رواية عندما يعشق العلماء الفصل الواحد والثلاثون بقلم دينا عويس
رواية عندما يعشق العلماء الفصل الواحد والثلاثون
«الجزء الاول»
____________________
"عندما تستيقظ صباحا ..
وقد رزقت من الله يومآ جديدآ لتحيا لتفكر لتستمتع ، أجعل أول كلمة لك هي الحمد لله دائما كن محاطا بالامل في حياتك ، لتستمر بكل قوة وثبات وتفائل دوما أنهض من جديد وأبتسم لتبتسم لك حياتك...
في مدينة الجمال بنيويورك
صباحا
يدخل أحمد صديق تأمر الي مكتب تامر
أحمد بضحك :_مشغول اووي لدرجة أنك مش ملاحظ اني دخلت عليك من بدري ماشيه معاك حلاوة يسطا
تامر :_ بس يا أهبل أنا بخلص كل شغلي عشان لما ارجع مصر أكون فاضي وأستمتع بالاجازة
أحمد بصدمة :_ بتقول ايه هترجع من مصر، يعني هتسأفر من غيري طب والله ماشي خليها عندك دي يا صاحبي
تامر بضحك.:_والله أهبل لا طبعا حجزتلك معايا متقلقش
أحمد بفرحة :_حبيبي اللي أعرفه من زمان
تامر بضحك :_واااطي يبيع في ثانية ههه
أحمد :_خلي قلبك طيب بقي
تامر :_قلبي طيب بس يالا علي شغلك يا أستاذ لو مخلصتش كل شغلك مفيش سفر
أحمد وهو يركض. :_لا وعلي ايه أطير اخلص كل شغلي
~~~~~~~~~~~~~~~~~
في منزل مي
مي :_انا مش مصدقه نفسي اننا هنفترق تاني
نسمة بيأس :_هنعمل ايه الترم التاني هيبدأ ولازم كل واحده تروح تشوف السكن
سما :_ترم مش طويل ان شآء الله نتجمع تاني باذن الله عن قريب
مي ونسمة :_يارب
مي بندااء :_دينا حبيبتي ممكن اعرف مشغولة في ايه؟
دينا بضحك :_بنات هو انا نجحت ازاي كنت أعتقد أني هجيب ملحق او مادة او مادتين أما انجح لا دي ابدا مجتش في بالي انا لازم اعمل تظلم والله حرام ههههههه
سما بضحك :_لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم يبنتي دا جيد بس مفيهاش حاجه بس شدي حيلك الترم داا
دينا بضحك :_اشد مين مش لما أشد نفسي ههه
مي :_ست دينا هتشل منك لا لازم تكوني واعية عن كده يا دينا لازم تتخرجي بتقدير كويس عشان محدش يبصلك بنظرة وحشة لازم تكوني حاجه في حياتك أو علي الاقل أدام نفسك تقولي خلاص عملتهاا وبقيت اللي انا عاوزاه لازم تشتغلي وظيفة تليك بحلمك ليها علاقة باحلامك مثلا نفسك تشتغلي، في محكمة الاسرة لازم تجيبي تقدير كويس عشان تبقي، مؤهلة لكدا فهمتي؟
دينا :_مع أنه نص الكلام مش فهماه بس شكله كلام خطير خلاص فهمت يباشاا
مي بيأس :_لله الامر من قبل ومن بعد
نسمة :_يا دينا مي عندها حق مفيش أصعب من كليتها و الحمدلله جابت تقدير كويس ورفعت رأس مامتها لازم تكوني كده عشان لما تتجوزي تبقي في مستوي ثقافي عالي
دينا :_حاضر ان شآء الله خير بس انا الايام دي قلقانه علي، ماما اوووووووي مش عارفه مالها كل شويه تتعب
مي :_ليه مالها فيها ايه
دينا :_انا حاسه انها مخبية حاجه ومش راضيه تكشف ولا ابراهيم يأخدها عند ايه دكتور
نسمة :_يمكن حاجه بسيطه مش مستاهلة ان شآء الله خير يا حبيبتي ربنا يفرح قلبك دايما يارب
دينا :_يارب طيب هستأذن انا بقي عشان في، سفر طويل بكره
مي ونسمة وسما :_ربنا معاكي ويوفقك يارب
----------------------------------------
*متي اللقاء؟
أريد رؤيتك يا آسر قلبي لقد غمرني الشوق تعرف أقمت بالانتظار كفي عنادا ، هيا نعود لنبدأ من جديد في بناء منزلنا الصغير التي تعاهدنا علي بناؤه عد الي ستجدني أعانقك كأم عاد ابنها بعد طول انتظار...*
في منزل دينا بعد عودتها
الام بصدمة :_ايه كل الشنط دي انتي مهاجرة ولا ايه
دينا بضحك :_أهاجر انا اقدر، برضو أني اسيبك والله علي عيني بس انتي ناسيه اننا في الشتاء وانا بحب أبقي مدفية كويس
الام :_ايوه بس، دا كتير
دينا :_ولا كتير ولا حاجه يا قمر، المهم انا خلصت تعالي نقعد مع بعض شويه هتوحشيني اوووي
الام وهي تضم أبنتها :_تعالي في حضني يا حبيبتي والله مش عاوزاكي تسافري ابدا بس هنعمل ايه نصيبك ربنا معاكي ويوفقك يارب
دينا بحزن شديد :_يارب يا حبيبتي
ابراهيم وهو يدخل غرفة دينا :_هي الهبلة سايبة الباب مفتوح ليه بنت يا دينا اوووباا كل مره أشوفكوا في لحظة مش كويسه خالص هههه
دينا :_ماما حبيبتي بتحضني، ليك فيه
ابراهيم :_لا هي، حياتي انا مش انتي
دينا :_لا انا
ابراهيم :_اناا
الام بغضب :_بس حرام عليكوا كل شويه خناق زيي الاطفال كده مش هتكبروا بقي انتوا الاتنين حبايبي
ابراهيم ودينا :_احنا اسفين يا ست الكل واحنا بنحبك اووي
الام بحب :_والله وانا كمان بس بطلوا رخامة معايا ثم تشعر، بألم شديد
ابراهيم :_تعالي يا ماما أقعدي هنا مش هتقوليلنا فيكي ايه ريحي قلبي يا حبيبتي
دينا :_ايوه قولي يا ماما او عالاقل يالا نكشف عشان نطمن عليكي
الام بتوتر :_لا يا ولاد دا دور برد تقيل شويه وانا هخف مع نفسي المهم سندني يا ابراهيم عشان أدخل أوضتي
ابراهيم :_حاضر يا حبيبتي بس مش هسيبك الا لما اعرف
دينا وهي تقف حزينة :_فيكي ايه يا ماما ربنا يسترها ملناش غيرك بعد بابا
كده الجزء الاول أنتهي و ان شآء الله هكمل التاني وأحداث مشوقة اووي احسن من الاول كمان بكتير
تمت رواية كاملة عبر مدونة دليل الروايات
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عندما يعشق العلماء" اضغط على اسم الرواية