رواية حورائي البارت الثاني 2 بقلم رويدا محمد الكاتبة الغامضة
رواية حورائي الفصل الثاني 2
محمود:اي يا أسر يا أبني اللي انت بتعمله دا ومأذون اي.
أسر:أنا عايز أكتب الكتاب خلال أسبوع طب.
محمود:يا أسر مينفعش كدا طب أستني تعرفوا بعض
أسر:يا عمي ما هو.
محمود:هاخد رأي حوراء وأبلغك
مامت حوارء:في اي يا محمود
محمود:أسر عايز يكتب الكتاب علي أخر الأسبوع
حواراء:أنا مش موافقة يا بابا ،مش قولتلك هيتجوزني شفقة
محمود:بصي يا حوارء هو شاب كويس وشريكي يا بنتي ،وأنا من رأي أنه محترم
حوارء:هفكر يا بابا وأرد عليك
محمود:يلا يا حبيبتي أنا هنزل أصلي المغرب
حوارء وبباها خارج: بابا أنا موافقة
محمود حضنها:مبروك يا حبيبتي وخليكي عارفة إني هكون عايز مصلحتك دايماً
بعد ما محمود خرج حوارء فضلت تعيط على حالها ،إنها شايفة أنه متجوزها شفقة ،أنا وافقت من الفرحة اللي في عيون أهلي يارب دبرلي أموري يارب ونامت....
**************
"تاني يوم الصبح"
أسر:بابا أنا هتجوز حوارء أخر الأسبوع
والد أسر:بجد يا أسر ،ربنا يتمملك على خير يا أبني وربنا يصلح حالك.
محمود بيرن علي أسر..
محمود:السلام عليكم
أسر:وعليكم السلام،خير يا عمي
محمود:إحنا موافقين يا أبني تقدر تيجي على أخر الأسبوع كتب الكتاب
أسر بفرحة:يعني حوراء وافقت بجد.
محمود بضحك:اه وافقت يا إبني ،إدعي بس متغيرش رأيها على أخر الأسبوع
أسر:وأنا هستني أخر الأسبوع أنا هاجي بكرة
محمود:بس يا أسر
أسر:يا عمي مش هتفرق يومين
محمود:تمام يا أبني هستناك
************
أسر :بابا بابا
والد أسر:اي يا أسر
أسر بفرحة :وافقت يا بابا وافقت
والد أسر:ربنا يتمملك علي خير،أسر أنت بتحبها بجد صح
أسر:بُص أنا جوايا حاجة غريبة،بس أنا فرحان
والد أسر:طب يلا بقا عشان نجهز كل حاجة
************
"في اليوم التاني"
حوراء بتعيط وبتمسح دموعها لما بتحس بالباب بيتفتح
ميار:اي القمر دا بس
حوارءبإبتسامة:شكلي حلو بجد
والدة حوراء وهي تبكي:قمر يا قلب أمك ربنا يسعدك.
"حوارء أكتفت إنها تحط روچ بس عشان هي مش بتحط مكياج مش بداري البوهاق ،كانت لبسة فستان اوف وايت وخمار اوف وايت كانت شبه الملاك"
وصل أسر وأهله..
محمود بأبتسامة: أهلاً نورتونا
بعد الترحيب والسلام بينهم
-حوراء خرجت وكانت ملاك بمعنى الكلمة.
أسر:بسم الله ماشاء الله قمر.
حوارء بإبتسامة: شكراً
"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"
أسر قرب منها وباس جبينها:مبروك يا حورائي
حوارء بإبتسامة:الله يبارك فيك يا أسر
حوراء سلمت علىي باباها ومامتها وصاحبتها ومشيت هي وأسر.
*************
أسر أخد حوراء وطلع على الشقة وفتح الباب
حوراء بصدمة:اي كل الورد والبلالين دي تحفة
أسر:حلوة المفاجأة يا حبيبتي
حوارء:جميلة بجد أوي
أسر:حوراء
حوراء:عارفة هتقول اي انت اتجوزتني بس شفقة ،أنا أسفة في اللي أنا هقوله بس أنا اتجوزتك عشان فرحة أهلي بس ،بس أنا عارفةإنك مش بتحبني، أنا مقبلش إن حد يشفق عليا ،أحب أطمنك كلها 3شهور ونطلق ،أنا هنام في الاوضة التانية بتاعت الأطفال.
أسر بحزن:اللي إنتي عايزاه نامي إنتي في الأوضة التانية وأنا هنام في بتاعت الأطفال ،تصبحي علي خير..
أسر بحزن عندها حق بس أنا فعلاً حبيتها هي فاهمة غلط وقام يصلي ركعتين بعدين نام..
حوراء بتبكي هو مش ذنبه إنه يعيش معايا وأنا بالشكل دا ،يستاهل واحدة أحسن مني مش كل جسمها بقع ،بعدين قامت تصلي وتدعي كتير لحد ما نامت على سجادة الصلاة..
**************
"تاني يوم الصبح"
الجرس بيرن قام أسر وحوراء وفتحوا الباب بعد ما جهزوا بسرعة
محمود:مبروك يا حبايبي
أسر:الله يبارك فيك يا عمي
حوراء:وحشتوني اوي يا بابا انت وماما عاملين اي
والدة حوراء:احنا كويسين يا حبيبتي طول ما إنتي كويسة
والد أسر:مبروك يا أولاد،حوراء تعالي أعرفك على عم أسر
حوراء سلمت على عمه ومراته وإبنه وبنته
مرات عمه:إي دا اللي في إيدك و وشك دا مرض جلدي اوعي يكون مُعدي
همسةبضحك:لا يا ماما ده مرض جلدي اسمه البوهاق يعيني يا أسر.
أسر:...
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حورائي" اضغط على اسم الرواية