رواية تبنيتها ولكن أحببتها الفصل السادس والعشرون بقلم منة الله وائل
رواية تبنيتها ولكن أحببتها الفصل السادس والعشرون
كانت تجلس على الفراش تنتظر سماع صوت الصفير التي قالت لها زينب عليه ولكن القدر لم يكن حليفها وقتها فقد وجدت باب الغرفه يفتح ويدخل إليها فتحي ومعه رجلان يبدو عليهم الضخامه الشديده
نظرت لهم فريده برعب قم قالت :
في ايه؟.....
فتحي بابتسامه سخريه قائلا :
مالك يا جلب چدك ماتخافيش أجده، دا اني هخدك رحله ماروحتهاش طول عمرك، رحله تحت الارض يا جلبي
فريده بصدمه قائله :
ايييييييييه.....
نظر لها فتحي بشر ثم قال :
ماتخافيش يا بنت بتي كل حاچه هتخلص جواَم، هاتوها
صرخت فريده بعلو صوتها وكانت تحاول الفرار منهم قائله ببكاء :
ابوس ايدك سبني في حالي انا ماليش دعوه
ابتسم لها بسخريه ثم اشار لهم بحملها
فريده بصراخ :
عاااااااااااااا لاااااااااااا
كانت تنظر زينب لهم من بعيد والخوف يتملكها
نظر لها فتحي بغضب ثم قال :
واجفه أجده ليه يا حرمه انتي يلا غوري من اهنه يلا
زينب بفزع قائله :
حاضر يا كبير حاضر
تركوها وذهبوا وسط صرخات فريده التي تنظر لها ببكاء واستغاثه
زينب وهي تخرج الهاتف من جيبها وتضرب على وجهها قائله :
يا مُرك يا زينب يا مُرك، ايوا ياسي محمد الحجني الكبير اخد ست فريده عشان يجتلها، اه خرچوا دلوك جدام عيني، طيب سلام.. استر يارب
بقلمي منه وائل
**************************
في سيارة كامل
كامل بغضب قائلا:
ماتسرع شويه يا حسن انت ماشي على قشر بيض اخلص
حسن وهو في محاوله للتسريع قائلا :
منا ماشي اهو يا كامل بيه بس الدنيا ضلمه اوي في البلد دي فلازم اخد بالي
كامل بقلق :
يارب استر، انا اسف يا فريده، اسف اني سبتك لوحدك وعرضتك للخطر دا كله بس ماتخافيش يا حبيبتي اوعدك اني هنقذك ومش هتبعدي عني تاني ابدا
يلا يا حسن سرع
بقلمي منه وائل
**************************
في منزل عبد القوي
عبد القوي بغضب قائلا :
انت اتچنت يا ولدي انت مش جد فتحي ورچالته، اعجل يا ولدي وملِكش صالح باللي بيحصل
محمد بذهول قائلا :
ماليش صالح ببتي؟، ماليش صالح ببتي اللي هيجتلها اللي ملهاش ذنب في المشاكل اللي بيناتكم
عبد القوي بحنان ابوي قائلا :
يا ولد وعشان المشاكل ديه اني عاوزك تبعد عن الموضوع ديه اني خايف عليك يا ولدي، كدا البلد هتولع
محمد بغضب وهو يعطي اسلحته لرجاله قائلا:
تنحرج البلد على اللي فيها، دي بتي يابوي، حته مني ومن صلبي فوج يا بوي بدل ما توجف چاري عاوزني ارمي بتي؟، اسف يابوي لو اخر نفس هيخرچ مني هلحج بتي، يلا يا رچاله
بقلمي منه وائل
**************************
في المدرسه
كانت تجلس مرونيا في الغرفه وتنظر الي فيفيان الجالسه وتنظر الي صورة فريده بابتسامه صافيه
فاقتربت منها وجلست بجانبها ثم قالت بسخريه :
تفتكري لو هي بتحبك نفس الحب اللي بتحبهولها دا كانت سابتك اليومين دول كدا وماسألتش عليكي؟
نظرت لها فيفيان ثم قالت بتوتر :
انتي بتقولي ايه؟، موزموزيل ميرت قالت إنها اتصلت بس قالت إن التليفون فصل منها شحن َمش هتعرف تكلمنا الا لما تشحنه هي ذنبها ايه بقا؟
ضحكت مرونيا ثم قالت :
انتي صدقتي الكلام دا؟ ههههههه، حبيبتي هي ما اتصلتش اساسا واتصلنا بيها كانت بتكنسل معرفش بقا شكلها ماصدقت تبعد عن هنا وتنساكي، اصل هي يعني مش مع حد قليل دي مع مسيو كامل صاحب المدرسه دي كلها، مش بعيد تكون اتجوزته كمان
اتسعت عين فيفيان بصدمه ثم هبت واقفه وامسكت مرونيا من شعيراتها وقالت بغضب :
انتي بتقولي ايه يا مجنونه انتي، انتي عارفه انتي بتتكلمي عن مين؟، فريده دي احسن منك ومن اللي ربوكي يا حيوانه انتي كلمه كمان وماتعرفيش انا هعمل فيكي ايه
مرونيا بصراخ وهي تحاول الفرار من يدها قائله :
ااااااااااااااااه، ابعدي عني انتي مجنونه عاااااااااااااا، الحقوني
فيفيان وهي تقوم بضربها على رأسها ثم قالت :
عشان تاني مره تجيبي سيرة فريده في غيابها او وجودها
سمعوا الفتيات صوت صراخ مرونيا والموزموزيلات واجتمعوا في الغرفه وبدءوا أبعاد فيفيان عنها
موزموزيل اليسار بغضب قائله :
انتي اتجننتي فيفيان ايه اللي انتي عملتي دا؟
مرونيا وهي تتصنع البكاء قائله :
ضربتني موزموزيل، ضربتني وبهدلتني كل دا عشان بقولها الف سلامه عليكي ارتاحي بدل ماتقعي قامت ضربتني وبتقولي هو انتي شيفاني تعبانه وراحت ضربتني
نظرت لها فيفيان بذهول وكانت ستتحدث ولكن اوقفها صوت موزموزيل ميرت وهي تقول :
متأكده من كلامك دا مرونيا؟
نظرت مرونيا الي ميرت بتوتر وقلق ولك تستطيع قول شئ
بقلمي منه وائل
**************************
في الخارج بمنزل فتحي
حسن :
هو دا البيت يا كامل بيه
هبط كامل سريعا من السياره وذهب الي دوار فتحي وقام بالخبط على الباب بعنف الي ان قامت زينب بفتح الباب وهي يدب الخوف في اوصالها
نظر لها كامل باستغراب ثم قال بتساؤل:
فريده فين يابت انتي؟
نظرت له زينب باستغراب ثم قالت :
انت مين يابيه وتعرف ست فريده منين؟
امسكها كامل من تلابيب ملابسها ثم قال بصوت عالي مخيف :
اناي هتنطقي والا اخلص عليكي هنا فين الكبير بتاعكم دا ومخبي فريده فين؟ ، انا... انا جوزها
اتسعت عين زينب بصدمه وذهوا ثم قالت سريعا :
الحج يا بيه الكبير اخد ست فريده وست نعيمه على الچبل عشان يجتلهم هناك وسي محمد ابوها هيروح على هناك يارب يلحجها
كامل والخوف يكاد يفتك بقلبه :
فين الجبل دا انطقي بسرعه
زينب وهي تنادي على الغفير سريعا قائله :
يا چمال، چمال
جمال وهو يأتي سريعا قائلا :
عاوزه ايه يا زينب، خير يابيه تؤمر بحاچه؟
زينب سريعا قائله :
وصل البيه الچبل الله يرضى عنك خليه يلحج ست فريده وست نعيمه
چمال وهو يتحدث بغضب قائلا :
اناي اتچنتي يا بت انتي والا ايه ادخلي چوا، وانت يابيه احنا مانعرفوش حاچه اتوكل على الله من اهنه
اخرج كامل من جيبه السلاح ووضعه بجانب راس جمال ثم قال :
انت هتيجي معايا توريني الجبل دا فين والا افرغ الخزنه دي في دماغ اهلك
زينب بصراخ :
يالهوييي
بقلمي منه وائل
**************************
في الجبل
كانت ملقاه على الرمال تصرخ وتبكي قائله :
حرام عليك انت معندكش قلب انت ليه بتعمل كدا انا عملتلك ايه، انا ماليش ذنب في كل دا، انا مش عاوزه اموت
اقترب منها فتحي ثم امسكها من يدها بعنف وقال :
اخرسي يابنت محمد انتي لازمن تموتي وابوكي يشوف بعينه كيف انتي هتندفني اهنه لازمن اخلص منِكِ ونجفلوا على الجصه دي
هبطت فريده على قدميه وقالت ببكاء وتوسل :
لااااااه بلاش ونبي بلاش مش عاوزه اموت عاااااااااااااا
نعيمه ببكاء قائله :
ابوس يدك يا فتحي بلاش فريده اجتلني اني هي لساتها صغيره، وبعدين هي ملهاش ذنب في المشاكل اللي بينك وبين عبد الجوي
ضحك فتحي بصوت عالي ثم اقترب منها وامسكها من وجهها وقال :
مين اللي بتتكلم جص المصايب كلها، اللي سبب في كل المشاكل ديه، تعرفي يا نعيمه لو اني مكنتش شوفتك وانتي جاعده في الغيط مكنش كل ديه حُصل بس حظك بجا اني شوفتك، شوفتك
وحبيتك، حبيتك جوي، بس انتي طلعتي خاينه، كنتي بتيجي معايا وبتفكري فيه هو، كنتي بتبجي في حضني اني وروحك معاه هو، لييييه، هو احسن مني في ايه؟
ماتنطجي هو احسن مني في ايه؟، فلوس ومعايا اكتر منه مركز ومركزي أعلى من اي حد في البلد ديه، وكل شرب كل اللي تتمنيه موچود، حب؟
عاوزه حب يابنت سعيد؟
اني اكتر واحد هحبك وانتي تعرفي أجده، بس انتي اللي اخترتي أجده، وانتي اللي وصلتينا لاجده
ثم أشار بيده الي إحدى رجاله لكي يحمل فريده و يلقيها في الحفره التي صنعوها لها
نظرت فريده الي ذلك الرجل الضخم ثم حاولت الوقوف وكانت ستهم بالفرار ولكن امسكها ذلك الرجل والقاها في الحفره وسط صرخاتها التي تعلو مره تلو الأخرى
فتحي وهو يقوم بصفعها على وجهها قائلا :
اخرسي يا حرمه
تلقت فريده الضربه على وجهها ففقدت الوعي وتدفق الدماء من وجهها أثر الضربه
فتحي بأمر قائلا :
يلا نزلوا التراب عليها، الله يرحمك يابنت بتي
نعيمه بصراخ وبكاء :
حرام عليك يا فتحي سيب البت يا فتحي بعد يدك انت وهو
فتحي بغضب شديد قائلا :
ارموها چارها يلا
كان سيهم بالرحيل ولكنه وجد طلقات النار تحاوطه من كل مكان
ولا يعلم من أين تأتي قام بإخراج سلاحه وكان يحاول التملص من تلك الطلقات وسط صراخ نعيمه عند وقوع رجاله بعد اصابتهم بالطلقات
محمد وهو يصوب السلاح ناحيته قائلا :
النهارده يومك يافتحي الكلب
أصابت الرصاصه فتحي فوقع
على الرمال وهو يصرخ ويقول :
ااااااااه اني يابن عبد الجوي اني اااااااه
نعيمه وهي تحاول ايقاظ فريده قائله :
فوجي يابتي الله يرضى عنك فوجي، يامُرك يا نعيمه عااااااا
وأثناء ما كانت تحاول ايقاظها وجدت أحدا ما يقوم بمد يده لها لاخراجها من تلك الحفره
نظرت له نعيمه برعب ثم مدت له يدها وقامت بالخروج ثم قام بحملها وقال :
حقك عليا يا حبيبتي، تعالي يا أمي معايا
وكان وسط تلك الضربات اخذ كامل فريده ونعيمه وقام بوضعهم في السياره ورحل
محمد بصدمه قائلا :
وه مين اللي اخد بتي وخالتي نعيمه في عربيته هم يا واد نشوف مين ديه هم
بقلمي منه وائل
**************************
في منزل محمد
كانت تجلس على الفراش تبكي بحرقه كانت تعلم أن ذلك اليوم سيأتي لا محال له ولا هروب منه ولكن كانت لا نعلم انها ستفقد طفلتها التي ابتعدت عنها كل تلك السنوات، ماذا تفعل الان اتذهب الي الجبل؟، ام تذهب إلى والد زوجها وهو سيساعدها
كانت تفكر كثيرا كثيرا إلى انها هبت واقفها وقد قررت ثم قالت :
اني لازمن اروح لابا عبد الجوي هو هيتصرف
بقلمي منه وائل
**************************
في منزل عاصم
كان يجلس على الفراش وينظر الي صورتها، نعم انها معشوقته التي ستبقى محفورة بقلبه ولن تمحو ابدا، معشوقته التي تباعد الدنيا بينهم ولا يعلم لما كل شئ ضده هكذا...؟!
نظر عاصم الي هاتفه ثم قال :
منا عارف انها مجنونه ولو اتصلت بيها ممكن ماتردش او لو ردت هتهزقني
طب اعمل ايه دلوقتي منا عاوز اسمع صوتها
نظر الي الهاتف بتفكير ثم جاءته فكره جعلته يبتسم قائلا:
كنت متأكد اني هحتاجه في يوم
ثم ضغط على الازرار وقام بالاتصال بها ولكن من رقمه الثاني التي لا تعلمه، وقد جاءه الرد بصوتها الذي يعشقه ويجعله يفقد حواسه جميعها
بسمه بنوم قائله :
الو...... الو
كان يستمع الي صوتها النائم بلهفه وشغف وكان قلبه يدق بسرعه هائله
بسمه بنفاذ صبر قائله :
الو، وبعدين بقا ماحضرتك يااما ترد، أو هقفل السكه وعلى الله تتصل هنا تاني
تحدث عاصم سريعا قائلا :
وحشتني
نظرت بسمه الي الهاتف باستغراب ثم قالت :
مين معايا؟
عاصم بلهفه قائلا :
معقوله مش عارفه صوتي با بسمه، انتي وحشتني اوي، لحد امتا هنفضل نبعد كدا يا بسمه
علمت بسمه من المتصل فقالت بغضب شديد :
انت ايه اللي يخليك تتصل عليا في وقت زي دا ها، انت معندكش دم، ابعد عني ياعاصم مش عاوزه اسمع اسمك تاني في حياتي ولا حتى سيرتك وانساني يا عاصم ها إنساني
ثم اغلقت الهاتف في وجهه
نظر عاصم الي الهاتف بصدمه ثم قال بتحدي :
وانا لا يمكن اسيبك لغيري يا بسمه، انتي بتاعتي انا
........................
في غرفة قمر
كانت نائمه على الفراش وتعبث في هاتفها جائها اتصال هاتفي فنظرت الي الهاتف بتوتر ثم ذهبت إلى باب الغرفه وقامت بإغلاقه باءحكام ثم قامت بالرد على الهاتف قائله بتوتر :
ايوا يا بيه، انا في بيته اهو ايوا عملت كل اللي قولتلي عليه بس هو بيقولي بكره معرفش هياخدني فين عشان يثبتلي انه مش احمد دا، طب اعمل ايه بس يا بيه اتصرف ازاي، طيب خلاص حاضر همنع المشوار بأي طريقه، طب وهي افرض جات تاني أو هو راح لها، خلاص حاضر يابيه ماتزعقش حاضر يووو يلا سلام
ثم اغلقت الهاتف سريعا وقالت وهي تاكل اللبانه بطريقه مقززه :
،دا ايه يا خواتي الهم دا انا مالي انا، بس الصراحه الواد موز مايتسابش هههههههه، انا عارفه هي فيها ايه دي عشان الاتنين يتخانقوا عليها دا انا احلى منها
بقلمي منه وائل
**************************
في المدرسه
كانا يقفان الاثنان أمام السيده ماري وكل منهما تنظر للاخري بغضب
السيده ماري بتساؤل قائله :
ضربتوا بعض ليه؟
نظروا الاثنان لها ولم يستطيعوا ان يتفوهوا بكلمه
السيده ماري بغضب قائله:
مفيش اجابه يبقا فيه عقاب
نظرت لها فيفيان ثم قالت :
لما اسمع منها انها بتغلط في فريده وعاوزاني اكرها بأي شكل يبقا من حقي اني اضربها
نظرت السيده ماري لها باستغراب ثم قالت :
غلطت في فريده ازاي؟
فيفيان وكانت ستتحدث ولكن قطعت حديثها مرونيا سريعا وهي تتصنع البكاء والألم قائله :
ميس ماري انا ماغلطش في فريده انا كنت بقولها بس انها مش اتصلت ولا نعرف عنها حاجه لاقيتها بتضربني وتقول عليا كدابه
موزموزيل ميرت وهي تنظر لها بشك قائله :
هو مش انتي قولتي فوق برضو انك كنتي بتقوليلها ارتاحي انتي تعبانه فقالتلك هو انا تعبانه وراحت ضربتك، اي اللي غير كلامك
نظرت لهم بقلق وارتباك وكانت ستتحدث ولكن قطع حديثها موزموزيل ايزابيل وهي تقول :
والله انا شايفه ان اللي غلطت فيفيان ميصحش انها تضرب زميلتها مهما حصل
نظرت لها ميرت باشمئزاز ثم نظرت الي السيده ماري متنظره قرارها
السيده ماري وهي تجلس على مقعدها قائله :
الاتنين يتحبسوا في الغرف العاقبيه لحد الصبح ومفيش حد يدخلهم ولا في عشاء الليله مفهوم
نظروا الاثنان لبعضهما بغضب شديد
بقلمي منه وائل
**************************
في المستشفى
كان يجلس على المقعد ويشعر بالخوف والتوتر الشديد
الي انه وجد محمد يدخل المستشفى ومعه بعض الرجال الذي يبدو عليهم الضخامه الشديده
اقترب محمد منه ثم امسكه من تلابيب ملابسه وقال :
انت مين يا ولد الفرطوس انت وايه اللي خلاك تاخد بتي وحماتي اهنه، انت تبع فتحي؟
نظر له كامل ببرود ثم قام بتنزيل يده من عليه وقال بتساؤل :
انت بقا ابوها؟
محمد بغضب قائلا :
ايوا اني انت مين انطج
كامل وهو يجلس مكانه مرة أخرى ثم قال :
انا اكون جوزها
محمد بصدمه قائلا:
ايييييييه؟...
يتبع الفصل السابع والعشرون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية تبنيتها ولكن أحببتها" اضغط على اسم الرواية