رواية أحببت غروره الفصل العشرون بقلم نور عبد القادر
رواية أحببت غروره الفصل العشرون
نظر لهم مازن بغضب واردف..
هو مين الحلو ياعِشق..
توترت ونظرت لِ جاسر ثم نظرت لِ مازن..
جاسر ببرود:انا جوزها مستقبليًا ..انت مين بقى يحلو انت؟
مازن بصدمه:جوزها! انت اتهبلت!
جاسر بغضب:احترم نفسك عشان مدفنكش مكانك انت فاهم!
سحب جاسر عِشق من معصمها ليتجهوا إلى بيتها..
عِشق بغضب:سيب ايدي! انت ازاي تمسك ايدي كده!
جاسر بغضب:مين ده ياعِشق..
نظرت له بتوتر:ابن عمي وعايز يتجوزني.
نظر لها بغموض وطرق الباب ..
جميله بإبتسامه واستغراب:مين حضرتك؟
جاسر بإبتسامه مصطنعه:انا أبو سيلين اللي عِشق مربيه ليها..
جميله بتذكر:اه اه عرفتك..اتفضلوا..
جميله بجديه لِعشق:ادخلي جيبي حاجه يشربها..
اومأت لها ودخلت للمطبخ .
جاسر بجديه:كويس انها دخلت..كنت عايزِك في موضوع..
جميله بهدوء:موضوع ايه؟ انك عايز تتجوزها؟
جاسر بإبتسامه:كويس انك عارفه..اسمعيني..
خرجت عِشق وفي يدها مشروبات..
جاسر بهدوء:تسلم ايدك..
شربَ رشفةً من الكوب ثم وضعهُ في الصينيه..
جاسر :استأذن انا بقى ..
جميله بإبتسامه:اتفضل
جاسر بهمس لِعشق:سلام ياامراتي..
نظرت له بدهشه وخفضت رأسها بإرتباك.
ضحكَ بخفه ثم غادر.
جميله بخبث:كان بيقولك ايه..؟
عِشق بإرتباك:هيكون قال ايه يعني! ..
تابعت بفضول:كنتو بتتكلمو في ايه بقى؟
رفعت كتفيها بلا مبالاه واردفت..
عادي يعني كُنا مستنينك تجيبي الحاجه الساقعه..
نظرت لها بعدم اقتناع واومأت لها ودخلت غرفتها..
نظرت جميله لها بإبتسامه وسعاده..
نزلَ جاسر من عِند عشق بإبتسامه ووجد مازن ينظر له بغل..
جاسر ببرود:هبقى اجيبلك دعوه لفرحنا ..او اقولك؟ ممكن معزمكش اصلا!
مازن بغل:مش لما يكمل اصلا..
ضحك بسخريه وهو ينظر له واومأ ببرود وغادر من امامهُ..
نظر له مازن بحقد:ماشي ياعِشق اما نشوف اخرتها معاكِ انتِ والبيه ده..
*******************************************
مرَّ يومٍ بعد يومٍ وجاء يَوّم خطوبة حبيبه وخالد..❤
في الفيلا..
جاسر بجديه:يلا ياعِشق عشان نروح ..
عشق بنفى:لا انا هروح لوحدي ..انت لسه مش خطيبي ولا اي حاجه اصلا ومينفعش اروح معاك في حتة..
جاسر ببرود:قريب هيحصل كل ده..اتفضلي قدامي واعتبريني سواق عادي..
تنهدت بضيق وسارت امامهُ..
في بيتٍ حبيبة..
حبيبه بتوتر:بصو بصو انا مش عايزه اتخطب خلاص لا ..اصل بعد الخطوبه جواز وانا تافهه مش بتاعت كده..الكار ده مش كااري يجمااعه ..
عشق بضحك:طب بس بس عشان طنط حنان لو سمعتك هتعمل منك بوفتيك..
حبيبه بضيق:انتِ بتضحكي وانا متوتره..اهل مين وحبايب مين هما فين دول مش باينين..
عشق بذهول:في ايه يهبله..اهدي كده عشان مناديش طنط حنان تجيبلك ابو ورده..
حنان بإبتسامه:بتتكلموا في ايه يحلوين؟
حبيبه بإرتباك:ها..لا لا يماما سلامتك ده انا كنت بقول اني فرحانه اوي اني هتخطب خلاص..يااه..
عشق بضحك:اه فعلا يطنط هيا مكنتش بتقول كده..
حبيبه بغيظ:يزفته!
حنان بضحك:أطفال والله..
خرجت حنان وهِيا تضحك..
حبيبه بغيظ:بجد بجد مشوفتش اندل منك ..
عشق بضحك:حبيبي ده العشم.
جميله بإبتسامه:ممكن بس لك! انا جالي صداع ..
حبيبه بضحك:يااه ده انا نسيت انك معانا في الاوضه يبنتي..مفيش صوت ليكِ خالص..
عشق بتذمر:بس يبت ملكيش دعوه بأختي.
جميله بإبتسامه:حبيبتي انتي والله..
حبيبه بإستفزاز:العشق الممنوع..
نظر لها عِشق وجميله ونغزوها في كتفها بغيظ
ضحكت عليهم وظلوا يتحدثوا حتى جاءت حنان ..
حنان بسرعه:العريس وصل يا بنات.
حبيبه بتوتر:طب بقولكو ايه انا هنام انا مش بتاعت الحاجات دي..
جميله بضحك:ياهبله يلا بقى..
حبيبه بإنتباه:اه صح..مين هيلبسني البطله انا مستحيل اخليه يلبسهالي!
جميله بإبتسامه:اكيد مامتك متخافيش كله هيتم ان شاء الله..
حبيبه بتوتر:يارب..
كان البيت ملئ بالبهجه وكان حبيبه وخالد يجلسون على مايسمى"بالكوشة"
خالد بإبتسامه:مبروك ياعروستي..
حبيبه بإرتباك:اا..الله يبارك..فيك
جاءت حنان لهم والقرائب والاصحاب يباركون لهم في جو ملئ بالسعادة وجاء لحظة 'تلبيس الدبِل'
اخذت حنان الدِبل من خالد وارتدتهم لحبيبه بإبتسامه ثم انطلقت الزغاريط بسعاده..
نظر خالد بإبتسامه لحبيبه..
مبروك ..عقبال كتب كتابنا واديكي حضن كتب الكتاب بقى..
نظرت له بخجل واكتفت بإبتسامه وتنهدت .
جاسر بهمس لِ عشق:عقبالنا .
عِشق ببرود:لِسه بدري..
جاسر بسخريه:هه..على فكره ممكن اتجوزك دلوقتي مش هيهمني! وعلى فكره كمان انا هتجوزك علطول مفيش خطوبه عشان ميبقاش فيه حدود انا مش بحب كده..
عشق بإنفعال:ياسلام! اومال هعرفك ازاي! انا معرفش عنك حاجه غير أن اسمك جاسر وعندك بنت اصلا..ولا اعرف فين مراتك ولا اعرف عنك حاجه..
انقلب وشهُ عندما ذكرت اسم "مراته" واردف ببرود وشرود..
مش لازم تعرفي ياعِشق..سيبيها لظروفها..
كشرت بضيق وصمتت..
تمت مراسم الخطوبه في وسط مباركات الاهل ..
انغلق اليوم في سعاده 'ولكن هل للقدر رأيٌ آخر'..
جاسر بهدوء:يلا عشان اوصلك..
عشق برجاء:ارجوك بجد انا مش عايزه مشاكل ومش عايزه اسمي يبقى على كل لسان..مش عايزاك توصلني لانه اولا حرام ثانيا مينفعش لاني مش ليك ..
جاسر بتنهيده:عارف كل ده ..هوصلك قبل شارعكوا خالص عشان محدش يشوفني متخافيش.وقريب اووي هتكوني على اسمي ياعِشق..
تنهدت بتعب واومأت له لانها غير قادرة على المناقشة..
أوصلها إلى بيتها ولكن قبل بيتها بشارعٍ كما وعدها..
جاسر بإبتسامه:مع السلامه..خلي بالك من نفسك .
اومأت له وخرجت من السياره متجهَ إلى بيتها..
نظر لها بشرود ..
سارت عِشق إلى بيتها وقابلت مازن..زفرت بضيق في نفسها ..
مازن بإبتسامه مصطنعه:يااهلا..
عِشق:مازن لو سمحت ملكش دعوه بيا ممكن!
زفرت بضيق وطلعت إلى بيتها..
نظر لها مازن في غضب ثم اتجهَ إلى شقتهُ..
حسين بتعجب(عم عشق):مالك؟
مازن بغل:عِشق..هتتجوز..
حسين:اممم..بقولك ايه شيلها من دماغك..الصراحه انا صرفت نظر عن ده ولقيت ان ملناش دعوه وانت الف بنت تتمناك ف سيبك منها..
مازن بغضب وانفعال:يعني ايه اسيبني منها يعني ! انا بحبها..
تنهد بضيق:وانا بقولك سيبك منها ..متتعبش نفسك انت حاولت كتير ..ملكش دعوه بِحد يامازن..
تابع بتعب:يلا انا هخش انام..تصبح على خير..
اومأ له واردف في نفسهُ بغل..
ماشي ياعِشق ..اما نشوف مين الحلو ده وايه اللي هيحصل..و يا انا يا هو.
يتبع الفصل الواحد والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببت غروره" اضغط على اسم الرواية