رواية الحب الحلال الفصل الثالث والعشرون بقلم ايات الرحمن
رواية الحب الحلال الفصل الثالث والعشرون
قبل ما ابدأ حابه طبعا اعتذر وزي ما قولت والله كنت تعبانه وغصب عني التأخير وشكر خاص لكل شخص سأل عليا وثانيا
في مفاجأااااااه كبيره مش عارفه هتعجبكم ولا لاء
المفاجأه زي ما قولت في جروب واتس للخواطر انا وزميلاتي واحده مصريه وواحده سوريه اللي عايز يدخل يقولي وان شاء الرحمن هعمل جروب واتس ديني لو طلبتو بما انه الروايه قربت تخلص
يلا نبدا🥳🥳🥳
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين
طبعا بعتذر جدا بس والله كنت تعبانه وقفنا في البارت 22لما احمد قال لنسرين انه لؤي طالب ايدها "مش عارفه والله بيطلبو الايد ليه مايخدو البنت كامله متكامله "
احمد _لؤي طالب ايدك اي رأيك
نسرين بصدمه _لؤي مين
احمد _صاحب حمزه
نسرين _طالب ايدي انا
احمد بضحك علي صدمتها _لاء طالب ايدي انا
نسرين بغباء _طب ما توافق مش انت اللي هتت. ثم سكتت تستوعب ما قالت
نسرين باستيعاب _بس ازاي راجل يطلب ايد راجل
احمد بصدمه من غباء حفيدته _دي غبيه
ضحك لؤي والجميع علي منظر نسرين
عشق بضحك _ هيتجوزك انتي يا نسرين
نسرين بغباء _ جدو يتجوزني ازاي
احمد بصدمه اكبر _اه هاتولي دوا القلب لؤي يا غبيه اللي هيتجوزك
نسرين بصدمه بعد استيعاب ما قاله جدها _ انا ويتجوزني ليه يعني قصدي مش معني قصدي ليه يووووه هصلي الاول
احمد _الحمد لله فهمت
عشق _ يلا يا حبيبتي ازاي جدو يتجوزك يا غبيه اصلا حرام
نسرين _عندك حق
احمد _يلا بطلو كلام وكلو
الكل _حاضر ثم يبدأو في تناول الطعام
عمار بصوت عال _ قال بقولك يابو حميد
احمد بخضه _في اي من ما"ت
عمار _لاء ابدا مفيش حد ما*ت بس انا عايز اتجوز ملقيش عندك عروسه
احمد _ يا شيخ ادعي عليك بايه خضيتني
جاسر _ حبيبي يا جدو
احمد بملل _اي انت كمان
جاسر ببراءه _عايزه اتجوز
احمد _وانت يا مازن
مازن _ والله تكسب فيا ثواب
احمد موجهه حديثه الي الفتيات _ ليكو صحاب يتجوزوهم
عشق بضحك _ انا عندي اتنين هينزلو من استراليا هما اخوات تؤام وهيستقرو في مصر نبض وغرام
سالم _اانتو هتتلمو علي بعض يبقي الدنيا هتخرب
عشق _هنبقي خمسه انا ونبض وغرام ونسرين ونورسين
سالم _ بابا مانصحكش ولا اقولك لايقين علي جاسر وعمار
عمار _ليه بتقول كده
سالم _اسكت وانت تعرف حاجه ده في مره وهما في الجامعه الدكتور كان كل شويه يزعق ليهم حطولو امير علي الكرسي خلو البنطالون يتقطع اول ما قام
جاسر _ يا نهار
سالم _وغير كده بعد اما عملو كده خلو ماشي ورمو تحتو كور صغيره خلو وقع علي ظهرو
احمد بضحك _يا خرابي لسه عايزين عروسه
نورسين _ عندي وحده عاقله يا جدو ومحترمه جدا
احمد _العاقله دي لمازن طب انتي يا عشق صحابك هينزلو وقت اي
عشق _كمان يومين
احمد _هينزلو فين طيب
عشق _ هي مامتهم وباباهم منفصلين وباباهم دلوقتي في استراليا ومش هينزل معاهم ومامهتم من فرنسا ف سافرت وهما اصلهم مصريين ف بيقولو هينزلو علي الفندق لحد اما يجيبو حد ينضف الفيلا او يشتروا فيلا جديده
