رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني 2 البارت الثالث عشر 13 بقلم حنين عادل
رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني 2 الفصل الثالث عشر 13
روح بتفتح عيونها ودايخه...
روح: انت!....
بيشتالها يونس وبيركب عربيته بسرعه وبيروح عالمستشفي...
يونس وهيا علي رجله: وحشتيني يا روح النمر
................................
في الصعيد...
بسمه ماشيه رايحه جامعتها...
بتشوف جمال بس وشه فيه كدمات ودراعه مكسور
بسمه ضحكت ...
جمال : وايه اللي بيضحكك ان شاء الله
بسمه: لاه مافيش مين اللي شلفطك اكده
جمال بعصبيه: انا ماحدش يقدر يعمل معايا حاچه
بسمه: ههههه ماهو باين اكيد دي وقعه صوح
بتمشي بسمه وهيا بتضحك عليه وهوا واقف متعصب
جمال: ماشي يابسمه هاطلعه كله علي جتتك لما اتچوزك بس اصبري ..
................................
في المستشفي...
يونس بيشوف الدكتور طالع من اوضتها
يونس: طمني يادكتور مالها ..
بيدخل يونس ل.روح اللي كانت قاعده علي السرير بتبص في حته فاضيه...
يونس : حمد الله علي السلامه يا روح النمر وحشتيني
روح بصتله بعصبيه: انت ايه اللي جابك طلقني افهم بقي ماعتش بطيقك
يونس: ويرضيكي ابني يتربي بعيد عني
روح: اه ...يرضي....ابن مين؟!
يونس: مبروك ياروح النمر ...انتي حامل
روح: لأ مش معقول
يونس بيقرب منها ...بتبعده عنها..
بيقرب تاني وبيحكمها في حضنه ..
يونس: ولازم تهتمي بأكلك وصحتك عشان يطلع جامد زي ابوه
روح: ابعد يا نمر
يونس: ياااه ماتتصوريش وحشتني اد ايه الكلمه دي
روح بعصبيه: انت عايز مني ايه ابعد عني بقي كفايه اللي عملته ..
يونس: عارف انك متضايقه مني
روح: وعمر مافي حاجه هاتتصلح ...
يونس: بالنسبالي كفايه اني ابقي جمبك
روح: بكرهك طلقني ..
يونس: بس انا بحبك
روح: هاخلعك
يونس: هههه حليني بقا شهور عما القضيه تخلص اجراءتها اكون صالحتك وخاوينا الواد كمان
روح: ماتطلعش العرق الصعيدي يا نمر
يونس: ياااه ...ياريت وحشني كل حاجه جنانك ..ضحكتك ..شقاوتك ..غباوتك ..ذكاوتك ..واكتر حاجه وحشتني.
بيقرب منها جامد ونفسه السخن بيجي علي وشها...
يونس: شفايفك ..
بيطبع بوسه علي شفايفها...
روح بتزقه وبترفع ايدها بعصبيه ولسه هاتضربه بيمسك ايدها وبيبوسها...
روح : انت ايه مش بتحس هوا بالعافيه
يونس: كنت مش بحس ولا داري قبل ما اقابلك انتي اللي جددتي فيا الحياة
روح: وانت اخدتها مني ..
بتفك روح نفسها منه وبتطلع بره الاوضه...
يونس: عارفك هاتتعبيني بس وجودك جمبي كفايه وهاعمل اي حاجه عشان ارضيكي...
بيقوم من علي السرير يطلع يجري بره المستشفي.
بيلاقيها راكبه عربيته ..
بيدور علي المفتاح في جيبه مش بيلاقيه..
يونس: عارفك مش ناويه علي خير ..
بتبص ليه بتحدي وبتسوق العربيه علي اعلي سرعه...
......................................
في الصعيد..في الجنينه
كرم: انتي عارفه يا كريمه
كريمه: ايه؟!
كرم: النهارده كانت هاتبقي صباحيتنا
كريمه: هههه
كرم: طبيعي يا كريمه تضحكي ..
كريمه: نفسي اعرف مستعجل ليه كده
كرم: يابت بحبك يا بت
كريمه بابتسامه: صوح يا كرم بتحبني
كرم: صوح الصوح...كمان
كريمه بصتله بابتسامه...
بيقرب منها كرم
كرم: ماتجيبي بوسه بقا يابت
بتبعد كريمه...
كريمه: لاه اما نتجوز
كرم: يابت عايز ابل السفنجه
كريمه: حضره العمده...
كرم بيقوم بصدمه : واللهي هيا......
كريمه بتضحك عليه: هيا ايه يا كرم ليك مستقبل باهر
بيسيب كرم جلابيته اللي كان ماسكها ...
كرم: انا مش متفائل انا قطعت الخلف
.................................
في الجامعه ..
اسلام: مش فاهم بقالك تسبوع بتفكري في ايه وليه انتي في وعيك يا ميرا ؟!
ميرا بصت لإسلام بتفكير...
ميرا: رب الخير لا يأتي الا بالخير
اسلام: ربنا يستر ..شايفه اللي بيراقبك من بعيد بقاله اسبوع ده
ميرا: مين؟!
اسلام: خالد
ميرا: ايه ده بجد
اسلام: بصي وراكي كده
بتبص ميرا بتلاقي خالد..وخالد عمل نفسه بيبص في حته تانيه..
..............................
بيركب يونس تاكسي وبيروح عالبيت بسرعه...
بيلاقي روح واقفه سانده علي العربيه ...
والعربيه متبهدله بعد ماخبطتها في الشجره..
وواقفه بتبصله بتحدي...
يونس بيقرب منها...
يونس بابتسامه: فداكي الف عربيه يا روح النمر...
بيشتالها يونس علي كتفه
روح بعصبيه: نزلنيييي ...نزلني يا يونس
يونس: نمر...بتطلع منك زي العسل ...
روح: نزلني يولا ...
يونس: يولا ...هههههه
بيدخل يونس الڤيلا وروح عماله بتحرك في رجليها في الهوا وبتضرب فيه ..
بينزلها يونس...
يونس بيمسك ضهره : ااااه ..
روح بخضه: في ..ايه ..انت كويس
يونس بابتسامه : يعني ما كرهتنيش زي ما قولتي اهو
روح بعصبيه: اطلع بره ..يلا
يونس بيقعد علي الكنبه وبيرفع رجليه
روح: اطلع بره وورقه طلاقي توصلني
يونس: مش مطلق
روح: هاتطلق ورجلك فوق رقبتك يانمر
يونس: فوق رقبتي ...ازاي ده
بيحاول يونس يطلع رجله فوق رقبته وهوا بيضحك..
روح بعصبيه: ماشي يا يونس انا هاوريك
يونس: بجد
روح: بجد ايه؟!
يونس بغمزه: هاتوريني
روح بعصبيه: يابارد...
.............................
بتخلص بسمه محاضراتها وبترجع علي البيت...
بتتفاجئ بوجود جمال
بسمه بصتله وفي دماغها مية سؤال
_ تعالي يا بسمه
بسمه: نعم...
جمال: اذيك يا عروسه
بسمه: عروسه ؟!
جمال: انتي بقيتي مراتي رسمي
بسمه بصدمه: انت بتقول ايه
...........................
بتدخل ميرا الشارع بتلاقي ناس متجمعه...
ميرا: فيه ايه
..اخوكي تعب ووقع في الشارع والاسعاف اجي ياخده
ميرا بصدمه: ايه...طب راح انهي مستشفي
..مستشفي******
ميرا بتركب تاكسي بسرعه وهيا قلقانه وخايفه ..
............................
بتطلع روح ببندقيه الصيد بتاعت ابوها.
يونس بيبصلها بصدمه...
يونس: بتعملي ايه يا مجنونه
روح من غير كلام بتصوب عليه وهوا قاعد يستخبي ورا الكنب والكراسي
يونس: انت اتجننتي
روح: زيك ...ولا ناسي لما كنت بتجري ورايا بالمسدس
يونس وهوا بيجري: بس ماكنتش عاوز ائذيكي
روح: انا بقي عاوزة ائذيك يا نمر
يونس : ااااااه...قلبي
بيمسك يونس قلبه بايده ..
بترمي روح البندقيه وبتروح ناحيته...
يونس : اااه....خلي بالك من نفسك ومن ابننا واوعي تنسيني..
روح : لا ماتموتش والنبي
يونس: لا لازم اموت
روح: لا ....
يونس : اااااه ...ليه كده
روح كبت فوقه ازازة ميه
روح: تمثيلك فاشل
يونس: بس ما تنكريش انك بتخافي عليا يا قطتي
روح: يابني اطلع بره حياتي وسبني في حالي بقا
بيحط يونس ايده تحت دماغه وهوا علي جنبه
يونس: وها تقدري تبعدي عني
روح: هاقدر...
يونس: لو انتي قدرتي تقسي قلبك عليا انا مش هاقدر
روح بتسيبه وبتطلع تجري علي فوق...
يونس: قابل يا نمر دا انت هاتشوف ايام ربنا يرحمك يا عمي ...
...........................
في المستشفي.
بتدخل ميرا تجري ...
بتلاقي مرات ابوها ودكتور عبد الغني
ميرا: هوا ايه اللي حصل
مرات ابوها: اخوكي وقع في الشارع وكان قاطع النفس ماعرفتش اعمل ايه كلمت استاذ عبد الغني
عبد الغني: ماتقلقيش يا ميره ان شاء الله هايبقي كويس
ميرا: ربنا يستر ...يارب ...الدكتور ..الدكتور قال ايه؟!
عبد الغني: بيكشف عليه بقاله نص ساعه جوا
ميرا قعدت بقلق وبتدعي ربها يكون بخير
................................
الباب بيخبط جامد...
بيستغرب يونس مين اللي جاي في الوقت ده
بيقوم يونس وبيفتح الباب
يونس بصدمه : لا بقي كده كتير..
بسمه هاتعمل ايه بعد اللي حصل
وميرا هتوافق علي العريس ولا لأ
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية صعيدي علمني الأدب الجزء الثاني" اضغط على أسم الرواية