Ads by Google X

رواية أمل عشق الزين الفصل الأول 1 بقلم أمل السيد

الصفحة الرئيسية

   رواية أمل عشق الزين  الفصل الأول بقلم أمل السيد


رواية أمل عشق الزين  الفصل الأول

تشرق الشمس علي سماء مدينه كفر الشيخ في فيلا الجارحي
تبدو سيده تمشي برقه وتفتح الباب الغرفه
فتقول يلا اصح يا حبيبي تاخرت على الشغل كل ده نوم انا جئت امبارح عشان اتكلم معك.... بس ما لقتكش جئت متاخر يلا قوم عشان متتاخرش على الشغل
الشاب يقول: صباح الخير يا ماما ممكن ما تتكلمش في الموضوع ده تاني
فتقول صباح النور يا حبيب ماما حاضر مش هاتكلم في الموضوع ده تاني
الشاب: احبك وانتي قمر كده يا ليليان
ليليان: انت بتعاكس امك يا ولد
الشاب: وبوسها كمان لو تحبي 
ليليان: انا كده اخاف على نفسي 
الشاب: تخافي علي نفسك مني انا والله لا تجيبي بوسه 
ليليان: زين لما تتجوز ابوس مراتك براحتك كده علشان تاخرت على الشغل اما اروح اشوف اخوك الموكوس 
زين: ده انا هقطع من البوس 
ليليان: ههههههههههه مش لما تشوفها الاول وتجوزها ابقى اقول بعد كده 
زين : اكيد امها داعيه عليها اللي هتيجي في يدي 
ليليان: ماشي يا حبيبي ربنا يرزقك ببنت الحلال يا رب يلا خد شاور على ما اروح اصحى اخوك 
زين : ماشي يا ماما زين قام دخل الحمام ياخد شاور 
(زين ادهم ياسين الجارحي ⭐ عمره 29 سنه من اغنى اغنياء كفر الشيخ ومصر يمتلك ثروه كبيره جدا 
زين طويل وشعره اسود لون عينه رمادي دقن خفيفه وبيهتم بجسمه ورياضته جدا ناجح ف شغله الجميع بيعمله الف حساب ذكي جدا وقدر يكون امبراطوريه الجارحي من جهدة وتعبه زي اللي اخ اسم عمر وله اخت واحده اسمها فرح وزين يخاف عليهم جدا وطبعا ما بيحبش اذكر اسم ابوه في اي حاجه  )
تشرق الشمس على سماء  (الريف) ف بيت امل
تبدو بنت تفوق من النوم ف تقول
يا رب والواحد ما بيعرفش ينام في البيت ولا ايه
فتقول الام هو انتي ما بتشبعش نوم بالليل بتنامي بالنهار نامي يا اختي بالليل وكفايه سهر قومي بلا نيله  
الاب ينادي ويقول يا أمل
أمل : ف تقول نعم يا بابا انا جاي اهو 
الاب: خلصي لو عايزه تروح المدرسه عشان ما تتاخرش على المشوار اللي انا رايحه
أمل: حاضر يا بابا دقيقتين بس وهاجي 
فتقول الام: يا اختي خلصي هو انتي ريحه الديوان
أمل : فتقول يا رب خلصني من عيله دي على خير ده انا بس اصدق اطلع من البيت ده
انتهت امل من لبس المدرسه ونزلت عند بابا هتروح على مدرستها 
(امل محمد  ⭐ عمرها 19 سنه بتدرس في مدرسه الصنايع بنات كان نفسي تخشي ثانوي بس باباها اضغط عليها وخشيت صنائع علشان بيخاف عليها لون عينيها عسلي بس اللي يشوفه يقول رمادي شعرها اسمر في الشمس بيكون بني 
هي مش محجبه بس بتروح المدرسه بحجاب وبتعمل ريجيم على طول عشان جسمها يكون رياضي بتحلم تجوز واحد مثل الروايات )
فيلا زين الجارحي
في غرفه عمر
ليليان: يلا قوم يا موكوس عشان تنزل الشغل مع اخوك
عمر: اه في يا ماما سيبيني انام شويه لسه بدري
ليليان:انت عارف الساعه كم الساعه ثمانيه
عمر: وانا اعمل ايه يا ماما سيبيني ساعه وبعدين تعالى 
ليليان بنرفزه: انت لو ما قمتش  يا ابن الجزمه لكون شايلها من رجلي وحدفها في وشك
عمر بخوف: في ايه يا ست الكل انا باهزر  معكي ده انتي حتى مزه
زين :هههه ايوه كده اتعدل لحسن تعديلك هه
عمر: بقى كده يا زين بدل ما تقف مع اخوك وتقولها تسيبني انام شويه ده تعبان من الشغل  طول النهار 
زين: هو انت هتقولي ما انا عارف ده انت تعبان قوي قوي انت كل يوم الشغل 
عمر: زين حبيبي يلا عشان نروح الشغل الولد شكله هيفضحني
ليليان: وانت يا قلب امك هتروح الشغل بالبجامه 
زين: هههه دي الموضه الجديده بدل ما يخلع ويلبس 
عمر: احم انا هدخل الحمام هاخد شاور واجي على ما تفطروا 
تحت على السفره
ليليان: قمر يا زين مش ناوي تتجوز بقى وتريحني
زين: يا ماما انا كده مستريحه اهو و هتعبك ليه مافيش شغالين في البيت كتير 
ليليان: يا حبيبي مش قصدي انا عايز اشوفلك عيال قبل ما امو 
زين : قطعها بعد الشر عليكي يا ماما 
ليليان: طالما انت خائف على قوي كده ما بتسمعش كلامي ليه ولا لما اجيب سيره الموت بتخاف علي
زين : حاضر يا ماما لاقي بنت الحلال بس 
عمر: هي مين بنت الحلال دي يا زين 
ليليان: عايزه اجوزكم وافرح بكم
عمر: استغفر الله العظيم يا رب السيره الزفت ده على الصبح
ليليان: هو انا لما اكون عايزه افرح بكم واشوف عيالكم تبقى سيره زفت على الصبح
فرح: صباح الخير يا جماعه ليه بس مضايقين العسل كده 
زين : صباح النور يا فروح اقعدي افطري يلا انا رايح الشغل عايزين حاجه انا تاخرت كتير
عمر: خدني معك والنبي يا زين 
في فيلا خالد الجارحي
خالد: كنت فين امبارح يا شملول
ماهر: هاكون فين يعني كنت مع عمر
خالد: هو ده اللي انت فالح فيه في الشغل فيش حد بياخد منك نافع 
ماهر: يوه بقى يا بابا انت كل ما تشوفني وشي تسمعني الاسطوانه دي انا رايح انام تصبح على خير
خالد: ما ده اللي انت فالح فيه 
سهيله: معلش يا ابو ماهر
خالد: معلش بس يا سهيله انا زهقت مع الولد ده ما بيسمعش الكلام عايز جوزه واخلص منه هو وعمر وزين في يوم واحد بس مش  دماغهم ما فيش احد عايز يسمع الكلام
في شركه الجارحي
وصل زين الشركه والكل ترعب منه نظراتو
زين : حنان عايزك في مكتب بسرعه ومعك ملفات الاجتماع
حنان: برعب حاضر يا باشا
عمر: خايفه كده ليه
زين عصبيه: عمر رررررر
الكل تفزع من صوت زين
عمر: حاضر يا باشمهندس
عمر بيخاف من زين لما يكون في الشغل لان زين بيحبش اي خطا في الشغل اخطاء الشغل ما بيحبش يخلط الحياه المهنيه في الحياه العمليه وبيفصل ما بين كل حاجه ما بين عائلته وما بين شغله 
زين: اللي شفت دلوقت ميتكررش تاني
عمر: انا اسف يا باشمهندس 
زين: ده اخر تحذير مني لك وبعد كده هتشوف تصرف تاني انت فاهم
عمر: حاضر عن اذنك هاروح على مكتبي
في مكتب زين 
حنان : اتفضل ملفات الاجتماع بتاع اليوم عندنا اجتماع مع خالد الجارحي 
زين: تمام جهزي الاجتماع على الساعه 11 وبلغي الكل
حنان: حاضر يا باشمهندس عن اذنك 
في مكتب عمر
عمر: بتكلم في التليفون
اكيد طبعا هاجيلك النهارده وانا لي غيرك عايزه تسمعي ايه وانا اسمعها لك٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
(نسيبه يكمل كلامه براحته ما هو اللي فيه داء مبيبطلوش )
(عمر ادهم ياسين الجارحي ⭐ مهندس المعمار بس مش زي زين عمر عمره 27 سنه لون عينيه زرقاء وشعره اسود ودقن خفيفه يعني مز من الاخر بس بتاع بنات وزين عارف الكلام ده بس ما بيحبش يضايقه علشان عمر عنيد بيحب خليه على راحته مراقب كل تحركاته ) 
في مدرسه الصنائع بنات
قاعده امل في المقعد بتاعها حاسه نفسي اغمى عليها ودايخه
استاذنت من المس ونزلت تحت ف الحمام 
أمل: يا ريتني ما جيت المدرسه النهارده انا حاسه ان انا دايخه
لو سمحتي هو فين الحمام
البنت : على اليمين
أمل :شكرا
أمل: دخلت الحمام وكانت دايخه 
هي كانت تعبانه من الصبح بس ما حبتش باين ده وهي دايخه نفسه اغمى عليه لان هي تعبانه جدا لان هي معدتها ما بتستحملش اي حاجه بتحصلها لانها عامله عمليه



يتبع الفصل الثاني  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent