رواية الفرسان الخمسة الفصل الرابع بقلم رنا احمد عماد
رواية الفرسان الخمسة الفصل الرابع
في فيلا خالد .
في غرفه رعد ..
كان يجلس رعد وهو يتابع بعض ملفات القضايا الهامه لتقاطعه والدته فجر .
فجر بحنان /لسه صاحي لحد دلوقتي ي قلب امك.
رعد بابتسامه وهو يقبل يدها /بشتغل ي امي انتي عايزه اي حاجه .
فجر بانتباه /حساك مش كويس النهارده جوه عنيك قلق وتعب ودل عمري مشوفتهم في عين رعد ابني ابدا .
رعد بابتسامه /مفيش حاجه صدقيني شويه مشاغل في الشغل .
فجر بشك /متاكد .
رعد /متاكد يروحي متقلقيش نامي انتي .
فجر بحنان /تصبح على خير ي حبيبي .
رعد بحنان /وانتي من أهله ي حبيبتي .
في فيلا سليم ..
غرفه عدي ..
كان ينظر إلي الكؤؤس بنظره حزينه نعم كان يتمناه وجودها كان يتمناان تشاركه في كل ذلك الانتصارات ليتنهد بحزن .
ساره بسعاده /مبروك ي حبيبي .
عدي بابتسامه /الله يبارك فيكي ي امي .
ساره بتمني /نفسي تريح قلبي ي عدي وتحققيلي حلمي انا كمان .
عدي بضيق/مش معقوله ي امي برضه موضوع الجواز هو فيه ايه .
ساره بعصبية/انا مش فاهمه هو كل ماطلب منك كده تتعصب ليه هو عيب ولا حرام .
عدي /مش عيب ولا حرام ي امي بس انا لسه ملقتش البنت الي تخطف قلبي .
ساره بغضب/علشان لسه ماليه بالي متسواش مش مدي فرصه لقلبك أنه يحب اصلا ي عدي .
عدي بجنون وحزن /ارجوكي ي امي كفايه كده لو سمحتي .
ساره بياس /ماشي ي عدي بس ابوك سايب الشيك ده وبيقولك توصله للمدرسه بكره ضروري .
عدي /نفسي اعرف بابا لما فكر يبني مدرسه ملقاش غير الحته الي في اخر الدنيا دي .
ساره /لأنهم فقراء ومكنوش يقدروا علي مصاريف المدارس الي تقطم الوسط ابوك عمل عمل خير هنتجزاء عليه كلنا جزاء خير انشاء الله .
عدي بتنهيده /انشاء الله حاضر ي امي الصبح انشاء الله هروح الصبح بدري .
ساره بزعل /ماشي تصبح علي خير.
عدي بمرح /بحبك اوي علي فكره .
ساره وهي ترحل بزعل /وانا مبحبكش .
عدي /هههههه .
في شقه كريم ..
في غرفه مالك ..
كان يجلس وهو يجري أحدا التجارب علي أحدا الحيوانات ليقاطعه والده كريم .
كريم بابتسامه /اخبارك ايه ي مالك .
مالك بابتسامه وهو يعدل نضارته الطبيه /الحمد لله ي بابا بخير طول مانت وماما بخير .
كريم /تسلم ي حبيبي قولي ايه اخبار الشغل والفرسان .
مالك /الشغل تمام والفرسان كمان زي الفل .
كريم /ربنا مايفاركم ابدا ي ابني وتفضلوا مع بعض علطول .
مالك بدعاء /يارب ي بابا .
في فيلا عاصم ..
كان ينظر فهد يمينا ويسارا فقد تاخر الوقت كثيرا ليصعد سريعا الي غرفته .
من داخل الغرفه .
اميره بحده /حمد لله على السلامه ي سي فهد لسه بدري .
فهد بارتباك /الله يسلمك ي امي .
اميره بتنهيده وحده /كنت فين ي فهد .
فهد بضيق/اظن انتي عارفه ي امي انا في الوقت ده كنت فين .
اميره بدموع يتلألأ في عيناها /نفسي اعرف انت ليه بتعمل في نفسك وفينا كده هتفضل تعاقبنا كده علطول .
فهد بنظره حاده /علي ايه مش فاهم قصدك .
اميره بغضب /لا انت فاهم كويس احنا عملنا كده علشان مصلحتك .
فهد بغضب /مصلحتي انكم تمنعوني عن البنت الوحيده الي حبيتها .
اميره بحده /كنت عيزنا نوافق علي دي بعد الي حصل ي سيئ فهد .
فهد بعتاب والم /مفيش حاجه ممكن تتقال غير اني كنت ندل وواطي واتخليت عنها ماما من فضلك انا مش عايز اتكلم .
اميره بتنهيده حزن /تمام ي فهد علي فكره مدير شركه الطيران كلم ابوك لأن سعادتك مبتردش عليه.
فهد بحده /لأنهم معندهومش دم هو مفيش طيار غيري في الشركه دي وعلي العموم حاضر ي امي هكلمه .
اميره /تصبح علي خير .
لترحل اميره ليتنهد فهد بوجع لتذكره الماضي.
في شقه فاطمه ..
كانت تجلس فاطمه وهي تعد العشاء لها والدها ليقاطعها جرس الباب .
نفيسه مرات صبري بغضب /اهلا بالي عملالي فيها شريفه ونقاب وانتي ميه من تحت تبن .
فاطمه بغضب /احترمي نفسك ي وليه انتي عايزه ايه.
نفيسه بتحزير /ابعدي عن جوزي ي بت انتي احسالك بدل ماوريكي .
فاطمه بحده /جوز ايه ي اختي الي هبوصله ده جوز جزم بقولك ايه ابعديه انتي عني احساله .
نفيسه بتوعد /ماشي ي فاطمه ماشي .
فاطمه /أعلا مافي خيلك اركبيه ي اختي .
محمود بصدمه /ايه ي بت ي فاطمه ده انا معرفتكيش .
فاطمه /اعمل ايه ي بابا مان لازم تبقا كده علشان ميستقوش علينا .
محمود بدعاء /ربنا يسترها عليكي ي ضنايا .
في الداخليه مكافحه المخدرات ..
مالك /ها ي رعد كده لقيت كل الي محتاجه .
رعد /تمام ي مالك خد كل الي مطلوب في القضيه الي جايه بس تعالا هنسلم علي حسام صحبي لاني بقالي كتير مشوفتوش .
مالك وهو يعدل نضارته الطبيه/يلا .
في مكتب حسام ..
كانت تجلس بدموع وارتجاف لم تعلم ماذا تفعل وماذا سيكون القادم .
حسام بغضب /متخلصي ي روح امك هو انا موريش غيرك النهارده ولا ايه.
امينه بدموع غزيره /والله يباشا انا قولت كل الي اعرفه ابوس ايدك خرجني من هنا .
حسام بسخرية /تخرجي ده انتي ليلتك سوده .
العسكري /حسام باشا رعد باشا الشناوي بره .
حسام /دخله بسرعه ي ابني .
رعد بابتسامه /ازيك ي حس واحشني والله .
حسام بابتسامه عذبه/وانت اكتر ي رعد عامل ايه ي مالك .
مالك /الحمد لله ي حسام ..
حسام /ي شاويش تعالي خد البت دي علي الحجز .
امينه بدموع والم /لا ابوس ايدك ي باشا خرجني من هنا انا معملتش حاجه .
حسام بغضب /يلا ي روح امك غوري في داهيه .
كانت تبكي بدموع غزيره لم تلاحظ من ينظر إليها بتركيز كانت عيناه متعلقه بها لم يعلم لماذا كان يريد أن يأخذها بين أحضانه أن يمحي دموعها ينظر إليها وكأنه يعرفها منذ سنين ولكن مهلا ي صغيرتي ❤️ سامحي قريبا ذلك الالم .
رعد بانتباه /مالها البنت دي ي حسام .
حسام /واحده من الي عايشين في الشارع اليومين دول ومش بس كده دي بتاجر في المخدرات .
مالك سريعا بدفاع عنها /مستحيل دي شكلها بجد مظلومه انا متاكد .
رعد باستغراب/متاكد ازي ي عني ي مالك وايه دفاعك الغريب عنها وكانك عارفها .
مالك بارتباك /ابدا لانها صعبت عليا بس ي رعد ثانيا انت عارف أن ليا نظره في الناس وانا متاكد أن البنت دي مظلومه ارجوك حاول تفكر تأتي ي حسام في موضوع البنت دي .
رعد /يلا ي مالك يلا سلام ي حسام .
في شركه كامل الفيومي ..
كان يسرع بفوضويه كعادته ليدخل الي مكتبه سريعا وهو كعادته يفتح الثلاجه ويجلب منها الطعام لم يلاحظ من تجلس علي مكتبه بغرور وهي تنظر إليه بتفحص ليقف الطعام في حلقه عندما رآها .
سيف بحده وهو يأكل /انتي مين .
صوفيا بغرور /انا صوفيا الفيومي احسن مصوره في الشرق الأوسط وهكون معاك في المشاريع الي جاي .
سيف بتذكر /مش انتي البنت الي قابلتها تحت المره الي فاتت.
صوفيا بتوعد /ايوه انا وبصراحه استفزتني كان لازم ارد عليك بطريقتي واعرفك مقامك .
سيف باستفزاز /تعرفيني مقامي ولا عجبتك وجيتيلي علي ملا وشك ومش قادره علي بعدي .
صوفيا بغضب /مين ده الي يعجبني ي ابني ده انا صوفيا الفيومي الي اجمل رجاله يترموا تحت رجلي .
سيف وهو ينظر إلي عيناها /حلو احب انا النوع ده اوي من البنات واضح أن اللعب بينا هيبقى حلو ي قطه .
صوفيا بتوعد /هتخسر .
سيف بغمزه /هنشوف .
في مدرسه سلمي ..
كان يسير عدي في طريقه الي مكتب المدير .
في الداخل ..
سلمي بدموع /ابعد عني حرام عليك هصوت والم عليك المدرسه كلها .
صابر المدير بوقاحه /ي بت اسمعي ده انا هعيشك ملكه هنقضيها سواء.
سلمي بدموع /في الحرام اه ي ندل ي حيوان .
صابر وهو يحاول الاعتداء عليها /حيوان حيوان بس برضه هدوق العسل ده .
سلمي بغضب /ابعد عن ي حيوان .
لم يشعر صابر بذاته اثر ضربه قويه من عدي اسقتطته أرضا .
فهد بغضب شديد/انت بتعمل ايه ي حيوان انت .
في الاداره قسم القوات الخاصه .
من أمام مكتب رعد .
كانت تقف بارتباك فهي قد علمت عن شخصيه رعد الجاده بعض الشئ لتتطرق الباب بطرقه خفيفه لياذن لها رعد بالدخول .
دينا بقلق /مساء الخير ي رعد باشا .
رعد بتفاجي /مين حضرتك .
دينا بارتباك وهي تعدل نضارتها/انا دينا مهندسه الالكترونيات خاصه بدخول بيانات القضيه السريه وده ملف قضيه حضرتك .
رعد بغضب /ايه التهريج ده ومن امتا بنات بتتعين في القوات الخاصه اكيد جايه بواسطه مش كده .
دينا بدموع /حضرتك بتزعق ليه دلوقتي متتكلمش معايا كده .
رعد بغضب /انتي هتعلميني اتكلم ازي ولا ايه اتفضلي بره واعتبري أن ده اخر يوم ليكي في الشغل ده .
دينا بتحدي/مش هيحصل .
رعد بتحدي /هيحصل .
في شقه احمد .
كانت تجلس ساندي داخل أحضانه اما هو فكان يفكر في أول خطه لانتقم من الفرسان .
احمد بشر /انتي متاكده أن البت دي هتوافق علي ده .
ساندي /طبعا دي بتموت في فهد تبيع عمرها كله علشان ليله معاه .
احمد /طب وحكايه الفيديو .
ساندي /هنفهمها أن فهد بس الي هيطلع في الفيديو مش كده صح فهد الي يهمنا البنت هتساعدنا مينفعش نفضحها .
احمد بمكر /تمام والفيديو الجميل ده يروح شركه الطيران أقل حاجه هيعملوها هيرفدوا فهد واد اول واحد حياته هتتدمر في الفرسان ولسه الي جاي ههههههههه.
علي الطريق ..
في سياره فهد ..
كان يقود السياره وهو يستمع إلي الموسيقي بطريقه صاخبه ليقاطعه هاتفه.
فهد /ايوه ي مالك ايوه ي حبيبي انا رايح اجبلك كل الادويه الي هتاحتجها .
مالك /ربنا يخليك ليا ي فهد انت بس لما توصل السيده نفيسه كلمني حبيبي تعبتك بس والله محتاجهم اوي .
فهد /ماشي ي حبيبي سلام .
ليتذكر فهد مكالمه شركه الطيران ليحاول الاتصال بمدير الشركه لكن ليس وجود رصيد كافي .
فهد بغضب/يووووه اوووف ده وقت الباقه تخلص دلوقتي حاجه تخنق ايوه كويس فيه سنترال اهو اشحن واكلمهم ..
من أمام السنترال .
فهد بمرحه المعتاد /مساء الخير ي عسل .
فاطمه بحده /السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
فهد باحراج/احمم ممكن تشحنيلي الباقه بتاعتي .
فاطمه بجديه/الاسم والرقم .
فهد بمرح /اتفضلي بس متحتفظيش بالرقم .
فاطمه بغيظ /ده ايه الغرور ده اتفضل .
فهد بغمزه /شكرا ي عسل سلام .
فاطمه بغيظ /استغفر الله العظيم .
علي الجانب الآخر .
صبري بتوعد /حلو اوي كده الجو ده اعرفك اخطفك ي مزه وهتبقي تحت رحمتي وساعتها غصبن عنك انتي وابوكي هتوافقي علي الجواز .
في سياره فهد ..
فهد بغيظ /ي ساتر ماهي باين عليها الغباء فعلا دي هي كده ماخدتش غير نص الفلوس ي يارب هو انا مكتوب عليا العطله .
من أمام السنترال .
صبري بتوعد /والله وهتكوني ليا ي مزه .
كانت تحاول فاطمه الصراخ لينقض عليها صبري بغضب وهو يكتم فمها بيده وهو يهدها بسكينه الحاد لم يشعر بذاته الا عندما لوي ذراعه وراء ضهره بحده جعلته يصرخ الما .
فهد بغضب /بتتشطر علي بنت ي زباله .
ليقوم صبري بحركه غدر بطعن فهد بسكينه عده طعنات لتصراخ فاطمه الما ليهرب صبري ويسقط فهد فهد غارقا في دمائه ..
فاطمه بدموع وصراخ /فهههههههد
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية الفرسان الخمسة" اضغط على اسم الرواية