رواية عندما يعشق العلماء الفصل الثاني بقلم دينا عويس
رواية عندما يعشق العلماء الفصل الثاني
ابراهيم بغضب :_مين اسماعيل دا يابنت؟
دينا بصوت عالي :_براحه عليا متعليش صوتك عليا ها أنت سامع وبعدين اسماعيل دا لزوم وبس انا لا يمكن ابص لاسم اسماعيل دا ابدا
ابراهيم بمكر :_طب هتبصي لمين؟ وبعدين صوتك لو عالي تاني هقطع لسانك
دينا بضحك :_لاسم مراد أو ادم وفي سرها (زيي آدم الكيلاني دا مز وعسل وحاجه امواااه)
ابراهيم بتسأل :_ومين دول كمان
دينا بضحك :_مراد اللي بيمثل في مسلسل حيأة ومراد أما آدم دا حاجه تانيه خالص في قلبي آدم الكيلاني وما أدارك ما آدم الكيلاني
والله انا لو مكان حيأة أو روان مش هسيب المزز دول ثانية واحدة ههههه
ابراهيم بغضب :_هتشل منك والله بتعاكسي أدامي يابنت لمي نفسك واحترمي نفسك
دينا بضحك :_أسكت أنت بس مش عايش في الدنيا
ابراهيم :_يااربي عليكي وبعدين عيب تعاكسي رجالة أدامي مش أخلاقك يا ذات الخمار المهم نستيني كنت هقول ايه
دينا بضحك وهي تركض :_والله بهزر معاك أعاكس مين لا انا هستني زوجي قرة عيني وبعدين قول عاوز ايه بس من بعيد حرصأ علي آمن البلاد ههههه
ابراهيم :_لا متخفيش المهم بقولك هي صحبتك عامله ايه
كلمتيها الصبح ولا لسه
دينا بمكر.:_أي صحبة فيهم؟ ما هما كتير
ابراهيم بتوتر :_صحبتك مي يا بنتي
دينا :_ايوة وأنت بتسأل ليه؟ أيش دخلك بصحابي
ابراهيم :_عادي يا بنتي انا بسأل عشان النتيجة هتظهر النهارده و المفروض أنك باردة ومش قلقانه خالص
دينا بضحك :_مانا قلقانه ومتوترة اوي أنت مش شايف ولا ايه؟
ابراهيم :_لا شاايف اوووي بلا وكسة
الام منار وهي تأتي من المطبخ :_لا شايفين يا حبيبتي شايفين أد ايه انتي قلقانه يالا يا ابراهيم نفطر هتجبلي شلل هي
ابراهيم بضحك :_يالا يا ماما وسيبك من الهبلة دي مش هتأكل معانا
دينا وهي تقفز الي اتجاه السفرة :_والله ابدا احنا عيلة واحده حتى لازم نتشارك كل حاجه
وأثناء الإفطار لم يخلوا الوقت من مرح دينا
*************************
وعن حالي لا تسألني!......
بل أساله هو، فقد تركني وذهب!....
وترك لي حزنا مكانه!....
في مدينة الجمال (نيويورك)
أحمد وهو يدخل المكتب :_تموورة حبيب قلبي عامل ايه وحشني اوي والله
تأمر :_وحشتك ازاي؟
احنا كنا مع بعض طول الليل مفيش الا كام ساعة بس اللي غبت عنك فيهم وبعدين تمورة في الشركة بلاش احسنلك لو حد من الموظفين سمعك
أحمد بضحك :_مجرد التخيل حلو والله هههه
تامر :_والله لو حد عرف هدفنك
أحمد :_لو قدرت يا حبيبي
المهم اتفضل أمضي على الورق دا عقبال ما تمضي على جنازتي يارب أقصد جوازتي يارب ههه
تامر بضحك :_مستعجل أنت على الهم المهم خلاص سيبهم على المكتب همضي بس لما اخلص الصفقة دي
أحمد وهو يخرج :_تمام يا حبيبي يا بتاع الصفقات اروح انا بقى اشوف مزة كده ولا كده ما وقت عملي خلص خلاص
احمد :_امشي يا فاشل
أحمد وهو يعود لانه تذكر شئ :_صحيح يا تمورة النهارده هتظهر نتيجة الثانويه العامه بمصر اطمنت عليهم ولا لسه
تامر وقد تذكر :_مع أنك منحرف بس دماغك تعجبني لا لسه والله نسيت للاسف
أحمد بسرحان :_حد يقدر برضو ينسي القمر يااه لو تتجوزني كلها طعمه كده على بعضها سكر وعسل انا متاكد انها هتتحقق حلمها ان شاء الله
تامر بضحك :_أجبلك شجرة وواحد ليمون؟
أحمد أتعدل بلاش تتكلم عنها كده بأي صفة تتكلم عنها أنت عارف هي بالنسبالي ايه
أحمد وهو يركض للخروج من المكتب :_خلاص خلي قلبك طيب يا جدع
تامر وهو يرمي عليه القلم :_بقى أنت طيب أمشي يا منحرف
بعد خروج احمد قرر تأمر الاتصال عليهم ولكن الاول سيرى فرق التوقيق
~~~~~~~~~~~~~~~~~
... تظاهر أنك بخير، وأستمر...
