رواية أحببت غروره الفصل الثاني والعشرون بقلم نور عبد القادر
رواية أحببت غروره الفصل الثاني والعشرون
جاسر بسخريه:ايه القطه كلت لسانك؟
عِشق بدموع:انا بجد مش مصدقه اي كلمه من دي! طب انت حبيت مره وانا معرفش هيا عملت فيك ايه بس انا ذنبي ايه ! هو كلهم زي بعض!
جاسر ببرود:اه كلهم زي بعض وافتكري اني اتجوزتك عشان سيلين مش اكتر..
عِشق :يعني مفيش حب !
ضحك بسخريه واردف..
"انتي فاكره اني هحبك ولا ايه!انتي مجرد مربيه لبنتي وبس!!
انتو كلكو صنف واحد كلكو خاينين. كل صنف حوا ميتوثقش فيه فاهمه!
عِشق بغضب"وانت عشان اختارت شخصيه قذ** يبقى كلهم كده مَ تشوف اختيارك الاول وبعدين ابقى اتكلم..
جاسر بغضب :اخرسي ها
عِشق بغضب مماثل ودموع:لا مش هخرس فوق بقى من جو الضحيه اللي انت عايش فيه ده وبطل تعمل فيها كل شويه مظلوم انت مش اول واحد مراته ت...
جاسر بعصبيه صفعها بالقلم:اخرسي بقولك!
نظرت له بصدمه من صفعته المفاجآه..واردفت..
ا..انت ضربتني بالقلم!
ظل ينظر لها ولم يصدق الذي فعلهُ ولكن سيرة زوجتهُ اغضبتهُ بشده..
عِشق بدموع وجمود:تمام..انت صح..من هنا ورايح انا فعلا مربيه لِ سيلين زي مَ انا..ولا اجي جمبك ولا تيجي جمبي ..وشكراً على القلم ده ياا..جاسر بيه..
تركتهُ واقف وتحركت إلى الفراش لكي تنام ..
نظر لها ولم يجد رد ..اغضب من نفسهُ وبشده.فتح باب الغرفه وغادر بنرفزه وهو يصفع الباب خلفهُ بشده..
'في غرفة ساميه'
رزان بإستغراب:ايه الصوت ده ! جاسر خرج!
ساميه:مش عارفه..بس هيخرج انهارده يعني! ازاي ..؟
رزان بتفكير:مش عارفه..تفتكري اتخانقوا؟
هزت كتفها بعدم معرفه..
رزان بسعاده واردفت في نفسها..
يارب يكونوا اتخانقو يارب ..
'في صباح اليوم التالي ..'
في بيت خالد وتحديدًا في غرفتهُ..
استيقظت حبيبه بنعاس وهِيا تنظر حولها بإستغراب من الغرفه الجديده ولكن سريعًا تذكرت ماحدث الليله الفائته ..ابتسمت وجاء في افكارها شئ..
قامت من على الفراش بهدوء تام و ارتدت بيجامه رقيقه وخرجت من الغرفه..
دخلت الغرفه مره أخرى وهيا ماسكه في يديها كوب مياه و تبتسم بخبث ..
نظرت إلى زوجها النائم بعمق وسكبت عليهِ الكوب وهِيا خائفه من رد فعلهُ..
خالد بفزع:ايه ده في ايه!
نظر إلى حبيبه التي تنظر إليه بضحكه وخوف.
خالد بغضب وزعيق:انتي هبله ولا في دماغك ايه ! انتي عملتي كده ازاي!
حبيبه بخوف وتهتهه:كُ..كُنت ..بَ..بهزر ..
خالد بنرفزه:وده هزار يا حبيبه!!
حبيبه بأسف ودموع:اسفه ..
جاءت أن ترحل من امامهُ ولكن اوقفها يديهُ ..
خالد بهدوء:خلاص متزعليش ..بس متعمليش كده تاني
اومأت له بدموع..
خالد بمرح:المفروض انتِ اللي تصالحيني على فكره..بس يلا انا جدع..
ضحكت من مرحهُ واردفت..
شكرا ياعم الجدع..
تابعت بحماس:تعالى بقى نروح المطبخ نحضر فطار حلو ونتفرج على كرتون..
خالد بذهول:كرتون! متجوز طفله انا !
حبيبه بتذمر:بتتريق عليا كمان!
خالد بضحك:لا يستي مش بتريق..يلا نقوم نعمل اللي عايزاه ..
ضحكت بسعاده وهِيا تنظر اليهِ..
في فيلا جاسر في الصباح..
كان يجلس في غرفة عِشق ينظر إليها وهِيا نائمه..نظر إليها بحزن ولام نفسهُ على صفعها بالقلم وكلماتهُ الجارحه لها..
استيقظت عِشق ونظرت حولها ..وجدت جاسر ينظر لها بشرود ..سريعاً تذكرت صفعته لها وكل ماحدث..
نظرت له بحزن واردفت بجمود..
صباح الخير..
فاق من شرودهُ ونظر لها بأسف..
صباح النور..انا ...
عشق بمقاطعه:ياريت يبقى مفيش كلام بينا ..انت قُلت كلمه وياريت نلتزم بيها ..
جاسر بضيق:ايوه بس انتي لازم تفهمي!
عشق بهدوء:لا مش عايزه افهم ..كفايه انت فاهم
نظر لها وتنهد بنرفزه ومسكَ يديها بشده..
افهمي ! انا مراتي خانتني فاهمه يعني ايه! وخانتني مع صاحب عمري ..انتي فاهمه الشعور ده ولا ايه!
امبارح اما جبتي سيرتها انا مقدرتش امسك اعصابي..اسف يستي اني ضربتك بس لازم تقدري موقفي!
عشق بسخريه ودموع:لا بجد! و انا كل مااكلمك كلمه مش على هواك هتضربني بالقلم! انا مقدره موقفك ان مراتك خانتك وده مش ذنبي انا مالي انا !
جاسر بهدوء:ماشي عارف ان مش كله زي بعضه بس قدري موقفي..انتو اصلا كَ بنات اما بتنجرحوا من شاب بتاخدوا جمب من كله وبتقولوا مش هنحب وكفايه كده! مابالك انا مراتي خانتني بقى ..
نظرت له بتفكير واردفت.
يعني انت عايز ايه دلوقتي ؟
جاسر بتنهيده:مش عايز حاجه غير انك تسامحيني على القلم واوعدك اني مش هضربك تاني..وكمان عشان محدش يفرح فينا ..
عشق بإستغراب:مين هيفرح فينا ؟
جاسر:رزان و...سي مازن بتاعك ده..
عشق بهدوء:مازن بيحبني وعايز يتجوزني..
جاسر بضيق:انتي عادي كده بتقوليها في وشي .متجبيش سيرته قدامي اصلا عشان معملش حاجه تدايقك..
عشق بهدوء:انا مش بعمل حاجه تدايقك انا بقولك عشان تبقى عارف مش اكتر..اما بالنسبه لِ رزان انا مليش دعوه بيها انت اللي ليك ولازم تخلصني منها اصلا..
جاسر بإبتسامه:قريب ..سامحتيني؟
عشق :امم..انا قلبي طيب اصلا..
تابعت بضيق:سيب ايدي اللي بقالك ساعه ماسكها دي!
جاسر بغمزه:اصلها حلوه..
عشق بتساؤل:هِيا ايه؟
جاسر بضحك:ايدك ياهبله..
عشق بضيق:نينيني ..اوعى بقى عشان عايزه اروح لِ سيلين عشان وحشتني .
جاسر بحزن مصطنع:طب وانا؟ موحشتكيش؟
عشق بتسليه:لاا..
حملها فجأه واردف .
بس حلو اووي اللي كنتِ عملاه امبارح ده
يتبع الفصل الثالث والعشرون والأخير اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببت غروره" اضغط على اسم الرواية