Ads by Google X

رواية عندما يعشق العلماء الفصل السادس والعشرون 26 بقلم دينا عويس

الصفحة الرئيسية

         رواية عندما يعشق العلماء  الفصل السادس والعشرون بقلم دينا عويس


رواية عندما يعشق العلماء  الفصل السادس والعشرون

في المول في اسكندريه

دينا وهي تأخد الدريس من سما :_بقولك يا قمر اسمك ايه

الفتأة التي تقف في المحل تجيب :_انا بسمة

دينا :_حبيبتي يا سمسم دا عامل كام بس بدون وش كتير هاتي المختصر احسن فهماني يا قمر انتي

بسمة :_والله انتي اللي قمر
وبعدين دا ب 175جنيه بس

دينا بضحك :_بس ههه يابت دا أغلى مني بقولك ايه يا قمر هو ب 130بس ها قولتي ايه

بسمة :_بصي عشان شكلك من الناس اللي بتحب تجيب من الاخر بصي يا ستي ينفع معاكي ب 150 جنيه

دينا :_مانتي حلوة وبتفهمي اهو يبقى تخلصيني بقي يا سكر عشان الامور تمشي كويس

بسمة :_لا مش هينفع خالص والله

بعد كلام كثير بين بسمة ودينا تأخد دينا الدريس ب 130 جنيه (تنفع البنت دي اووي تبقى أم اقتصادية ههه)

بعد خروج الفتيات من المحل

سما بفخر :_أوبا مكنتش اعرف انه عندك مواهب بس جامد يا صاحبي

دينا بفخر :_انا من الناس الجامدة يا حبيبتي اللي مش بيأخد معاهم الحاجه في دقيقه ربنا يحفظني بجد

مي بضحك :_الله اكبر أكبر فاشلة في العالم بتقول كده لا اوعي داحنا عدينا اوووي ههه

دينا بضحك :_علفكره عندي مواهب كتير بس للاسف بخاف من الحسد ههه

نسمة :_طيب يالا يا موهبة عشان نخلص من النهارده

دينا :_يالا يا أبلتي

نسمة بضحك :_مجنونه والله ههه

بعد مدة طويلة أحضرت كل فتأة مما أحبت ودينا قأمت بالواجب في الاسعار

مي بضحك :_والله البنت دينا دي انا عارفه انه هيجي يوم ونبقي فخورين بيها بقي انا أجيب الطقمين ب 600 بس هههه لا مش مصدقه انا كنت بنزل مع ماما الطقم بيبقي ب 500

دينا :_ايه خدمة يسطاا عدي الجمايل بس عدي المهم انتي متعرفيش دانا هحافظ على مال المحروس حفظ مفيش بعده حفظ ههه

سما :_كده انا أطمنت عليه هيصرف اكتر من 10000 في الشهر

دينا بضحك :_لا تقلقي كله هيرح على الكرش هههه

نسمة :_يالا نجيب أيس كريم بليزز يا مي

مي :_يعني نمشي ناكل في، الشارع يااااي شكلنا هيبقي بيئية اوووي

دينا :_بنت انتي متسديش نفسها طالما طلبت نجيب قال بيئية قال ورايا يا نننوسة

نسمة بدهشة :_ياا ايه

دينا بدلع :_يا ننوسة قلبي
المهم هاتي فلوس الايس كريم ياااماا متاخدنيش في الكلام هاا

نسمة بصدمة :_لحد الفلوس متعرفش أمها حتى الله يعينه

دينا بضحك :_دانا هخليه يعيش أيام فلة بس اسكتي انتي متعرفيش اللي، فيها هههه

سما :_ربنا يسترها المهم خدي الفلوس اهي هاتي بطعم الشوكلت والمانجا

دينا :_الله يرحم أيام جدك مكنش يعرف غير الفلافل

سما وهي تركض خلفها :_ماشي يا جزمة بقى كده والله ما هسيبك

مي بصوت عالي :_بسس يالا هاتي الايس كريم ليكوا وخلصوني عاوزة اروح من وشكوا

دينا :_مش البنت دي برضو اللي كانت بتقول عند الكورنيش واحشني اووي اه يا كدابة انتي ولا القصيدة اللي قعدت ترغي فيها ساعه ومفهمتش منها حاجه بس قولت اه وخلاص

مي بصدمة :_كدابة وقصيدة ايه دي

دينا بتوضيح :_يبت قصيدة الثانويه والكلية والكلام الاهبل دا

مي :_عليه العوض ومنه العوض

دينا بضحك :_يشيخة اتنيلي المهم عاوزة طعم ايه يا ننوسة وهاتي الفلوس يالا هتضحك عليا قال دانا أضحك على قرية مش بلد ههه

نسمة :_لا دمك مش خفيف الصراحه هاتيلي زيي سما وخدي الفلوس اهي

دينا بضحك :_ايوه كده ناس تخاف مني

نسمة :_لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم

مي وهي تبتعد عنهم :_بقولكوا ايه انا همشي أدامكوا عشان شكلكوا مش لطيف الصراحه

دينا بضحك :_طب تعالي خدي ايس كريم وانتي عينك عليه كده

مي :_جاتك القرف انا أكل في الشارع مستحيل

دينا وهي تهمس لسما :_عامله نفسها فافي اووي البنت دي بتشرب الشوربة بالمغرفة

مي وهي قد سمعت ما قالت :_دينا هعمل معاكي الصح دلوقتي

دينا بضحك :_أوووباا لا الكلية غيرت فينا اهو مي بجلالة قدرها بتقول كده لا تتحسدي الصراحه

نسمة :_خلاص خلاص يالا بقي عشان نروح

دينا ومي وسما :_يالا

~~~~~~~~~~~~~~~~~
*التقبل هو أفضل شئ تمنحه لنفسك،وللاخرين، فما كل من أساء في شئ، أساء الي كل شئ، خلق الانسان خلقأ ضعيفا سرعان ما يهتز، أن لم ترحمه، لا تكسره *

عند ابراهيم :_غلط يا ابراهيم اللي عملته دا ازاي تأخد فون أختك وتأخد صورة صاحبتها لا دي مش اخلاقك بس لي عملت كده حبتها ازاي وانا لسه مشفتهاش انا بس معجب بشخصيتها القوية طب ومي مش كنت بحبها لا انا حاسس اني مرتاح لسمر اكتر ياااربي هجنن خلاص انا همسح الصورة يارب سامحني يارب

الام منار :_مالك يا حبيبي بتكلم نفسك زيي المجانين لي كده؟

ابراهيم بكذب :_لا لا مفيش حاجه يا ماما شويه مشاكل في الشغل بس

الام منار :_طيب يا حبيبي ربنا معاك انا هنزل السوق ماشي

ابراهيم :_سوق ايه دلوقتي يا ماما الوقت اتاخر

الام منار :_معلش يا حبيبي لازمني حاجات كتيره في المطبخ أستني أختك لما ترجع متتحركش

ابراهيم :_والله افتكرها رجعت خلاص تمام هرن عليها اشوفها فين

الام منار :_ماشي يا حبيبي السلام عليكم

ابراهيم :_وعليكم السلام

يتبع الفصل السابع والعشرون  اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent