني عشان يخلص من اللازقه اللي اسمها رزان مش اكتر..
حبيبه بغمزه:تؤ..لو مكنش بيحبك مكنش طلب ايدك..وإلا كان جاب اي واحده واتجوزها عشان يخلص منها إنما هو اختارك انتي ياعشق..
عشق بتفكير:تفتكري!
اومأت بإيجاب واردفت..
طبعا يبنتي ..ثقِ في كلامي بس وانتي هتكسبي..
عشق بضحك:يااخووفي!
قطع حديثهم وصول مشرفة..
المشرفة بجديه:في اجتماع دلوقتي مع المديره ياريت تتفضلوا..
اومأ كل من حبيبه وعشق وساروا وراءها بهدوء..
♡__________________________________♡
في شركة جاسر..
دخل خالد مكتب جاسر بعنف واردف بغضب..
اقدر افهم يعني ايه عايز تتجوزها عشان رزان! انت عايز تلعب بالبنت! واشمعنا دي مَ كنت اختارت اي بنت تانيه !
نظر له في ذهول من حديثهُ واردف..
في ايه! اهدى شويه..
خالد بنرفزه:ايه الهدوء اللي انت فيه ده نفسي اعرف!
يعني انا لو بدالك واختارت عِشق عشان اخلص من واحده كنت هتسكت!
جاسر بغيرة وغضب:متقولش اسمها ها..
اتسعت ابتسامة خالد واردف بخبث .
اشمعنا بقى! بتغير؟
جاسر ببرود:لا عشان هتكون مراتي وانا مقبلش حد يقول اسمها على لسانه فاهم!
خالد بغيظ:نفسي مره تفرحني وتكمل حاجه صح..
جاسر بضحك:هيحصل متخافش..اوعى تنسى اني اول مره احب بعد فترة ولسه انا مش واثق فيها اصلا..فَ اما اتجوزها هشوف ربنا عايز ايه..
خالد بتساؤل:اه صح هيا وافقت؟
جاسر بتفكير:هيا مش موافقه اكيد بسبب انِ قولتلها ان الجواز هيبقى عشان هدف معين..بس انا حاسس إنها مشدوده لياا ف حابة حابة هتوافق..
خالد بتنهيده:ربنا يقدم اللي في الخير ..
تابع بغيظ:ويهديك يارب..
جاسر بإستفزاز:يارب..
______________________
في الحضانه..
خرجَ كل من حبيبه وعشق من مكتب المديره بعد انتهاء الاجتماع واردفت حبيبه..
بس انتي حاسه بِ ايه ناحية الموضوع؟ يعني مرتاحه؟مش مرتاحه؟ يعني حاسه بِ ايه؟
عشق بتفكير:بصي هو معرفش بس حاسه اني مشدوده ليه ومش حاسه بخوف يعني امبارح اما ركبت معاه وطريقة كلامي معاه كنت مش حاسه بِ خوف فهماني؟
اومأت بإيجاب واردفت.
فهماكي طبعا..يعني انهارده اما تروحي الفيلا ويسألك هتوافقي؟
عشق بتنهيده:مش عارفه ..اللي هحسه ساعتها هقوله وانتي عرفاني تلقائيه يعني اللي في قلبي على لساني علطول..
ضحكت على حديثها..
♡_________________________♡
في الفيلا..
ساميه بتساؤل:بس انتِ ناويه تعملي اللي في دماغك ده امتى؟
رزان بتفكير:اما يتجوزها ساعتها هشوف المعاد المناسب..عشان لازم تتم وهما دايبين في بعض..
ساميه بسخريه:ولو مدابوش يفالحه..
رزان بضحكه سخرية:هه! اسمعي كلامي هيدوبوا في بعض ..انا عارفه النوع ده كويس..
تابعت بحقد:هخليها متعمّرش هِنا نهائي ..عشان يبقى يسيبني ويختار واحده جايه من الشارع..
نظرت لها ساميه بسخريه واردفت في نفسِها..
هتتجنن الهبله كل اللي هاممها الحب وناسية اهم حاجه وهِيا الفلوس..
كانَ يسمعهم احد بإنصات شديد ويردف في نفسهُ..
عقارب والله..
قطع حديثهم طرق على الباب.
رزان بسخريه:اهي جت البرنسيسه..
تابعت بصوتٍ عالِ :نعمة!
جاءت تنظر لها بإبتسامه مصطنعه وفتحت الباب..
نعمة بإبتسامه:اتفضلي يحبيبتي..
عشق بهدوء:داده ازيك؟وحشاني والله..
نعمة بضحكه جميله:وانتِ اكتر يحبيبتي ..
رزان بسخريه وهيا تبرد اظافرها:هنبتدي كُهن بقى..
نظرت لها عشق ونعمة واردفت نعمة لِ عشق بصوتٍ منخفض..
سيبك منها هيا بتحقد من الناس القمر اللي زيك..
نظرت لها بإبتسامه وسعاده واومأت لها وطلعت إلى غرفة سيلين..
نظرت رزان إلى نعمه بسخريه من حديثها لِ عشق وابتسمت بخبث..
♡_______________________________♡
وصل جاسر الي الفيلا في نفس معاد رحيل عِشق..
وجدها كالعادة تنزل من على الدرج بهدوء وهِيا تحمل اشياءها..
جاسر بإبتسامه:عامله ايه؟
تنهدت عشق بهدوء:الحمدلله..
جاسر بتساؤل:فكرتِ؟
عِشق بغباء:فكرت في ايه؟
جاسر بغيظ:في جوازنا ياعِشق..
ركزت عِشق في كلمة 'جوازنا' وتنهدت ..
اممم فكرت..انا اا..اناا..
جاسر بغيظ:يلا يبنتي انتي بتقري كتاب!
عشق بضيق:على فكره ده قرار لازم فيه تفكير.!
جاسر بِ مهاوده:طيب ايه قرارك؟
نطقت عِشق بإرتياح في قلبِها:م..موافقه .
نظر لها وابتسم بإرتياح:هاااه..اخيرًا سمّو الأميره وافقت يجدعان..
عشق بهمس:نينينيني..
جاسر بخبث:بتقولي حاجه؟
عشق بإنتباه:ها..ولا حاجه لا..
جاسر بإبتسامه:طيب يلا عشان اوصلك..وكمان عايزه اتعرف على عيلتك..
عشق بهدوء:عندي اختي الكبيره جميلة ومامتي وبابايا متوفيين..
اومأ لها :طيب..يلا عشان اوصلك..
اومأت له وركبت السياره وبدأ في تشغيلها ..
بعد فترة..
وصلوا إلى بيتها ونزلوا من السياره متجهين إلى بيت عِشق..
نظر لهم مازن بغضب و...

يتبع الفصل العشرون  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent