Ads by Google X

رواية عندما يعشق العلماء الفصل الأول 1 بقلم دينا عويس

الصفحة الرئيسية

   رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الأول  بقلم دينا عويس


رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الأول 

في حي من الاحياء المتوسطة بمدينة الجمال (الاسكندريه)
تشرق أشعة الشمس الذهبية لحلول يوم جديد

تستيقظ الام سميحة من فراشها وهي تدعوا الله من كل قلبها أن يمر هذا اليوم على خير فتذهب إلى غرفة أبنتها الوحيدة

الام سميحة بندااء :_مي يالا يا حبيبتي قومي عشان نفطر مع بعض

مي بأستجابة :_حاضر يا ماما

الام سميحة بمغادرة :_تمام يا حبيبتي انا هحضر الفطور

مي :_ماشي يا حبيبتي

مي بنفس عميق من أعماق قلبها بعد خروج الام من الغرفة (يالله أنت تعلم ما يدور في خاطري فحقق لي ما تمنيت وأستجب لصلاتي ودعائي وصيامي وقيامي وأن يمر هذا اليوم علي خير )

فتذهب الي المرحاض لتبدل ثياب النوم وتقوم بترتيب غرفتها لمساعدة أمها وتخرج من غرفتها لكي تنظف كل ما يحتاج الي تنظيف
في المنزل لمساعدة الام

الام سميحة وهي تخرج من المطبخ :_ ليه تعبتي نفسك يا حبيبتي انا كنت هعمل كده بس نفطر الاول

مي.:_حبيت أساعدك يا ماما كفايه أن الفترة اللي عدت كلها كان كل حاجه عليكي حابه أساعدك بقى من النهاردة باذن الله

الام بسعادة :_ربنا عوضه جميل اووي يا حبيبتي باباكي أتوفي بس سابلي بنوتة كده أنما ايه حكاية ربنا يديمك ليا يا حبيبتي

مي :_وانتي أحن أم ويديمك ليا يارب

*٠عند الانتهاء من تناولهم وجبة الافطار تستعد الام لكي تذهب الي المطبخ لغسل الاطباق

مي :_معلش يا ماما أنا هغسلهم

الام سميحة بأعتراض :_لا يا حبيبتي أرتاحي انتي وبعدين أستمتعي بالاجازة قبل ما تدخلي الجامعة

مي بقلق شديد :_انا قلقانه يا ماما حاسه اني مش هجيب مجموع كويس وأحقق حلمي ربنا يسترها يارب

الام بحنان كبير وهي تضم أبنتها :_يا حبيبتي أنتي مؤمنة وعارفه أن ربنا بيختار لينا الخير بس احنا المفروض نكون واثقين في كده أن ربنا مش بيضيع تعب حد وانتي يا حبيبتي بسم الله ماشاء الله من الاوائل على دفعتك كل سنة اكيد يعني النهارده ربنا هيجبرك بس خليكي واثقة في داا

مي، ببعض الراحة :_واثقة يا حبيبتي وعارفه كل الكلام ده والحمد لله ربنا ابدا عمره ما خزلني دايما ربنا معايا وموفقني

الام سميحة :_ان شآء الله خير يا حبيبتي متخفيش وبعدين يا حبيبتي انتي والحمد لله مش بتسيبي فرض وبتصلي قيام الليل كمان ان شآء الله ربنا يستجيب لدعواتك

مي براحة :_ان شآء الله

تذهب الام سميحة الي المطبخ

وتذهب مي الي مشاركة أصدقائها على التطبيق العالمي الشهير بالواتساب الماسنجر بعمل مكالمة جماعية

~~~~~~~~~~~~~~~~~

"أن يضيق حالك لا يعني أن يسد باب السماء ، أستمر بالدعاء سيتلاشي عنك كل التعب.، ستشرق روحك بعد ذبول ظننته لن يزول. ستلمع عيناك بعد أن خف بريقها ...."

دينا وهي تقوم مفزوعة بشدة وبخضه :_ايييه ده في ايييه حد يصحي حد كده يا ماما بقا دي طريقه حرام عليكي يا ماما كل يوم كده أنتي لو عاوزاني أقطع الخلف كده قطعتيه

الام منار بغضب :_ قومي يا زفتة يا باردة انتي نايمة عادي كده ولا هامك اي حاجة وكمان ايه نومك داا انا من ساعة بقوم فيكي

دينا بتفكير :_ليه هو النهارده فيه ايه؟

الام منار بيأس :_يا بنتي المفروض ان النهارده هتظهر نتيجة الثانويه العامه وانتي نايمه عادي كده كأنك من اوائل الدفعة بلا وكسة كل سنة الملاحق بتشليها شيل بنات أخر زمن

دينا :_والله كنت ناسيه يا مرمر بس، يارب أسترها يارب انا خايفه اووي أصلي عكيت اوووي أنما ايه

الام.:_يا حبيبتي انتي اول مره تعملي كده كل سنه نفس الكلام

دينا وهي لم تنتبه لامها التي تتحدث وتدندن مهرجانات

الام بنداء :_ياا زفتة بتقولي ايه انا بقول ايه وانتي في ايه؟

دينا بضحك :_معلش يا مرمر بغني بصوتي العذب

الام بغضب :_والله انا مخلفة شيطانة ايه ده المفروض تكوني قلقانه والله ربنا يسترها منك يالا قومي عشان أخوكي مستني بره نفطر مع بعض

دينا وهي تقفز على الفراش وتضحك :_حاضر حاضر ههه

الام بتحذير :_والله العظيم لو أتاخرتي هعاقبك وانتي عارفه ازاي عقابي

دينا ببعض الخوف :_لا لا هاجي علطول باذن الله

تخرج الام من الغرفه للتوجهه الى المطبخ حيث يتواجد ابراهيم أبنها الاكبر شقيق دينا

ابراهيم :_صباح الورد على أحلى ماما منار

الام منار بضحك :_فرق كبير بينك وبين دينا صباح النور يا حبيبي

ابراهيم بضحك :_لا دينا حالة خاصة لوحدها كده هه ما تكلميها يا ماما وعقليها

الام بغلب :_اكلم مين هي اصلا المفروض تكون قلقانه النهارده عشان هيتحدد مستقبلها وهي مش هنا خالص وكمان بتغني

ابراهيم بضحك :_بتغني ونتيجتها النهاردة
مش بقولك حالة خاصة طب سلام يا مرمر على رأيي دينا هههه هشوف المجنونة فين وأعقلها

الام منار.:_حتى أنت انا قولت أنك العاقل اللي عندي طلعت أنيل يا بني أحترمني أنا مامتك برضو

ابراهيم بضحك :_والله بهزر معاكي يا حبيبتي هو انا عندي أغلى منك يا مرمر يا عسل انتي

ثم يخرج من المطبخ ركض ههه

الام بغضب :_أمشي من قدامي يا جزمة

ابراهيم عند خروجه من المطبخ يرى المشاغبة الصغيرة دينا

دينا وهي تدندن بكلمات المهرجانات :_قاعد لوحدك كده سرحان شيطان يوزك لسكة شمال طب العب يالا العب يالا والله أنفع أغني واپقى مشهورة عن حمو بيكا كمان

ابراهيم وهو يتطلع اليها :_هو دا صوت يا شيخة دا أنتي قرفاني بيه ليل ونهار صدعت منك يابنتي انتي لو قدامك جمهور دلوقتي كانوا هيرموا عليكي طماطم والجزم والبصل ههههه
كان هيبقى منظرك تحفة هههه

دينا :_يا رخامة دمك حد قالك قبل كدة أن دمك بينقط سكر بس أسود يالا روح أنت أيش فهمك في الفن اصلا أيش روح ياشيخ سديت نفسي اللي مش بتبطل أكل هههه

ابراهيم وهو يقترب منها بحنان :_يا قلبي بقولك هسألك سؤال بس أوعي تفهميني صح أقصد غلط ههههه

دينا بمكر :_قول أشجيني قول انا عارفاك اكيد في مصلحة قول يا أسماعيل قول

ابراهيم بغضب


يتبع الفصل الثاني  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent