رواية جنان في بيت صعيدي الفصل التاسع عشر بقلم أسماء حبيب
رواية جنان في بيت صعيدي الفصل التاسع عشر
جنان وبتمسك السكينه وبتقلب فيها،،، لا بس حلوه اتركي اثر في وشه هههه منصور هيبقه وشو شوارع منصور صرصيروا هيبقي شوارع يا جدع ههههههه.
زين،،، علي فكره لو مشيتي وري بنت خالتلك دا منصور هيطلقك رسمي زهره شديده يا جنان وافكرها تخلي ابليس يخلعلها القبعه بتحيه البت دي مصيبه علي بلد امشي مع منصور بالزوق منصور بيحبك.
جنان،،، بغض النظر عن كلامك لزهره ولو كانت سمعتك كانت عملتك رغيف حووشه هوهو بس فعلا كلامك مظبوط منصور عايز يتعامل بالزوق علي العموم هجرب مشي بالذوق كان بها منفعش معاه نخضعه بلاعتراف تحت تهديد السلاح.
~ في المدرسه بتاعت عمار...
نغم دخلت في ميعاد الحصه بس مكنش عمار موجود...
نغم في سرها،،،، شكلك مبتجيش بالزوووق يا عمار وعايزني ا....
الباب خبط.....
عمار،،، يا اهل الفصل افتحواا الـ The باب.
نغم بضحك وراحت تفتح الباب.
عمار بصدمه،،، اي ده انتي وصلتي الفصل ازااااي دنا كنت عامل كمين هناااا.
نغم بسخريه،،،، لبست طقيه ألاخفه.
عمار،،،، خلاص دخليني مش ذنبي ان جرس الفسحه رن وانا في لمؤخذه يعني هااا فهمه انتي صح.
نغم،،، طيب تدخل ( وبغضب فجأه) بسس متتكررش تاني.
عمار بغيظ وكان بيحاول يجمع جمله مفيده بلانجلش بس مش عارف،،،،، Whaaaat بتتكلمي معايه كداااااا؟!
يا سيخه Howww طوعك قلبك تزعقيلي؟!.
نغم بضحك،،، ودا بقي الي هو نص مشكل ولا شوق ولا تدوق.
عمار بضحك وبسند علي الدسك الي جمبه وهو واقف علي الباب ،،،، من ده علي ده يا مس هاااهاااهههه.
نغم بزعيق فجأه وبتخبط الدسك بالعصايه،،، انت هتصحبني اتعدللل ياض.
عمار بضيق،،، متزعقليش علشان انا روحي في النوز بتعتي.
نغم بجديه،،، ادخل وبلاش تفاااهااا..
عمار دخل وقعد بتنهيده وكانت نغم بتشرح وهو بيحاول يفهم.
نغم،،، ها فهمتم ألقاعده .
الطلاب هزو رسهم بـ نعم.
نغم بخبث،،، طيب حل المثال ده يا عمار كدا.
عمار بصدمه وبيشاور علي نفسه،،،،، انااااا.
نغم،،،،، ايوه، هو مش انت فهمت.
عمار وبيحاول يطلع نفسه من الزنقه الي هو فيها،،،، علي فكره يا مس انتي مستقصداني وانا لن اسكت ولا اي يا جماااعه.
نغم بضيق،،، اتعدل يا عمار وجاووب.
عمار برخامه،،، مش ليا نفس بصراحه.
نغم قربت بهدوء،،،، نعم قولت اي!
عمار،،،، الله سلااامه السمع يا م....
قطع كلامه ايد نغم وهي بتنزل علي وشه وبتضربه بالقلم وكان الكل في حاله صدمه في الفصل وعمار الي مش مستوعب اصلاً.
نغم بصوت مليان غضب،،،، لماااا تتتكلم معايه تتكلم بأحترام ولااا خلاص بقت سيبه.
طالب بغضب،،، علفكره يا مس دا مش اسلوب هو ده الي جايه تعلمهولنااا.
ذكي بضيق لجاره،،،، واحنا ميلزمناااش مدرسه زيييك علي فكره وهكلم المدير وانا والي في الفصل شهدين كمااام ولا اي يا جماعه.
الكل بهمجيه،،، اااه.
نغم خدت شنطتها بسرعه وطلعت وكانت مشيه في الممر وبتعيط وبتمسح دموعها بالمنديل وبتحاول تداريها ونزلت قعده تحت جمب شجره في ملعب المدريه ومقدرتش تستحمل ودنتها تعيط جامد....
نغم وبعد ما هديت نوعاً ما راحت مكتب المدير وخبتت.
المدير،،، اتفضل.
نغم بهدوء،،، اسفه لو ازعجت حضرتك.
المدير،،، لااا ابداً اتفضلي.
نغم وطلعت جواب استقاله كتبته بره،،، اتفضل يا فندم جواب استقالتي.
المدير بأستغراب شديد،،، لي بس يا استاذه نغم د...
نغم،،، اصل بصراحه مش قدره اكمل اعذرني عن اذنك.
نغم خرجت من غير ما تسمع ولا كلمه...
اخدت تكس ووصلت البيت وطلعت علي شقه في عماره فتحت الباب وولعت النور وترمت علي اقرب كرسي قد اي كان نفسها يكون ليها اب تتسند عليه ولا ام تحتويها بين ضلوعها مفيش معاها حد وحيده لا صديق ولا رفيق....
وكان مر بضع الوقت فجأه سمعت صوت تخبيط علي الباب...
نغم بأستغراب وبتمسح دموعها،،، يا تري مين!!!
نغم قامت وفتحت الباب وتفجأه بعمار ووراه طلاب الفصل وعملين غزو علي السلم.
عمار بابتسامه،،، ازيك يا مس ليكي وحشه والله اخبارك اي!
نغم بغيظ وقفلت الباب في وشهم.
ذكي بص لعمار،،، وبعدين يا نجم دي رزعت الباب في وشنااا.
عمار ببرود خبط تاني،،، ياااامس ممكن تفتحي نتفاااهم طيب وعلي فكره مفرود انا الي اكون مقمووص مش انتي انا الي زعتيني قلم ولا ظابط بخلي واحد يقر بجريمه قتل.
نغم........
عمار،،،، يوووه طيب افتحي والله كلنا اسفين ولا اي يااا خونه.
الكل،،، اسفييين يا مس
نغم.......
عمار،،، علي فكره انا نزلت للمدير وفهمته كل حاجه وطبعاً كنت هترفد بس الحمد الله القوم دخل فااتخض من الدخله وقلي اني اعتذرلك وترجعي، يااا مس ردي دا الحجه اطاااطااا معملش كدا في المزيع طيب اطلعي عبرينه ولو بفرده شبشب يا ستي سكان العماره مستحلفنلنا والله يلا بقي علشان البواب قال خمس دقايق ولو مش نزلنا هيجي ومعاه لفيفاً من البوابين في الحي وينفخونه..
نغم............
طالب بتنهيده،،، يب يلا بقي علشان فعلا هنتنفخ.
عمار بص للباب بيأس ونزل وكلهم مشيوا من العماره ونزلوا الشارع....
نغم من البلكونه بصوت عالي نوعاً ما،،،،، استنواا.
عمار من تحت بفرحه،،،،، واللللله وما ليكي عليا حلفان كنت عارف انك هتطلعي وتسمحينه.
نغم ببرود،،،، موفقه وبكره اجهذوا للاختبار وعليه اعمااال السنه.
ذكي،،،، طيب لي سده النفس دي يا مس طاااا.
عمار،،،، طيب الاسئله تبقي سهله طيب متنشفهاش علينا ربنا يسترك.
نغم،،، مااااشي هخبها في مستوي الطالي المتوسط.
عمار بزعيق،،، ليييي كدا هشيل انااا اعمال السنه هتيها ما دون الصفر علشان اجاااوب.
نغم،،، لو زاكرت هتحل وتقفل كمان ولامتحان هجيبه سهل.
الطلبه في الشارع قعده تصفر وفرحانين بقييي واتنين شالوا عمال من علي لارض وؤفعوه علي كتفهم وهو عامل نفسه برنس.
نغم ضحكت ودخلت شقتها وبعدين دخلت المطبخ تعمل كوبايه شاي، بس سنعت صوت الباب...
نغم هدت علي الشاي وطلعت وفتحت لقت عمار.
نغم بتنهيده،،، خير.
عمار وكان بتكلم بسرعه،،، والله والله والله انا اسف عارف ان مكنش يصح اني اتكلم كدا واعتبرك واحد صحبي.
نغم بتنح،،، نعم واحد صحبك.
عمار،، لااا والله مقصدش بس يعني اني ست جميله انا بقصد زي واحد صحبي راجل ست يعني حاجه زي الكده.
نغم،،، طيب امشي علشان بدئت اتعصب.
عمار،،، سامحتيني صح.
نغم،،، اه خلاص.
عمار ابتسم وجه ينزل نغم وقفته،،، استنه.
عمار وواقف علي السلم،،، نعم.
نغم،،، انا اسفه مكنش يصح اضربك برضوا.
عمار ابتسم ونزل،،، ماشي يا مس سلام.
نغم ابتسمت وقفلت الباب وبتسمت اوي...
نغم بخضه لنفسها،،،، اييي يا نغم نهارك ازرق في اي دااا طالب ايوه طااالب.
~ اما عند دنيا في المدرسه...
المدير بكلمها بضيق،، دووول اطفال يا استاذه مش مذنبه نصهم في الحصه.
دنيا بضيق زيه،،، اظن يا حضره جناب المدير دا شغلي وانا عرفه اظبتهم ازاااي ادام اهليهم مش عرفوا يربواا احنا نقوم بالمهمه دي وياريت تبقي تستأذن قبل ما تخش الفصل هي مش زريبه.
المدير بصدمه،،، انتيييي بتكلميني انااا كدا.
دنيا بغضب،،، ايوه هو انت مش بني ادم من سكان لارض ولااا جاي من علي كوكب اخر والمفروض اصلا انك تعمل كدا وتعلمنا كدا هما لاطفال باظه من شووويه.
المدير بغضب،،، بررره الفصل واستكلتك تكون عندي.
دنيا بغضب،،،، بره بره يكنش هتتردي من بيت العمده يلا بلا نيله صحيح خير تعمل شر تلقي وسععع كدا.
دنيا بعد ما لمت المدرسه علي المدير طبعاً هي تقدر تسكت بعد الشر....
دنيا خرجت ومشيه وعلي اخرها...
... فاروق وكان خارج من الصيداليه مع ولدته وهي كانت معديه في الشارع ووخده الطريق حلبه سباق وعلي اخرها.
هدي بسرعه،،،،، دنياااا يا بنتي.
دنيا وقفت وارحله،،، نعم يا طنط هدي.
هدي،،، مالك في اي.
دنيا،،، مالي انا هديه اهو دا حتي اطردت من المدرسه هو في حاااجه احلا من كدا.
فاروق بهدوء،،، اكيد علشان الي بتعمليه مع الاطفال.
دنيا بنبره ضيق،،،، لي كنت بقلعهم سلبوته وارميهم للكلاب ولا كنت بحميهم بميه نااار.
غاروق بضيق وجديه،،، اتكلمي عدل يا دنيااا.
دنيا،،، انااااا كدا عجبك عجبك بقي عن اذنك يا طنط هدي.
فاروق وقفها بجمله،،،، وانتييي عجبك شكلك وانتي علا فيها فتووه دا بدل ما تستحي.
دنيا لفتله وفعلياً الناس التفتت لصوتها لانه كان عالي نوعاً ما،،،، انااا فتوووه معاك حق وحده اتربت وبوووها ميت وعااايزه تعيش في الدنيااا دي دنيا مبترحمش دنياااا لو مش مسكت لجمهااا وعرفت تشدهااا هتوقعك وتبقي مذله ومداس للي رايح والي جاااي عشت كدا علشااان محدش يقدر يقف في وشي ويقولي كلمه وحده تقدر تهذني طعم الحرمااان من سند الاب وحششش كنت لما حد يزعقلي اجري وستخبه وراااه لاااااااكن مااات مات وسبني ( دنيا كانت بتعيط بحرقه) حسيت ان انا كنت مسنوده علي جبل لااكن اتهد اتهد بعد ماااكان شايل عني بلاااوي سوده بس كان بيقوولي يا بنتي اوعي تطاطي للدنيا خليكي راااجل ووجهي اي حد متخفيش لانك لو طاطيتي هيداس عليكي بأوسخ جذمه واناااا كدا يا فاروق محبش حد ابداً يجي عليا ولو حد فكككر بس هكله بسناااني وانا بقي بقولك اهو الجوازه دي مش هتنفع انت من طريق وانا من طريييق عن اذنك.
دنيا بتمشي بثبات وبتمسح دمعها ولا كأن حاجه حصلت...
هدي بصدمه وبتبص لأبنها بتوتر،،، فار....
فاروق بجديه،،، يلا يا أمي.
هدي بزعل شديد،،، يا ابني تلقيها بس اتكلمت كدا من تعبها والضغط الي كان عليها مش بتقولك انطردت.
فاروق،،، يلا يا أمي نروح ومش تشيلي هم انتي تعبانه.
~في الجامعه....
جهاد قعده قدام الكفيتريا و زهره بتجيب قهوه....
واحد معدي وبيعاكس،،، يا مسااء ألاناناس دا انتي في عيواني اغلي الناس.
زهره وكانت وري جهاد الي اتوترت منه،،، امسكي يا جهاد الشاي كدا..
وزهره شدته من هدومه وعنيكم متشوف إلي النور نزلت فيه ضرب،،،، ومااااله يا خووويه مساااء التأليه علي الي ناقص تربياااااااه مساااااء القلقاس علي الي هفتحله الراس مسااااااء المقرمشات علي الي هلبسه الكلبشات مساااء ال....
جهاد وبتبعدها والطلبه بنجدوا الشاب من تحت اديها،،، كفايه يا زهره كفااايه خلاص.
الشاب طلع يجري بسرعه او ما سابته،،،، اسسستنه يااااخرتين كنت عيزه اكمل مسااا عليك.
جهاد بضحك،،، اي ده دا انتي نفختيه ههههه.
زهره،،، شباب اخر زمن.
حسام جه عليهم بأستغراب،،، هو اي الخناقه الي كانت هنا.
زهره بابتسامه،،، لا يا حوسه ولا حاجه عركا بسيطا كنت بسلك سناني بيها كدا.
حسام،،، منا عارف مببقاش في خناقه ألي ومنخيرك محشوره فيها.
زهره بغيظ،،، اسكت الواد كان بعاكس جهاد يا عم وبصراحه دمي اتسلوق فنزلت عليه وفين يوجعك.
حسام بخنقه وغضب،،،،، مييين ال...
زهره قاطعته بسرعه وبتبصله بخبث،،، ما خلاص يا عم حوسه ما انا عملت الواجب معاه ( وراحت موقعه الشاي بقصد وبتمثل الصدمه) اووو ماي جااد الشاي وقع طيب هروح اجيب كوبايه ورجعه.
زهره مشيت وغمزت لحسام الي اتوتر.
جهاد بجديه،،، دكتور حسام كنت عيزاك في موضوع مهم.
حسام بسرعه،،، اتفضلي.
جهاد،،، هو انت فعلاً متقدملي.
حسام،،، ا اه بس والله هستناكي اما تخلص الجامعه ولو حبه تعملي ماجستير هبقي معاكي وهسعدك مش همنعك.
جهاد باحراج نوعاً ما،،، بس اشمعنا انا يعني اصل...
حسام بابتسامه،،، بصراحه انتي طيبه وجدعه اوي يعني حتي زهره حبتك بسرعه وكمان محترمه لبسك حتي اسلوبك محترم هو انا اتمني اي غير زوجه فيها المواصفات دي حتي بقي نوع نادر.
جهاد اتكسفت اوي ومش بصاله بس فجأه حسام وجهاد التفتوا لخناقه في الكفيتريه وزهره مسكه واحد وقعده تهذئه.
زهره بسخريه،،،، وانا ملي تدخل الحمام يا سااافل يا عديم الحساسيه ألهي تدخل الحمام ما تطلع منه أللهي يجيك أمساااك تدنك في الحمام يومين ما تطلع منه يا بعيد اللهي ما تلاقي ميا لا في شطااافه ولا في سيفون وتنزنق زنقه الكلااااب يا سااافل قال امسكيلي باب الحمام ناااس عندها اصرار تخش النار مكنش عند ابو لهب نفسه.
حسام بابتسامه،،، اختي زهره وهي زهره يخونه اي الرقه دي شفتي رقه زي كدا يا جهاد..
جهاد ضحكت عليهم...
زهره جت وقفت بعديها معاهم،،، ها يا جماعه اتأخرت عليكم.
جهاد بضحك،،، لا خالص ربنا يكون في عون الي هيتجوزك بصراحه دا هيطبق الشريعه ويتجوز عليكي علشان ينفد منك.
زهره بفخر،،، لا انا الي هيتجوزني مش هيحتاح مثني وثلاث ورباع دا انا عندي انفصام في الشخصيه وهجنن امه.
~عمار كان راجع علي البيت بس فاروق قاعد علي القهوه مستنيه....
عمار بابتسامه،،، فرفر علي القهوه لا يا جودعان ايش هذا والله اني اتخيل والله.
فاروق،،، تعاله يا عمار عايزك.
عمار،،، خير يارب هو الحكايه فيها دنيا طيب.
فاروق،،، اه.
عمار،،، حلو اوي تعلالي بكره علشان والله تعبان وكفايه مصايب حصلالي انهارده بكره اما افول بنزين.
فاروق،، اقعد.
عمار قعد،،، ها عايز اي بس بسرعه بالله علشان جعان اوي.
فاروق،،، بصراحه يا عمار كنت طالب ان....
نرجس بزعيق جامد من البلكونه،،، عمااااااار الحق اختك يا عمااار اطلب ألاسعاااف.
عمار طلع يجري برعب علي اخته وفاروق جري وراه و.....
~ اماا علي الكرنيش.....
منصور بتنهيده،،، ايوه وبعدين يعني في اوم الطلعه دي هندنا وقفين اكده وخلاص.
جنان،،، خلاص يا عم مش تتزرزر هتلي كوبايه حمص الشام.
منصور بشلل،، منتي لسه مخلصه اتنين دلوك.
جنان بتنهيده،،، واي يعني مش فهمه كنت ببلع بس روح هتلي يا اخي واحد كمان.
منصور بضيق،،، طيب.
جنان،،، يارب انا نسيت اعمل اي اتصل بزهره و...اي ده.( جنان شافت واحد بنشف لخطبته المنيكير).
الشاب،،، ثواني يا حببي هروح اجيب ايس كريم مش هتأخر.
الشاب مشي وجنان وقفت جمبها،،، الي قوليلي لو سمحتي.
البنت،،، نعم.
جنان،،،، هو انا اخلي جوزي يقولي بحبك ازاي اصله تنح مش زي ألاخ الي كان بيسبل ده اديني كلمتين ارشقهم في نفوخه الهي تنستري ويخليلك النحنوك ده يارب.
البت،،، علي فكره الحب مش بيجي بالكلام عادي هو شفني وقلي بحبك وخلاص مش خد مجهود.
جنان،،، يعني انا الي سقطه في لاختبار، احم خلاص شكراً.
جنان سابتها ووقفت تفكر تعمل اي.
منصور جه،،، خدي يااارب تكون اخر كوبااايه.
جنان مسكت الكوبايه،،، منصور هو انت يعني لي مش بتقولي كلام يفتح النفس لي كلامك كله حامض كدا.
منصور،،، وده كيف يعني.
جنان،،، لي مش تقولي مثلا شعر حتي احنا علي البحر يعني والجو ربيع والدنيا بديعه دا احمد شوقي امير الشعراء كان بكتب شعر هنا معلش نستأذنك وتتواضع وتدينا مقطع شعري وخليك امير الشعراء كدا.
منصور بفخر،،، دا اني بعرف اقول شعر حلو جوي.
جنان،، اطرب اذاني دا انا قرب أئشف يا منصور يلاا.
منصور،،، انتي كا اليل البهيم ك...
جنان،،، يا اخي سديت نفسي بهيم اي يا منصور هو انتي بتلقي شعر في الزريبه كنت الجموسه الي بتتغزل بيها جري اي يا منصووور..
منصور،،،، لا البهيم ده يعن...
جنان،،، دييي بقي مش فيها يعني دا انت مش امير الشعراء انت غفير الشعراء.
منصور،،، وه مش انتي الي عيزاني اقولك شعر.
جنان،،،، يا منصور هي لسه موصلتش يلهوي يا منصور دا انا شكلي هنفز كلاام زهره وروح فيك في دهيه، يااامنصور هتشل.
منصور،،، وه لي كدا بس.
جنان وبتفتح الشنطه وبدور علي السكينه،،، هي راحت فين اهييي اهييي.
منصور،،، بتعملي اي يا مجنووونه اعقلي يخربيت الجوميس.
جنان بتقرب ببطء،،، شوف انت لو مش اعترفت هقتلك وقتل نفسي وراااك وراك يا ابن حميده يااا فارسني.
منصور بشلل،،، اعترف بأي يا بت هو اني كنت قتلت حد من اهلك ايااك.
جنان بزعيق،،، استعبط استعبط يعني انت مش بتحبني يااابتاع فاااطمه.
منصور فجأه ضحك....
جنان،،، بتضحك علي ايييي ياااافااارسني.
منصور قرب منها ومسك السكينه،،، بقي انتي عمله الهوليله دي علشان اكده.
جنان بشلل،،، لا علشان رضا الوالدين.
منصور وباس راس جنان وشلها وبيلف بيها ،،،، اني بحبك والللله العظيم بحبك بحبااااااااك ياااااجنااان بحبك.
يتبع الفصل العشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية جنان في بيت صعيدي" اضغط على اسم الرواية