رواية سجينة العادات البارت السادس والعشرون 26 بقلم نرمين قدري
رواية سجينة العادات الفصل السادس والعشرون 26
وعلي جانب الآخر نورما تترك سرايا بدون أن يشعر بيها حد وعلي وشها علامات تحدي وقهر و خذلان و حزن
من بعيد لمحتها فوزية وهي خارجة من باب سراياجرت بسرعة
فوزية /ست نورما ست نورنا استني بس رايحة فين عاد
نورما /علي وشها اثار الدموع خير يا فوزية عاوزه ايه
فوزية/وه وه مالك كافلة الشر عاد انتي عاتبكي وه ليه ده كله ده ايه كان حوصل بس
نورما/يعني مش عارفه يا فوزية ايه اللي حصل مش شايفة المهزله اللي بتحصل جوا انا مستحيل ارضي بكده
فوزية/استهدي بالله امير بيه بيعشقك ومستحيل يعمل اكده اصبري بس هو ما عيحبش بنت عمته واصل هو بس عنده غرض في دماغه
نورما /بس ده حيتجوزها عارفة يعني ايه حيتجوزها انا لازم امشي يا فوزية قبل اي حد ما ياخد باله امير لو شافني مش حيسبني
فوزية. /وانا لو سبتك تمشي امير بيه حيطلع روحي
نورما/بس انا مش حقبل الوضع ده ومافيش مبرر أنه يعمل كده
وفجأة سمعو صوت حالت هرج وزعيق خارجة من سرايا وصوت زينب مسمع لآخر الدنيا
فوزية /بقولك ايه عاد تعالي عندي دلوق لحد ما نشوف ايه اللي بيحصل جوا عاد
نورما /عندك فين مش فاهمة
نرمين قدري
فوزية/تعالي بس دلوق مش وقت اسئلة وسحبتها من أيدها علي اوضة بعيده في اخر جنينة
دخلت نوررما لقت بيت صغير مكون من حجرتين وحمام ومطبخ صغير
فوزية /معلش عاد البيت مش قد مقام بس تفضلي اهنية لحد ما اعرف ايه الاخبار وحقولك عاد اوعي تمشي
نورما /,حاضر يا فوزية بي روحي بسرعة اعرفي ايه سبب زعيق ده
فوزية حالا وعندك وكل في تلاجة كلي وانا مش حعوء عليكي حعرف بس ايه اللي حوصل وراجعة
جرت فوزية دخلت سرايا الجو كان متكهرب علي الاخر
امير/,مخلاص بقي يا عمتي انتي اللي اجبرتينا نعمل كده
زينب/الله في سماه ما حيوحصل و بنتي راجعة معايا انا مش عيلة صغيرة عتتحكو عليها عاد
فلاش بااااك
امير /اتفضل يا شيخ
المأذون /بلرفاق و البنين أن شاءالله
امير / حضرت الورق زي ما فهمتك في التليفون
المأذون/كله تمام زي ماقلت لي بلظبط
امير/مش عاوز حد يعرف باي حاجة حتمشي الأمور قدامهم كاني انا العريس بلظبط
المأذون /تمام بس هو فين عريس
هشام/ليه هو انا خيال شفاف مش باين لدرجاتي
فجاءة فتح الباب ودخلت زينت ساحبة سماح وعلي وشها علامات الانتصار
ونظرت قهر وكسره في عيون سماح
دخلت هانم وعلي وشها علامات حزن
زينب ,/ها يا ولد اخوي كل حاجة جاهز عاد
امير/أيوة يا عمه بس مافيش جواز غير بعقد الأرض حمضي العقدين مع بعض
زينب/وانا عمري ما رجعت في كلمة قلتها عاد وادي عقد الأرض اهو مد امير أيده اخد العقد منها وبدأ المأذون في مراسم الجواز ومضي امير عقد الجواز ولكن في خانه الشاهد وبعدها مضت عمتة تنازل عن الأرض و مضي هشام وسماح بتمضي برقت ولسة حتتكلم امير غمزلها تسكت ابتسمت ومضت
اتنتهي المأذون وماشي وبدأت زينب في زغاريد لحد ما وقفت فجاءة علي صوت امير
امير/الف مبروووك يا اتش فرحتلك من كل قلبي
هشام /,الله يبارك فيك لولاك كان زماني لسة عازب
امير/والله ودخلت القفص واخير حتتربه
قرب امير من سماح وماسك أيدها عارفة يا موحا لو زعلك قوليلي بس وانا اعلقهولك علي باب سرايا برا
جري هشام واخد أيدها من امير
هشام /ايه ياعم دي تخصني دلوقتي بتاعتي انا وازعل مين دي في نن عيني من جوا
امير/بضحك شد سماح منه لا يا قلبي لسة معملتوش فرح تبقي لسة ما تخصكش
هشام /شدها ومين قالك اني عاوز فرح انا عاوزها هيا وبس وايدك بقي علشان متوحشكش
امير /,توحش مين ياض انا اللي مجوزك ولا ارجع في كلامي
هشام /لا خلاص خلاص ترجع مين انا لما صدقت
امير /بلا بقي خد مراتك واطلعوا فوق واعملوا حسابكم بكرة نعمل ليكم فرح
كل ده والكل واقف متنح ليهم وماحدش فاهم حاجة
لحد ما زينب وبأعلي صوت عندها باااااس سد خاشمك منك ليه عاد واقفين تشوطونا لبعض كيف كرة كوتش عاد واحنا واقفين ومش فاهمين حاجة وكل واحد عمال يشد البت شويا في ااااايه انا مافهماشي
امير/خير يا عمة عمالة تزعقي وصوتك عالي ايه مش محترمة أن في رجاله في البيت
زينب/وانت اللي حتعلمتي الاحترام يا ولد هانم ولا ايه
امير واخمرت عنية من الغضب
امير/انا ولد العزاوي ياعمة ولا ناسيتي وانتي اكتر واحد عارفاني كويس وعارفه غضبي كويس
زينب/انت عتهددني عاد ولا ايه يا ولد
تدخل والد امير بسرعة
والد امير /ما عاش ولا كان اللي يهددك ياخايتي بس اهدي أكده علشان نفهم ايه اللي حوصل
فاهمنا بالله عليك يا ولدي كيف انت اتجوزت بنت عمتك وكيف عبتجول لولد عمك ياخدها ويطلع بيها لفوق عاد تاجي كيف دي ياولدي
هانم قاعده وعلي وشها ابتسامة فرح
هانم /اقولك انا تاجي كيف امير ولدي طلع راجل وسيد الرجال مرضاش يتجوز واخده غصب لاء وكمان عشقانه ولد عمة صوح يا ضنايا
قرب امير من أمة ووطه بأس أيدها صوح ياقلب امير من جوا
زينب /لا بقي انا عاوز افهم وجرت علي سماح وهي ماسكة ايد هشام ساحبتها من شعرها بشدة
انتي تفضلي أهنه جاري لحد ما افهم لا قسمنا بالله ادفنك مكانك عاد
هشام لسة حيتكلم ويعترض جري امير ماسكة
امير /من فضلك انت ياهشام اصبر انا حتصرف
هشام / وكان أقصي مراحل غضبه
لاء يا أمير سماح مراتي وانا اللي حتصرف
زينب سابت سماح بعد هشام ما قال كلمة مراتي
زينب/ وه وه وه عاااد مين مرت مين حد فيكم ينطق بنتي اتجوزت مين فيكم انطقوا بقااااا
امير/اهدي ياعمتي ووطي صوتك شوية وما تنسيش أن البيت كله خدم عيب لما عيله العزاوي صوتهم يكون مسمع كده
زينب عيلة مين وزفت مين دلوق انا عاوزة اعرف بنتي اتجوزت مين فيكم
هشام/,سماح مراتي انا يا عمه وانتي اللي اجبرتينا علي كده تصمميك أنها تتجوز امير برغم انك عارف. ان امير متجوز وعارفة أن بنتك مش عاوزة ومع كده صممتي علي رايك ومعملتيش اعتبار لاي حد وماسكتينا من أيدها اللي بتوجعنا وقفتي مشروع بملايين
امير/خلاص يا هشام اهدا انا اول مرة اشوفك متعصب كده اهدي يا عم انت عريس جديد
هشام/اهدي ازاي يا أمير بس
امير/بضحك فعلا اتقوا شر الحليم إذا غضب وراح لسماح اللي كانت بتعيط بشده من معاملة امها
شايفة جوزك يا موحا لما بيتعصب خالي بالك بقي متعصبهوش وفي عروسة قمر كده تعيط يوم فرحها وغالوتك لعملك فرح تحكي بيه البلد كلها احنا عندنا كام سماح بس
جري هشام مخلاص بقي ياعم النحنوح قلنا تخصني أمشي بات انجري علي فوق وحضنها وباس رأسها قدامهم
هشام/سماح اوعي دموعك دي تنزل تاني فاهمة انا مقدرش اشوفك كده قلبي بيجوعني قوي اوعي تعطيطي تاني يا قلبي
امير/بقي بزمتك انا النحنوح خد مراتك يلا وامشو
زينب /عندك ياخد مين ده حيطلقها عاد دلوق
ولد امير/ بزعيق ماتلمي الدور بقي يا زينت اايه ملكيش كبير عاد انا هنا كبير واللي حقول عليه حايمشي علي الكل ولا خلاص ايه مش معتبراني كبيركن ولا ايه
سماح اطلعي مع جوزك فوق في اوضه بتاعتك اللي هنا وانتي اتفضلي يازينب علي فوق ومش عاوز اسمعلك صوت واعملي حسابك انك حتقعدي هنا خلاص
لسة زينب حتعرتض اخوها بزعيق علي فووووق بسرعة
جرت زينب علي فوق بنظرات حاقده علي الكل والغل مالي عينيها
ولد امير/برضو انت غلط يا امير هي امها وكان لازم تعرف
امير/بزمتك يا بوي دي منظر واحده كانت حتتفاهم عمتي مش بتيجي غير بسياسة الأمر الواقع غير كده لاء
والد امير/بس عاجبني دماغك يا ولد
امير بضحك/جرا ايه يا ابو امير هو علام برا ببلاش
دمعت عنين هانم وافتكرت اكمل ابنها
لاحظ امير دموع أمه و فاهم أنه غلط لما قال يا ابو امير
جري امير علي أمة وحضنها وباس رأسها حقك عليا يا ست الكل حقك عليا يا ام اكمل اسم اكمل حيفضل مستمر انا ما كنتش عاوز اقولكم نورما حامل
هانم /وه حامل كيف يا ولدي هي لحقت عاد
امير /وشة احمر ومش عارف يرد لحقه هشام بسرعة
هشام /الله يا مرت عمي عاد امير كان متجوز نورما من شهر ونص علشان متسافرش وكان لازم يعمل كده في مستشفى ويجيب مأذون علشان أهلها ميعملوش مشاكل
امير حافظ علي مرت المرحوم لأنها كانت عاوزة تسيب البلد و قتها امير كان لسة مع ماهي ماكنش عاوز حد يعرف أنه اتجوزها
هانم /وانت يا هشام كنت خابر أن امير اتجوز نورما وساكت وازي نورما ما تقولش حاجة كده
فلا بااااك
امير/ الحقني يا هشام نورما مسافرة فرنسا وانا لازم امنعها من سفر باي طريقة
هشام/بص انت ماتستهالش بس حقولك
امير/ ما تلم نفسك بقي ياض
هشام /انت ناسي لما جيت أطلب اتجوزها عملت ايه
امير/هشام اخلص نورما مش لازم تسافر انا هببت معاها حاجة مينفعش تمشي كده لازم اتجوزها حالا
هشام /يخربيت عقلك انت عملت ايه انطق
امير /عملت اللي عملته مش وقت حكاوي البت مسافرة
هشام /اوعي تكون عملت اللي جه في باللي
امير/وشه احمر ووطي صوته ااه يا هشام كسرتها غصب عني اقسم بالله كسرتها وكسرت قلبي معاها ودموعة نزلت
هشام /امير انا اول مره اشوفك كده واشوف دموعك انت طول عمرك جبل كلنا بنترمي عليه وانت اللي شايل همنا كلنا اوعي تنخ أو تنكسر العيلة كلها تضيع متقلقش حلم عندي
امير/بجد يا هشام انا حاسس اني عاجز مخي واقف مش عارف افكر خالص
هشام/واللي ميخلهاش تسافر وعد جمايل بقي
امير /بتكلم جد قول بسرعة انا مش عارف افكر خالص
هشام/بص يا سيدي مش هي عملتلك توكيل عام علشان ورثها من المرحوم اكمل
امير لاء توكيل بالإدارة بس استني هشام جات في دماغي حته فكرة بقولك هشام حضرلي ورق توكيل و حضرلي ورق اللي عاوز يتمضي كله وانا حمضيها علي قسيمة من غير ما تحس
هشام / وحتعملها ازاي دي
امير/ايه يابني انتم ناسين لما كنتم بتقولي امير الجن ولا ايه
باااااااااك
امير /بصراحة أنا اتجوزتها غصب عنها هي كانت عاوزه تسافر وانا مسمحتش بكده
هشام علشان يغير كلام اللي هي فين نورما
امير/صحيح معقول الزعيق ده كله وهي ما سمعتهوش لتكون تعبت
جري امير زي مجنون علي فوق يدور عليها دخل الاوضة بسرعة مش لاقيها
امير /نورما نورما انتي فين نوارت قلبي فينك
طلع امير من اوضة وقاعد يدور في سرايا كلها وينادي عليها مش لاقيها
امير/بصوت عالي هز البيت فوزية فوزبة
طلع هشام وسماح من مكتب يجرو
هشام خير امير في ايه بتزعق كده ليه
امير /نورما مش موجوده في البيت كله
هشام /انا قلتلك لازم تفهمها شخصية نورما غير يا أمير مش دي اللي بترضي بسياسة الأمر الواقع وانت عارف شخصينتها كويس
امير /بجنون يعني ايه يعني ايه يعني هي خلاص كده سابتني اخدت ابني معاها وسابتني
هشام /اهدي امير اهدي
امير/اهدي ايه باسبورها مكتوب في غير متزوجة يعني ممكن تكون في بلد تانبة دلوقتي انت فاهم فاهم دي مجنونه وتعملها
هشام /بالله عليك اهدي ممكن يجرالك حاجة
امير /نورما ضاعت مني ضاعت وبدأ ينهار اخدت ابني اكمل راح وابني راح نورما كمان لاء يااارب يااارب كده كتير عليا انا مش قاااادر خلاص انا لو حبل كان زمانه أنهد
سماح وافقه تعيط انا السبب انا السبب انا مكنش لازم اجي هنا من أصله
تدخلت فوزية بسرعة لإنقاذ الموقف بسرعة
فوزية /امير بيه انا اعرف مكان ست نورما
اتكهرب الجو وحالة صمت تام عامت علي مكان
هانم/انطقي يا مخبله هي فين بسرعة
فوزية/ ست نورما عندي في اوضة اللي في جنينه
امير /ماسكها من أيدها جامد وايه اللي ودها هناك
هانم /اباي يا امير سيب ايد البت حتتخلع في ايدك
فوزية /انا مليش صالح انا شوفتها ساعة لما المأذون جه بتجري برا سريا وكانت عتبكي جريت وراها و رجعتها وخلتها تفضل عندي ل ما تشوف حتعمل ايه
امير/ بعصبية ماشي يا نورما ماشي مش اول مرة تعمليها وتهريبي بس وحياتك عندي رحمة اكمل ما حعديهالك المرادي
سماح /,خلاص يا امير علشان خاطري عديها مرادي
امير /من فضلكم محدش يدخل في اللي حعملو هي اي اسهل حاجة عندها هروب كل كلمة تسبني وتهرب لازم اخد موقف مش عاوز حد يدخل لو سمحتو
سماح/,خلاص بقي علشان خاطري انا السبب عديها يا
أمير/بصوت عالي مش عاوز حد يدخل لو سمحتم فوزية قدامي علي اوضتك نشوف هانم
فوزية/في نفسها استر يارب استر
دخلت فوزية الاوضه وأمير وراها .
ن
ورما/فوزيه طمنيني خير انجوزها صح اتجوزها خلاص
رد امير وهو داخل الاوضة اه اتجوزتها عندك مانع اتجوزتها وحتقعد في الاوضة بتاعتي وانتي حتقعدي في اوضه بتاعتك واحمدي ربنا ماقلتلكيش تقعدي هنا مع فوزية لولا خايف من كلام ناس كنت قاعتك هنا لانك ماتستهليش الا كده اسهل طريقة عندك الهروب انك تهربي مش مهم اللي حتسبية وراكي ايه ولا تحاولي تواجهي انا مش عارف انتي ازاي دايرة وكاله علام كبيرة كده وانتي مبتعرفيش تواجهي كبيرك تهربي
بصي يا نورما اللي راح كوم واللي جاي كوم تاني حتشوفي امير واحد تاني خالص انتي اللي طلعتي شيطان اللي جواه استحملي بقي
نوما /يعني لما اشوفك حتتجوز عليا اعمل ايه اقف اسقف ولا اعمل ايه
امير بزعيق لاء متعمليش اهربي اسهل حاجة انك تهربي صح انتي ناسية أن جواكي حته مني وفجاءة سحبها من أيدها وجري بيها اتفضلي معايا
نورما / سيب ايدي انا مش عاوزة اعيش معاك
امير /ماهو مش بمزاجك علي فكرة يا مدام حتعيشي غصب عنك وشغل مافيش ونزول مصر مافيش اعتبري نفسك في سجن من هنا ورايح وانا بقي سجانك حتعيشي علشان مزاجي وبس ولو ليا مزاج فيكي حاجيلك مليش حتفضلي في الاوضة لحد ما يجيلي مزاجي
نورما /انت بتحلم وعارف اني مش حرضي بكده
دخل امير سريا وهو ساحبها تحت أنظار الكل ونظرة سماح الشفقة عليها واحساسها بالذنب
هانم/امير براحة عليها يابني علشان خاطر اللي في بطنها
امير/امي من فضلك مش عاوز حد يدخل لو سمحتم بقي
وانتي اتفضلي علي فوق قدامي استني فين باسبورك
نورما /وانت عاوز ايه من الباسبور بتاعتي
امير بزعيق جامد هاتي الباسبور بسرعة اخلصي
نورما / عاوز ايه من باسبور من الباسبور مش حتاخده مني يا أمير
امير بزعيق جامد اخلصي وهاتي
اتفزعت نورما من صوته عطلهوله من خضة
اخد امير الباسبور قطعو قدامهم
نورما / انت اتجننت انت زاي تعمل كده.
امير /,لاء انا لسة حوريلك جنان علي أصله اتفضلي معايا علي فوق اخلصي
هشام / امير اهدي بقي شوية قطعت الباسبور وخلاص وهي مخرجتش من باب سرايا خلاص بقي متزودهاش
امير /هشااااام و افرض أن فوزية ملحقتهاش كانت أخدت ابني وسافرت بيه صح
سكت هشام مش لاقي كلام يقوله نورما غلطانه
امير /انا بقولها للكل اهو نورما ممنوعة تطلع من باب سرايا حتي الجنينه ممنوعة
نورما/وانا مش حعيش في سجن ده وانت عارف انا مش باجي كده
امير /,ماهو مش بمزاجك يا هانم انتي هنا مسجونه اااه مسجونه وانا سجان بتاعك واتقي شري يا نورما احسن اتفقنا
واتفصلي علي فوق بقي علشان انا خلاص مش طابق نفسي
طلعت نورما بسرعة علي قوضتها وقفلت باب وعلي وشها دموعها
زينب سمعت كل حوار اللي بنهم
زينب في نفسها لاء كده احلوت خالص ماشي يا أمير أن ما سودت عشتك وخليتك تطلقها مبقاش انا زينب
- تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية سجينة العادات كاملة" اضغط على أسم الرواية