رواية عشقت منقذتي الفصل الثالث بقلم ياسمين سامي
رواية عشقت منقذتي الفصل الثالث
ابتدت غرام تفوق بضعف أنا فين اي المكان ده
انا كنت ف وفجأه قطعت كلامها لما افتكرت حصل اي نزلت عنيها بصدمه علي هدومها المقطعه والدم اللي عليها حطت ايدها وهيا بتترعش علي وشها مستحيييل مستحيل يكون القذر ده لمسني بكت غرام بألم ورفعت شعرها لورا بايدها انا لازم اقتله لازم انتقم منه قامت بتعب وحاولت تفتح الباب مقفول بالمفتاح لفت وشها بغضب وكسرت كل حاجه قدامها
زين بصدمه:ايه اللي انتي بتعمليه ده
بصت غرام ليهم برعب ووطت مسكت ف ايدها بقيه الفازه اللي مكسوره ع الارض ابعدوا عنننني انتوا عاوزين مني اي انتوا كمان انا لازم اقتلك قبل ماتقربلي انتا اكيد عاوز تعمل زيه
صرخت فريده بصدمه ومسكت زين دي اكيد مجنونه احذر منها وماتقربلهاش اندهولي الحرس بسرعه
زين:اهدي بس وانا مش هقربلك انا مش عاوز منك حاجه وبدأ يخطي ناحيتها وهو بيكلمها
غرام :قلتلك ابعد عني لو قربتلي هقتل نفسي
وقف زين مكانه:خلاص خلاص انا مش هقربلك بس ارمي اللي ف ايدك دي لتعوري بيها نفسك
غرام :انا عاوزه اخرج من هنا حالا انا هوديكو ف ستين داهيه يولاد ال...
زين قرب منها بغضب بس كانت غرام اسرع منه وخبطته بالفازه بتحاول ترجعه لورا
صرخ زين بألم :اوهو يمسك بطنه ااااه
فريده زيييين امسكوها بسرعه اوعوا تفلت منكوا حد يكلم الدكتور بسرررررعه
غرام بصريخ :أبوس ايديكم سبوني امشي من هنا انا عملت فيكوا اي لكل ده
زين: ماتقلقيش يافريده هانم انا كويس دا جرح سطحي
فريده:سطحي اي انتا مش شايف الدم اللي خارج منك
بسببها ولفت وشها لغرام اطمن عليه بس وحسابك معايا بعدين
في غرفه زين العابدين
الدكتور:الحمد لله يازين باشا الجرح مش عميق بس لازم تخلي بالك لانك نزفت دم كتير هو اي سبب الجرح ده
فريده هانم بتوتر : شكرا ليك يادكتور تقدر تتفضل دلوقتي
قطع كلامهم دخول احدي الخدم مسرعا بدون استئذان
فريده :انتي اتجننتي ازاي تدخلي من غير ماتستأذني
ليلي الخادمه:اسفه يافريده هانم بس البنت أللي تحت مبهدله الدنيا وتقريبا كسرت كل حاجه
فريده :الحرس فين
ليلي: الحرس وقفوه بس فضلت تصرخ لما فقدت الوعي
نزلت فريده علي تحت ووراها زين اللي اخد بإيده الدكتور
فتحت باب اوضتها بغضب كم تتمني ان تقتلها وتستريح منها تلك التي ادخلت الضوضاء علي حياتهم
وقفت مكانها عندما رأتها في سريرها تتمتم ببعض الكلمات الغير مفهومه
زين وهو يسأل احد الخدم:اي اللي حصل
فريده :انتا اي اللي نزلك انتا تعبان ولازم ترتاح
زين بتجاهل:كله يطلع بره استني انتا يادكتور
فريده بعد مالاحظت وجود الدكتور وهو بيحاول يوصل لوش غرام وقفت قدامها لا لا مالوش لزوم هيا هتبقي كويسه الوقتي
زين بحده:فريده هانم سيبي الدكتور يشوف شغله
فريده بغضب وتوتر بسس
زين:اتفضل يادكتور احنا هنستناك بره
الدكتور:مش معقول الدكتوره غرام
زين وفريده وقفوا مكانهم بصدمه
زين للدكتور:انتا تعرفها
اه طبعا دي اشطر دكتوره عندنا في المستشفي ومختفيه بقالها كام يوم محدش يعرف عنها حاجه هيا قريبتك يازين باشا
فريدده :وكأن الدنيا وقفت عن الحركه من صدمتها لم تنقصها الا تلك الدكتوره البلهاء التي ستكون نهايتهم علي يديها من أين وقعتي لنا واي مصيبه انتي
زين :اه اه قريبتي احنا هنستناك بره
شد فريده من اايدهاا خرجها وبص علي غرام بإستغراب
معقول اللي بيحصل ده دكتوره ومعروفه وكانت جايه تقتلني ازاي اي اللي هيخليها تعمل كده قفل الباب بسرعه لما لاحظ الدكتور بيشيل الغطا من عليها
بعد دقائق خرج الدكتور وهو يعتلي وجهه نظرات الغضب والحزن
زين وهو مازال يقف ينتظره ويمسك جرحه بيده وفي داخله كم من مشاعر الغضب والحيره التي مازالت تملأه
من أين أتيتي انتي وأي ذنب فعلتي ليحدث لكي كل هذا
كل ما أعرفه هو ان نهايتك ستكون ع يدي لو تأكدت من شكوكي عنكي
الدكتور وهو يقطع شروده انتوا ازاي تعملوا كده انا هوديكوا ف ستين داهيه
التفت له زين بغضب وامسكه من ياقته وهو يجز ع أسنانه انتا ازاي تكلمني بالأسلوب انتا عارف انا ممكن اعمل فيك اي دلوقتي ومحدش هيقدر يحوشك من ايدي
الدكتور وهو يبلع ريقه وينظم ياقته انا اسف يازين باشا انا قصدي الدكتوره حالتها صعبه جدا عندها انهيار عصبي شديد وكمان واضح من منظرها ان تم الاعتداء عليها بوحشيه
زين بقلق وهو ينظر لعيون الخدم وهم يهمسون وتملأ وجوههم الحيره والغضب ع حظ تلك المسكينه الذي أوقعها في عرين الأسد
زين بغضب وصريخ: انتوا اي اللي موقفكم هنا كل واحد يروح علي شغله
فريده:زين باشا ياريت تتكلم في المكتب هيكون افضل
زين من داخل مكتبه:قلتلي بقي ان هيا دكتوره
الدكتور:ايوه دكتوره جراحه كبيره من اشطر الدكاتره عندنا
زين :اممم وتعرف عنها اي كمان
الدكتور :مش فاهم سعاتك
زين :قصدي عيلتها ساكنه فين امورها الشخصيه يعني
الدكتور: معرفش ساكنه فين ولا اعرف عنها حاجه كل اللي اعرفه ان اهلها متوفيين وكانت بتعتبرني زي والدها مش اكتر
زين وهو يشاور لفريده طب شوفي انتي الدكتور يافريده هانم محتاج اي وادهوله
الدكتور: بس يازين باشا
زين :ولا كلمه اللي حصل انهارده ده ولا شفته ولا تعرف عنه حاجه انسي انك جيت هنا أصلا ولو شميت خبر بس ان حد عرف بالموضوع نهايتك هتكون ع ايدي
الدكتور وهو يبلع ريقه:أوامرك يازين باشا
شاور ليهم بالانصراف ابتسمت فريده للدكتور بخبث وشاورتله بايده عشان يروح وراها
زين وقف وشه للشباك ايده الاتنين ف جيوبه وسرحان
امممم يعني طلعتي فعلا دكتوره بس محترمه دي مش هتأكد منها الا اما اعرف سبب وجودك اي واي اللي يخلي دكتوره شاطره ومعروفه زيك كده تدخل بيتي وعاوزه تقتلني
قطع تفكيره خبط الباب ودخول قاسم
زين باشا العربيه ف انتظار سعاتك
شاورله بايده من ورا ضهره بالانصراف
طلع غير هدومه لفت نظره الجرح قدام المرايه حط ايده عليه وابتسم نصف ابتسامه صدقيني هندمك ع اللي عملتيه ده وازاي تتجرأي وترفعي ايدك ع زين العابدين
في المطار
زين:أدهم باشا نورت بلدك من تاني
أدهم:وهو يحضنه منوره بأهلها يابن عمي ولا اقولك يازين باشا
زين :هههه لا زين باشا طبعا ابن عمي دي لما كنا لسه عيال
ادهم وهو يتجه نحو السياره:علي فكره انا لسه صغير انتا اللي عجزت
زين :خليك صغير كده ع طول بقي عندك 28سنه وللسه شايف نفسك شاب مراهق
أدهم: وهو يعدل ياقته مش انا بس اللي شايف كده وغمز بعينه دي شهاده من كل اللي عرفوني
زين :وهو يقهقه ومسك بطنه من االجرح الذي آلمه عمرك ماهتتغير
أدهم بقلق:مالك يازين انتا تعبان
زين:لا ابدا دي حادثه كده بسيطه ماتشغلش بالك خلي بالك انتا من نفسك كويس وسيبك من الهلس بتاع امريكا ده
ادهم وهو يرجع ظهره للخلف :هييييح هو في زي امريكا ولا بنات امريكا
ابتسم زين وهو مازال ينظر للطريق بجواره تذكر تلك التي تجرأت وتحدته بدخولها لعرين الأسد
يتبع الفصل الرابع اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية عشقت منقذتي" اضغط على اسم الرواية