Ads by Google X

رواية حب الأرسلان الفصل الثالث 3 بقلم ميار محمود

الصفحة الرئيسية

     رواية حب الأرسلان  الفصل الثالث بقلم ميار محمود


رواية حب الأرسلان الفصل الثالث 

مصطفي بحزن و بدء يعيط: لا للأسف بنتنا عندها سرطان فى المخ. 
سهام بصدمه:  إيه اللى بتقول ده بنتى أنا إزاى لا أكيد فى حاجه غلط. 
مصطفي:  اهدي عشان البنت متسمعش و بدء يحكلها على العربية اللى كان هتخبطها النهارده. 
سهام بعيط و حزن:  بنتى أنا إزاى يا مصطفي دى دايماً كويسه و مش بتشتكى من حاجه خالص غير الصداع.
كل ده تحت صدمة محمد اللى قاعد ساكت مش مصدق أصلا ان أخته تعبانه.
مصطفى:  لولا ان العربية كانت هتخبطها النهارده و وقفت على اخر لحظة و ودتها المستشفى و الدكتور طلب الاشاعة مكناش هنعرف ان بنتنا تعبانه الحمد لله على كل شئ أنا متاكد ان سارة قوية و هتخف. 
سارة أخف من إيه يا بابا. 
مصطفي:  ها لا مفيش يا بنتى أنا شايف أنك تعبانه و محتاجه ترتاحي و احنا هنروح لجدك بكرا عشان عازم العيلة كلها. 
سارة بتعب:  حاضر يا بابا أنا أصلا بقيت كويسه. 
سهام بحزن ملحوظ:  اتسندي عليا يا حببتى عشان تدخلى تستريحى و أنا هبات معاكى النهارده إيه رايك. 
سارة بضحك:  أنتِ تنوري يا قمر. 
تدخل سارة اللى غرفتها مع والدتها. 
محمد بحزن و دمعه فرت من عينيه:  ليه مقولتلهاش يا بابا أمال هتتعالج إزاى. 
مصطفي بقلة حيلة:  هعرفها بس لمه يجى الوقت المناسب الدكتور قال منتعبهاش و نبعدها عن أي توتر. 
محمد بدموع:  يعنى فى أمل أنها تخف يا بابا صح. 
مصطفي:  أكيد يا بنى الطب اطور و الدكتور قالى أنها فى الأول هتاخد كيماوي و بعد كده هتعمل عملية و بأذن الله هتخف المهم يبقا عندها أمل و متيأسش و أنا عارف أختك قوية و هتنتصر على المرض. 
محمد:  يارب أنا هقوم أصلى و ادعلها ربنا يشفيها. 
مصطفي:  و انا كمان يارب يشفيها و يحميها و ينصرها على المرض ده ابتلاء من عند ربنا و ربنا أكيد بيحبها قوم يا بنى. 
محمد:  يارب يا بابا. 
ينتهى اليوم و يبدء صباح جديد 
تستيقظ سارة و ترى والدتها تنام بجانبها تقوم سارة بهدوء و بتبص على أوضة و الدها و أخوها و بتلاقيهم مش موجودين بتروح المطبخ و بتحضر فطار ليهم و لأول مره و بتكون حضرت الفطار و حطته على السفرة و بتصحى مامتها و بابها و أخوها بيجوا من برا و كلهم بيبصوا لبعض بيستغربوا. 
سهام بحب:  أنتِ اللى حضرتى الفطار يا حببتى. 
سارة بمرح : أيوه يا ماما و بما انى مش هروح المدرسة النهارده عشان هنروح عند جدو فقولت احضرلكم الفطار ايه رأيكم. 
بيقرب مصطفي من بنته و بيبوس دماغها: تسلم ايدك يا حببتي يلا نقعد نفطر. 
محمد بهزار:  ربنا يستر بقا يعنى مش هنروح المستشفي النهارده. 
سارة بتبصله و بتبرقله. 
محمد بخوف مصطنع : بسم الله يا ماما ايه يا بنتى خوفتيني. 
سارة بضحك: أنتَ متعرفش ان أنا و أبو رجل مسلوخه و أمنا الغولة أصحاب و بيزرونى كل يوم عشان لو حد زعلنى و بيطلعلوا و يخطفوا.
محمد بخوف : ايه يا سارة يا حببتى ده أنا بهزر أكيد نفسك فى شوكولاته صح أنا أخوكي حبيبك و هجبلك شوكولاته كتير مش عشان رشوة لا عشان أنتِ أختي الصغيرة الجميلة.
سارة تحاول كتم ضحكتها: ناس مش بتيجى إلا بالعين الحمراء. 
سهام كانت بتبص لبنتها و بتراقب تصرفاته و هى حزينه بس بتحاول تضحك معاهم. 
مصطفي بحب:  كملوا اكلكم يلا و البسوا عشان هنروح عند جدكم بدرى. 
سارة و محمد فى صوت واحد:  تمام يا فندم. 
سهام:  ربنا يحفظكم و يخليكم ليا يارب. 
خلصوا أكل و كل واحد راح أوضته عشان يلبس. 
ارتدت سارة فستان باللون السماوي يتناسب مع لون عينها و طرحه لونها أبيض و ارتدت سلسلة فضية على شكل نصف كرة الارضية و كان شكلها جميل جداً و ضعت القليل من الأحمر على شفاهها.
سهام بصوت عالى: يلا يا سارة كل ده تأخير.
سارة: جايه أهو و خرجت سارة من أوضتها ثم قالت إيه رايكم شكلى حلو.
مصطفى: ماشاء الله جميلة جداً طلعه لمامتك.
سارة بضحك: أيوه يعنى مين فينا أحلى انا و لا مراتك.
مصطفى بضحك: أنتِ و مراتي واحد يكفي انها جابت أحلى سارة.
سارة: أحرجتنى يا حج.
قرب محمد من سارة.
محمد: ورينى ايدك كده يا سارة.
سارة باستغراب: ليه.
محمد: هاتي ايدك بس. 
مدت سارة ايدها: اهو.
محمد فتح علبة و طلع منها خاتم دهب فى فص على شكل قلب و شكله رقيق جداً و لبسه لاخته.
محمد بحب: أوعي تقلعى الخاتم ده أبداً.
سارة بحب وراحت حضنت أخوها: حاضر ربنا يخليك ليا.
مصطفى و سهام بسعاده: ايه احنا كمان ملناش حضن.
سارة: لا ازاى ده أنتَ الحب كله.
راحت سارة حضنت بابها و مامتها و كلهم خرجوا برا البيت و ركبوا العربية متوجهين لقصر الجد.
فى قصر الجد.
تيسير: ها يا نبيلة قربتى تخلصى كل حاجه.
نبيلة: أيوه يا هانم الاوضة كلها نضفتها و الاكل بجهزوا و كله تمام.
تيسير:برافو عليكي يا نبيلة، و كمان أنا سمعت أن بنتك فى 3 ثانوى عايزه تدخل كلية طب اعملى حسابك لو دخلت كلية طب مصاريف الكلية كلها عليا.
نبيلة: ربنا يخليكى يا هانم مش عارفه ارد جمايل حضرتك.
تيسير: يكفي انك شلتينا كل السنيين دي يا ست يا طيبة.
نبيلة: ربنا يخليكي و يحفظك و يحفظلك أستاذ أرسلان و يبعد عنه العين و يرزقه بالزوجة الصالحة أمين يارب.
تيسير: يارب.
دخل أرسلان عليهم و هما بيتكلموا.
أرسلان: بقولك إيه يا نونو سيبك من موضوع الزوجة ده و اعمليلى كوباية قهوة من ايدك الحلوه دى.
نبيلة:عنيا يا بنى.
تيسير: هتفضل عانس كده.
أرسلان: أيوه.
تيسير: ماشي يا عانس، هتيجى واحده تخليك تلف حولين نفسك و بكرا تقول أمي قالت.
نبيلة:  اتفضل يا بنى القهوة. 
أرسلان:  شكراً يا نونو.
نبيلة:  العفو يا بنى. 
تدخل تالا و هما بيتكلموا. 
تالا:  صباح الخير يا عمتو. 
تيسير:  صباح النور يا قلب عمتك. 
تالا بمرح:  صباح الخير يا أرسلان. 
أرسلان ببرود:  صباح الخير و اخد بعضوا و مشي. 
تالا:  طب يا عمتو بما ان الكل مش هيفطر أنا هعملى سندتش كده عقبال ما الباقى يجوا. 
تيسير بضحك:  أنتِ لسه مفجوعه زى ما انتِ يا بنتى مع ان سبحان الله ميبنش عليكى خالص. 
تالا و هى بطلع الاكل من التلاجة:  خالص يا خالتو ده أنا مش باكل غير حابه صغيرين أخوكى أصلا مش بيأكلنا اسالى ماجد. 
اتى صوت من وراهم: تسال ماجد على ايه. 
تالا ببراءة:  مش أنا مش باكل كتير يا ماجد. 
ماجد بصدمة:  أنتِ مش بتاكلى كتير ده أنتِ ناقص تاخدي دراعي تاكلى متصدقهاش يا عمتوا دي بتروح الجيم عشان بتخاف تتخن و بتحب الأكل.
تيسير بضحك: طول عمرها بتحب الأكل.
تالا بغضب:  على فكره أنتَ مش أخ جدع. 
ماجد ببرود: عارف.
تيسير:  يلا خلصوا اللى بتعملوا عشان الباقيين على وصول. 
ماجد و تالا:  حاضر. 
خرجت تيسير و باقى العيلة نزلوا قعدوا سوا منتظرين الجد. 
نزل أرسلان و معه جدو و تالا و ماجد و أميرة و أحمد سلموا عليه. 
الجد يونس:  أمال فين الباقى. 
تيسير على وصول يا بابا. 
فى العربية 
صفية بهمس: عارفه لو شوفتك قريبه من البت اللى اسمها سارة هعمل فيكى ايه عينك تبقا على أرسلان و بس سامعه.
سمر بخوف: حاضر.
عادل: بتقولى للبنت ايه يا صفية.
صفية ببرود: بقولها اول أما تدخل تسلم على جدها مش كده يا سمر.
سمر بخوف: أيوه.
عادل طب انزلوا يلا و صلنا.
صفية بنظره خبيثة: كل ده قصر.
سمر: ماشاء الله.
صفية ببرود: القصر ده هيبقا لينا فى يوم من الأيام بس خليكى قريبة من ارسلان و اسمعى كلامى.
سمر بحزن: حاضر.
عادل: يلا يا سمر يا حببتى عشان ندخل.
دخلت سمر و صفية و عادل.
و بدءوا يسلموا على الكل.
الجد: ما شاء الله كبرتى يا سمر.
صفية بخبث: طبعا العيال كلها كبرت و أرسلان ما شاء الله عليه بقا راجل هو و ماجد.
تالا بكره: نسيتى تقولى اسمى يا مرات عمى.
صفية بضحك مصطنعه: و أنا اقدر انسي القمر ده كله.
الجد: لسه زى ما أنتِ يا صفية.
صفية بضيق: ليه بس كده.
يأتي عصام البواب : أستاذ مصطفي جه يا بيه.
الجد بسعاده: طب روح يلا ساعدهم و طلع شنطهم على الاوض بتاعتهم.
عصام: حاضر يا بيه.
يدخل مصطفى و محمد و سهام و سارة، تحت صدمت أرسلان لمه شافهم.
أرسلان بهمس: الا قوليلى يا ماما مين دول.
تيسير بهمس: ده مصطفي أخويا و مراته و ابنه محمد و بنته سارة بس ايه رايك فى بنته.
أرسلان بسرحان: ملاك.
تيسير بذهول: أنتَ قولت على بنت ملاك ده بجد.
أرسلام بتوهان: ايه بتقولى حاجه.
تيسير بسعاده تحاول تدريها: لا يا حبيبي تعاله نسلم عليهم.
مصطفى: ازيك يا والدي عامل إيه.
الجد يونس: كويس يا بنى بخير، ازيك يا سهام عاملة ايه.
سهام: الحمد لله بخير.
يونس: عامل ايه يا محمد كبرت و بقيت راجل.
محمد بابتسامه: طبعا يا جدي.
يونس بحب و مرح: تعالى يا قمر سلمي عليا أنا جدك طبعا مش هتفكرينى لانك مشوفتنيش تانى من و أنتِ صغيرة  .
سارة بحب و تحضنه و تقبل يده: ازيك يا جدو.
يونس بمرح و سعاده: بخير يا حبيبت جدك. 
صفية بغل و حقد لنفسها: أموت و أعرف بيعاملوكى حلو على ايه بس نهايتك على ايدى يا بنت سهام.
تيسير بحب و حضن: وحشتنى أوى يا مصطفي كده متسالش كل السنيين دي.
مصطفي: معلش بقا أنتِ الكبيرة و المسامح كريم.
و مصطفى سلم على أحمد أخوه و سلم على عادل.
و بدئوا يسلموا على كل الموجودين و تعرفوا على بعض كلهم و جه مصطفي يسلم على أرسلان بس فجأة مسكه من قميصه: هو أنتَ.
سارة بتعب: هو فى إيه يا بابا.

يتبع الفصل الفصل الرابع  اضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent