Ads by Google X

رواية لم يكن ذنبي الفصل الرابع 4 بقلم فرحه أحمد

الصفحة الرئيسية

   رواية لم يكن ذنبي الفصل الرابع بقلم فرحه أحمد


رواية لم يكن ذنبي الفصل الرابع 

ظلت تنظر لنفسهاا في المراء وتصرخ بوجع وامسكت ابريق الماء الموضوع على الكومود وألقتو على المراء حتى أصبحت أشلاء وامسكت قطعه زجاج وأردت أن تقطع شرينها ولكنها توقفت عندما شعرت بأحد يمسك يديها.....
نغم بدموع : سبيني ي ماما أنا لازم أموت عشان استريح لأني وربي تعبت ومش هقدر أتحمل الظلم والكره ال بشوفو في عيون أقرب الناس ليا وأولهم بابا ال عمرو محسسني إني بنته في يوم من الايام ولاا اتعامل معايا كأي اب بيتعامل مع بنته وحرمني من أبسط حقوقي وهي إنو يكون حنين عليا أو يخدني في حضنه ويدافع عني قدام الناس وكل ال يئذيني فعشان كدا أنا لازم أموت.....
حنان بهدوء :  وفكرك كدا هترتاحي يا نغم ردي عليا وقوليلي هترتاحي ولاا لا...
نغم بدموع وهي تضع عيونها في لأرض : اه يا ماما هستريح من ظلم وتعذيب مرات بابا هي وبنتها وهرتاح من نظرات ألناس المشمئزه مني و من شكلي مع إن كل ال حصلي والحروق والتشوه ال في وشي ده مش ذنبي...
حنان بعطف وهي تمسح دموعها :هسالك سؤال وتجوبني عليه....
اومات نغم بهدوء فاردفت الأم بهدوء :هو ال بيموت منتحر بيبقى كدا ميت ازي.....؟؟ 
نغم بدموع وشهقات : بي... بيبقى كاا.. كاافر...
حنان : حلو والكفار مكانهم فين في الاخره...
نغم بشهقات : ال... ال.. النار.... 😭
الأم : عايزه مكانك يبقى في النار ي نغم وفكرك بقاا إنك لما تموتي نفسك وتدخلي جهنم يبقى انتي كدا مرتاحه لا والف لا يا نغم يا حببتي ده اختبار لكي من ربناا عشان يشوف قوه إيمانك بيه وبتدابيرو وقضائو وقدرو وانك هترضي بالمكتوب لكي ولا لآ عشان كدا أنتي لازم تبقى قويه وتصبري ومتستسلميش لأن بعد الصبر جبر ومفيش أحلى وأجمل من جبر وتعويض ربناا......أرضى بالمكتوب ي نغم خيره وشره أنا مبقولش لكي تسكتي على أذى كريمه لكي لا دفعي عن نفسك ومتسمحيش إنهم يئذوكي تاني.... ثم أكملت ببكاءقائله... وسامحيني  لأني مقدرتش أدافع عنك......
نغم وهي تبكي وألقت نفسها في أحضان وامها : متعتذريش ي ماما لأن ده مش ذنبك واسفه لاني فكرت أموت نفسي والله مش هفكر في الموت تاني ومعنتش هسكت على أذى مرات بابا تاني وهوقفها عند حدها وهرضي بقضاء ربناا لياا أيا كان هو وهصبر ثم أكملت بشهقات..... ب.. بس ل.. ليه با.. بابا مش بيحبني زي بقيت الابهات مبيحبو بناتهم ده هو لو حتى بيكرهني لما يشوفهم بيعملو فيا كدا هيدافع عني لاني بنتو ومن لحمو ودمو ولأن مفيش اب يتحمل يشوف بنته بتعرض للتعذيب ده قدام عنيه ويسكت انا ساعات بحس أنو مش بابا....
الأم بوجع وحزن على حاله ابنتها وفلذت كبدها : لانو مش ابوكي فعلاً...
نغم وهي تبتعد عن أحضان امهاا وأردفت بصدمه : مش بابا طب إزاي...
الأم ببكاء:.................
.................... ❤️.......................
في فيله عائلة المحمدي داخل غرفه لين بتحديد......
آدم بشك : لا مش مصدقك أنتي كنتي بتعيطي وقولي بتعيطي ليه متخبيش عليا.....؟؟؟
لين ببكاء وألقت نفسها بين أحضان أخيها قائله : لأني جرحت أقرب الناس ليا وبعدتها عني بس ولله العظيم أنا عملت كدا لاني خايفه عليهاا فكنت مجبوره لأن مرات بابهاا جت لياا وهددتني لو مبعتش عنهاا هتئذيها أكتر فأنا خفت عليها ومكنش قدامي حل غير إني ابعدها عني بطريقه البشعه دي......
آدم بهدوء وهو يملس ع شعرها : أنتي عملتي كدا عشان تحميها فأنتي مغلطيش بس ال أنتي غلطي فيه هو طريقتك... بس انتي قولتلها إيه مخلكي منهاره كدا....!!!
لين وهي تتشبس به أكثر : عيرتها انهاا مشوهه مع ان التشوه ده مش باردتها ومرات بابهاا هي السبب لما كانت بتحرقها في وشها.... بس بجد اتمنى ان نغم تسامحني.....
آدم وهو يردد اسمها بهمس ولكن سمعته لين : نغم الأسيوطي.....
نغم بأستغراب وهي تبتعد عن أحضان آدم قائله :انتا ايه ال عرفك أن هي اسمها نغم الأسيوطي مع أني مقولتش غير أن هي اسمها نغم ومقولتش كنيتهاا.....
آدم بهدوء : لاني شوفتها انهارده كانت قاعده على البحر وبتبكي ووشها بردو كان مشوه فده معناه ان صحبتك ال بتتكلمي عليها هي نفسها نغم ال شوفتها انهارده اخيرا عرفت ايه سبب الحزن في عيونها وهحاول اساعدهاا.......
لين : هتعمل ايه يا آدم.... ولكن قطع حديثهم صوت طرقات على الباب....
آدم بهدوء :ادخل.....
الداده :فيروز هاانم بتقولك انتاا والانسه لين تنزلو عشان تتعشو.... اوما آدم بهدوء قائلاً.... انزلي أنتي يا داده واحنا هنجي وراكي.....
................... ❤️........ .................
(نرجع فيله الأسيوطي تااني)
نغم بأستغراب : مش باباا طب إزاي.....؟؟
حنان وهي تمسك يد نغم وجلست على السرير ووضعت رأس نغم على قدمها وبدأت تدلج لها فروه رأسها قائله : ايوه مش باباكي لاني كنت متجوزه قبل رأفت محمود ابن عمي واناا كنت بحبه اوي وهو كمان بس بعد جوازنا بسنه عرفت إني حامل وقلتلو فهو من فرحتو نزل عشان يجبلي هديه بمناسبه الخبر وبعد حوالي ساعه من نزولو جالي اتصال وقلولي إنو عمل حادثة ومات دخلت في أكتئاب حاد لمده شهر وال كان واقف معايا رأفت وبعد مده عرض عليا الجواز وانا وفقت تحت ضغط علتي وبعد ولدتك بشهرين لقيتو داخل عليا بكريمه ونصب عليا و اخد كل فلوسي واملاكي وطلع هو ال اتسبب في الحادثه بتاعت بابكي..........
.................. ❤️....................
بعد مرور اسبوع كانت تجلس صاحبه العيون الزرقاء على البحر شارده تفكر في كلام امهاا وأنه حقا رأفت ليس والدها أيعقل هذا ولكن قطع شرودها صوت آدم........
آدم : ممكن اقعد ولاا هتزعقلي زي أول مره.....
نغم بإبتسامه اذابت آدم : لا مفيش مشاكل تقدر تقعد.......
آدم بابتسامه : تعرفي اني كنت متأكد إنك هتبقى هناا........
نغم بابتسامه : كنت بترقبني ولاا ايه هههههه...
آدم : مكنتش برقبك ولاا حاجه بس كنت حاسس....... اكتفت نغم بنظر له فقط. وبعد حوالي نصف ساعة استئذنت نغم وذهبت إلى منزلها ولكنها نسيت هاتفها فذهب آدم خلفها...
أول مدلفت نغم إلى المنزل وجدت من يمسكها من شعرها فحولت نغم أن تبعد تلك العقربه عنها ولكنها لم تستطيع فظلت كريمه تجرها ولكنها توقفت عندما سمعت صوت شخص ووووووو


يتبع الفصل  الخامس والأخير اضغط هنا
  • الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية لم يكن" اضغط على اسم الرواية 
google-playkhamsatmostaqltradent