في مكالمه جماعيه بين البنات الاربعة
(مي ، نسمة، سما، دينا)
مي بضحك :_ دينا انتي بتفصليني ضحك والله يا بنت أسكتي تستاهلي الصراحة اللي طنط منار بتعمله فيكي كل يوم بتغرقك مايه ههه
نسمة بضحك ايضا :_نفسي اشوفك يا دندوون وانتي بتقومي مفزوعة من نومك هههه
سما بضحك :_والله يا دودو انتي الوحيدة اللي بتخففي علينا حمل الحياة والقلق لاف يو يا صحبي الغرقان هههه
دينا بضحك وتكبر :_أعترفوا أني فرفوشة الدفعة ومن غيري مش هتعرفوا تعملوا حاجه
البنات بضحك جميعهن.:_ههه كنا عملنا شاي ومستنين حظنا وقلقانين
دينا بتسأل :_هو انتوا بجد قلقانين اشمعنى انا والله حاسه اني رقاصه الايام دي من وقت ما خلصت امتحانات ومفيش قلق خالص
سما بضحك :_يا بنتي انتي مش فالحة غير في الضحك والهزار وبس
مي ونسمة مع سما :_نتفق وبشدة ههه
دينا :_انا سمعت أن النتيجة هتظهر الساعه 2 النهارده ربنا يسترها ومأخدش بسلاح ماما الخطير زيي كل مرة هههه (تقصد الشبشب سلاح كل الامهات المصرية هه)
البنات جميعهن بضحك :_يارب استرها يارب
••••••••••••••••••••••••••••••••••
.. يهب المرء عمره لمن يعامله حتي في الخصام برفق...
في المطبخ حيث تتواجد الام سميحة وهي تغسل أطباق الافطار ويرن هاتفها وعند قراءة اسم المتصل تفرح وبشدة ؟!
الام سميحة :_الو يا حبيبي عامل ايه وحشني اووي والله مش هتنزل مصر بقى الغربة وحشة خليك معانا هنا احسن وسط أهلك وناسك
المتصل على الجهه الأخرى :_والله انتي أكتر، يا حبيبتي وحشاني اووي ان شآء الله قريب انزل مصر عشان ابارك لمي بنفسي المهم عاملين ايه
الام سميحة :_كلنا بخير يا حبيبي والله خيرك مخلينا عال العال المهم أنت كويس وصحتك كويسه
المتصل :_انا الحمدلله بخير معلش مش بتصل كتير أنتي عارفه يا حبيبتي ظروف شغلي
الام سميحة :_عارفه والله وعذراك المهم انك كويس وبخير
المتصل :_انا الحمدلله فين مي عاوز اطمن عليها
الام سميحة :_هي بتكلم البنات صحابها دقيقه بس وهنادي عليها تكلمك
المتصل :_لا خلاص وقت تاني ان شآء الله خليها مع صحابها عشان تبعد عن التوتر والقلق خلي بالك منها وبلاش تقلق خالص و ان شآء الله خير
الام سميحة :_ان شآء الله ربنا هيجبرها باذن الله
المتصل :_ان شآء الله مع السلامه في حفظ الله هرن وقت تاني عشان ابارك لمي باذن الله
الام سميحة :_سلام يا حبيبي
الام سميحة بعد إغلاق المكالمة وبدعاء يارب يجبر بخاطرك يا بنتي ويوفقك وتحققي حلمك يارب
يتبع الفصل الثالث اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عندما يعشق العلماء" اضغط على اسم الرواية