رواية عائلة العقاد البارت الثالث 3 بقلم بسنت حسين العقاد
رواية عائلة العقاد الفصل الثالث 3
فتحوا الباب لقوا احمد و اسلام و محمد
نعرفكم علي محمد(ابن عم مسك اخوه احمد الصغيرعنده22سنة خلص دراسة كان في كليى شرطة)
حنان وجميلة جريوا علي اسلام ما يبقوا اخوات
و ورد جريت علي احمد و محمد وسارة و مسك واقفين(بنت في نفس سن حنان في كلية زراعة نسيت اعرفكم)
وبعد دقايق مسك راحت لي احمد علشان تسلم عليه وكلوا مشي تمام اليوم دا مسك والبنات مراحوش الجامعة فملك قلقت جدا علي مسك(ملك عبد الرؤوف صاحبة مسك معاها في نفس الكلية)
والشباب خدوا البنات علشان يوصلوهم المول ويتمشوا معاهم
احمد خد مسك بعيد وجبلها ايس كريم
مسك:ياسيدي علي الرومانسية
احمد:انتي لسه شوفتي حاجة
مسك ايديها وقعدوا يشتروا لبس نروح عند اسلام
اسلام:وحشتيني اوي
ورد:خلاص يا اسلام امشي
اسلام:يعني انا بقولك وحشتيني تقوليلي امشي اه يما
ورد:ههههه طب
اسلام:بحبك اوي
ورد: وانا بحبك
نروح لمحمد و جميلة
محمد:عامله ايه يا جميلة
جميلة:الحمد الله انت عامل ايه
محمد:كويس وحشتيني بقالي شهر مشفتكيش
جميلة:وانت وحشتني يا مودي
محمد:الله علي مودي وهي طالعة جميلة: ههه
واشتروا وخلصوا واتقابلوا وروحوا وهما طالعين علي السلمقابلوا سونيا وحاولت تلطف الجو مع الشباب احمد صدها بس محمد فضل يفكر فيها بعد ما طلعوا الشقة
جميلة:محمد سرحان فيه ايه
محمد:--------
جميلة:محمد بكلمك
محمد:بعصبية:ايه في ايه
جميلة:انت بتكلمني كده ليه
محمد:بكلمك عادي وصوته بدأ يعلي وخرج كل الي في البيت
جميلة:هو انت بتعلي صوتك عليا انا عملتلك ايه لكل ده
محمد:بقولك ايه انا مش فاضيلك ريحي كده واقعدي علي جنب وزقها
اسلام بعصبية:انت يلا بتكلمها وتزقها كده ليه هي شغالة عندك
احمد:انت اتجننت يلا ولا ايه ما انت كنت كويس ايه الي جرالك
محمد:بلا كويس بلا وحش انا سيبهالكوا مخدرة وخرج ورزع الباب وراه جامد
جميلة قعدت علي الارض:والله ما عملتله حاجة انا بقوله سرحان فيه ايه
اسلام:دا مجنون و اوعي تكلميه لغايت اما اشوف ماله
مسك:هو يا اسلام معندوش مشاكل في الشغل
اسلام:لا خالص معندوش وشغله ماشي تمام
احمد:انا حاسس ان في حاجة تاني من ساعة ما طلعنا
اسلام:طب يلا يا جماعة خشوا ناموا
ورد:وهتسبوه كده
احمد:تصبحوا علي خير
حنان:بس مينفعش
اسلام:احنا قولنا كلمة خشوا ناموا هو مش صغير
الجميع:وانتوا من اهلة
جميلة دخلت مع مسك
مسك:استهدي بالله كده
جميلة بدموع:بالله عليكي روحي شوفي احنا بليل والله واعلم هيروح فين(حنينة جميلة)
مسك ارتدت اسدال الصلاه واخدت مفاتيح عربيتها و نزلت من غير محد يحس مدخل العمارة
مسك:عم ضياء مشوفتش محمد وهو نازل مشي ازاي
عمي ضياء:لا يامسك هانم محمد بيه منزلش اصلا
مسك:ازاي دا لسه نازل اكيد مختش بالك
البواب:يابنتي انا قاعد من الصبح واخر مرة شوفتوه وانتوا طالعين
مسك: ماشي ركبت عربيتها عمالة تتجول في الشارع بتدور عليه عدي ساعة ونص وهي بتدور نرجع للشقة
احمد:مسك
لا رد
احمد:مسك انتي فين وخبط علي الباب جميلة الي فتحت
فين مسك يا جميلة
جميلة:نزلت تدور علي محمد
احمد:وليه ماقلتليش والوقت متأخر وقبل جميلة ما تتكلم احمد نزل سأل البواب وركب العربية و بيدور علي مسك
مسك في نفسها:يااه الوقت اتأخر لو اكتشفوا اني بره البيت مش عارفة ايه الي ممكن يحصل انا هرجع ما ممكن بردو يكون جوه العمارة فكري كده يكون فين افتكرت عدة مواقف
مسك:بس عرفت هو فين بس لو هناك وهي ماشية بالعربية طلع في وشها عربية احمد قرب عليها بالعربية وكلمها من الشباك
احمد:كنتي فين يا هانم في الوقت المتأخر دا
مسك:اسمع بس انا كنت بدور علي محمد
احمد:ليه هو عيل صغير ولا تايهة
مسك:مهما كان مينفعش نسيبة في الشارع
احمد:طب يلا قدامي علي البيت بدل ما اعمل حاجة متعجبكيش
روحوا و وقفوا في مدخل العمارة
مسك:احمد عم ضياء بيقول ان محمد مخرجش و عربيته بره و دورت عليه ملقتهوش في الشارع خالص
احمد بعصبية وبياخد نفس:هو انتي عايزة تموتيني طالما قال كده خرجتي ليه
مسك بخوف:ما انا مصدقتوش وبعدين فكرت وقلت ممكن يكون موجود عند حد هنا بس يارب يطلع غلط
احمد:------
مسك:هو انت بتفكر في الي بفكر فية
احمد:ايوه
مسك:طب ماتيجي نتأكد و نلحقى
احمد:تمام تعالي
طلعوا الدور الي تحتيهم وخبطوا
سونيا ايوه جاية فتحت:عايز حاجة
احمد:فين محمد
سونيا بدلع:محمد مين هنا في سونيا و بس
مسك:ما تتعدلي كده بدل ما اظبطك
سونيا:تظبطي مين يا بت
مسك:بت اما تبتك و بعدين جايين هنا علشان محمد مش علشانك
سونيا:معرفش بتتكلموا علي ايه و قبل ما تكمل كلامها كانت مسك دخلت
لقت محمد نايم علي الكنبة وقالع التيشرت و شكله سكران طينة
مسك:احمد يا احمد
احمد:توقعت اصله زبالة ما يجيش الا للزيه
مش وقتة لبسه التيشرت علشان نطلع
احمد:ماشي لبسه التيشرت وخدوا و طلعوا علي باب الشقة
مسك:متقولش حاجة جوا بقا
احمد:ما تخفيش كفاية الي هببه ودخلوا
احمد سابة عند الاوضة ومرضيش يدخلوا مسك دخلتوا ونام و كلوا نام وبعد مرور ثلاث ايام بخلافات ومناقرة الكل
احمد:انا قررت أن احنا كلنا__
تابع الفصل التالي عبر الرابط: "رواية عائلة العقاد" اضغط على أسم الرواية