احمد _ هينزلو علي هنا مش في الفندق
عشق بفرحه _حبيبي يا جدو ثم قامت سريعا وقبلت احمد ثم قالت_ هروح اكلمهم واقولهم وانتي يا نسرين انتي ونورسين تعالو عايزاكم ثم غمزه لهم
صعدوا الفتيات الي الاعلي
في غرفه عشق
عشق _بقولكم اي
نسرين _خير
عشق _اي رايكم بما انه نبض وغرام هينزلو هنا ننام كلنا في اوضه وحده
نورسين _ده ازاي ده
عشق _طبعا غرفه الضيوف فيها سريرين كبار احنا هنضمهم علي بعض وننام كلنا هناك
نوىسين _وجدو هيرضي
عشق بخبث _ سيبيه عليا
اما قي الاسفل
احمد _ اهوا بقي ليكم تلات عرايس
عمار _هيحححح اخيرا هتجوز واكمل نص ديني
جاسر _عندك حق ياض بس انا اللي هختار من التؤام الاول الا صحيح لو طلعو شبه بعض هنفرق بنهم ازاي
عمار بغباء _صدق عندك حق ممكن مثلا يكتبو علي ايديهم اول حرف في اسمنا
جاسر _ صدق عندك حق بس برضو انا اللي هختار الاول
عمار _يا عبيط ما هيبقو شبه بعض هتختار اي
جاسر _عمو سالم هما شبه بعض
سالم _ايوا في كل حاجه معادا لون العيون وحده
احمد _ وانت يا مازن هتتقدم للبنوته اللي نورسين قالت عليها ولا لاء
زين _يا جدو دي ما تنفعش معاه ده عايزه دباب"ه تصده
مازن برفع حاجب _والله
زين بسرعه_قوللتك هيروح يتقدم
مازن _باذن الله ياجدو بس لازم اعرف هي ملتزمه ولالاء
احمد _هنبقا نجمع البنات هنا وتشوفوهم وتتقدمو ليهم
اما في الاعلي كانت عشق تتحدث في الهاتف مع نبض وغرام
عشق _السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نبض وغرام _وعليكم السلام ورحمه وبركاته
عشق _عاملين اي
نبض _الحمد لله يسطا انتي اخبارك اي
عشق _الحمد لله بخير
غرام _مين المزز اللي قاعدين وراكي دول
عشق _دول نسرين ونورسين ولاد عمتو فريده
غرام _اهلا بالقمرات
نسرين بانبهار _اهلا بيكي يا مزه
عشق _حرام عليكي قولتلك لما تكلميني انتي ونبض كلموني وانتو لابسين الحجاب هطلعهم من الانبهار ازاي. دلوقتي
نبض _اسفين يسطا
يلا نوصف المزتين دول طيب "نبض وغرام تؤام مع غرام في. الكليه اصدقاء ايه من الجمال فهن يتملكان شعر باللون الزهبي والبشره البيضاء واحدهما عين خضراء والاخري زرقاء وجسد ممشوق "
عشق _بقولكم صحيح جدو بيقول انكم هتنزلو هنا علي القصر عندنا
غرام _مش هينفع
نورسين _ليه مش هينفع
نبض _مش معقول ننزل يعني علي هناك احنا هننزل في الفندق ونبقي نزوركم
عشق _لاء هتنزلو هنا عشان انا محتجاكم وعشان هتغيرو من نفسكم وهتلبسو الزي الاسلامي وتبقو زي انا ونسرين ونورسين
غرام _احنا كنا بنفكر في كده برضو
نبض _بت اعشق
عشق _نعم يا نبضي
نبض _القيش عندك عريس مز
عشق _لا ياختي فيه اتنين مستنينكم انتو الاتنين
نبض _والله بتكلم جد
عشق _وانا كمان في جاسر وعمار وهيشوفوكم ولو ارتحتو لبعض نخلص منكم وتعيشو معنا
غرام _بالسهوله دي
عشق _ايوا مش عايزين تبقو معايا علي طول يلقي تتجوزوهم عشان هما صحاب ازواجنا المستقبليين
غرام _ سيبيها علي ربنا
عشق _ونعم المولي
نسرين _بقولكم اي
البنات الاربعه_اي
نسرين _بما انه هنتجمع كلنا مع بعض وهنام كلنا في اوضه وحده ودي فكره عشق اي رايكم نبدأ نغيركم من دلوقتي يعني بدل ما نقعد نهزر نقعد نكمل الأحاديث النوويه وانتو تستفادو
البنات_ اشطا
نسرين _انا هقرأ وانتو استمعو
البنات _حاضر
نسرين _"ان الله. تعالي طيب لا يقبل الا طيبا ،وان الله امر المؤمنين بما امر به المرسلين فقال تعالي :{يا ايها الذين امنو كلوا من طيبات ما رزقناكم}وقال {يا ايها الرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحا }"ثم ذكر الرجل يطيل السفر أشعث اغبر يمد يديه الي السماء يا رب يا رب ومطعمه حرام وملبسه حرام وغذي حرام فان يستجاب له "رواه مسلم
قوله صلي الله عليه وسلم "ان الله تعالي طيب "عن عائشة رضي الله عنها قالت: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول "اللهم اني اسالك باسمك المطهر الطاهر الطيب المبارك الاحب اليك الذي اذا دعيت به اجبت واذا سئلت به أعطيت واذا استرحمت به رحمت واذا استفرجت به فرجت "ومعني الطيب المنزه عن النقائص والخبائث فيكون بمعني القدوس وقبل طيب الثناء ومستلذ الاسماء عند العارفين بها وهو طيب عباده لدخول الجنه بالعمال الصالحه وطيبها لهم والكلمه الطيبه"لا اله الا الله "
وقوله صلي الله عليه وسلم :"لا يقبل الا طيبا "اي فلا يتقرب اليه بصدقه حرام ويكره التصدق بالردئ من الطعام كالحب العتيق والمسوس وكذلك يكره التصدق بما فيه شبه قال الله تعالى:{ولا تيمموا الخبيث منه تنفقون }فكما انه تعالي لا يقبل من المال الا الطيب كذلك لا يقبل من العمل الا الطيب الخالص من شائبه الرياء والعجب والسمعه ونحوها وقوله تعالي :{يا ايها الرسل كلوا من الطيبات واعملوا صالحا}وقوله تعالى:{يا ايها الذين امنوا كلوا من طيبات ما رزقناكم}المراد بالطيبات الحلال في الحديث دليل علي ان الشخص يثاب علي ما يأكله اذا قصد به التقوي علي الطاعه او احياء نفسه وذلك من الواجبات بخلاف ما اذا اكل لمجرد الشهو"ه والتنعم
قوله "ومطعمه حرام ومشربه حرام وغذي حرام"اي اي شبع وهو بضم الغين المعجمه وكسر الذال المعجمه المخففه من الغذي بالكسر والقصر واما الغداء بالفتح والمد والدال المهمله فهو عباره عن نفس الطعام الذي يؤكل في الغداه قال الله تعالى'{قال لفتاه اتنا غداءنا }
قوله صل الله عليه وسلم"فاني يستجاب"اي استبعادا لقبول اجابه الدعاء ولهذا شرط العباده لقبول الدعاء اكل الحلال والصحيح ان ذلك ليس بشرط فقد استجاب لشر خلقه ابليس فقال {إِنك من المنظرين}
نسرين _كده ابقي خلصت
اما في مكان اخر يتجمع فيه الشر
مجهول _ايوا يا باشا زي ما قولتلك شوفته بيدخل هناك
منصور _جاب الشر لنفسه
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الحب الحلال" اضغط على اسم الرواية