رواية أحببت غروره الفصل الثالث والعشرون والأخير بقلم نور عبد القادر
رواية أحببت غروره الفصل الثالث والعشرون والأخير
في اوضة رزان ..
رزان:الو..
مازن:أهلا يارزان..
Flash back..
في فرح جاسر و عِشق..
نظر لها بهدوء واردف..
هاتِ رقمك ونتفق هنعمل ايه ياا..رزان
رزان بإبتسامه:تمام اتفقنا ..
Back..
مازن:امم..ناويه على ايه؟
رزان بضيق:على فكره المفروض انت اللي تقول بس تمام هقولك اللي في دماغي..
بُص اللي عليك انك تأجر رجاله..
مازن بتساؤل وترقب:ليه؟
رزان بخبث:عشان عايزاهم يعملو حركه كده في ست عشق..
مازن:اوعي يكون اللي في دماغي!
رزان بضحك:هو يقلبي هو..
مازن بغضب:انتي اتهبلتِ! لا طبعا مينفعش
رزان بغل:هيا عملالكو ايه عشان تحبوها كده..متقلقش هما بس هيعلمو عليها مش اكتر متخافش يعني..
مازن بعدم ارتياح:طيب مع اني مش مرتاح..موضوع تأجير الرجاله هو مش صعب انا عارف كذا حد كده.
:بس اوعى يكونوا يبلغو عننا ها . يعني اختار حد موثوق فيه..
بسخريه:محسساني اننا هنعمل عمليه جراحيه..لا هختار حد كويس ومضمون ..
رزان بهدوء:طيب يلا اسيبك انا بقى.. see you baby
مازن ببرود:سلام..
ساميه بتساؤل:كنتِ بتكلمي مين ؟
رزان بسعاده:وأخيرا هخلص منها..
ساميه بإستغراب:هيا مين؟
رزان:هيكون مين غيرها ..ست عِشق..اتفقت مع ابن عمها نعمل خربوش صغير كده فيها..
ساميه بغضب:انتِ هبله يبت انتي! لا طبعا انا مش موافقه لاني مقتنعه مليون في الميه انك هتتقفشي وانتي عارفه كويس ان جاسر مش عبيط..وكمان بقى انا ما صدقت لقيت مكان حلو اقعد فيه واكله شاربه ومرتاحه.فَ متجيش انتي تخربِ كل ده..
رزان بإستغراب وضيق:بس ده مكنش كلامك وانتِ كنتِ عايزه اوقع جاسر..
ساميه بتوضيح:اديكِ قولتي توقعي جاسر لكن مش عشق وانا كنت عايزاكي توقعي جاسر لسبب واحد واني اخد فلوسه لكن لقيت اني قاعده فِ الفلوس نفسها فَ ده كفايه..
رزان ببرود:وانا مش هتراجع عن اللي في بالي وانتي ملكيش دعوه بالموضوع يستي انا اللي هعمل كل حاجه ..
ساميه بتحذير:تمام..بس صدقيني لو انا اترميت من القصر ده بسببك صدقيني بجد هتندمي..
رزان بضحكه سخرية : اطمني ..
تابعت فِ نفسها:ولا تقدري تعملي حاجه عشان هتكونِ برا يااماما..حتى لو فيها موتي بس مشوفش سعادتك ياعِشق..
في غرفة سيلين..♡
عِشق وهِيا تدخل من باب الغرفة
اردفت بطفوله:سيلا صاحيه ياترى؟
سيلين بحزن:صاحيه وزعلانه ..
عِشق بإبتسامه:و ياترى سيلي زعلانه ليه بقى؟
بطفوله:عشان انتِ بقالك كتير مش بتقعدي معايا زي الاول وكمان مش بتهتمي بيا ايام مَ كنتِ بتديني شيكولاته وتدرسيلي ياعثق ..
عشق بحنان:ياروحي..متزعليش مني ..وكمان اقولك حاجه تفرحك بقى؟
سيلين بفضول:قولي ..
عشق بإبتسامه:انا بقيت مامي ليكِ بجد ..عشان انا اتجوزت باباكي..
سيلين بتذمر:ايوه منا عرفت ..بس انتِ رغم كده مش بتقعدي معايا بردو..
عشق بضحك:معلش يروحي انا اسفه وبعدين انا جيت اقعد معاكِ اهو..
جاسر وهو يدخل من الغرفه ويردف..
