Ads by Google X

رواية عندما يعشق العلماء الفصل الثلاثون 30 بقلم دينا عويس

الصفحة الرئيسية

          رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الثلاثون  بقلم دينا عويس


رواية عندما يعشق العلماء  الفصل الثلاثون 

 السعادة ليست في الحصول علي ما تريد ، وأنما في الاستمتاع بما تملك ...*

عند مراد في المستشفى
يدخل عليه جون صديقة

جون :_اهلا باللي عايش دور الكآبة حرام عليكي نفسك يا شيخ يا بني فتح قلبك تاني وحب وأتحب
علفكره جوان بتحبك اووي بس أنت اللي هتخسر مش هي

مراد :_لا طبعا ولا جوان ولا غيرها خلاص قفلت علي قلبي

جوان وهي تدخل مكتب مراد :_لي بقي يا دكتور مراد أنا بغير فيا حاجات كتيره عشانك وكل دا وأنت مش حاسس بيا انا أتعلمت لغتك في فترة قصيرة جدا عشان أفهمك وأفهم بتقول ايه
كل دا ومش حاسس؟!

مراد :_اهلا اهلا بالدكتورة اللي بتسكر ارتبط بيكي ازاي وانتي اولا مش علي ديني وبعدين أمانلك ازاي وانتي ممكن تخونيني بسبب تصرفات كتير فيكي غلط

جوان :_خلاص هتغير، في كل حاجه عشانك بس وعرفني علي دينك أظن أن أنا خلاص قدمتلك كل حاجه انا عملت كل اللي، عليا

مراد لكي ينهي الحوار :_حاضر حاضر هفكر المهم أنتوا ازاي سايبين شغلكوا وقاعدين معايا هنا خصم أسبوع كامل علي مكتبك أنت وهي

يركض كل من جون وجوان (حلو اللي، بخوف هههه)

~~~~~~~~~~~~~~~~~

*.... الاشياء التي بلا قيمة ندفع فيها كثيرًا ، أنما الاشياء القيمة لا ندفع فيها شئ، لذا أن فقدتها لا تحزن ، أنت لم تدفع شئ...*

نسمة وهي علي الهاتف مع مي

نسمة :_ايوه يا قلبي عامله ايه

مي بحزن :_الحمدلله على كل حال
نسمة :_مالك يا مي بتخبئ ايه؟

مي بحزن :_زهقت يا نسمه من الكلية دي لسه الامتحانات مبدأتش وفي مشاكل عند بيت عمي مرأته دي مش عارفه مخلوقة من ايه

نسمة :_لا تحزني يا صديقتي كل دي تدابير من ربنا وفي حكمة في اللي بيحصل في بيت عمك هتعرفيها عن قريب ان شآء الله المهم يستي مانا لسه بمتحن اهو في المر مع بعض

مي.:_علي الاقل قربتي تخلصي مش زيي

نسمة :_ ان شآء الله خير بلاش اليأس دا اول مره اشوفك بالحالة دي ماشي

مي :_ حاضر يا قلبي

نسمة :_لو في حاجه تاني عاوزة تحكيها انا فاضيه هسمعك عادي

مي ببعض الراحة :_لا يا حبيبتي مفيش هشوف بس ماما بتعمل ايه واساعدها يالا عاوزة حاجه

نسمة :_لا سلامتك ياقلبي ربنا ما يدخل الحزن لقلبك ابدا

مي بفرحة :_آللهم آمين يارب انا وانتي يا حبيبتي
سلامو عليكم

نسمة :_وعليكم السلام

----------------------------------------

"الصمت"
*.. يوما ما كانت أحلامي مفعمة بالامل.، كنت أصدق أني أقدر علي الطيران ولكن اليوم أصبح الصمت رفيقي الوحيد أصبحت أتعامل مع خيباتي ببرود ، أشاهد حياتي تنهار أمام عيني.، أشعر پأن حياتي كالشجرة التي تحوي علي أوراق كثيرة وتمر عليها فصول السنة الاربعة وحين وصلت الي الورقة العشرون كانت تحوي الصمت لا أكثر ، وكان ذلك يصادف فصل الخريف ....*

في المساء في منزل دينا

الام بغضب :_نيلة يا دينا كل شويه نقول هتتعلم ولكن مفيش فايدة

دينا :_يا ماما أسمعي بس والله حليت كويس

الام :_واضح واضح جايبة تقدير جيد بس يا بنتي نفسي يكون ليكي مستقبل كويس والله بقولك كده عشان أضمن مستقبلك وحياتك الجاية لو حصلي حاجه

دينا بخوف :_بعد الشر عليكي يا ست الكل ان شآء الله مع بعض طول العمر متقوليش كده تاني ماشي وبعدين حاضر يا حبيبتي الترم التاني هعمل مجهود أكبر بكتير عشان أجيب تقدير كويس

الام :_أوعديني طيب

دينا ببسمة :_وعد يا حبيبتي

ابراهيم وهو يدخل في الغرفة :_خياااانة بين ماما وأختي هههه

دينا بضحك :_أهبل من يومك زيي أختك تربيتي ههه

الام ببعض الالم :_أه أه قلبي

ابراهيم ودينا بقلق شديد :_مالك يا ماما في ايه

ابراهيم :_أرن علي الاسعاف ولا نروح بالعربية لازم اطمن عليكي النهارده

الام بتوتر :_لا مفيش حاجه يا ولاد دا تعب خفيف بس وهيروح ان شآء الله

ابراهيم :_طيب أنزل اجبلك علاج اللي بتاخديه

دينا بعياط :_قولي حاجه يا ماما لازم تكوني بخير من بعد بابا واحنا ملناش غيرك

الام وهي تحاول رسم البسمة :_والله مفيش حاجه لكل دا انا هقوم أخد العلاج في أوضتي وخلاص بطلي عياط يا حبيبتي

ابراهيم بشك لدينا بعد خروج الام من الغرفة :_أنا حاسس أن ماما بتخبئ عننا حاجه تعرفي حاجه

دينا :_لا والله
انا برضو حاسه بكدة صحتها في النازل

ابراهيم :_هحاول معاها عشان أخدها للدكتور ونكشف ونشوف فيها ايه

دينا بقلق :_يارب تكون بخير يارب مليش غيرها يارب

ابراهيم بقلق علي أخته.:_وانا يبنت نستيني ماشي انا مخاصمك

دينا :_لا ربنا يخليك ليا يا قلبي سلام انا هنام ماشي

ابراهيم :_سلام


يتبع الفصل الواحد والثلاثون  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent