رواية عندما يعشق العلماء الفصل الثاني والعشرون بقلم دينا عويس
رواية عندما يعشق العلماء الفصل الثاني والعشرون
في منزل دينا
ابراهيم وهو يرن جرس المنزل
ابراهيم :_أفتحي يا ماما انا ابراهيم
دينا وهي تجلس في الصالون لكي ترتاح من السفر :_ابراهيم جه ونبي لاعمل فيه مقلب اشمعنى هو ههه
تتاخر الام في فتح باب المنزل لاعتقادها أن دينا ستفتح
دينا وهي تختبأ :_هخضه خضه عني هههههه
ابراهيم بعد ملل شديد :_ونبي انا اهبل زيي أختي اللي وحشتني مانا معايا مفتاح ممكن تكون ماما مش هنا
بعد أغلاق باب المنزل
كان سيجلس ابراهيم على المقعد ولكن دون سابق أنذار يأتي صوت يضحك بشدة
دينا بضحك كثير :_بخخخخخ يا ابراهيم هههههه
ابراهيم بخضة :_اييه ده جيتي أمتى وبعدين في حد يستخبأ هنا هو دا مكان برضو تحت الكرسي يا هبلة خضتيني يا هبلة
دينا بضحك :_وهو دا المطلوب أثباته ههه
ابراهيم :_خدي تعالي هنا جيتي أمتى وازاي
بدأت تشرح له دينا مثل ما قالت للام
ابراهيم بعتاب :_بقى كده ومتقوليش أخص عليكي لو عملتيها تاني هدبحك
دينا بخوف :_لا خلاص الطيب احسن مش هاجي لوحدي تاني
دينا متذكرة وبقلق :_يااادي النيلة على دماغي البت سمر قالتلي لما تروحي ترني عليا علطول وانا نسيت دي هطين عشتي يا مامي هتضربني
ابراهيم :_هي مالها الهبلة دي بتخاف من صحبتها اوي كده ليه؟ بنت يا دنيا خدي هنا
دينا وهي داخل غرفتها :_بس يا عم سمر هتقتلني اكيد هرن عليها واقولها لسه واصله ماشي اياك تقول غير كده
ابراهيم بضحك :_الكدب حرام نفسي اشوفك وهي بتضربك وعملالك قلق كده ههه
دينا بغيظ :_بس بس والله ماشي هفضالك بتتريق على أختك يا اهبل
في الهاتف ترد سمر
دون سابق أنذار يعلن قلبه عن نبضات ما غريبة لما ينبض قلبه من سماع صوتها وهو لا يعرفها ولا يعلم عنها شيئا ولكن لما من اول مره يسمعها فيها صوتها يعزف قلبه بألحان مختلفة
هكذا كان حال ابراهيم
سمر :_الو يا دينا وصلتي عامله ايه تعبتي في السفر ولا حاجه
دينا بكذب :_لسه واصلة اهو يا حبيبتي وبعدين الحمدلله القطر الروسي دا ممتاز ريحني اوي في السفر متعبتش
ابراهيم بضحك وصوت هامس :_كذابة كذابة
دينا بغيظ وصوت هامس :_ابراهيم هزعلك والله بسس
سمر :_بت هو في حد جنبك
دينا بكذب :_لا طبعا
سمر :_طيب حمدلله على السلامة اسيبك ترتاحي
دينا :_الله يسلمك يا حبيبتي سلام
دينا بعد اغلاق المكالمة :_ابراهيم رحت فين
ابراهيم:_ايه يا حبيبتي انا هنا أهو بقولك هي سمر دي منين
دينا :بس بتسأل ليه
ابراهيم بأرتباك :_لا عادي بسأل عادي
دينا بشك :_اممم ماشي
ابراهيم :_يالا نشوف ماما فين كل دا ومش حاسه بينا
دينا بضحك :_مانت عارف مرمر لما بتركز في حاجه بتنسى الدنيا
ابراهيم :_انتي هتقوليلي ههه
في المطبخ تقف الام لاعداد الطعام سريعا (اكيد اكيد بتطبخ عشان البت راجعه من سفر وعلي لحم بطنها ههههههه)
ابراهيم ودينا في نظرة ابتسامة لا تدل على الخير وبضحك وصوت عالي :_مررررمرررر
الام بخضة :_في ايه مين مات
ابراهيم ودينا بضحك :_بنهزر معاكي بس
الام وهي تركض خلفهم اكيد بالسلاح الخطير للامهات المصرية (الشبشب هههه)
والله حاضر يا كلاب هتتضربوا يعني هتتضربوا
دينا بضحك.:_ونبي خلاص مش قادره أجري واضحك هههه
~~~~~~~~~~~~~~~~~
*لا يقاس حب الاشخاص بكثرة رؤيتهم ، فهناك أشخاص يستوطنون القلب رغم قلة اللقاء *
_أحمد شوقي
في شركة المروان
الاب محمود بسعادة :_أخيرا مش مصدق نفسي أنك جيت معايا أخيرا وهتشتغل معايا وتنتبه على مالك
مروان :_معلش يا بابا أعذرني عشان كنت بسيبك لوحدك بس ان شاءالله بعد كده هركز في شغلي هنا وشغلي برة باذن الله
الاب بفرحة :_ان شاءالله يا حبيبي وتلاقي بنت الحلال بسرعه يارب
يمر ذكرى وجهها باله أعينه فيشتأق لروئيتها ويقول في نفسه :_اييه ده حرام بس بس
الاب بأستغراب :_انت بتكلم نفسك يا حبيبي
مروان بضحك :_لا يا حبيبي
الاب محمود للسكرتيرة :_ممكن تنادي على الاستاذ جاسر من مكتبه
السكرتيرة وهي تسير بخطوات سيئة لكي تلفت انتبأهه وبدلع :_حاضر يا باشا
مروان في نفسه :_اخر قرف استغفرالله العظيم يارب أهدي
جاسر بفرحة :_اهلا اهلا بالبيه اللي نور الدنيا كلها النهارده
مروان وهو يحتضنه :_لا هي منورة بنورك
جاسر:_حبيبي
الاب محمود :_كفايه سلامات الله يالا ندخل في المهم بقى انا دلوقتي عاوز أقول على شويه حاجات مهمه
يتبع الفصل الثالث والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عندما يعشق العلماء" اضغط على اسم الرواية