رواية سجينة العادات البارت الخامس والعشرون 25 بقلم نرمين قدري
رواية سجينة العادات الفصل الخامس والعشرون 25
ضمها امير في حد بينكسف من نفسة حببتي انا نفسك انا حبيبك وروحك اوعي تتكسفي مني حبيبتي تاني انا نصك اللي بكملك .
وفجاءة الباب أتزق ودخلت بنت عمته
ملكة القلم نرمين قدري
وامير /اده اده هو في كده انتي بتستعبطي ولا بتستهبل
سماح /اباااي انا كنت فاكراك لحالك وتطلع مين السنيورة دي عاد
نورما اتعدلت وقامت شاورت باديدها اتفضلي اطلعي برا دلوقتي احسن انا شياطين الانس والجن بيتنطوو قدامي لو لسة خايفة علي عمرك اخفي من قدامي حالا اتفضلي برااااا
انتفضت سماح و طلعت تجري علي برا
نورما /, هو في ايه الشيء ده
امير/دي بقي ياستي الربوت اللي مبرمجاه عمتي دي سماح بنت عمتي أو ضحية عمتي
نورما /بعصبية ولو محديش يخش علي حد كده ايه متعلمتش ايه الأصول متعلمتش أنها تخبط علي باب بسيطة مش محتاجة
امير /ممكن القمر يهدأ شوية
نورما /امير ايه الهدوء المبالغ في ده انت هدوءك ده عصبني اكتر من التحفة اللي دخلت علينا دي شكلها كارثه
امير/ بضحك اولا حتعصب ليه دي سماح
نورما /ياسلام يعني ايه سماح أن شاء الله
امير /وهو بيضمها لحضنة اكتر يعني أما تتعرفي عليها حتعرفي يعني ايه دي سماح
كانك بتتعاملي مع طفل علي فطرة ضحية ام استغلالية عاوزة كل حاحة
سيبك بقي من سماح وام سماح وخلينا في كلام اللي لسة مكملش
نورما /امير ما خلاص بقي كفايا
امير /هو ايه اللي كفايا انا لما صدقت قمر رضي عني
تعالي بس ححكيلك علي موضوع مهم
نورما /بضحك امير وعمتك اللي مستنيانا تحت دي
امير/طظ سبيها تستني
نورما /ياسلام ولو لقتها فوق راسي زي ما بنتها عملت
امير/,اولا متقلقيش هي مش بتركب نفسها غلط وعلي كلا قام امير وادي الباب ياستي اهو قفل بلمفتاح
نورما /انت مشكله والله
امير /انتي مشكلتي وحياتي دنيتي كلها بحبك يا بنت قلبي وعاوزة افضل في حضنك العمر كله
وقرب امير منها وضمها لحضنة و نسي العالم ودنيا وناااس وراح معاها لعالم جنه الاحلام يشبع حبه و يشبعها من حنانه
وبعد مده من الوقت فاقوا من عالم الاحلام
امير /نورما نورما اصحي حببتي ويلا بقي علشان نلحق ننزل زمان عمتي عاملة قلبان تحت
نورما بكسل مش قادرة امير عاوزة انام خالص
امير /معلش حبيبي قومي يلا حساعدك انا
فتحت نورما عنيها تساعدني في ايه
امير /بضحك حبيبي كسلان وتعبان يبقي انا اشيلة كده وشلها
نورما /امير نزلتي بتعمل ايه
امير /حط ايه علي بقها ششششش حساعد بنت قلبي تاخد شاور بتاعها وتلبس
نورما / خلاص امير انا فوقت وحقوم لوحدي
امير/ تؤتؤ انا قلت حساعدك يعني حساعدك وبس بقي خلينا نخلص علشان ننزل
استسلمت نورما بكل كيانها لامير فهو ملجأ ها الوحيد
انتهت نورما وامير من لبسهم و حط ايده في أيدها
امير /يلا بقي ممكن جناب برنسيسه تنزل معايا علشان زمان عمتي بقت شبه التنين بطلع نار من بقها
نورما /ضحكت بصوت عالي
أمير/يا خراببي تتدوخ بت انتي بطلي ضحك احسن مش حفتح الباب ده انهاردة وحكمل نوم انتي حرة
نورما /بضحك هههههههههههه لا خلاص خلاص يلا بقي
امير/نورما بلحق بقولك ايه خفي حركتك شوية انتي شكلك ناسية انك حامل براحة وانتي بتتحركي ومش عاوز حد تحت ياخد باله من انك حامل ماشي ياقلبي
نورما/ متقلقش انا واخده بالي كويس من اللي في باطني كفايه اني شيلة حته منك حخاف عليه قوي متقلقش
امير /حتجنن واعرف ولد ولا بنت
نوما / هانت يلا بقي اتاخرنا
فتح امير الباب ونزلين علي سلالم سمعوا عمتو بصوت غاضب جداا
زينب/ ماكنش عشم ياخويا تجوز امير زينة شباب لوش البومة اللي فوق مش كفايا موتت اكمل ايه حتستني لما تخلص علي امير
والد امير/خبر ايه عاد يازينب ملهوش لازمة عاد كلام ماسخ ده
زينب /هو ايه اللي ملهوش لازمة عاد يا خويا و مافكرتش في سماح بنتي ليه عاد وه وه ولا متكونش بنتي لاده علي ولدك و لا متكونش قد مقام عاد لع واللي خلق الخلق ما حسكت البت من صغرها وهي عارفة أنها موعوده لولد خالها اكمل مات يبقي امير يشيل الشيله
والد امير/شيلة ايه يا خيتي هي بيعه وشروا ولا ايه دي بنتك يا زينب عيب عاد تتحدتيتي عليها اكده
زينت /اباي اباي يا خوي وانا اتحدت كيف عاد ما ده علشان همي استر بنتي
ولد امير/ومحدش قالك منسترهاش بس انتي كده بترخصيها عيب يا خيتي
قامت وقفت زينت ما عيب الا العيب يا خوي ويكون في معلومك مش حتنازل عن حتة الأرض اللي في جنينة شرقية غير لما ولدك يكتب علي بنتي
سماح /ما بزيادة بقي عاد يا ماية كفايا عاد بقي هوانا رخيصة قوي كده حداكي
وبدون سابق انذار رفعت زينت أيدها ونزلت علي وش سماخ بمنتهي قسوة
زينب /انتي تخرصي خالص مافهوم واللي بقول عليه حيمشي ورجلك فوق رقبتك عاد
انتي اهنه كيفك كيف كرسي انا اطبخ انتي تأكلي انا افصل انتي تلبسي انا أخطب انتي تتجوزي
وخاشمك ده مقفول عاد مافهموم ولا مش ما فهوم قبر يلم العفش طلعة حالك مايل كيف ابوكي
نورما وامير واقفين علي سلم سامعين كل حوار
نورما/ يالهوي ايه عمتك دي استغفر الله دي صعبة قوي وسماح صعبت عليا قوي هو في كده
امير/عرفتي ليه بقي بقولك دي سماح
نورما /عرفت لاحولا لا قوه الا بالله ربنا يهدي
امير/عمتي مش حتهدي غير بحاجة واحده
نورما /بغضب واللي هي
امير/اني اتجوز سماح
نورما /زقت ايدى والله جد طايب ربنا يهني سعيد بسعيدة وسع كده
امير بضحك رايحة فين يا مجنونه تعالي بس وجري وراها وماسلكها
امير/ مش ناوية تبطلي جنان بتاعك ده وقفشك بسرعة
وافقوا كلام علي صوت والد امير عالي
ولد امير/انتي انعبطي ولا شكلك كده امير اتجوز وخلصت خلاص بلاش بقي من. كلام في موضوع ده مش ناقاصين مشاكل يا زينب
زينت/وه عاد يا خوي لما احافظ علي بنتي بيقي عاوز ه مشاكل بقولهالك اهه علشان متقولش زينب ماقلتش عاد انا مش حتنازل عن جنينة الشرقية حوقف مشروع كله لو محصلش جواز واللي عندك اعمله يا خوي
والد امير/حتوقفي مشروع بملايين علشان جوازة عاد
نورما ما ستحملتش اكتر من كده نزلت هي وامير ودخلت
امير/صباح الخير كيفك يا عمه
زينب / مليحة يابني انت كيفك يا غالي اتوحشتك والله
امير /الحمد لله يا عمة
زينب باصت لنورما من فوق لتحت و بقرف
وانتي كيبفك يا مرت مرحوم أن شلة تكوني مليحة
نورما /بعصبية انا دلوقتي مرات امير يا عمتي ولا موصلكيش الخبر
زينت/لا وصل خبر شوم وندامه
نورما / خير بتقولي حاجة يا عمه
دخلت هانم عليهم علي كرسيها وبمساعدة الممرضة
الكل سكت
قامت نورما راحت ليها
نورما /صباح الخير ماما فطرتي
هزت هانم رأسها للموافقة وعنيها علي زينب منزلتش وعلي وشها علامات الغضب
هانم /,اهلا بيكي يا زينت خير ايه اللي جابك
زينب / اباي عاد جاية بيت اخويا يا هانم ولا عندك اعتراض
اه صوح الف لابأس عليكي زعلت والله ودمعة فرت من عيني لما عرفت خبر عياكي تقومي بسلامة ان شالله
هانم /الله يسلمك عاد صوح عيانه بس كلمتي بتتسمح اهنه والسبب اللي خلاكي تهملي بلدك وتاجي علشانه لما تشوفي حلمت ودنك مش حيحصل
زينت /هههههههههههه هههههههههههه هههههههههههه ضحك عاليا حنشوف ياهانم عاد مين اللي كلامه حيمشي وانا مش بهمل بلدي علي فاضي انا جاية وعارفة انا بعمل ايه وبقول ايه واظن انتي خبراني مليح
لسة هانم ختتكلم
قاطعتهم فوزيه
فوزية /الفطور جاهز علي سفرة عاد
والد امير / يلا ياجماعة اتفضلو فطور ونكمل حديتنا بعد الوكل هات مراتك يا امير ويلا
زينب /انتي يا مخبلة عاد تعالي اهنه
سماح/خير يا ماي نعم جيت اهو
زينب/عاوزاكي تبقي جار ود خالك كيف ضله مفهوم متفارجهوش هبابه عارفه يا مخبله لو شوفتك مفارقاه حجسف رقبتك دي مافهوم
سماح هزت راسها
زينت/ بزعيف اونطقي مافهوم
سماح / بخضة مافهوم يامي مفهوم
زينت غوري يلا اعملي اللي قلتلك عليه
جرت سماح علي سفرة لقت امير ونورما بأكلو بعض و مبسوطين عينيها دمعت كان نفسها هي كمان تلاقي الحب مرة في حياتها بس امها سده عليها كل الابواب
سماح / انا مستحيل اهدم الحب ده حتي لو وقفت قدام امي
لاحظت نورما دموع سماح
نورما /ايه يا سماح واقفة بعيد. كده ليه حببتي تعالي قربي تعالي اقعدي
سماح /متاخذونيش علي عملته من شوية
نورما / اللي هوايه
سماح اني فتحت عليكم باب الاوضة والله ما كنت اعرف انك جوا مع و لد خالي ولا كنت اعرف أنه اتجوز اصلا امي اللي قالتلي اعمل أكده عاد
نورما / وقد شفقت علي حالها ولا يهمك يا سماح تعالي اقعدي افطري انا ناسيت اصلا
قاعدت سماح تفطر دخلت زينب لقتها قاعده بعيد عن امير وامير ونورما في عالم تاني لحالهم انتين عشاق في شهر عسل
زينت / بصوت عالي ابااااي ما بزياده قلت حيا عاد ولا انتي يا بندرية خلاص جلعتي برقع الحياء مخبراش أن أكده عيب اهلك معلمكيش احترام ناس ولا ايه
قامت نورما تقفت
نورما / هو في ايه افهم بقي من ساعة ما جيتي وانتي مش طايقاني ااايه في اايه محروقة قوي كده ليه
زينت/ وانا حنرق منك أنتي ليه انتي هنا ضيفة وماشية ماشية عاد
امير /عمتي عندك بقي نورما هنا صاحبة بيت قاعدة بنصيب اكمل اخويا و بنصبها أنها مراتي يعني هي ليها هنا اكتر مننا
زينت/ وه وه هو في ايه عاد يا ود اخوي
امير /مافيش يا عمتي خلاص
زينب /بس خالي بالك انت شرع محللك أربعة
امير /وايه لازمت كلام ده دلوقتي
زينب/هو ده وقته يا ابن اخويا وافهم ماعني كلامي مليح
نورما /لاء معلش حد يفهمني علشان انا فهمي علي قدي
زينت /إباي ودي محتاجة فهم أو علام امير حيكتب علي بنتي السبوع ده
امير /عمتي انتي بتحلمي سماح زي اختي مش اكتر
ولد امير /امير مش وقت كلام ده نقفل علي موضوع
امير/هو ايه اللي مش وقت يا حاج معني انك معلق الموضوع انك موافق
زينب / ابوك فاهم بيعمل ايه
نورما / انتم اكيد بتهرجو صح انا مستحيل حوافق علي حاجة زي كده مستحيل
في دخلت هشام ابن عمه الجو كان مشحون
هشام/هوانا ماجيش في وقت مناسب ابدا لازم اجي ودنيا مكهربه كده
هشام بخفة دمة معتاده صباحو خناق لا سلام علي طعام أنا جي اطمن علي مرات عمي وحطير
زينب / وعمتك عاد ملهاش عازة
هشام /ازاي بقي يا عمه انتي خير وبركة اتوحشتك
وفجاءة عينه وقعت علي سماح
هشام أطلق صافرة اعجاب اوعي تقولي انك سماح بنت عمتي واووو ايه يابت حلاوة دي يخربيتك
زينب / اتحشم ياولد دي في مقام مرت ابن عمك
هشام /بصوت واطي هو ابن عمي مكوش علي كل مزز ايه مافيش راجل غيرة ولا ايه
امير/خبط علي ظهره جامد بتقول حاجة يا اتش
هشام /لاخالص بقول الف مبروووك يا ابن عمي
سماح عينها لمعت و الاول مرة قلبها يتحرك
استووووب انه الحب يا ساده يأتي بدون استئذان أو معاد يأتي مثل القدر
لقد تحركت مشاعرها ناحية هشام ولمعت عينها أنها اول مرة تحس الاحساس ده
قاعد هشام علي سفرة جمبها
هشام / هو الحلو بيدرس ولا مخلص
سماح خايفة ترد عليه من امها عينها زي صقر علي عليها مما زاد رعب سماح اكتر واحمر وشها من خوف
هشام /في اية يابنتي كانك شايفه دراكولا قدامك بيرفع عينه لاقه عمته بمبرقه وبصالهم
هشام / في سره سلاما قولا من رب رحيم انصرف انصرف اده الله يكون في عونك يا بنتي
سماح سمعتة مقدرتش تمسك نفسها من ضحك
زينت / بزعيق اتحشمي عاد بنت قليله رباية
دمعت عنين سماح من الاحراج
امير نقذ موقف سماح اطلعي مع نورما فوق علشان عاوزين نتكلم في شغل
ماسكت نورما ا يد سماح وطلعو و عنين نورما علي امير تحظرة من قبول عرضهم
اتجمع الكل زينب و هانم و امير وهشام ووالد امير
امير/ امير انا طلبت انكم تتجمعوا واتصلت بيكم علشان مشروع كبير اللي داخلين عليه طبعا كلنا شركة في كل حاحة وانا وهشام درسنا مشروع كويس جدا ودرسنا ربح كويس
هشام / فعلا المشروع ده مربح بنسية كبيرة و احنا مجمعنكم دلوقتي لأن الأرض اللي حيتعمل عليها مشروح شركه بين الاخوات وبما أن ولدي متوفي فا انا بتكلم باسمة عن نصيبة و امير عمي عمله تنازل عن نصيبة مافضلش غيرك يا عمة
زينت/ ومالو يا ولدي محدش يقول الخير لاء وأنا نصيبي حكتبوا باسم سماح بنتي بس بشرط