ينفع اقعد معاكوا انا كمان؟
سيلين بحزن طفولي:لا انا زعلانه منك عشان مش بتقعد معايا زي عِشق ..انتو الاتنين سايبني ..
جاسر بإبتسامه:انا اسف يستي وبعدين اشمعنى يعني سامحتي عِشق بسرعه وانا لاا. ؟
عشق بتذمر:ايه ده ايه ده انت بتغير بقى ولا ايه!
جاسر بضحك:اه الصراحه دي بنتي .
سيلين بإبتسامه:انا بحبكم انتم الاتنين..
عشق بحنان:حبيبتي ياسيلي وانا بحبك اكتر..
ضمها جاسر بحنان ..
في بيت خالد..وتحديدًا في المطبخ..
خالد بإبتسامه:بتعملي ايه يابيبا..
حبيبه وهِيا غرقانة في الدقيق واردفت..
بعمل كيكه يا حبيبي..
خالد بضحك:كيكه ايه بس ..انتِ مغرقة نفسك كده ليه .
حبيبه بتذمر:بقى كده ..طب اهو..
سكبت عليهِ كيس الدقيق بأكمله وهِيا تضحك..
خالد:بقى كده ؟ طب اهو..
اغرق وجهها بحبات قليله من الشيكولاته وهوا يضحك..
حبيبه بضحك:انت فاكرني هزعل؟ بالعكس فرحانه..
خالد بضحك شديد:ياهبله..في الآخر هناكل كيكه ولا ايه في الليله دي..
حبيبه بفخر:هناكل متخافش..هحطها في الفرن اهو..
After 45 minutes..
حبيبه بإبتسامه:شايف الحلاوه..
خالد بإنبهار:انا كَ بهير انبهرت..ايه الحلاوه دي يابيبا..
حبيبه بفخر:عشان تعرف قدراتي بس..
خالد بحب:عارفها يروحي ..
حبيبه بضحك:بُص انا مليش في الرومانسيه بس حبيبي حبيبي كده..
خالد بغيظ:لا تمام..شكلي لبست..
حبيبه بشر:لبست في ايه يحبيبي سمعني؟
خالد بسرعه:لا لا يروحي احلى لابسه مش بقول حاجه..
حبيبه بضحك:بحسب يعمري ..
في صباح اليوم التالي..
عِند مازن ..رن على عِشق..
عِشق بهدوء:السلام عليكم..
مازن :عليكم السلام..ازيك ياعِشق..؟
عشق بإستغراب:الحمد لله..فيه حاجه يامازن؟
مازن:لا مفيش حاجه بس كنت عايزك في موضوع كده ..
عشق بترقب:موضوع ايه؟
مازن :اممم..لا مهو مينفعش في التليفون ..بصي هبعتلك لوكيشن نتكلم فيه ..بس ياريت متقوليش لِ جاسر عشان ميدايقش وكده وخصوصا ان اولا الموضوع خاص ثانيا عشان هو مش بيحبني وكده..
عشق بهدوء:ايوه بس انا مينفعش مقولش لِ جاسر..هخرج ازاي يعني من غير مَ اقوله..
مازن بمسكنه:عشان خاطري ياعِشق اتصرفي انا عايزك في موضوع اكيد مش هتخذليني ..
عشق بتنهيده:مش عارفه بس هشوف يامازن..
مازن بإرتياح:طيب هستنى رأيك بس ياريت بسرعه عشان اقابلك بكره..لما تبلغيني رأيك هقولك المعاد..
عشق بهدوء:طيب ..مع السلامه..
مازن بخبث:مع السلامه ياعشق.
رن على رزان بسرعة..
رزان بلهفه:ها عملت ايه ؟
مازن بخبث:اطمني هيا هتوافق ..هيا اه زمجرت في الاول بس هتوافق..دي عشق وانا عارفها طيبه وعلى نيتها..
رزان بضيق:مالي انا ومال طيبتها وزفت..المهم توافق ونخلص بقى..
مازن بهدوء:متقلقيش هتوافق ..
رزان :طيب يلا اقفل بقى ..
غلقت هاتفها واردفت بغل..
هانت ونخلص..
في الليل في غرفة عِشق..
جاسر بإبتسامه:امم مش عاوزه تحكي في حاجه..
عشق بتفكير:لا مفيش حاجه في دماغي انا بس عايزه انام..
جاسر بتساؤل وترقب:مش عايزه تقولي حاجه يعني؟
عشق بخوف :لا هقول ايه يعني..يلا تصبح على خير.
جاسر بإبتسامه مصطنعه:وانتِ من اهله ياعِشق..
في الصباح..
رنّت عِشق على مازن بتردد..
مازن بهدوء مصطنع:عامله ايه ياعِشق..
عشق:الحمدلله..
مازن بترقب:كنت عايز اعرف ردك..
عشق بتردد وخوف:اا..موافقه...
مازن بإرتياح :تمام ياعشق هبعتلك اللوكيشن والمعاد..هستناكِ..هقفل انا بقى عشان مكترش الكلام عشان متدايقكيش..
عشق بهدوء:طيب مع السلامه..
مازن بخبث:على نيتها اووي..اما نشوف ايه اللي هيحصل ..
قطع حديثهُ رنين من هاتفه ..
رزان بغضب:ها يازفت ايه الاخبار؟
مازن ببرود:أولا تحترمِ نفسك عشان انتِ من غيري ولا تسوي يارزان اوعي تنسي ..ثانيا هيا وافقت ..
رزان بغل:تمام اووي..بلغني باللي بيحصل اول بأول يامازن تمام؟
مازن ببرود:تمام .حبيت ابلغك اني مش هجيب رجاله ولا حاجه..
رزان بغضب:ليه بقى ان شاء الله؟
مازن بهدوء:حابب اكون انا لوحدي..
رزان بضيق:طيب يامازن براحتك بس ياريت متعملش اي حركه غدر..
مازن:مش انا يروحي..مع السلامه
رزان بتهجم:مع السلامه..
في شركة جاسر .وتحديدا في مكتب جاسر..
جاسر بإنفعال:اللي مدايقني انها مقالتليش ياخالد..ليه طيب ليه..ده اللي مدايقني..هتوقع نفسها في مشكله..
خالد:طيب انت عرفت ازاي اصلا كل ده؟
جاسر بغضب:سمعت الزفته رزان بتكلم ابن عمها وبتتفق معاه..
خالد بمحاولة تهدئته:طب اهدى . انت هتعمل ايه طيب؟
جاسر:عينّت حارس يراقب الزفت مازن ده..
قطع حديثهم رنين هاتف جاسر ..
جاسر بترقب:ها ايه اللي حصل؟
الحارس بجديه:مازن كلمها وعن طريقه كلامه فهمت انها وافقت..وهو بعتلها اللوكيشن والمعاد..
جاسر بغضب:تفضل وراه وتبعتلي اللوكيشن وكل حاجه انت فاهم؟
الحارس بجديه:حاضر يافندم..
غلق الهاتف بإنفعال ونظر لِ خالد..
وافقت ياخالد وافقت . تخيل اني مكنتش سمعت كان ايه اللي هيحصل ..
خالد:اهدى ..هيا بس ممكن تكون خافت يحصل حاجه بينك وبينه مش اكتر
جاسر بغضب:وهو دلوقتي مش هيحصل..
تابع في وعيد:يصبر عليا بس هو والزفته رزان وانا هوريهم الويل ..
خالد في نفسه:ده كده يبقى ينهارهم طيين.
في غرفة عشق ..
كانت تُجهز نفسها لترحل لِ مازن وهيا قلقة من رحيلها ومن رد فعل جاسر عندما يعلم..كان قلبها مقبوض ولكن كانت تكدب نفسها لتهدئة نفسها..
خرجت من الغرفة ووجدت رزان..
رزان بخبث:ايه ياعِشق رايحه فين كده ؟
عشق بضيق:ملكيش دعوه انتِ مالك؟
رزان بخبث:صح انا مالي..روحي يا حبيبتي مع السلامه ..
نظرت لها بضيق ورحلت..
رزان بسعاده:روحتي لِ قضاكي برجليكي ياروحي..
وصلت عشق الى المكان وهيا تتلفت حولها بخوف ولكن وجدت مازن في وجهها ..
عشق بخوف:ها يامازن كنت عايز ايه؟
مازن وهو يقترب مِنها بخبث:كنت عايز كل خير
عشق وهيا تبتعد بخوف:في ايه ؟ كنت عايز ايه يامازن اخلص؟
مازن بمكر:ايه يروحي اهدي كده ده احنا هنتبسط..
في نفس الوقت كان يسرع جاسر في سيارته عندما اخبرهُ الحارس بِ اللوكيشن ..
جاسر بغضب:ده أنا هوريك الويل يامازن الكلب..
عشق بخوف وصراخ:انت بتعمل ايه ابعد !
مازن بتلذذ وهو يحاول قطع ملابسها:اصرخي براحتك محدش هيسمعك..مكنتش اتخيل انك طيبه لدرجه انك مش واخده بالك اننا في صحره يروحي ..
نظرت حولها بخوف واردفت بتوسل..
ابعد ارجوك طب انا عملتلك ايه ابعد!!
جاسر من خلف مازن بغضب:تعالى ياروح امك بقى.
مازن بصدمه:انت بتعمل ايه هنا !
لكمهُ بعنف واردف..
قضاك الاسود خلاني اجي هنا ياعنيا ..
تابع لِ عشق بغضب وهو يمسك مازن بشده..:اركبي العربيه ياعشق بسرعه .
أسرعت في ركوب السياره بخوف..
مازن وهو يحاول صد اللكمات واردف بإستفزاز .
على فكره بقى هيا اللي جاتلي وبتحبني وبتخونك.
جاسر بغضب وهو يلكمهُ بشده اكبر:اخرص يا حيوان انت كمان هتكدب!
مازن وهو يحاول التوازن وعدم الاغماء:م..مش ب...بكدب..
وقع في الأرض من كثرة الضرب وجاسر مسكهُ ووضعهُ في السياره وساق بها ..
عشق بأسف وعياط:انا اسفه والله..اسف..
جاسر بمقاطعه وغضب:انتِ تسكتِ خالص !
صمتت بدموع وغضب من نفسها..
وصل إلى مخزن قديم ووضع مازن فيهِ
جاسر لعشق:اقعدي هناك خالص ومسمعش صوتك ..
عشق بدموع:طب انا...
جاسر بحده:قولت اقعدي هناك ومسمعش صوتك ياعشق..
اومأت له بدموع ورحلت..
سكب جردل مياه على مازن بغضب..
مازن بشهقه:ااه ايه ده..
جاسر بسخريه:قوم ياحيلتها قوم..
مازن ببرود ووجع مكتوم:امم عايز ايه بقى؟
جاسر:عايز روحك
مازن بإستفزاز:مهي قاعده هناك اهي ..دي روحي..
جاسر بغضب:اسمها ميجيش على طرف لسانك النجس ده ..دلوقتي هتتصل على الزفته رزان وتقولها كل كلمه هقولهالك ..
مازن ببرود:وايه المقابل؟
جاسر بتفكير:هسيبك تخرج من هنا سليم بس تنفذ كل اللي هقوله
مازن بتنهيد:مع اني مش مصدقك بس ماشي ..
جاسر بهدوء:تمام اووي..دلوقتي هتتصل على رزان تقولها ان كل حاجه اتنفذت وأنها تجيلك على المخزن ده وهقولك العنوان وتتكلم بصوت طبيعي عشان تصدقك..
مازن :طيب ..
رنَّ على رزان الذي أجابت بلهفه..
رزان:ها طمني؟
مازن بهدوء:كل حاجه تمام انا دلوقتي حاطتها في مخزن قديم تعالي عشان نشوف هنعمل ايه فيها..
رزان بسعاده:طيب طيب تمام قولي العنوان بسرعه عشان اجي..
مازن : *****
غلقت هاتفها وهمّت تحضر ملابسها وهِيا تكاد ان تموت من السعاده ..
بعد فترة وصلت إلى المخزن ودخلت بفرحه تنظر إلى مازن
رزان بإستغراب:ايه ده شكلك عامل كده ليه وفين الزفته؟
جاسر بترحيب:أهلا اهلا بِ ست رزان القمر ..شرفتينا ..
نظرت خلفها برعب واردفت..
اا..ايه ده جاسر؟لا لا متفهمنيش غلط ده انا كنت جايه عشان اخلص عشق من ايده ..
جاسر بضحك:طبعا ما انا عارف ..وبصي هسمعك دلوقتي حاجه تثبت كلامك كمان..
نظر إلى الحارس واردف بحده..
اربطوها جمب الحلو ده
أسرع الحارس بربطها وسط صراخها..
جاسر بضحك:ايه يروحي مالك؟ اهدي كده ها .حظك الحلو اووي اني مش بمد ايدي على بنات بس عارفه؟ انا هوديكي للي بيمدو ايديهم بالقانون ياريزوو..
رزان بدموع تماسيح:متصدقش مازن انا معملتش حاجه انا معملتش حاجه انت فاهم!
مازن بسخريه:يااقطه ..ده ايه المسكنه دي ..اللي يشوفك دلوقتي ميشوفش الغل اللي كان ظاهر في التليفون..
جاسر بإبتسامه:اهو اعترف عليكِ ..دلوقتي بقى هتسمعو التسجيلات..
أظهر هاتفهُ واشغل التسجيلات وهو ينظر لهم بغل..
رزان بصدمه:لا لا انا معملتش حاجه صدقني..
جاسر:ايوه أيوه منا عارف.. عارفين ؟ شويه والبوليس هيدخل ياخدكم من ايديكم كده يوديكم الزنزانه يعيوني والتسجيلات دي هما هيسمعوها بودنهم..يلا حظ اوفر المره الجايه..
قطع حديثه دخول الشرطه .
جاسر بإبتسامه:جيتو في وقتكم..
الشُرطي:أهلا بيك ياجاسر بيه..
جاسر:اهلا بيك..تقدروا تاخدوهم انا مش محتاجهم..
شاور الشُرطي لزملائهُ لكي يأخذو مازن ورزان..
رزان بصراخ:بقولكم انا معملتش حاجه سيبوني انتم مجانين؟
خرجَ الشرطيين ولم يكن في المخزن غير جاسر وعشق ..
مسح جاسر على وجهه بتعب ونظر لِ عشق..
تقدمت له عشق واردفت ببكاء..
انا اسفه والله اسفه بس انا مكنش في دماغي كل ده انا اسفه..
جاسر بعتاب وتعب:كلامنا مش هنا ياعشق ..يلا ..
عشق بدموع:طب انت مسامحني؟
جاسر بتنهيده:مفيش حاجه في ايدي غير اني اسامحك ..
عشق بإبتسامه ودموع:طب انا اسفه..سامحتني كده خلاص صح؟
نظر لها بضحكه خفيفه واردف..
مسامحك امم..طب بالنسبه انك خبيتي عليا ايه؟
عشق بإبتسامه:خلاص بقى قلبك ابيض..مش هتحصل تاني انا اسفه ..
اومأ لها بإبتسامه واردف..
طيب يلا بقى من هنا عشان تعبت..
عشق:وانا تعبت اكتر..يلا بينا..
وصلَ جاسر وعشق الفيلا ..وجد جاسر 'ساميه' تجلس على الانتريه تبرد ظوافرها ..
جاسر بسخريه:أهلا اهلا ..
ساميه بإبتسامه:أهلا ياجاسر ازيك؟
جاسر:بخير والحمدلله اهم حاجه انتي..
ساميه بإستغراب:انا كويسه تمام..
جاسر ببرود:كويس بردو تبقي كويسه ..عشان يبقى فيكي صحه تخرجي من باب الفيلا دي ..زي مَ بنتك خرجت منه للسجن..
نظرت له بصدمه واردفت..
انت عرفت؟ طب انا مليش دعوه انا قولتلها متعمليش كده وهيا...
جاسر بمقاطعه:انا مليش دعوه بكل ده انا دلوقتي بقولك اطلعي برا وبس..
ساميه:طب ...
جاسر بحده:قولت بره!.
ساميه بغضب:طيب هطلع الم هدومي..
جاسر بقرف:اطلعي .
صعدت إلى غرفتها بضيق واردفت في نفسها..
منك لله يارزان الزفت..كانت خلفة سودا ..
اروح فين دلوقتي ياربي..هرجع تاني لبيتي القديم!
عِشق بإبتسامه وطفوله:بقولك ياجاسر..
جاسر بهدوء:نعم؟
عشق بضحك:عايزه اكل جعانه اووي ..
جاسر بغيظ:يارب الصبر يارب..
بعد فتره كبيره..
كان يجلس كل من جميلة وحبيبه وخالد وحنان و وليد وعِشق وسيلين وجاسر في الفيلا..
عشق بإبتسامه:طيب بما اننا كلنا متجمعين كده فَ حابه اقولكم خبر كده..
حبيبه بضحك:انا اقول طب؟
عشق بغيظ:لا متقوليش انا هقول وانتي قولي لوحدك.
حبيبه بطفوله:طيب نقول مع بعض ..اتفقنا؟
جاسر بملل:مَ تقولوا وتخلصونا.
عِشق و حبيبه في وقت واحد:انا حامل..
يتبع الفصل # اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية أحببت غروره" اضغط على اسم الرواية