رواية النصيب الجميل الفصل الرابع بقلم فاطمة سعيد
رواية النصيب الجميل الفصل الرابع
في منزل حنان الباب بيخبط
والده حنان (نجوي ) وهي امراه حنونه وطيبه جدا تبلغ من العمر 40 سنه
: طيب يلي علي الباب جايه
* فتحت الباب
نجوي : ايه ده يااخواتي القمر عندنا
عهد ووعد : حبييتي ياخالتو تسلمي يارب
عهد : هي حنان فين
نجوي : جوه ياحبيبتي حبت عين امها تعبانه من ساعه مااخدت الزفته دي ادخلولها الاوضه جوه
عهد ووعد : طيب ياخالتو عن اذنك
الباب بيخبط بتاع اوضه حنان
*حنان ادخل
عهد : حنون ياروحي الف سلامه عليكي ياحبيبتي
حنان : الله يسلمك ياعهد مايحرمنيش منك يارب
عهد لوعد : وانتي مش هتقولي حاجه
وعد : تستاهل مين قلها تاخد اللقاح هو احنا في الجامعه طيب بتوع الجامعه مساكين مش هيدخلو غير بورقه تثبت انهم خدوه واحنا في مدرسه مالنا ومال الخازوق ده😓😥
عهد : ايوة صح ياحنان كلام وعد دي حتي اول مرة تقول حاجه صح 😂😂
*وعد بصتلها بغضب ولسه هتتخانق
حنان : بااااس الزفته رنا هي اللي اخدتني وكانت مقدمالي معاها وهي زي الجن ولا حصلتلها حاجه
*فجاه الباب اتفتح
رنا : انا سامعه اسمي خير ولا شر
*رنا الاخت الكبري لحنان متوسطه الطول وفاتحه البشرة وجميله الشكل والمظهر في الصف الثاني بكليه التربيه قسم اللغه العربيه تبلغ 19 عاما
*نوصف حنان : حنان فتاه مرحه ذو بشرا قمحاويه وعيون بنيه وطويله ولديها غمزات تسحر من يراهم في الصف الاول الثانوي تبلغ 15 عاما الصديقه المقربه ل عهد ووعد
حنان : شر طبعا يامخ العنزة انتي
وعد : تكاد تموت من الضحك هههههههههه مخ العنزززه بتقوليلها مخ العنزة ليه ياحنون
حنان : انا بقولها كده من زمان تستاهل انتي عارفه كانت تقولي ايه زمان
عهد : وكانت تقولك ايه بقي يااستاذه حنان
حنان : طريقي الي النار قال انت طريق الي النار
وعد : لا يارنا غلطانه هي الطريق الي جهنم الحمرا 😂😂
رنا بضحك : ههههه احسن علشان تحترميني ده انا اكبر منك بااربع سنين
وعد : معلش يامخ العن قصدي يارنا يارنا المسامح كريم
رنا بضحك : طيب يامجنونه هسيبكم انا اشربو الكولا علشان ماتسخنش وانا هااروح اذاكر
عهد : ايه ده هو انتو بتذاكرو في الكليه
رنا : يابنتي لازم الكليه يذاكرولها ده انتو هتتنفخو ثم قالت بصوت هامس انا بقول رايحه اذاكر بس مش هذاكر يعني هو الكلام بفلوس
عهد بضحك : ربنا يوفقك يارب
رنا بصوت عالي : يارب ياعهد يارب وخرجت من الغرفه
حنان : كان ايه اول يوم في المدرسه
وعد : كان يوم بارد وزحمه جدا ومااخدناش غير حصتين العاب والله احسن انك ماجتيش
حنان : الحمدلله
وعد : مش يلا ياعهد اتاخرنا وبعدين خايفه من حمزة اوي
حنان : ليه انتو ماقلتلهوش انكم خارجين
وعد بحزن : اصل مكانش قاعد في البيت
وفجاه سمعوا صوت بالخارج
*فخرجو ثلاثتهم
_وقفت وعد مصدومه واقف قدامها بتفكر هو ازاي جيه وعرف عنوان حنان منين وبعدين قالت بصوت : ربنا يسترها هموت لامفر
نجوي : عهد انتي ووعد الشاب ده بيقول انه قريبكم وجاي ياخدكم
عهد : اه ياخالتو قريبنا نستأذن احنا بقي
نجوي: نورتونا يا حبايبي يبقي تعالو
عهد : باذن الله ياخالتو وقالت لوعد يلا ياوعد
* وعد بتبص لحنان بخوف
حنان بنظرة اطمئنان وصوت غير مسموع : متخافيش
حمزة لنجوي : طيب عن اذن حضرتك
نجوي : اتفضل يابني خلي بالك منهم
حمزة باايماء : حاضر
*مشيو وركبو العربيه وعد من الامام وعهد من الخلف ساكتين ومافيش حد فيهم بيتكلم او ينطق بحرف ووعد هتووت من الخوف
*وحمزه كل شويه يخبط علي الدريكسيون ويبتنفس بصوت
*وصلو اخيرا البيت ونزلت وعد وعهد داخل العمارة وعد لسه هتجري حمزة بزعيق : استني هنا
حمزة : اطلعي انتي فوق ياعهد وهي شويه وهتحصلك
عهد :حاضر
وعد باارتعاش وصوت خائف : ا ا انا عايزة اطلع
حمزه بصراخ وهو يقف امامها : كام مرة اقول مافيش خروج من الزفت البيت من غير ماتقولي
*وعد لسه هتتكلم
حمزة بزغيق : ولا كلمه مش عايز اسمع صوتك
وعد ببكاء شديد : و والله ن ن ن نزلت عند خالتو جميله ومش لقيتك
حمزة : يبقي ماتخرجيش ولا انا كلامي مش بيتسمع وبعدين افرض حصلت معاكم حاجه
وعد : م م مااحنا قولنا لبابا
حمزه بزعيق اكتر : بابا وانا
وعد : اااانت ماكنتش قاعد
زعق حمزة اكتر : يبقي مش مرزوع خلاص مافيش خروج
"وفجاه بيبص لقي وعد واقعه علي الارض
حمزه: بدموووع وعدددد
يتبع الفصل الخامس اضغط هنا
- الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية كاملة :"رواية النصيب الجميل" اضغط على اسم الرواية