هشام/شرط ايه ياعمتي
زينب/ امير يعقد علي بنتي كده يا اما تعتبرو مشروع كله لاغي
هشام/بعصبية وغيرة وكأنه بيحب سماح من سنين امير متجوز يا عمه وشكله بيحب مراته
ولد امير/متكلمي كلام ناس عاقلين بقي
هانم /الله في سماه ويحصل ولا تتسماله علي اسمة طول منا عائشة
هانم /خلاص عاد بكيفكم هو ده شرطي علشان مشروع يتم
هشام /ياعمتي مشروع بملايين مينفعش نوقفة علشان طلب مستحيل يتحقق
امير / ومستحيل ليه يا هشام انا موافق يا عمتي اتجوز سماح
نزلت كلمات زي القضي علي ودان نورما اللي كانت واقفة على سلم تسمع كلامهم وكان خنجر تطعن في قلبها
غمز امير هشام بس نورما صدقت أن امير اتنازل عنها بجد
هانم/ انت بتقول ايه انت واعي للبتقوله ولا ايه عاد
امير/ امي انا مش صغير وادري ناس بمصلحتي
بس انا ليا شرط يا عمة المأذون انا بمضي معاه تكوني انتي بتمضي تنازل
زينب /و انا عند كلمتي يا ود اخوي
امير/علي خيرة الله ساعة وماذون يكون هنا هشام تعالي علي مكتب عاوزك
طلعت نورما قوضتها جري وهي مصدومة ومش مصدقة
نورما/معقول معقول اكون انخدعت في لدرجاتي معقول لا مستحيل كل اللي عشتة يكون كدبه انا حاسيتة بكل كياني استحالة استحالة يكون كدب لاء لاء مش مصدقة نفسي امير باعني علشان مشروعة انا في حياته مليش لازمة باعني علشان فلوس انا لا يمكن اقعد له و مش لازم يعرف مكاني المرادي
انا استحالة اقول لحد انا رايحة فين الحمد لله باسبوري لسة في اني غير متزوجة ومش حيعرف يوقفني في مطار المرادي
وفي مكتب امير
هشام /امير انت اتجننت حتجوز سماح ازاي ونورما
امير/بضحك ومين قالك اني ممكن اتنازل عن نورما بكنوز دنيا انت عبيط يابني
هشام/ امال وافقت تتجوز سماح ازاي
امير/,هي مش عمتك ليها امضي علي عقد جوزاز حمضي بس حينغير حاجة بسيطة جدا بدل ما حمضي في خانه عريس حمضي في خانه الشهود وخلصت
هشام /امال مين عريس
امير/للاسف الشديد انت انا شوفت لمعت الاعجاب في عنيكم انتم الاتنين
هشام /وحيات امك احلف كده ياهووووو وو
امير/ اعقل بقي وبطل هبل مش عاوزة مخلوق يعرف عاوزة الكل يقتنع اني حتجوز سماح علشان عمتي ماتشكش في حاجة خالي بالك عمتك زكيه جدا ولو وصلها شك واحد في ماية حتلغي كل حاحة وحتوقف دنيا
هشام /ونورما حتقولها
ملكة القلم نرمين الفقي
امير/اه طبعا بس بعد كتب كتاب علشان ردها يكون واقعي
هشام نورما ممكن تولع في دنيا
امير /هو ده اللي يخلي عمتي تقتنع اكتر
دخلت فوزية عليهم
فوزية/ امير بيه ماذون وصل
امير/ بسرعة دي ماشي داخليه هنا وبلغي بابا وعمتي
دخل مأذون وفاهمو امير كل حاحة بسرعة قبل ما حد يوصل دخلت زينت وجرا سماح في أيدها ودموعها علي خدها من قهر و الد امير و هانم وعلي وشها علامات غضب شديدة
وعلي جانب الآخر نورما تترك سرايا بدون أن يشعر بيها حد وعلي وشها علامات تحدي وقهر و خذلان و حزن
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية سجينة العادات كاملة" اضغط على أسم الرواية