رواية عندما يعشق العلماء الفصل التاسع والعشرون بقلم دينا عويس
رواية عندما يعشق العلماء الفصل التاسع والعشرون
. ستحقق كل احلامك التي كنت تظن بأنها بعيدة ستفرح وستتلاشي كل ملامحك الباهته ستبتسم علي كل لحظة إنكسار أطمنئن فأن من يرعاك ويحبك رب عظيم ..*
نعود مرة أخري الي سها (وامها الشريرةهههه)
كانت تجلس قلقة وبشدة كانت تخشي أن ترسب مع أنها فعلت كل ما بوسعها ولكن أمها لا ترحمها مطلقا
تنتظر نتيجه الترم الاول للعام الجامعي فستظهر اليوم
ألام مديحة بسخرية :_قاعدة كدة ليه؟ قومي اعملي حاجه بدل مانتي فاشلة في كل حاجه عالله بس متجبيش تقدير النهارده
سها بخوف :_ حاضر هقوم اشوف حاجه
الام بغضب :_غوري من وشي
سها تتجهه سريعا الي المطبخ لفعل ما يجب فعله وهي تدعوا ربها ان تحصل علي تقدير كويس لارضاء والدتها
الام مديحة وهي تجلس في الصالون
يرن هاتف سها
الام برد :_الو مين معايا
صديقة سها :_انا صحبة سها هي فين
الام :_ليه عاوزاها في ايه عملت مصيبة مانا عارفاها فاشلة في كل حاجه
صديقة سها بقلق :_لا ابدا يا طنط كنت هقولها تدخل علي اللينك عشان النتيجة ظهرت
الام بندااااء عااالي :_يا بنت يا سها تعالي يبنت شوفي سقطي ولا
صديقة سها :_طيب هقفل انا بقي
وتقول في نفسها :_ياربي ايه الام دي ربنا يعينك ويقويك يا سها
سها بخوف :_استر يارب
الام بصوت عالي :_خلصي كل دا في رقم قومي
سها بخوف :_ خلصت
تأخذ الام الهاتف رغما عنها وتقول :_وريني يا فاشلة
ثم تنظر لتري انها حصلت علي تقدير الجيد جدا
الام بصوت عالي :_ التقديرر دا بسس يا فاشلة انا قولت هتتعدل بعد الثانويه وتجيب تقدير كويس أما لا بنتي انا بس اللي فاشلة اكيد بنت سميحة دلوقتي جابت أمتياز اووومال محظوظة زيي امها
كان الاب سعيد عائدا من الشغل وأستمع الي كلام زوجته
الاب :_في ايه معالية صوتك ليه؟
الام :_تعاال شوف بنتك الفاشلة جايبة جيد جدا بس
ربيها البنت دي
سها بعياط :_والله يا بابا عملت اللي عليا اعمل ايه تاني
الاب بحنان :_بس متعيطيش يا قلبي الف الف مبروك يا حبيبتي ان شاءلله ربنا يعوضك وتحققي كل اللي بتحلمي بيه
الام بغضب :_أجيب شجرة واتنين ليمون هي حنيتك دي اللي ضيعتها
الاب بغضب أكبر :_بصي اولا صوتك لو عالي عليا تاني هطلقك ثانيا ملكيش دعوه بالبنت وانا فرحان بيها اووي
يالا يا سها ادخلي أوضتك عشان انا في كلام تاني ليا مع مامتك
سها :_حاضر يا بابا
ثم تغلق الباب على نفسها في غرفتها وتترك للدموع مجري مسيرها وهي تلعن في مي وظهورها في حياتها كرهتها بشدة لمقارنة امها لها بمي
~~~~~~~~~~~~~~~~~
*غير من روحك بكل خطوة تخطوها بكل عثرة تواجههك، في منتصف الطريق تعلم من حياتك تفاصيل جديدة *
بعد أنهاء المكالمة بين دينا واصدقائوها
ابراهيم :_بقولك ايه يا دندون
دينا بضحك :_طالما قال دندوون يبقي في مصلحة اشجقيني يا عباس
ابراهيم بغيظ :_احترمي نفسك كل شويه تجيب في سيرة واحد أدامي
دينا :_حاضر ماشي يالا سلامو عليكم
ابراهيم :_أستني هنا
دينا :_يا بابا خلص ورايا اعمال كتيره انت متعرفش انا مشغولة ازاى
ابراهيم بصدمة :_انتي ؟ لا دانا هجن رسمي منك
المهم هي احم احم هي صحبتك سمر
دينا بضحك :_ماله يا خلبوص
ابراهيم بغيظ :_استني اكمل وبعدين احترمي نفسك المرة الجايه هتلاقي قلم علي وشك المهم هو والدها شغال ايه اسها كاملا ايه ووالدتها واخواتها واعمامها وكله
دينا :_حيلك حيلك براحة عليا هقولك اسمها سمرر............ والدها شغال سمسار
ووالدتها مدرسة
وليها أخ واخت
ومعرفش حاجه تاني
ثم تقول دينا بصدمة :_ايه ده انت أخدتني علي خيااانة ولااااا انت بتسأل علي صحبتي ليه
الام منار وهي تتجهه نحو دينا :_في بنت محترمه تمسك اخوها كده
وبعدين انتي مالك يالا علي اوضتك
ابراهيم يضحك :_احسن ههه
دينا بغيظ :_ناااس رخمين اوووي والله ماشي مش هقولك حاجه تاني
الام منار بصوت عالي :_ديناااا علي ااوضتك
الام منار لابراهيم :_ها قولي، يا حبيبي بتسأل ليه عجبتك ولا صح أنت شوفتها ازاي
ابراهيم :_براحة يا ست الكل انا بسأل بس لما قلبي يختار واحدة هقولك اول واحده والله
الام منار :_يعني مش مخبي حاجه
ابراهيم بصدق :_ابداا
الام منار :_هصدقك بس عاوزة افرح بيك قريب يا حبيبي عشان خاطري يمكن اموت ولا حاجه
ابراهيم :_بعد الشر عليكي يا ست الكل لو قولتي كده تاني هزعل منك والله علفكره انتي كل شويه تقوليهاا ليه مخبي علينا ايه
الام منار بتوتر :_ها لا مفيش حاجه يا حبيبي هروح أكمل الاكل
ابراهيم يظل يفكر لان أمها أختلفت كثيرا ويقول :_ جسمها خاسس جدا كل فترة تخس اوووي وكمان حااسس انها بتاخد دواء كتيرر انا لازم اعرف في ايه
يتبع الفصل الثلاثون اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عندما يعشق العلماء" اضغط على اسم الرواية